Dienstregeling december 2022

Alles over reizigerstreinen in België.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door thejay »

ovspotter_be schreef: 25 nov 2022, 18:31 Artikel op de website van NMBS over de nieuwe dienstregeling vanaf 11 december 2022.

Belangrijkste aanpassingen:
  • Charleroi-Zuid (Charleroi-Sud) wordt hernoemd naar Charleroi-Centraal (Charleroi-Central).
  • De L-treinen tussen Aarlen en Luxemburg rijden voortaan de gehele dag, niet enkel tijdens de spitsuren.
  • Op de S63 worden 9 treinen per dag op weekdagen en 8 tijdens het weekend verlengd tot Maubeuge.
  • De IC-treinen vanuit Maubeuge van/naar Namen en Bergen rijden niet meer.
https://www.belgiantrain.be/nl/travel-i ... y/leaflets
"Vanaf zondag 11 december is het nieuwe vervoersplan van NMBS van toepassing. Je kunt de geüpdatete brochures vanaf 13 januari downloaden." :cry:
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door jpvdveer »

Veif weeken ekstra de teid om alle vouten uit de brosjuures te haalen :wink:
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 243
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door trainfan03 »

LML schreef: 04 aug 2022, 11:43 Iemand al weet van materieelinzet wanneer Hasselt-Mol elektrisch wordt in december '22, en komt er meer elektrisch materieel op Hamont-Mol-Antwerpen...? Of blijft het voorlopig bij het oude (wegens vertraagde leveringen M7 en doorschuiven elektrisch materieel)...?

Of wordt dit bekend gemaakt de dag voor de start van de nieuwe dienstregeling...? :mrgreen:
Voorlopig zou het nog bij de oude samenstellingen blijven, al is en blijft het de NMBS. Aangezien de werken Hasselt-Mol uitgelopen zijn tot juni '23, vrees ik dat er ten vroegste dan veranderingen zullen optreden. Dat is ook bevestigd geweest door bundel-/stationspersoneel van Mol. Men zou eerder tegen december '23 (met de grote veranderingen in de dienstregeling) veranderingen doorvoeren daar. Maar het is en blijft de NMBS, dus alles kan nog veranderen.
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door Floris Cappelle »

trainfan03 schreef: 27 nov 2022, 13:21
LML schreef: 04 aug 2022, 11:43 Iemand al weet van materieelinzet wanneer Hasselt-Mol elektrisch wordt in december '22, en komt er meer elektrisch materieel op Hamont-Mol-Antwerpen...? Of blijft het voorlopig bij het oude (wegens vertraagde leveringen M7 en doorschuiven elektrisch materieel)...?

Of wordt dit bekend gemaakt de dag voor de start van de nieuwe dienstregeling...? :mrgreen:
Voorlopig zou het nog bij de oude samenstellingen blijven, al is en blijft het de NMBS. Aangezien de werken Hasselt-Mol uitgelopen zijn tot juni '23, vrees ik dat er ten vroegste dan veranderingen zullen optreden. Dat is ook bevestigd geweest door bundel-/stationspersoneel van Mol. Men zou eerder tegen december '23 (met de grote veranderingen in de dienstregeling) veranderingen doorvoeren daar. Maar het is en blijft de NMBS, dus alles kan nog veranderen.
Beste,

Ik hoop dat de werken kunnen afgerond worden tegen de zomer van volgend jaar.
Wel benieuwd naar de grote veranderingen eind volgend jaar.

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Gebruikersavatar
Natje049
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:53
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door Natje049 »

IC 2600 (Antwerpen - Luchthaven - Hasselt) gaat ook 100% met MR96 rijden, MR80m verhuizen naar de IC 4900 (Antwerpen - DIest - Hasselt).
Het P-treinmateriaal (i10+M4) van de IC 4900 (Antwerpen - DIest - Hasselt) zal teruggaan naar de P treinen van Vorst zodat daar geen tekorten meer zijn alsook zal een deel van de M4 en i10 zal sowieso buiten dienst gaan dan.

De 1x per dag rijdende T19 + M6 op IC 4900 om het materieel van de P-treinen naar Noorderkempen te wisselen lijkt niet meer terug te vinden, Het marieel zal dus waarschijnlijk enkel wisselen via de P Noorderkempen - Luchthaven in de ochtend (P 7227(?))
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door stijn »

Natje049 schreef: 01 dec 2022, 01:07 IC 2600 (Antwerpen - Luchthaven - Hasselt) gaat ook 100% met MR96 rijden,..
Dit gaat raar klinken, maar ik ga ze missen: met bagage naar de luchthaven is een MR96 niet makkelijk...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door Shrek »

Natje049 schreef: 01 dec 2022, 01:07 IC 2600 (Antwerpen - Luchthaven - Hasselt) gaat ook 100% met MR96 rijden, MR80m verhuizen naar de IC 4900 (Antwerpen - DIest - Hasselt).
Het P-treinmateriaal (i10+M4) van de IC 4900 (Antwerpen - DIest - Hasselt) zal teruggaan naar de P treinen van Vorst zodat daar geen tekorten meer zijn alsook zal een deel van de M4 en i10 zal sowieso buiten dienst gaan dan.

De 1x per dag rijdende T19 + M6 op IC 4900 om het materieel van de P-treinen naar Noorderkempen te wisselen lijkt niet meer terug te vinden, Het marieel zal dus waarschijnlijk enkel wisselen via de P Noorderkempen - Luchthaven in de ochtend (P 7227(?))
Dat zou wel jammer zijn, ik had de MS96 veel liever op de 4900 dan op de 2600 gezien :roll:
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door Wout912 »

Natje049 schreef: 01 dec 2022, 01:07 IC 2600 (Antwerpen - Luchthaven - Hasselt) gaat ook 100% met MR96 rijden, MR80m verhuizen naar de IC 4900 (Antwerpen - DIest - Hasselt).
Dit zou toch ook weer een beslissing zijn die van bijzonder weinig inzicht getuigt. Zoals hierboven al vermeld, is een MR80 voor treinen naar de Luchthaven veel handiger om bagage in en uit te laden dan een MR96. De IC 2600 was nu juist zo'n trein naar de Luchthaven die normaal gezien uitsluitend met MR80 reed en waar men snel kon in- en uitstappen met veel bagage.

Een andere logische vraag is volgens mij: Waar haalt men plots al die vrije MR96's vandaan om er alle ritten op de IC 2600 mee uit te voeren? De breaks zouden toch minstens een op een moeten worden vervangen om voldoende capaciteit te kunnen aanbieden, en in de praktijk zitten de ritten met één break op de IC 2600 altijd al goed vol.
Als je momenteel (op een niet-stakingsdag dan) kijkt naar de samenstellingen op bijvoorbeeld de IC 700 (Antwerpen - Poperinge), zie je veel ritten die maar met een of twee MR96's rijden in plaats van met de voorziene drie. Die treinen zitten tijdens de spitsuren tegenwoordig altijd overvol. Je zou dan denken dat er een groot tekort is aan MR96, maar blijkbaar kan men toch in een keer er nog alle ritten op de IC 2600 mee gaan rijden.

Logischer lijkt mij inderdaad om eventuele MR96's op overschot geleidelijk aan op de IC 4900 te gaan inzetten, nadat alle andere treinen die met MR96 zijn voorzien uiteraard opnieuw met de voorziene samenstelling kunnen rijden.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door ovspotter_be »

Waarschijnlijk komen er MS96 beschikbaar vanop verbindingen waar deze door M7 zullen worden vervangen.
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door Wout912 »

ovspotter_be schreef: 01 dec 2022, 10:40 Waarschijnlijk komen er MS96 beschikbaar vanop verbindingen waar deze door M7 zullen worden vervangen.
Daar had ik ook al aan gedacht, maar wil men op die manier tegen 11 december 2022 voldoende MR96's beschikbaar hebben om er 100% van de ritten op de IC 2600 mee te gaan rijden, zal er toch snel moeten worden gehandeld. Bovendien zou er volgens mij toch eerst iets moeten worden gedaan aan het tekort aan MR96 op andere verbindingen, zoals ik reeds aanhaalde in het vorige bericht.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door jan_olieslagers »

En we horen toch langs alle kanten dat de levering van de M7 flink vertraging oploopt? Dat is het eerste excuus tegenwoordig, voor alle gemelde problemen. NMBM zou men maar beter de reeks 96 houden waar ze nu zitten - en inderdaad eerst de huidige tekorten oplossen, vooraleer ze elders te gaan toewijzen. Er moet ook nog een beetje marge blijven.
Of zou het kunnen dat men er materiaal wil mee vervangen dat niet kan blijven dienen zonder flinke kosten, bv. grote revisie?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door Steven »

De breaks verhuizen vooral ook naar diensten waar tot voor kort klassiekjes reden. Dus moet je een omloop maken die er voor zorgt dat het materieel ook tijdig langs de werkplaats kan. Vermoedelijk was het te complex om ze op de verbinding Antwerpen luchthaven Hasselt te houden.
Daarvoor moet je dus de totale omloop grafiek kennen van dat materieel.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door ronny »

Wout912 schreef: 01 dec 2022, 09:08 Als je momenteel (op een niet-stakingsdag dan) kijkt naar de samenstellingen op bijvoorbeeld de IC 700 (Antwerpen - Poperinge), zie je veel ritten die maar met een of twee MR96's rijden in plaats van met de voorziene drie. Die treinen zitten tijdens de spitsuren tegenwoordig altijd overvol. Je zou dan denken dat er een groot tekort is aan MR96, maar blijkbaar kan men toch in een keer er nog alle ritten op de IC 2600 mee gaan rijden.
De Antwerpen-Poperinge worden met de 2-spanninge 25 kV/3000 V MR96 gedaan. Deze naar Hasselt zullen de 3000 V zijn.
Laatst gewijzigd door ronny op 01 dec 2022, 21:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik ben wel blij dat de AM 96 terugkeert naar lijn 35.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door Shrek »

Wout912 schreef: 01 dec 2022, 12:23
ovspotter_be schreef: 01 dec 2022, 10:40 Waarschijnlijk komen er MS96 beschikbaar vanop verbindingen waar deze door M7 zullen worden vervangen.
Daar had ik ook al aan gedacht, maar wil men op die manier tegen 11 december 2022 voldoende MR96's beschikbaar hebben om er 100% van de ritten op de IC 2600 mee te gaan rijden, zal er toch snel moeten worden gehandeld. Bovendien zou er volgens mij toch eerst iets moeten worden gedaan aan het tekort aan MR96 op andere verbindingen, zoals ik reeds aanhaalde in het vorige bericht.
Zo simpel is het helaas niet. Er zijn klassiekjes en M4 die einde kilometers zijn en dus weg moeten. Die moeten vervangen worden door breaks die ergens vandaan moeten komen. Het kan dus zijn dat dat op sommige plaatsen voor te korte samenstellingen leidt, maar er is geen alternatief zolang de M7-productie niet versnelt.
Plaats reactie