Dienstregeling december 2022

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door Steve »

Heeft iemand trouwens idee van welke materieelverschuivingen er zijn? Met de instroom van M7 is er heel wat veranderd de voorbije weken en maanden, alleen al op de 32xx zijn er bijvoorbeeld zeker twee volledige M6-stammen en daarvoor heel wat MS80 vrijgekomen. Ik veronderstel dat die op hun beurt elders zijn gaan invallen?
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door Eimai »

Steve schreef: 28 aug 2023, 20:34 Heeft iemand trouwens idee van welke materieelverschuivingen er zijn?
Reizigers tussen Antwerpen en Mol en tussen Antwerpen en Leuven gaan zich mogen klaarmaken voor sprintertjes op bepaalde uren. Door de werken op lijn 26 hadden ze daar desiro's nodig ipv sprinters en die verhuizen dus naar daar.
4017-4018
Berichten: 592
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door 4017-4018 »

Dus er zouden AM86's op de (L-(vermoed ik dan))treinen Antwerpen - Leuven komen?
Ciao Ciao
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door jan_olieslagers »

Eimai schreef: 29 aug 2023, 15:52
Steve schreef: 28 aug 2023, 20:34 Heeft iemand trouwens idee van welke materieelverschuivingen er zijn?
Reizigers tussen Antwerpen en Mol en tussen Antwerpen en Leuven gaan zich mogen klaarmaken voor sprintertjes op bepaalde uren. Door de werken op lijn 26 hadden ze daar desiro's nodig ipv sprinters en die verhuizen dus naar daar.
Da's een raar verhaal. Waarom zou men 08'ers verkiezen of zelfs "nodig" achten in de plaats van de huidige reeks 86, die inderdaad volop dienst doet op L26?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 30 aug 2023, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door ovspotter_be »

Waarschijnlijk om de capaciteit te verhogen nu er gewerkt wordt tussen Arcaden en Sint-Job.
Tussen Brussel-Luxemburg en Halle/Edingen/Geraardsbergen gaat de S5 maar 1x per uur, de S19 rijdt normaal en de S7 rijdt niet tussen Delta en Halle.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door Steven »

Ik kan maar 1 ding bedenken. 1 sprinter is te weinig, 2 is teveel en 1 desiro valt er net tussenin van lengte.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door ovspotter_be »

Ik kan je zeggen dat 2 sprinters in de spitsuren vaak al niet voldoende waren om iedereen een zitplaats te kunnen aanbieden.
Maar dit heeft mogelijks ook met het ontwerp te maken, de sprinters hebben enkel vierzitters en bijna niemand zit graag tegenover een wildvreemde.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door jan_olieslagers »

ovspotter_be schreef: 29 aug 2023, 19:02 Ik kan je zeggen dat 2 sprinters in de spitsuren vaak al niet voldoende waren om iedereen een zitplaats te kunnen aanbieden.
Maar dit heeft mogelijks ook met het ontwerp te maken, de sprinters hebben enkel vierzitters en bijna niemand zit graag tegenover een wildvreemde.
Huh, mijn observatie is dan toch anders. Ik heb vaak genoeg gependeld van Kortenberg naar Schuman en soms van Weerde of Eppegem naar Schuman. Altijd op spitsuur. En ik heb zelden iemand weten rechtstaan, maar vaak gezien dat de vier plaatsen van een "vierzitter" vol zaten. Wat trouwens af en toe aanleiding gaf tot een boeiende babbel, al eens gemakkelijk met een VUB-student(e).

En ja, zeker zijn er asociale mensen die liefst zo alleen mogelijk zitten, maar of dat nu echt een grote meerderheid is dat durf ik toch betwijfelen. Plus dat er ten tijde van Covid een streven was om afstand te houden van elkaar, dat is natuurlijk wel een goede reden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door overweg13 »

Ik heb het toch al enkele keren meegemaakt dat de treinen tussen Halle en Etterbeek in de spits geleidelijk vol lopen, met 2 sprinters. Diesamenstelling is echt op het randje. Met 1 desiro zou je ongetwijfeld ook een flinke bezetting krijgen, met 2 zijn er ongetwijfeld te korte perrons hier en daar; als ik me niet vergis is dat ook de reden waarom er op dit deel van lijn 26 (en verder?) nooit met 3 sprinters gereden wordt.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door jan_olieslagers »

Inderdaad. In Haren is er zelfs maar plaats voor drie bakken aan het perron, de achterste van een dubbele duikbril is daar al onbruikbaar.
Ik denk dat dat een van de redenen is dat men de S9 daar niet laat stoppen, misschien zou men er sommige S5-en ook moeten laten passeren zonder stoppen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
BVG1988
Berichten: 571
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door BVG1988 »

Ik denk dat de P-treinen op spoorlijn 50 (7075, 7076, 8075, 8076) via Ternat permanent met desiro's zullen worden gedaan.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door ovspotter_be »

jan_olieslagers schreef: 29 aug 2023, 20:16 Inderdaad. In Haren is er zelfs maar plaats voor drie bakken aan het perron, de achterste van een dubbele duikbril is daar al onbruikbaar.
Ik denk dat dat een van de redenen is dat men de S9 daar niet laat stoppen, misschien zou men er sommige S5-en ook moeten laten passeren zonder stoppen.
Tijdens de werken stopt de S5 niet in Haren.
Maar let wel op, tijdens de werken is de S5 enkel de trein 1x per uur die doorrijdt naar Halle en verder, op het andere rijpad van de S5 rijdt de S7 tussen Mechelen en Brussel-Luxemburg en de originele S7 is dan weer afgeschaft, lekker ingewikkeld allemaal.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door trainlovertje »

BVG1988 schreef: 29 aug 2023, 21:09 Ik denk dat de P-treinen op spoorlijn 50 (7075, 7076, 8075, 8076) via Ternat permanent met desiro's zullen worden gedaan.
Dat is inderdaad reeds zo sinds de nieuwe dienstregeling half juni, dat was geen aanpassing omwille van de toeristische/vakantieperiode.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door 260689 »

Het zou kunnen dat de M6 rijtuigen naar Brussel - Luxemburg komen om de I11 en inclusief de stuurrijtuigen te vervangen voor ombouw ATB/PZB, revisie, ..... Er rijd nu 1 stam trek/duw met 5M6en. Ondanks dat I11 mijn favoriete rijtuigen zijn passen de M6en hier wel beter op.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door overweg13 »

Ik vraag me toch af of hier geen te hoge verwachtingen geuit worden i.v.m. de wijzigingen op 04.09. Eigenlijk zouden die toch een week eerder moeten zijn doorgevoerd. In het spoorboekje begint de periode van het zwarte driehoekje opnieuw op 28.08.23 (tot 09.12.23). En de vakantieperiode eindigt op 27.08.2023.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie