Shrek schreef: ↑04 jun 2022, 00:37
rvdborgt schreef: ↑03 jun 2022, 19:26
Als je geen wensdienstregeling hebt, hoe weet je dan waar je naartoe werkt?
Uiteraard zijn er altijd wel maatregelen die in elk scenario goed zijn (zoals op Gent - Brugge), maar dat geldt zeker niet overal voor. Bepaalde zaken komen alleen boven water als je een wensdienstregeling maakt.
Je hebt geen exacte dienstregeling nodig om efficiënt infrastructuur te ontwerpen, een goed zicht op de verkeersstromen volstaat. Nemen we als voorbeeld het nieuw ontwerp van Ottignies (de aantallen zijn bij benadering). Dat station is gemaakt op 10 doorgaande IC's Brussel-Gembloux, 10 S-treinen richting Brussel waarvan er 6 keren in LLN en 4 in Ottignies. 4 S-treinen richting Waver en 2 richting Charleroi en Namen zijn mogelijk naast een IC Leuven-Charleroi en er zijn uitwijksporen voor goederentreinen op diezelfde as.
Wat nu de exacte bestemmingen of tijden van die IC's zijn maakt niets uit voor het ontwerp. Of de S treinen uit LLN nu doorrijden richting Schuman/Bordet of Schuman/Jette doet er niet toe.
Wordt er teveel gebouwd? Zeker. De nieuwe infra zal niet volop benut worden van dag één maar laat ruimte om het aanbod gestaag uit te breiden volgens de maatschappelijke noden de komende 50 jaar, zonder die exact te kennen.
Je gaat dus een "Operating Plan" opstellen, gericht op marktstudies/voorspellingen (CAPDEM of capacity demand). Excuseer me voor de engelse tekst,maar de queen zit 70 jaar op de troon
Analysis of the influential factors:
‐ General organization of the Operations Team
‐ Capacity studies
‐ Operating strategy
‐ Basic Service Plan
‐ Commercial Service Offer
‐ Rolling stock & Personnel Graphics
‐ Track occupation
- SLA of Service Level Agreements
dit is een uitreksel van een 120 paginas tellende "operating plan" met saturatie berekeningen enz. Beschikbaar voor gemotiveerden.