Nieuwe MS30

Alles over reizigerstreinen in België.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nieuwe MS30

Bericht door dovaere »

trainfan03 schreef: 12 mar 2024, 11:52 Ik heb wel nog sterke twijfels bij batterijtreinen en dan vooral bij de NMBS hun eisen.
Momenteel rijdt dat vlotjes met 2 rijtuigen bij de Mireo Plus B van Siemens.
Kijkend naar de Siemens Mireo zie ik dat die (overwegend) met Jacobs-draaistellen te vinden is.
Dat lijkt mij iets wat de NMBS nog niet heeft?
Wat is er gevraagd in de aanbesteding?
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nieuwe MS30

Bericht door dovaere »

dovaere schreef: 15 mar 2024, 18:50 Kijkend naar de Siemens Mireo zie ik dat die (overwegend) met Jacobs-draaistellen te vinden is.
Dat lijkt mij iets wat de NMBS nog niet heeft?
Wat is er gevraagd in de aanbesteding?
Ik vond het antwoord op mijn eigen vraag:
wbrm schreef: 21 jan 2023, 21:34 Daarnaast impliceert de stelling 80 meter = 3 rijtuigen dat alle opties met jacobdraaistellen uitgesloten worden. Wetende dat bij enkeldekkers (met of zonder batterijen) deze een zéér groot marktaandeel hebben beperkt de NMBS hier toch de 'van de plank' mogelijkheden.
viewtopic.php?p=272787&sid=6b991a69655d ... 81#p272787
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Zwoopaman »

dovaere schreef: 15 mar 2024, 18:50
trainfan03 schreef: 12 mar 2024, 11:52 Ik heb wel nog sterke twijfels bij batterijtreinen en dan vooral bij de NMBS hun eisen.
Momenteel rijdt dat vlotjes met 2 rijtuigen bij de Mireo Plus B van Siemens.
Kijkend naar de Siemens Mireo zie ik dat die (overwegend) met Jacobs-draaistellen te vinden is.
Dat lijkt mij iets wat de NMBS nog niet heeft?
Wat is er gevraagd in de aanbesteding?
Öbb heeft een bestelling geplaatst bij Siemens voor Mireo treinen zonder Jacobs-draaistellen.
https://press.siemens.com/global/en/pre ... trains-obb
Malista
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Malista »

maarten schreef: 14 mar 2024, 09:28 En je hebt altijd stellen die minder goed inzetbaar zijn in snel voorstadsverkeer omdat uitstappen langer duurt.
De doelgroep voor deze treinstellen lijkt mij niet het voorstadsverkeer, daarvoor hebben ze de MS08. Bij CFL ging het vooral om de capaciteit op te krikken op hun lange Noord-Zuid as en Belgische bediening tot Arlon/Librament en misschien Franse lijnen tot Thionville. Voornamelijk lokale treinen dus waar er momenteel capaciteitsproblemen zijn.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nieuwe MS30

Bericht door TimJ36 »

Even een ballonnetje opwerpen: is er nagedacht over een mogelijkheid om de MS30 een doorloopkop te geven, zodat je van het ene rijtuig naar het andere kan lopen bij gekoppelde treinstellen?

Ik denk dan aan het principe van de MS96-motorstellen met rubberen banden. Je kunt op die manier gecombineerde samenstellingen met MS30 en MS96 mogelijk maken.

Het probleem van de MS96 die niet over verlaagde instap beschikt is van de baan: reizigers kunnen instappen in het MS30 gedeelte.
Martindsm
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2020, 17:16

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Martindsm »

TimJ36 schreef: 22 mar 2024, 22:45 Even een ballonnetje opwerpen: is er nagedacht over een mogelijkheid om de MS30 een doorloopkop te geven, zodat je van het ene rijtuig naar het andere kan lopen bij gekoppelde treinstellen?

Ik denk dan aan het principe van de MS96-motorstellen met rubberen banden. Je kunt op die manier gecombineerde samenstellingen met MS30 en MS96 mogelijk maken.

Het probleem van de MS96 die niet over verlaagde instap beschikt is van de baan: reizigers kunnen instappen in het MS30 gedeelte.
Van combineren met MR96 zal geen sprake zijn. Het zou betekenen dat je met geen enkel ander materieel zou kunnen koppelen, in nood bijvoorbeeld, om nog maar te zwijgen over de onderhoudsintensiviteit van zo'n doorloopkop.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Nieuwe MS30

Bericht door TKR »

Ik vermoed dat de MS96 bijna op het einde van zijn leven is tegen 2030. Een beetje zinloos om materieel te bestellen dat daarmee kan koppelen lijkt mij.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nieuwe MS30

Bericht door TimJ36 »

2030? Dat zou wel héél erg vroeg zijn.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Nieuwe MS30

Bericht door TKR »

In tegendeel. NMBS houdt zijn materieel iets te lang in leven. We hebben in de rest van Europa de reputatie een rijdend museum te zijn. De klassiekjes en varkensneuzen hadden er al lang uit moeten liggen. De breaks en sprinters binnenkort.

Tegen 2030 is de MS96 zo'n 35 jaar oud. Doe er nog 5 bij dan heb je 40. Mooie leeftijd om afscheid te nemen toch?
Voor die laatste 5 jaar schaf je toch geen specifiek compatiebel materiaal aan?


Vorig jaar nog was er een grote uitval van dit materieel door technische problemen en vervangitems die niet aangekocht konden worden. Qua capaciteit en toegankelijkheid zijn we ze ook liever kwijt dan rijk. Ik verwacht niet dat dit materieel het veel langer zal trekken dan dat.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nieuwe MS30

Bericht door dovaere »

Zwoopaman schreef: 16 mar 2024, 11:05
dovaere schreef: 15 mar 2024, 18:50
trainfan03 schreef: 12 mar 2024, 11:52 Ik heb wel nog sterke twijfels bij batterijtreinen en dan vooral bij de NMBS hun eisen.
Momenteel rijdt dat vlotjes met 2 rijtuigen bij de Mireo Plus B van Siemens.
Kijkend naar de Siemens Mireo zie ik dat die (overwegend) met Jacobs-draaistellen te vinden is.
Dat lijkt mij iets wat de NMBS nog niet heeft?
Wat is er gevraagd in de aanbesteding?
Öbb heeft een bestelling geplaatst bij Siemens voor Mireo treinen zonder Jacobs-draaistellen.
https://press.siemens.com/global/en/pre ... trains-obb
Ja, maar die Oostenrijkse bestelling gaat niet over de batterijversie (Mireo Plus B), en ik zag ook niets over dubbeldeks in deze Mireo-familie. Voor de NMBS-eisen moet er dan ipv een tweedelig batterijtreinstel met jacobsdraaistel een driedelig batterijtreinstel met klassieke draaistellen komen.
Een flinke uitdaging...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Dieselfreak »

TKR schreef: 23 mar 2024, 01:13 Ik vermoed dat de MS96 bijna op het einde van zijn leven is tegen 2030. Een beetje zinloos om materieel te bestellen dat daarmee kan koppelen lijkt mij.
Ooit werd een document op het forum gepost (kan het niet meteen terugvinden) waarin de verwachting van de uitdienststelling van materieel te lezen stond, en daarin stond dat het de bedoeling is dat de MS96 pas na 2040 uit dienst zullen gaan. Niet zo heel lang meer dus, 2040 is nog zestien jaar, en ik reis regelmatig in die stellen en vind dat de meeste voor hun huidige leeftijd nog in redelijke staat zijn. Het lijkt me dus behoorlijk realistisch die treinen nog minstens tot 2040 in leven te houden.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nieuwe MS30

Bericht door pietje »

Het probleem met die MS96 is vooral de slijtage van de onderdelen van de doorloopkop.
Het zou mij niet verwonderen dat er een moment komt dat die definitief afgesloten worden.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Dieselfreak »

pietje schreef: 24 mar 2024, 19:24Het zou mij niet verwonderen dat er een moment komt dat die definitief afgesloten worden.
In Coronatijden is die doorloopkop een paar jaar permanent gesloten geweest. Dan is er een tijd geweest dat die vaak weer wel toegankelijk was, maar de laatste maanden is die wel weer telkens gesloten als ik een meervoudige MS96 neem.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe MS30

Bericht door desirootje »

Laten we eerlijk zijn, van alle materieel, de klassiekjes inbegrepen is de MR96 de meest asynchrone. Ze hebben een lachwekkende capaciteit, geen multifuntionele ruimte en ook geen plaats om er ergens een te zetten en smalle hoge deuren die vlot in en uitstappen moeilijk maakt zeker voor mensen in een rolstoel, met koffers of een buggy. Hoe comfortabel dat je ze ook mag vinden, ze voldoen niet aan de meeste eisen van een moderne trein. We kunnen er nog een paar op kant houden voor treinen naar Frankrijk en een paar extra voor reservestukken, maar ik denk niet dat ze allemaal tot 2040 gaan meegaan.
Ik zie ze mss in 2 delen vertrekken, een deel rond 2030 en de laatsten later. Het is me ook opgevallen dat hun renovatie is uitgesteld tegenover die van de M6, hoewel de MR96's dit veel meer nodig hebben vanwege het gebrek aan een multifunctionele ruimte. Zonder renovatie zie ik ze zeker niet 2040 halen.
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe MS30

Bericht door jan_olieslagers »

Ik zie ze mss in 2 delen vertrekken, een deel rond 2030
MM, ja, zou kunnen. Of misschien worden ze een voor een uitgefaseerd naargelang nodig, bv. aankomend vereist groot onderhoud dat niet meer de moeite waard is? En tussendoor wordt er vast nog wel eens eentje in puin gereden door een vrachtwagen. Kortom, een "pragmatische" aapak lijkt mij waarschijnlijker dan "planmatig". Begrijpelijk ook, bij de gegeven materiaalkrapte. Die door de instroom van M7 niet echt overweldigend wordt goedgemaakt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie