Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Alles over reizigerstreinen in België.
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door Kevin »

TB_worden schreef: 23 mei 2022, 17:56
Steven schreef: 23 mei 2022, 11:49 Die aanduiding hoogspanning is het probleem niet. Het uittrekken van die kabel zorgt gewoon dat je geen communicatie meer hebt en is remmen de enige keuze die je hebt want een tractie commando kan je de locomotief niet meer geven. Je verliest dus een deel controle van de trein. Dus zelfs al zou je nog aanduiding hoogspanning hebben dan nog ben je verplicht te stoppen wegens gebrek aan tractie. De keer dat ik ooit verlies mux had was er echter nog wel aanduiding hoogspanning (maar dat betrof geen storing door verwijderen kabel).
Domme vraag misschien, maar als de bestuurder in het stuurrijtug remt maar de locomotief krijgt geen remsignaal, blijft die dan niet duwen? Of is er een (nood)systeem waarbij de loc vanzelf remt bij teveel tegendruk? Of remt die automatisch bij wegvallen mux?
Zelfs als de loc niet zou stoppen met tractie geven bij wegvallen MUX-commando (weinig waarschijnlijk), dan stopt deze bij een drukdaling in de LAR (remleiding). Dat zijn totaal onafhankelijke systemen die elk op zich de tractie kunnen onderbreken.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door JHS2013 »

Het verlies van de MUX leidt in dit geval tot het uitschakelen van de DJ en het neerlaten van de stroomafnemers dus hij blijft sowieso niet duwen. Uitbollen lijkt me lastig (naast dat het niet mag) zeker daar de I11 niet bekend staan om hun lange batterijautonomie.
Remmen kan altijd op de LAR inderdaad. Ik heb even niet paraat of het uittrekken van een mux-kabel ook leidt tot een noodremming maar dan sta je dus sowieso stil
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door nighttrain »

TB_worden schreef: 23 mei 2022, 17:56
Steven schreef: 23 mei 2022, 11:49 Die aanduiding hoogspanning is het probleem niet. Het uittrekken van die kabel zorgt gewoon dat je geen communicatie meer hebt en is remmen de enige keuze die je hebt want een tractie commando kan je de locomotief niet meer geven. Je verliest dus een deel controle van de trein. Dus zelfs al zou je nog aanduiding hoogspanning hebben dan nog ben je verplicht te stoppen wegens gebrek aan tractie. De keer dat ik ooit verlies mux had was er echter nog wel aanduiding hoogspanning (maar dat betrof geen storing door verwijderen kabel).
Domme vraag misschien, maar als de bestuurder in het stuurrijtug remt maar de locomotief krijgt geen remsignaal, blijft die dan niet duwen? Of is er een (nood)systeem waarbij de loc vanzelf remt bij teveel tegendruk? Of remt die automatisch bij wegvallen mux?
remming van de treinen:
De enige en zekerste remming is de pneumatische rem. Dus bij een bediening van de remkraan gaat er een luchtontsnapping zijn in de remkraan en vervolgens de verdeler die onmiddelijk overgenomen zal worden door een electro valve op elk rijtuig als de trein EP remming heeft.
Indien er een electrisch/electronisch probleem zou zijn is de remming verzekerd door de pneumatische remsystemen op de trein. Daarom noemt dat ook de automatische rem. Die werkt altijd ,als er natuurlijke geen grove fout is gebeurt bij het koppemlen ,afzonderen en of spuien van de reminrichting.
Daarom worden continiuteits en remproeven verplicht uitgevoerd.
De rem is de moeilijkste leerstof bij de opleiding van de treinbestuurder.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door Klassiekje »

Wegvallen van MUX (en MUX in het algemeen) heeft geen invloed op remming en daar zal ook niks gebeuren. Op het stuurrijtuig zal er een aanduiding beginnen knipperen zodat we weten dat daar het probleem zit. Daarbovenop zal ook de aanduiding hoogspanning verdwijnen waardoor we in die reglementering sowieso zullen moeten stoppen na een tijdje.

Uitbollen van Merelbeke tot Brussel zou altijd moeilijk worden hoor :lol:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door Adler »

Uitgebreid nieuws in het VRT journaal van 19u.
VDL Sitea
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 sep 2021, 20:34

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door VDL Sitea »

Als ik het goed begrijp was dit E518, wat had E18348 voor (kwam ook aan in Brussel-Zuid met een behoorlijke vertraging)?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door trainlovertje »

VDL Sitea schreef: 23 mei 2022, 19:18 Als ik het goed begrijp was dit E518, wat had E18348 voor (kwam ook aan in Brussel-Zuid met een behoorlijke vertraging)?
Die stond vast achter E518. Was nog teruggekeerd naar Gent, maar dat bleek uiteindelijk geen tijdswinst op te leveren.
VDL Sitea
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 sep 2021, 20:34

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door VDL Sitea »

Maar loopt die MUX-kabel niet aan de onderkant van de trein door?
Of is het binnen in het rijtuig(en) zelf?
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door JHS2013 »

Nee, de MUX gebruikt de UIC-kabel die gekoppeld wordt tussen rijtuigen aan de rijtuigovergangen en tussen stel en locomotief
VDL Sitea
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 sep 2021, 20:34

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door VDL Sitea »

Daarom vroeg ik het ook, hoe lukte het hun om die kabel uit te trekken?
Als ik het goed begrijp zijn ze niet echt gemakkelijk bereikbaar (vanuit het rijtuig zelf dan)
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door jan_olieslagers »

Misschien zijn we beter een beetje discreet met de technische details? Kwestie van niet nog meer vandalisme te inspireren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door Steven »

Ik ga alvast niet verder details geven. We willen hier verder niemand inspiratie bezorgen, de daders in kwestie wisten ook niet welk type kabel ze hebben losgemaakt en wat de gevolgen zijn. Laat het ons daar bij houden.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door Adler »

Blijkbaar was het dezelfde bende die die dag al amok hadden gemaakt op een bus van de Lijn naar de Blaarmeersen in Gent.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 24 mei 2022, 18:29 Misschien zijn we beter een beetje discreet met de technische details? Kwestie van niet nog meer vandalisme te inspireren.
Geachte ,dit is de wereld op zijn kop! Het lijkt me van enige wereldvreemdheid te getuigen alsof ,een nederlandstalig forum het vandalisme zou vereenvoudigen met technische info(anno 2022) die vrij verkrijgbaar is op het net. En dit voor jongeren die de nederlandse taal niet machtig zijn (info Gentse contacten).
Enig zoekwerk,en zeker op franstalige sites, geeft zeer gedetailleerde info over al die sytemen (o.a. MUX bij de NMBS).
Ik denk niet dat deze "lieve jongens" technische info nodig hebben om "welgerichte" schade toe te brengen aan het openbaar vervoer.
Met een vierkantssleutel kom je al heel ver,jammer genoeg!
Wat was er eerst : het noodsein ? of de "sabotage"? Moet de NMBS de procedure niet herzien van het "noodsein" of wat is de huidige procedure?? vraagje voor het NMBS personneel hier ter plaatse??
Ik vrees dat er genoeg "filmpjes" circuleren op het net om schade toe te brengen en ideen te geven.
Als je tijd hebt kijk eens naar de film van 2019 "Les Misérables" een film réalisé door Ladj Ly om een beeld te krijgen wat leeft in die gemeenschappen.
prettige avond gewenst
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door Steven »

Er mag dan al veel online staan dat wil niet zeggen dat we er hier moeten mee verder doen. Vrij simpele keuze om het dus niet te doen. Alles begint bij jezelf. Als het standpunt is dat we het hier kunnen vertellen omdat het op andere locaties ook staat :roll:
Ik denk dat het weinig uitmaakt wat er eerst was aangezien het effect hoe dan ook een stilstaande trein is. Aangezien het grootste deel van nmbs rollend materieel geen noodremoverbrugging heeft (uitgezonderd desiro en Benelux) is het simpel dat een trein zal stoppen als men het noodsein bediend.
Gesloten