Pagina 5 van 6

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Geplaatst: 19 apr 2022, 09:46
door jens123
En als er bijvoorbeeld verschillende treinbegeleiders hun ontslag geven, wat blijkbaar frequent gebeurt in district NO, is dit bijkomende tekort niet binnen enkele maanden opgelost helaas...

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Geplaatst: 19 apr 2022, 19:59
door wbrm
Moet de NMBS dan niet preventief schrappen ipv dit casino?

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Geplaatst: 20 apr 2022, 06:55
door Adler
Casino is inderdaad het juiste woord.
Daar gaan we weer vandaag, alle L treinen 23xx afgeschaft.
Dat spelletje is nu al weken bezig.
Ik vraag me serieus af of dit uberhaupt nog iets met ziekte of corona te maken heeft en niet met een chronisch personeelstekort.
Elke dag schaft men 1/3 van de treinen af op de verbinding Puurs-Antwerpen-Essen en men vindt het nog steeds niet nodig om op de website daar enige melding of verklaring voor te geven wat de reden is en hoe of wanneer men dit gaat oplossen.
Wie neemt er eigenlijk elke dag dergelijke drastische beslissingen en moet daar enige verantwoording aan het bestuur voor afgelegd worden ?

De uitleg in de reisplanner is ook om te lachen:

De oorspronkelijke, geplande dienstregeling van deze verbinding is vervangen door een nieuwe ten gevolge een omleiding.
Op basis van de nieuwe dienstregeling kan de aansluiting niet verzekerd worden.
Raadpleeg het overzicht voor een alternatieve verbinding.


Vervangen door een nieuwe ? Omleiding ? Welke nieuwe ? Welke omleiding ?

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Geplaatst: 21 apr 2022, 18:07
door mojo
De S9 Nijvel-Landen is nog zo'n populair slachtoffer van de afschaffingsrage, vooral dan voorbij Leuven (waar van TBG gewisseld wordt). Kan dat echt niet wat eerlijker verdeeld worden? De stations tussen Leuven en Landen hebben (behalve Tienen) 2 treinen per uur. Wezemaal, tussen Leuven en Aarschot, baadt in de luxe van drie treinen per uur en die worden bijna nooit afsgecshaft (merk ik als ik weer eens een uur in Leuven sta te rond te dwalen)

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Geplaatst: 21 apr 2022, 22:35
door trainlovertje
mojo schreef: 21 apr 2022, 18:07 De S9 Nijvel-Landen is nog zo'n populair slachtoffer van de afschaffingsrage, vooral dan voorbij Leuven (waar van TBG gewisseld wordt). Kan dat echt niet wat eerlijker verdeeld worden? De stations tussen Leuven en Landen hebben (behalve Tienen) 2 treinen per uur. Wezemaal, tussen Leuven en Aarschot, baadt in de luxe van drie treinen per uur en die worden bijna nooit afsgecshaft (merk ik als ik weer eens een uur in Leuven sta te rond te dwalen)
Dat is m.i. net 'eerlijk verdeeld', want tussen Landen en Leuven bestaat een 30'-frequentie wat de stoptreinen betreft. De treinen die in Wezemaal stoppen voorzien geen vaste halfuurdienst; het gaat om een IC naar Antwerpen, een stoptrein naar Antwerpen en een stoptrein naar Hasselt (momenteel afgeleid naar Genk). Wezemaal is dan ook het enige station dat van dit voordeel geniet.

Als je één van beide stoptreinen tussen Leuven en Landen schrapt, houd je dus nog steeds een bediening over die gelijk is aan pakweg die van de stopplaatsen tussen Leuven en Hasselt (met uitzondering van Wezemaal dus).

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Geplaatst: 20 mei 2022, 14:13
door ovspotter_be
Vanaf maandag worden sommige P-treinen (opnieuw) afgeschaft wegens de afwezigheid van personeel.
Schermafbeelding 2022-05-20 141243.png
Verder blijft de "trage" IC Brussel-Antwerpen (met stops in Mortsel-Oude-God en Nekkerspoel) ook op een uursdienst rijden ipv een halfuursdienst.

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Geplaatst: 20 mei 2022, 17:31
door LML
Die Neerpelt-Brussel en omgekeerd zal niet veel verschil uitmaken. Laatste weken is die dikwijls ingekort, zelfs volledig afgeschaft... :mrgreen:

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Geplaatst: 22 mei 2022, 18:48
door stefanic
LML schreef: 20 mei 2022, 17:31 Die Neerpelt-Brussel en omgekeerd zal niet veel verschil uitmaken. Laatste weken is die dikwijls ingekort, zelfs volledig afgeschaft... :mrgreen:
Wel, je geeft nu EXACT de reden van de afschaffingen. Vele treinen, waaronder die Neerpelt-Brussel, werd dikwijls ONVOORZIEN en op het laatste moment afgeschaft, door uitval van personeel. En daar sta je dan als reiziger.
Daarom is besloten om een aantal treinen al vooraf af te schaffen, zodat de betrokken reizigers tenminste tijdig weten waar ze aan toe zijn en andere reisplannen kunnen maken.
En laten we ondertussen maar hopen dat er voldoende nieuwe kandidaat treinbegeleiders slagen in hun aanwervingsproeven, en dat de actieve treinbegeleiders niet ook nog uitvallen door ziekte, agressie etc.

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Geplaatst: 22 mei 2022, 19:18
door Adler
Was juist op het VTM-nieuws.
NMBS zoekt 260 treinbegeleiders.
Verschillende piekuurtreinen blijven afgeschaft tot die 260 treinbegeleiders zijn gevonden.
Ook op VRT: https://vrtnws.be/p.E1xG9MmPV

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Geplaatst: 22 mei 2022, 19:24
door jan_olieslagers
Hm, dat zal nog niet voor morgen zijn, vrees ik. Maar zoals @Stefanic reeds stelde, het heeft tenminste het voordeel van de duidelijkheid - hoe triestig ook.

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Geplaatst: 22 mei 2022, 22:19
door pietje
Mijn gok: de afgeschafte treinen komen pas ten vroegste in september terug.

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Geplaatst: 31 mei 2022, 17:27
door BlackEagle
Sinds het einde van het beperkte treinaanbod door Corona kampt de NMBS met een vrij aanzienlijk tekort aan personeel, vooral treinbegeleiders. Het jaarverslag (dat net gepubliceerd is) toont ook dat de NMBS een aanzienlijke personeelsdaling heeft gehad het afgelopen jaar (16.738 VTE op 31/12/2021, tegenover 17.299 een jaar eerder, oftewel 3,24% minder). Hierdoor kan het volledige treinaanbod nog altijd niet gereden worden op planmatige basis, en worden bij de minste onregelmatigheid (ziekte) treinen afgeschaft omdat er geen reserve is. Ik blijf me afvragen wat nu net de oorzaak is van dit probleem.

- Tekort aan aanwervingen? Het aantal aanwervingen is licht gedaald (1200 in 2021, tegenover 1300 in 2020 en 2019) maar lijkt mij niet voldoende om het volledig te verklaren.
- Minder 'dringendheid' van de aanwervingen gezien er door het beperkte treinaanbod (corona) meer technische werkloosheid was (en we nu met een achterstand zitten)?
- Meer natuurlijke uitvloei door veel (bijna-)pensioengerechtigden?
- Meer ontslagnames omdat het werk als minder aantrekkelijk beschouwd wordt (mondmaskers/agressie/werkdruk)?

Is dit trouwens alleen een probleem bij de treinbegeleiders of ook bij andere personeelscategorieën?
En in hoeverre speelt de locatie een rol? Waarom is het in Antwerpen blijkbaar erger dan in de rest van het land?

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Geplaatst: 31 mei 2022, 17:37
door Shrek
Ook bij Infrabel zijn aanwervingen rond Antwerpen altijd wat moeilijker. Daar zit je met een haven die enorm veel goedbetaalde jobs genereert en daardoor de weinige werklozen die er nog zijn bijna allemaal kan verleiden.

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Geplaatst: 31 mei 2022, 18:17
door groentje
Het is inderdaad een combinatie van vele factoren, ik denk dat je de voornaamste hebt opgesomd.

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Geplaatst: 31 mei 2022, 18:42
door Eimai
BlackEagle schreef: 31 mei 2022, 17:27 Sinds het einde van het beperkte treinaanbod door Corona kampt de NMBS met een vrij aanzienlijk tekort aan personeel, vooral treinbegeleiders.
Dat is al veel langer dan sinds corona, maar wat er gebeurd is is dat vorig jaar de nmbs op haar vingers is getikt door de federale overheidsdienst omdat ze rustdagen die het personeel te goed heeft maar opstapelt en overbrengt naar volgende jaren (het gaat hier over het equivalent van zaterdagen en zondagen) en nu moet de nmbs die dagen waar het personeel recht op heeft geven of ze riskeren erg zware sancties. Waarom het dus voor corona geen probleem was is dat het personeel toen gewoon veel meer moest komen werken dan dat het eigenlijk mocht.

De zieken van corona hebben het natuurlijk allemaal nog een stuk verslechtert ook, verlof krijgen wordt bijna onmogelijk, en bijgevolg is de uitstroom van mensen die ontslag nemen omdat ze het zo gewoon niet meer aankunnen ook groter geworden dan de instroom en dat maakt het probleem weer groter, enzovoort.

Dus samengevat: nmbs heeft al jarenlang te weinig personeel voor het aantal treinen en ze kan nu niet meer sjoemelen om iedereen altijd zes dagen op zeven te laten komen werken, dus het enige dat overblijft is treinen afschaffen.