Pagina 20 van 21

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 28 aug 2023, 20:34
door Steve
Heeft iemand trouwens idee van welke materieelverschuivingen er zijn? Met de instroom van M7 is er heel wat veranderd de voorbije weken en maanden, alleen al op de 32xx zijn er bijvoorbeeld zeker twee volledige M6-stammen en daarvoor heel wat MS80 vrijgekomen. Ik veronderstel dat die op hun beurt elders zijn gaan invallen?

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 29 aug 2023, 15:52
door Eimai
Steve schreef: 28 aug 2023, 20:34 Heeft iemand trouwens idee van welke materieelverschuivingen er zijn?
Reizigers tussen Antwerpen en Mol en tussen Antwerpen en Leuven gaan zich mogen klaarmaken voor sprintertjes op bepaalde uren. Door de werken op lijn 26 hadden ze daar desiro's nodig ipv sprinters en die verhuizen dus naar daar.

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 29 aug 2023, 16:12
door 4017-4018
Dus er zouden AM86's op de (L-(vermoed ik dan))treinen Antwerpen - Leuven komen?

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 29 aug 2023, 17:17
door jan_olieslagers
Eimai schreef: 29 aug 2023, 15:52
Steve schreef: 28 aug 2023, 20:34 Heeft iemand trouwens idee van welke materieelverschuivingen er zijn?
Reizigers tussen Antwerpen en Mol en tussen Antwerpen en Leuven gaan zich mogen klaarmaken voor sprintertjes op bepaalde uren. Door de werken op lijn 26 hadden ze daar desiro's nodig ipv sprinters en die verhuizen dus naar daar.
Da's een raar verhaal. Waarom zou men 08'ers verkiezen of zelfs "nodig" achten in de plaats van de huidige reeks 86, die inderdaad volop dienst doet op L26?

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 29 aug 2023, 17:42
door ovspotter_be
Waarschijnlijk om de capaciteit te verhogen nu er gewerkt wordt tussen Arcaden en Sint-Job.
Tussen Brussel-Luxemburg en Halle/Edingen/Geraardsbergen gaat de S5 maar 1x per uur, de S19 rijdt normaal en de S7 rijdt niet tussen Delta en Halle.

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 29 aug 2023, 18:50
door Steven
Ik kan maar 1 ding bedenken. 1 sprinter is te weinig, 2 is teveel en 1 desiro valt er net tussenin van lengte.

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 29 aug 2023, 19:02
door ovspotter_be
Ik kan je zeggen dat 2 sprinters in de spitsuren vaak al niet voldoende waren om iedereen een zitplaats te kunnen aanbieden.
Maar dit heeft mogelijks ook met het ontwerp te maken, de sprinters hebben enkel vierzitters en bijna niemand zit graag tegenover een wildvreemde.

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 29 aug 2023, 19:52
door jan_olieslagers
ovspotter_be schreef: 29 aug 2023, 19:02 Ik kan je zeggen dat 2 sprinters in de spitsuren vaak al niet voldoende waren om iedereen een zitplaats te kunnen aanbieden.
Maar dit heeft mogelijks ook met het ontwerp te maken, de sprinters hebben enkel vierzitters en bijna niemand zit graag tegenover een wildvreemde.
Huh, mijn observatie is dan toch anders. Ik heb vaak genoeg gependeld van Kortenberg naar Schuman en soms van Weerde of Eppegem naar Schuman. Altijd op spitsuur. En ik heb zelden iemand weten rechtstaan, maar vaak gezien dat de vier plaatsen van een "vierzitter" vol zaten. Wat trouwens af en toe aanleiding gaf tot een boeiende babbel, al eens gemakkelijk met een VUB-student(e).

En ja, zeker zijn er asociale mensen die liefst zo alleen mogelijk zitten, maar of dat nu echt een grote meerderheid is dat durf ik toch betwijfelen. Plus dat er ten tijde van Covid een streven was om afstand te houden van elkaar, dat is natuurlijk wel een goede reden.

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 29 aug 2023, 20:11
door overweg13
Ik heb het toch al enkele keren meegemaakt dat de treinen tussen Halle en Etterbeek in de spits geleidelijk vol lopen, met 2 sprinters. Diesamenstelling is echt op het randje. Met 1 desiro zou je ongetwijfeld ook een flinke bezetting krijgen, met 2 zijn er ongetwijfeld te korte perrons hier en daar; als ik me niet vergis is dat ook de reden waarom er op dit deel van lijn 26 (en verder?) nooit met 3 sprinters gereden wordt.

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 29 aug 2023, 20:16
door jan_olieslagers
Inderdaad. In Haren is er zelfs maar plaats voor drie bakken aan het perron, de achterste van een dubbele duikbril is daar al onbruikbaar.
Ik denk dat dat een van de redenen is dat men de S9 daar niet laat stoppen, misschien zou men er sommige S5-en ook moeten laten passeren zonder stoppen.

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 29 aug 2023, 21:09
door BVG1988
Ik denk dat de P-treinen op spoorlijn 50 (7075, 7076, 8075, 8076) via Ternat permanent met desiro's zullen worden gedaan.

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 29 aug 2023, 22:16
door ovspotter_be
jan_olieslagers schreef: 29 aug 2023, 20:16 Inderdaad. In Haren is er zelfs maar plaats voor drie bakken aan het perron, de achterste van een dubbele duikbril is daar al onbruikbaar.
Ik denk dat dat een van de redenen is dat men de S9 daar niet laat stoppen, misschien zou men er sommige S5-en ook moeten laten passeren zonder stoppen.
Tijdens de werken stopt de S5 niet in Haren.
Maar let wel op, tijdens de werken is de S5 enkel de trein 1x per uur die doorrijdt naar Halle en verder, op het andere rijpad van de S5 rijdt de S7 tussen Mechelen en Brussel-Luxemburg en de originele S7 is dan weer afgeschaft, lekker ingewikkeld allemaal.

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 29 aug 2023, 23:17
door trainlovertje
BVG1988 schreef: 29 aug 2023, 21:09 Ik denk dat de P-treinen op spoorlijn 50 (7075, 7076, 8075, 8076) via Ternat permanent met desiro's zullen worden gedaan.
Dat is inderdaad reeds zo sinds de nieuwe dienstregeling half juni, dat was geen aanpassing omwille van de toeristische/vakantieperiode.

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 01 sep 2023, 14:55
door 260689
Het zou kunnen dat de M6 rijtuigen naar Brussel - Luxemburg komen om de I11 en inclusief de stuurrijtuigen te vervangen voor ombouw ATB/PZB, revisie, ..... Er rijd nu 1 stam trek/duw met 5M6en. Ondanks dat I11 mijn favoriete rijtuigen zijn passen de M6en hier wel beter op.

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 01 sep 2023, 17:59
door overweg13
Ik vraag me toch af of hier geen te hoge verwachtingen geuit worden i.v.m. de wijzigingen op 04.09. Eigenlijk zouden die toch een week eerder moeten zijn doorgevoerd. In het spoorboekje begint de periode van het zwarte driehoekje opnieuw op 28.08.23 (tot 09.12.23). En de vakantieperiode eindigt op 27.08.2023.