Projectie Federaal Planbureau

Alles over reizigerstreinen in België.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Projectie Federaal Planbureau

Bericht door pietje »

DR-fan schreef: 10 mei 2022, 12:51
pietje schreef: 09 mei 2022, 14:50 Hier ben ik het toch niet mee eens.
Het feit dat daar op dit moment enkelspoor ligt, is omdat het financieel onverantwoord is op dit moment om er dubbelspoor te leggen. Ik zie in de nabije toekomst eerlijk gezegd niet echt een reden om tussen Mol en Hasselt terug naar dubbelspoor te gaan, want het is op dit moment financieel veel interessanter om op de bestaande lijn gewoon de knelpunten aan te pakken.
Die lijn was dubbelspoor tot de besparingsrondes begin jaren '90. De bedding lag er dus en was nog in handen van de NMBS/Infrabel. Die zomaar afstaan aan het Vlaams Gewest voor de zoveelste fietssnelweg is niet verstandig want die krijgen ze nooit terug.

Waarom die fietsostrades absoluut vlak naast een spoorweg moeten liggen snap ik ook niet. Bij bepaalde incidenten heeft dat nogal wat nadelen zoals ze 2 weken geleden in Beervelde hebben ondervonden. Er zijn in België nog meer dan genoeg oude "steenwegen" die ooit drie rijstroken hadden. Waarom wordt daar geen strook voor snelle fietspaden gebruikt in plaats van ze gewoon met witte verfstrepen af te bakenen? Die wegen ontsluiten de woonkernen veel beter dan de dikwijls verder gelegen spoorlijnen. Het zou volgens mij ook een pak goedkoper zijn.
Als je echt volledig wilt zijn moet je ook zeggen dat die lijn vooral enkelsporig geworden is omdat het goederenverkeer er volledig weggevallen is na de mijnsluitingen.

Ik wist trouwens niet dat de gronden werden verkocht aan het Vlaams Gewest?
Dat zou idd niet verstandig zijn, maar voor langere tijd ter beschikking stellen in de vorm van verhuur of erfpacht lijkt mij een verdedigbare keuze.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Projectie Federaal Planbureau

Bericht door jan_olieslagers »

DR-fan schreef: 10 mei 2022, 15:54
Reuel schreef: 10 mei 2022, 14:17 En iemand anders zal oproepen om daar een busbaan van te maken ;)
Dat lijkt me buiten de bebouwde kom en in kleinere kernen niet echt nodig
Kijk dan maar eens naar de N21 = Haachtsesteenweg, van aan de luchthaven tot het rond punt van Kampenhout-Sas heeft men daar aparte busbaan gelegd waar het maar enigszins kon, en die baan is een pak genietbaarder geworden - zelfs in de spits is er amper nog filevorming.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Projectie Federaal Planbureau

Bericht door jan_olieslagers »

De fiets zal wat snelheid betreft nooit een alternatief voor de auto of het openbaar vervoer zijn.
Hm, dat lijkt me wel heel erg kort door de bocht. Zelfs voor mijn woon-werktraject Haacht-Schuman (pakweg 27 km) schat de routeplanner een dik anderhalf uur fietsen, met overstappen in Mechelen of Leuven en een fikse wandeling van mijn huis (aan de verkeerde kant van het dorp) naar het station is de trein zeker trager.

Inderdaad heb ik overwogen om een e-fiets te kopen maar ik heb het maar zo gelaten, o.a. wegens gebrek aan fatsoenlijke wegen. Nu neem ik de auto tot Kortenberg of Weerde of Eppegem, en dan het GEN tot Schuman. Een compromis, jawel... Met een trajecttijd van 1h10-1h20.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 10 mei 2022, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Projectie Federaal Planbureau

Bericht door stijn »

pietje schreef: 09 mei 2022, 14:50 Ik zie in de nabije toekomst eerlijk gezegd niet echt een reden om tussen Mol en Hasselt terug naar dubbelspoor te gaan, want het is op dit moment financieel veel interessanter om op de bestaande lijn gewoon de knelpunten aan te pakken.
Ik kan me zeker in je redenering vinden, alleen vraag ik me af hoeveel zo'n tunnel in Aarschot zou kosten... Ik woon in Aarschot en daar gaan toch wel wat onteigeningen en de betere burgerlijke bouwkunde voor nodig zijn... om dan op lijn 35 uit te komen die al vrij gesatureerd is en op termijn een derde spoor nodig heeft (cfr Shrek hier een beetje hoger als ik me niet vergis) wat dan weer onteigeningen en burgerlijke bouwkunde gaat vergen..

Je moet je dan de vraag toch stellen of je niet beter even iets meer geld uitgeeft en lijn 15 terug op 2 sporen brengt waar dat niet meer is....
Als het al nodig is meer geld uit te geven.. je kan ook stuk per stuk doen...om gradueel de capaciteit te verhogen.

BTW Over een tunnel had ik vroeger nooit iets gehoord, wel over een rechttrekking van "de bocht van Aarschot", maar ik dacht dat dat definitief begraven was met de aanleg van de Oostelijke ring rond Aarschot die over L16 en L35 gaat.
BTW2 Dit is geen Nimby gedrag... voor mijn part rijdt alles door Aarschot... leuk...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Projectie Federaal Planbureau

Bericht door jan_olieslagers »

Inderdaad is een volledige verdubbeling van L15 alleen zinvol voor vrachtverkeer - en dat kan pas toenemen in die hoek als de tweede havenontsluiting gerealiseerd is. Nog niet voor morgen, dus. Bovendien zou zo'n complete verdubbeling enkel de goederentreinen uit Antwerpen voordeel bieden, wat men nu doet kan Antwerpen bedienen (via L27+L52+L35) maar ook de trafiek uit Gent.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 10 mei 2022, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Projectie Federaal Planbureau

Bericht door Steve »

DR-fan schreef: 10 mei 2022, 15:54 Persoonlijk denk ik eerder dat de fiets meer nut heeft op kortere afstanden om te winkelen en naar het werk te gaan.
(...)
De fiets zal wat snelheid betreft nooit een alternatief voor de auto of het openbaar vervoer zijn.
Die stellingen zijn vandaag echt achterhaald. De voorbije jaren is er een ware revolutie geweest in fietsland door de massale opkomst van elektrische fietsen en nog een stapje verder speed pedelecs - samen nu ongeveer de helft van de verkoop en op populaire pendeltrajecten is hun aandeel wellicht nog groter. Met dat soort fietsen kom je zonder veel moeite aan een gemiddelde snelheid van 25 à 40 km/h, wat vroeger enkel haalbaar was met een koersfiets en een goede conditie. Dat is voor korte tot middellange trajecten van/naar een grotere stad (de typische pendelbeweging dus) een zeer degelijke snelheid waar auto of openbaar vervoer lang niet altijd aan kunnen tippen - zeker als je de first en last miles meerekent. Een ander voordeel is dat de rittijd zeer constant is en hooguit een paar minuten varieert, wat je van de alternatieven absoluut niet kunt zeggen.
DR-fan schreef: 10 mei 2022, 15:54 Kijk naar Nederland, daar slagen ze er wel in om vrijwel perfecte fietspaden langs de grote wegen te leggen.
Klopt, maar daar stopt de vergelijking ook. Nederland is zeer planmatig aangelegd en degelijke en afgescheiden fietspaden staan daar al decennia lang hoog op de prioriteitenlijst. Hier dragen we de erfenis van vele decennia lintbebouwing en gebrek aan enige visie op ruimtelijke ordening.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Projectie Federaal Planbureau

Bericht door stijn »

jan_olieslagers schreef: 10 mei 2022, 16:52 Inderdaad is een volledige verdubbeling van L15 alleen zinvol voor vrachtverkeer - en dat kan pas toenemen in die hoek als de tweede havenontsluiting gerealiseerd is. Nog niet voor morgen, dus. Bovendien zou zo'n complete verdubbeling enkel de goederentreinen uit Antwerpen voordeel bieden, wat men nu doet kan Antwerpen bedienen (via L27+L52+L35) maar ook de trafiek uit Gent.
Ja ik volg je, maar ben het niet helemaal met je eens... :-)
Ik zou L15 uitbouwen i.p.v. tunnel in Aarschot om beetje bij beetje een echte vrachtcorridor uit te bouwen... die de situatie bij iedere stap verbetert...
L15 tweesporig.jpg
Lijn 15 op twee sporen gebracht... lijn 35 ontlast, ruimte voor extra capaciteit voor Gent-Duitsland of passagierstreinen.
L18.jpg
Lijn 18 heraangelegd... de twee goederencorridors komen nu samen op lijn 34... zodat bottleneck Hasselt ontlast wordt.
2de spoortoegang.jpg
2de spoortoegang aangelegd... Lijn 15 tussen Antwerpen en Herentals ontlast.
Zelzate Liefkenshoek.jpg
Verbinging Zelzate Liefkenshoek aangelegd langs E34.
Verbinding tussen havens verbeterd... Lijnen 53 en 35 ontlast. Ruimte voor extra passagierstreinen en treinen Antwerpen naar het Zuiden.
Bottleneck Gent SP - Gent Zeehaven verergerd.
Lijn 55.jpg
Lijn 55 heraangelegd tussen Lijn 50D en Lijn 58.
Bottel-neck Gent SP Gent Dampoort opgelost.
Mooie Oost West goederencorridor volledig.

En nu echt wel terug aan het werk!
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Projectie Federaal Planbureau

Bericht door jan_olieslagers »

Fraai tekenwerk! Maar ik geloof niet in uw idee, het bouwt helemaal op het heraanleggen van L18 en dat zie ik nog niet zo gauw gebeuren, en al helemaal niet in dubbelspoor. Toegegeven: het is een schone dagdroom...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Projectie Federaal Planbureau

Bericht door stijn »

jan_olieslagers schreef: 11 mei 2022, 11:26 Fraai tekenwerk! Maar ik geloof niet in uw idee, het bouwt helemaal op het heraanleggen van L18 en dat zie ik nog niet zo gauw gebeuren, en al helemaal niet in dubbelspoor. Toegegeven: het is een schone dagdroom...
Bedankt voor de complimenten!
Niet heel Lijn 18 hé... enkel tussen Zonhoven en Genk-Goederen...
EDIT: t is ook een master plan hé... iets dat je niet op 10 jaar uitvoert, maar op 25 jaar...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Projectie Federaal Planbureau

Bericht door groentje »

Het voordeel van Ravels en andere fietssnelwegen langs en op (voormalige) spoorlijnen is dat ze vaak weinig hellingen hebben, ideaal voor fietsers die liever niet bezweet aankomen op hun bestemming. Da's echt wel een belangrijk voordeel tegenover veel wegen in hetzelfde gebied, vergelijk bijvoorbeeld de steenweg naar Asse met de fietssnelweg langs lijn 60.
Maar het is uiteraard een én-én-verhaal, zonder goed lokaal netwerk langs de weg is een fietssnelweg veel minder aantrekkelijk voor de functionele fietser, net omdat vaak bestemmingen als winkels, scholen e.d. niet bediend worden. Maar verder geloof ik ook wel dat de fiets ook voor pendelaars op iets langere afstanden steeds nuttiger worden, en de fietssnelwegen hebben daar een belangrijke rol gespeeld.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Projectie Federaal Planbureau

Bericht door TB_worden »

pietje schreef: 09 mei 2022, 14:50 Hier ben ik het toch niet mee eens.
In ons dichtbevolkte landje is in het in vele gevallen niet zomaar mogelijk/haalbaar om op de plaatsen waar men naast een enkelsporige lijn een fietssnelweg wil aanleggen, altijd rekening te houden met de mogelijkheid om in de toekomst van enkelspoor naar dubbelspoor over te gaan.

Het feit dat daar op dit moment enkelspoor ligt, is omdat het financieel onverantwoord is op dit moment om er dubbelspoor te leggen. Ik zie in de nabije toekomst eerlijk gezegd niet echt een reden om tussen Mol en Hasselt terug naar dubbelspoor te gaan, want het is op dit moment financieel veel interessanter om op de bestaande lijn gewoon de knelpunten aan te pakken.

Het feit dat men nu die fietssnelweg er legt, hoeft ook zeker niet te betekenen dat dubbelspoor daar voor eeuwig onmogelijk gaat zijn. Indien nodig kan men alsnog de nodige onteigeningen doen, maar het zou volgens mij financieel en maatschappelijk onverantwoord zijn om die onteigeningen nu al uit te voeren zodat de ruimte voor het 2de spoor misschien nog 100 jaar ongebruikt gaat liggen.

Ik ben dikwijls de eerste om onze politici gebrek aan toekomstvisie te verwijten, maar dat is in dit geval zeker niet aan de orde.
Als je puur de lijn Hasselt-Mol bekijkt is ontdubbeling inderdaad enorme overkill. Maar in het grotere plaatje kan het wel zeker nut hebben, door de link met Genk-Noord en verderop de Genkse haven en verder naar Luik en de Montzenroute. Het zou een pak meer flexibiliteit bieden op het spoornet.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Projectie Federaal Planbureau

Bericht door jan_olieslagers »

TB_worden schreef: 12 mei 2022, 13:51 Als je puur de lijn Hasselt-Mol bekijkt is ontdubbeling inderdaad enorme overkill. Maar in het grotere plaatje kan het wel zeker nut hebben, door de link met Genk-Noord en verderop de Genkse haven en verder naar Luik en de Montzenroute. Het zou een pak meer flexibiliteit bieden op het spoornet.
Als het gehele project van Stijn gerealiseerd wordt, ja, maar ook hijzelf ziet in dat dat zelfs op de middellange termijn niet te verwachten is. Dan zie ik meer in het idee om niet-dringende goederen uit onze zeehavens per binnenschip naar Genk te brengen of zo, en dan pas de trein op oostwaarts. Van al de oost-westcorridors is de waterweg nog het minst verzadigd, lijkt me, en reeds eerder werd aangevoerd dat men niet voor niets al de bruggen op het Albertkanaal verhoogt.

Weliswaar zie ik niet goed waar die overslag spoor-schip ergens zou moeten gebeuren, L21C is tenslotte maar enkelspoor dus echt intensieve trafiek kan die ook niet aan.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Projectie Federaal Planbureau

Bericht door stijn »

jan_olieslagers schreef: 12 mei 2022, 14:31 Als het gehele project van Stijn gerealiseerd wordt, ja, maar ook hijzelf ziet in dat dat zelfs op de middellange termijn niet te verwachten is. Dan zie ik meer in het idee om niet-dringende goederen uit onze zeehavens per binnenschip naar Genk te brengen of zo, en dan pas de trein op oostwaarts. Van al de oost-westcorridors is de waterweg nog het minst verzadigd, lijkt me, en reeds eerder werd aangevoerd dat men niet voor niets al de bruggen op het Albertkanaal verhoogt.

Weliswaar zie ik niet goed waar die overslag spoor-schip ergens zou moeten gebeuren, L21C is tenslotte maar enkelspoor dus echt intensieve trafiek kan die ook niet aan.
Het punt dat ik probeerde te maken is dat vanaf dat het knooppunt Aarschot gesatureerd is volgens mij Lijn 15 uitbouwen beter is dan een tunnel steken in Aarschot omdat je dan op lange termijn een beter oplossing krijgt.
Over overslag zeeschip - binnenschip - trein... ik heb daar een beetje ervaring... zowel naar CO2, tijd als naar € verlies je... Le plus que tu touches, le plus que tu pers...
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Projectie Federaal Planbureau

Bericht door stijn »

Even nog ter illustratie...
Vracht.jpg
Dit kaartje zou er helemaal anders uitzien met de oplossing L15 - L18...

Het verbaast me trouwens hoe weinig dat de Athus - Meuse route gebruikt wordt in vergelijking met de Montzen route...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Projectie Federaal Planbureau

Bericht door jan_olieslagers »

Het verbaast me trouwens hoe weinig dat de Athus - Meuse route gebruikt wordt in vergelijking met de Montzen route
Dat hoeft m.i. dan weer niet te verbazen: Duitsland is de industriële reus van Europa, maar de eigen zeehavens (Bremen, Hamburg, Kiel, Rostock, ...) stellen niet zoveel voor. Dus plenty ruimte voor Rotterdam (Betuweroute!) en de Belgische havens (die nu allemaal samen zitten onder één paraplu).

Daarentegen bedient de Athus-Meuse enkel wat industrie in het oosten van Frankrijk (bv. Peugeot rond Mulhouse), Zwitserland en Italië. Zwitserland was nooit een land van zware industrie en zag dus nooit veel goederentrafiek, Italië kan voor het grootste deel beter bediend worden via de Middellandse zee.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie