Pagina 1 van 1

Aansluitingen vanuit Gouvy

Geplaatst: 16 sep 2022, 10:50
door delta
Ik begrijp goed dat er gekozen is om de IC Gouvy - Liege-Guillemins in Luige-Guillemins strak aan te laten sluiten op de IC van/naar Oostende, want ik kan me voorstellen dat dat verreweg de grootste reizigersstroom is, maar met de uurdienst zijn de overstappen in Guillemins van/naar Maastricht wel erg lelijk (45 minuten), ook is de aansluiting in Angleur op de lokale trein naar Verviers (30 minuten) lang.

Is er zicht op een verhoging van de frequentie op deze lijn of op verschuiving van tijdliggingen in de komende jaren dat bovengenoemde aansluitingen verbeteren?

De overstap Oostende - Gouvy is trouwens ook best krap in Guillemins, dus wellicht zou dat ook nog kunnen verbeteren.

Re: Aansluitingen vanuit Gouvy

Geplaatst: 16 sep 2022, 11:04
door Shrek
delta schreef: 16 sep 2022, 10:50 Ik begrijp goed dat er gekozen is om de IC Gouvy - Liege-Guillemins in Luige-Guillemins strak aan te laten sluiten op de IC van/naar Oostende, want ik kan me voorstellen dat dat verreweg de grootste reizigersstroom is, maar met de uurdienst zijn de overstappen in Guillemins van/naar Maastricht wel erg lelijk (45 minuten), ook is de aansluiting in Angleur op de lokale trein naar Verviers (30 minuten) lang.

Is er zicht op een verhoging van de frequentie op deze lijn of op verschuiving van tijdliggingen in de komende jaren dat bovengenoemde aansluitingen verbeteren?
Richting Verviers is een frequentieverdubbeling inderdaad voorzien. Ook naar Maastricht zit dat er aan te komen op termijn.

Re: Aansluitingen vanuit Gouvy

Geplaatst: 16 sep 2022, 11:07
door ovspotter_be
Ik weet niet of dat mogelijk is aangezien de grote lengte enkelspoor op lijn 42.

Dat de aansluiting vanuit Oostende en Brussel krap is ben ik met je eens, deze zomer heb ik op een zondag 2u op Liège-Guillemins gestaan omdat de trein uit Oostende 15min. vertraging had door vee op de sporen.
We waren op tijd vertrokken uit Leuven, maar hebben een tijdje stilgestaan op de HSL.

Re: Aansluitingen vanuit Gouvy

Geplaatst: 16 sep 2022, 11:10
door Shrek
Op L42 is de frequentie net verhoogd, daar moet je echt niet op meer treinen hopen.

Re: Aansluitingen vanuit Gouvy

Geplaatst: 16 sep 2022, 16:11
door trainlovertje
Elk uur een trein in het weekend kan nog wel eens voor binnen afzienbare tijd zijn, maar één trein om het half uur op lijn 42 niet; de frequentie werd er voor kort pas verdubbeld. Vergeet niet dat er ook een stoptrein uit Marloie het traject deelt tot Rivage, waardoor er voor die mensen wel reeds betere aansluitingen bestaan.

Re: Aansluitingen vanuit Gouvy

Geplaatst: 16 sep 2022, 19:09
door overweg13
ovspotter_be schreef: 16 sep 2022, 11:07 Ik weet niet of dat mogelijk is aangezien de grote lengte enkelspoor op lijn 42.
Eigenlijk zou het kunnen volstaan om de treinen te laten kruisen in Gouvy i.p.v. Trois-Ponts. Dat zou alleszins toelaten om wat meer ademruimte in aansluiting en rittijd te brengen. Of de CFL daarmee akkoord gaat, is een andere kwestie. Het enkelsporig maken van de lijn tussen Aywaille en Vielsalm (op enkele kortere stukken na) is in mijn ogen nog altijd de oorzaak van veel problemen.

Re: Aansluitingen vanuit Gouvy

Geplaatst: 16 sep 2022, 21:09
door FLV-FGSP
Nog beter zou een kruising ter hoogte van de vroegere halte Bellain zijn. Dan moet CFL Infra daar wel een kruisingsspoor met 2 wissels leggen. Voor de Luxeburgers financieel geen probleem.

Re: Aansluitingen vanuit Gouvy

Geplaatst: 16 sep 2022, 22:38
door ovspotter_be
overweg13 schreef: 16 sep 2022, 19:09 Of de CFL daarmee akkoord gaat, is een andere kwestie.
Dat is natuurlijk ook iets waar we rekening dienen te houden in deze discussie.
De dienstregeling van de RE10 van de CFL is gebaseerd op de dienstregeling van onze trein uit Liège, dus als wij die met 10min. verlaten of vervroegen voor de aansluiting in Liège-Guillemins, moet de CFL ook hun trein 10min. verlaten of vervroegen, tenzij je een rare 20/40 frequentie wilt.

Re: Aansluitingen vanuit Gouvy

Geplaatst: 27 sep 2022, 01:13
door Malista
Een afwijkende frequentie zou het voor de reizigers tussen Kautenbach en Wiltz wel eens moeilijk kunnen maken. Ook is er een plan om de komende jaren de frequentie tussen Diekirch en Luxemburg op te drijven en mogelijk zelfs tot het rechtstreekse verbinding tot het Zuiden. Dit beperkt natuurlijk de flexibiliteit...