Pagina 12 van 18

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 30 aug 2023, 22:06
door Shrek
trainfan03 schreef: 30 aug 2023, 21:24 Is er al geweten welke fabrikanten een offerte hebben ingediend en wanneer de NMBS hier over gaat communiceren, want de tijd begint toch wel stilletjes aan te dringen
De tijd begint helemaal nog niet te dringen.
In tegendeel zelfs, hoe langer ze wachten met bestellen, hoe verder de batterijtechnologie staat. Het zou mij zelfs niet verbazen moest er eerst nog een vervolgorder M7 aangekondigd worden voor er over de MS30 meer gezegd wordt.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 30 aug 2023, 22:20
door trainfan03
Shrek schreef: 30 aug 2023, 22:06
trainfan03 schreef: 30 aug 2023, 21:24 Is er al geweten welke fabrikanten een offerte hebben ingediend en wanneer de NMBS hier over gaat communiceren, want de tijd begint toch wel stilletjes aan te dringen
De tijd begint helemaal nog niet te dringen.
In tegendeel zelfs, hoe langer ze wachten met bestellen, hoe verder de batterijtechnologie staat. Het zou mij zelfs niet verbazen moest er eerst nog een vervolgorder M7 aangekondigd worden voor er over de MS30 meer gezegd wordt.
Oh, dat dat de technologie dan verder staat, daar kan ik helemaal inkomen. Maar fabrikanten zoals Alstom en Siemens zitten momenteel al met levertijden van rond de zes jaar als ze mij goed ingelicht hebben, dus dan halen ze de deadline van 2030 toch nog maar nipt, of zie ik iets over het hoofd?

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 31 aug 2023, 01:48
door trainlovertje
trainfan03 schreef: 30 aug 2023, 22:20 Maar fabrikanten zoals Alstom en Siemens zitten momenteel al met levertijden van rond de zes jaar als ze mij goed ingelicht hebben, dus dan halen ze de deadline van 2030 toch nog maar nipt, of zie ik iets over het hoofd?
Zoals de MS08-reeks in 2008 besteld werd, zou de MS30 (als ze zo ook echt gaan heten) pas in 2030 besteld worden. Indiensttreding misschien pas bijna halverwege de jaren 30 dan...

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 31 aug 2023, 15:28
door Shrek
trainfan03 schreef: 30 aug 2023, 22:20 Oh, dat dat de technologie dan verder staat, daar kan ik helemaal inkomen. Maar fabrikanten zoals Alstom en Siemens zitten momenteel al met levertijden van rond de zes jaar als ze mij goed ingelicht hebben, dus dan halen ze de deadline van 2030 toch nog maar nipt, of zie ik iets over het hoofd?
OBB heeft vandaag een bestelling bij Siemens getekend die vanaf 2028 geleverd wordt.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 31 aug 2023, 17:07
door Zwoopaman
In het 10 jarig investeringsplan van NMBS werd gesproken van een levering vanaf 2029. Vermoedelijk gaat het dan over een prototype om testen mee uit te voeren?

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 11 mar 2024, 10:51
door maarten
Een stukje in Het Nieuwsblad over de vervanging van MW41:

Gedaan met milieuvervuiling en buurt wakker houden: NMBS wil dieseltreinen vervangen door treinen op batterijen
Infrabel wil af van die dieseltreinen, en het heeft overwogen om aan de spoorlijn Gent-Melle-Zottegem-Geraardsbergen bovenleidingen te installeren. Maar van dat idee stapt het af. “Op die spoorlijn liggen veel overwegen”, zegt Thomas Baeken van Infrabel. “En die lopen meer risico om beschadigd te worden door vrachtwagens.” De NMBS bevestigt de keuze voor batterijtreinen. “Maar dan moeten we op strategische punten bovenleidingen plaatsen”, zegt Baeken.

“Van Gent tot Melle staan bovenleidingen. En van Melle tot Zottegem zou je met batterijtreinen kunnen rijden. We zouden voor en achter het station van Zottegem bovenleidingen plaatsen, waar die batterijtreinen kunnen opladen. Ze zouden tot in Geraardsbergen kunnen rijden op hun batterijen, en vanaf Geraardsbergen staan er weer bovenleidingen.”

[...]

De installatie van de bovenleidingen aan het station van Zottegem zullen volgens Infrabel ten vroegste starten in 2030. Volgens de NMBS hebben de dieseltreinen het einde van hun levensduur bereikt rond 2032.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 11 mar 2024, 13:12
door pietje
Wel vreemd dat ze het nu steken op vrachtwagens die bovenleidingen kapot rijden.

Ik ben er vrij zeker van dat dat niet de hoofdreden is.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 11 mar 2024, 13:25
door maarten
En als je overal ETCS hebt liggen kun je een commando "stromafnemer neer" geven en de bovenleiding bij overwegen onderbreken.
Ik weet niet hoeveel bovenleidingen er dagelijks naar beneden gehaald worden in België, maar ik denk dat het ook meer een excuus is om het geld door een andere partij (NMBS) uit te laten geven.

Of gaat het in België al dezelfde richting op als Nederland: ELK potentieel incident moet voorkomen worden.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 11 mar 2024, 13:39
door jan_olieslagers
Logisch en aanvaardbaar zou mij lijken dat Infrabel stelt: we leggen geen nieuwe bovenleiding aan op lijnen (of lijngedeeltes) waar nog gelijkgrondse kruisingen zijn. Dat zou ook de druk verhogen om deze gelijkgrondse overwegen af te bouwen.

Overigens liggen die "diesellijntjes" bijna allemaal in landelijk gebied, juist daar waar er nog wel iets durft mankeren aan het professionalisme van sommige chauffeurs. Hier kan men niet, zoals in de havens, het op de buitenlanders steken.

V.w.b. "ELK potentieel incident moet voorkomen worden": ja, uiteraard is dat het uitgangspunt. Helaas kan men niet alles aanpakken - er zullen altijd idioten zijn die zelfs de fijnste bveiliging weten te omzeilen! - en vooral is er ook maar beperkt budget. Dus treft men die maatregelen die met de minste kost de meeste schade kunnen vermijden.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 11 mar 2024, 13:57
door jknockaert
pietje schreef: 11 mar 2024, 13:12 Ik ben er vrij zeker van dat dat niet de hoofdreden is.
Ja het is gewoon kul. Die bovenleiding hangt op minstens 4,8m boven het spoor. Dat is hoger dan de spoorbrug waar ze tegen zouden rijden als er geen overweg is.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 11 mar 2024, 14:06
door jan_olieslagers
Zo simpel is het toch niet hoor. Meer dan eens wordt bovenleiding beschadigd doordat een kipper voorbijrijdt met de bak nog omhoog. Blijkbaar is er een tussencategorie van vrachtrijders die de bak wel neerlaten voor een brug maar niet voor het spoor.

Grappig toeval, net vandaag in het nieuws: een klungel die zelfs voor een wegbrug de bak niet neerliet.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/11 ... g-in-genk/

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 11 mar 2024, 14:09
door Steven
maarten schreef: 11 mar 2024, 13:25 En als je overal ETCS hebt liggen kun je een commando "stromafnemer neer" geven en de bovenleiding bij overwegen onderbreken.
Laat dergelijke bevelen maar uit, want als er dan op korte afstand heel wat overwegen liggen gaat de levensduur van zo’n hoofdschakelaar heel kort zijn. Trouwens elke keer men de hoofdschakelaar terug inschakelt doet de boordcomputer een aantal controles voor je terug tractie kan komen. Het is dus niet dat je even de hoofdschakelaar sluit en 1 seconde later terug kan versnellen met een trein. Zeker bij meerspanningstreinen neemt dat iets meer tijd.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 12 mar 2024, 07:57
door Ruben
maarten schreef: 11 mar 2024, 10:51 Een stukje in Het Nieuwsblad over de vervanging van MW41:

Gedaan met milieuvervuiling en buurt wakker houden: NMBS wil dieseltreinen vervangen door treinen op batterijen
Volgens de NMBS hebben de dieseltreinen het einde van hun levensduur bereikt rond 2032.
Werkelijk? Die treinen zijn dan toch nog veel jonger dan veel motorstellen die nu nog rondrijden en nog niet op het punt staan om vervangen te worden?
Ik vind die als reiziger trouwens nog altijd best aangenaam, op de moeilijke toegankelijkheid na.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 12 mar 2024, 08:21
door pietje
Naar ik vernomen heb, zou er tegen dan een grote renovatie noodzakelijk zijn, waarbij oa. ook de dieselmotoren vervangen moeten worden omdat ze niet meer voldoen aan de uitstootnormen.
Blijkbaar is de uitkomst van de berekening dat men ze beter helemaal schrapt dan.

Bijkomend voordeel van de overstap naar batterijtreinen vind ik dat men dan vermijdt om bij krapte van ander materieel dieselstellen gaat inleggen op volledig geëlectrificeerde trajecten.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 12 mar 2024, 11:52
door trainfan03
pietje schreef: 12 mar 2024, 08:21 Bijkomend voordeel van de overstap naar batterijtreinen vind ik dat men dan vermijdt om bij krapte van ander materieel dieselstellen gaat inleggen op volledig geëlectrificeerde trajecten.
Dat is inderdaad een mooi meegenomen voordeel. Zoals men vroeger op de S53 deed toen die nog Lokeren - Gent was. Toen was het ook op een bepaald moment 50% MW41 en 50% Desiro.

Ik heb wel nog sterke twijfels bij batterijtreinen en dan vooral bij de NMBS hun eisen.
Momenteel rijdt dat vlotjes met 2 rijtuigen bij de Mireo Plus B van Siemens. Maar met drie rijtuigen is er momenteel enkel de Desiro ML
ÖBB Cityjet eco
en dat is nog een prototype dat toch wel wat problemen opwierp. Daarbovenop is het momenteel een range van 80 - 100 km, dan vraag ik mij af of ze heen en terug tot Lille zullen geraken (aangezien dat een vereiste is), zullen ze ook snel genoeg kunnen opladen zonder te ontbranden (zoals er nu elektrische auto's en bussen in brand vliegen tijdens het laden)...