Mocht men niet rond geraken met elektrificatie zie ik de NMBS voor een korte tijd mss diesels of batterijtreinen leasen, maar daar hoeft men nu nog niet voor te kijken.
Nieuwe MS30
-
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Nieuwe bestelde treinen
Re: Nieuwe bestelde treinen
Of op z'n Belgisch... met de MW41 een beetje "aan 't korreke trekken" (dialect).. m.a.w. de levensduur rekken tot ze uiteenvallen...desirootje schreef: ↑31 jan 2022, 14:44 Mocht men niet rond geraken met elektrificatie zie ik de NMBS voor een korte tijd mss diesels of batterijtreinen leasen, maar daar hoeft men nu nog niet voor te kijken.
Maar hopen dat het niet zo ver moet komen natuurlijk...
Re: Nieuwe bestelde treinen
Ze willen schijnt wel onderzoeken of het mogelijk is om batterijen in de MW41 te installeren.desirootje schreef: ↑31 jan 2022, 14:44Mocht men niet rond geraken met elektrificatie zie ik de NMBS voor een korte tijd mss diesels of batterijtreinen leasen, maar daar hoeft men nu nog niet voor te kijken.
-
- Berichten: 3535
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe bestelde treinen
Dat lijkt mij niet het domste idee! Alleen heb ik mijn twijfels bij het bedrijven vanuit batterijen van de airco die in die reeks 41 zit, zo'n airco vreet toch verschrikkelijk veel energie, toch zeker op hete dagen? En die airco is nu juist een van hun pluspunten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Nieuwe bestelde treinen
als ze dan niet meer de hele nacht moeten opstaan is dat zeker een vooruitgang...
Re: Nieuwe bestelde treinen
Hoewel ik ook neig naar dubbeldekkers, qua capaciteit had RM Transit (een Youtubekanaal) wel een interessant argument tegen: dubbeldekkers zijn een pak zwaarder, en trekken daarmee veel trager op. Je kan meer capaciteitswinst halen uit hogere frequenties dan uit dubbeldekkers, is zijn stelling. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat waar is, maar wel een interessante bedenking. Voor stoptreinmaterieel neig ik alvast daarom wel eerder naar enkeldekstreinen.
-
- Berichten: 3535
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe bestelde treinen
Dat is toch maar een kwestie van er meer vermogen in te stoppen? Let wel, de M7 hebben een verdere beperking doordat ze slechts weinig aangedreven assen hebben; maar de M7 zijn dan ook IC-materiaal (met dank aan @Shrek!) Niets belet om een dubbeldekker te maken die even hard optrekt als een Desiro.
Een sterker argument tegen dubbeldekkers in lokaalverkeer is dat het in- en uitstappen trager verlopen, tenzij men meer deuren voorziet, of extra-brede; maar dat zal ongetwijfeld weer andere nadelen hebben.
Een sterker argument tegen dubbeldekkers in lokaalverkeer is dat het in- en uitstappen trager verlopen, tenzij men meer deuren voorziet, of extra-brede; maar dat zal ongetwijfeld weer andere nadelen hebben.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 01 feb 2022, 16:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nieuwe bestelde treinen
@groentje: Ik denk zelfs dat het tegenwoordig geen of/of meer hoeft te zijn. Je hebt ook treinstellen die deel enkeldeks, deel dubbeldeks zijn. Zoals bijvoorbeeld de Desiro HC (High Capacity)
-
- Berichten: 737
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Vilvoorde
Re: Nieuwe bestelde treinen
Dan moet je natuurlijk ook wel het personeel hebben voor die extra treinritten, de reden dat de frequentieverhoging naar iedere 15min. op het Brussels GEN (of de iedere 20min. tijdens de spits op de S1 zoals vermeld in het vervoersplan 2020-2023) nooit gekomen is, is vanwege de wettelijke verplichting om op elke trein een treinbegeleider te hebben.groentje schreef: ↑01 feb 2022, 16:06 Hoewel ik ook neig naar dubbeldekkers, qua capaciteit had RM Transit (een Youtubekanaal) wel een interessant argument tegen: dubbeldekkers zijn een pak zwaarder, en trekken daarmee veel trager op. Je kan meer capaciteitswinst halen uit hogere frequenties dan uit dubbeldekkers, is zijn stelling. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat waar is, maar wel een interessante bedenking. Voor stoptreinmaterieel neig ik alvast daarom wel eerder naar enkeldekstreinen.
Re: Nieuwe bestelde treinen
@Terminus: mee eens, en dat zou mijn voorkeur genieten voor de langere afstand, waar capaciteit wle de hoogte in gaat met dubbeldekkers, en enkele enkeldekrijtuigen de toegankelijkheid verbeteren. Maar voor stoptreinen ben ik nog niet helemaal overtuigd, er zit ook een grens op wat je kan installeren qua extra vermogen zonder de bovenleiding leeg te trekken, @jan_olieslagers, en zoals al gezegd, in- en uitstappen gaat ook iets trager. Als je maar af en toe stopt maakt dat niet veel uit, maar als je voor elke halte een halve minuut moet bijtellen, en je stopt 10 keer op een uur, dat telt wel op. Desiro is perfect voorstadsmaterieel.
@ovspotter_be: dat er vandaag te weinig personeel is, hoeft niet per se een gegeven te zijn in de toekomst. Het gaat tenslotte om nieuwe stellen (en dus nieuwe aanwervingen) voor over een paar jaren. Die frequentie moet wat mij betreft sowieso naar omhoog.
@ovspotter_be: dat er vandaag te weinig personeel is, hoeft niet per se een gegeven te zijn in de toekomst. Het gaat tenslotte om nieuwe stellen (en dus nieuwe aanwervingen) voor over een paar jaren. Die frequentie moet wat mij betreft sowieso naar omhoog.
Re: Nieuwe bestelde treinen
Op zich heeft hij natuurlijk gelijk dat voor de reizigers frequentere treinen ipv grotere treinen beter is, alleen is dat op ons spoornet niet realistisch zonder megalomane investeringen en een veel groter personeelsbestand. Mooie theorie dus, maar niet realistisch. Het aantal treinen zal licht stijgen, het aantal reizigers zal sterker stijgen. Dan heb je grotere treinen nodig en gezien verlengen op veel plaatsen owv korte perrons niet kan kom je vanzelf uit bij dubbeldekkers.groentje schreef: ↑01 feb 2022, 16:06 Hoewel ik ook neig naar dubbeldekkers, qua capaciteit had RM Transit (een Youtubekanaal) wel een interessant argument tegen: dubbeldekkers zijn een pak zwaarder, en trekken daarmee veel trager op. Je kan meer capaciteitswinst halen uit hogere frequenties dan uit dubbeldekkers, is zijn stelling. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat waar is, maar wel een interessante bedenking. Voor stoptreinmaterieel neig ik alvast daarom wel eerder naar enkeldekstreinen.
Re: Nieuwe bestelde treinen
Die grens is geen probleem hoor. Er zijn nog maar een handvol afgelegen stukje spoorlijn met een limiet van 1800A, op de andere spoorlijnen kan je 2400A per trein uit de bovenleiding trekken, dat is meer dan 8 MW. Geen enkel probleem dus voor een stevige dubbeldekker als de Kiss of Twindexx.
Re: Nieuwe bestelde treinen
Zoals gezegd, ik wijs dubbeldekkers niet af (voor IC-treinen), maar toch denk ik dat we, als we werk willen maken van een grote modal shift, zullen moeten de frequenties optrekken voor het GEN. Een kwartierdienst tijdens de daluren lijkt me zelfs een minimum. Dat daar massale investeringen voor nodig zijn, daar ben ik het voor alle duidelijkheid ook mee eens, ik heb zelf ook al dromende Brusselse politici wat realiteitszijn ingepraat. Maar perronverlengingen zouden een hogere prioriteit moeten krijgen voor mij, alsook aanwervingen van nieuw personeel.Shrek schreef: ↑01 feb 2022, 16:25 Op zich heeft hij natuurlijk gelijk dat voor de reizigers frequentere treinen ipv grotere treinen beter is, alleen is dat op ons spoornet niet realistisch zonder megalomane investeringen en een veel groter personeelsbestand. Mooie theorie dus, maar niet realistisch. Het aantal treinen zal licht stijgen, het aantal reizigers zal sterker stijgen. Dan heb je grotere treinen nodig en gezien verlengen op veel plaatsen owv korte perrons niet kan kom je vanzelf uit bij dubbeldekkers.
Re: Nieuwe bestelde treinen
Ik ben vertrouwd met het betreffende YouTube-kanaal, en ik denk dat de context van deze uitspraak eerder te zoeken is in treinen met veel stops in een stedelijke context. Een typische RER in Parijs of S-Bahn in een Germaanse stad, bijvoorbeeld. Naast frequentie, is een belangrijk voordeel ook dat de "dwell time" (tijd nodig om alle passagiers op- en af te laten stappen, en te vertrekken) aanzienlijk korter kan zijn bij enkeldekstreinen, zeker in combinatie met drie deurenparen per rijtuig (zoals de S-Bahn in Berlijn). In de Belgische context zijn al deze argumenten op dit moment minder relevant, behalve misschien voor het Brusselse GEN, mocht men daar ooit eens werk van maken.
Re: Nieuwe bestelde treinen
Maar het GEN blijft het terrein van de Desiro's, deze bestelling gaat over de lijnen waar we die Desiros net weg willen.groentje schreef: ↑01 feb 2022, 16:45 Zoals gezegd, ik wijs dubbeldekkers niet af (voor IC-treinen), maar toch denk ik dat we, als we werk willen maken van een grote modal shift, zullen moeten de frequenties optrekken voor het GEN. Een kwartierdienst tijdens de daluren lijkt me zelfs een minimum. Dat daar massale investeringen voor nodig zijn, daar ben ik het voor alle duidelijkheid ook mee eens, ik heb zelf ook al dromende Brusselse politici wat realiteitszijn ingepraat. Maar perronverlengingen zouden een hogere prioriteit moeten krijgen voor mij, alsook aanwervingen van nieuw personeel.