Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Alles over reizigerstreinen in België.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door DR-fan »

dantjebram72 schreef: 03 okt 2022, 16:53 Een treindienst tussen Kappellen en Essen is nogal moeilijk omdat Kapellen eigenlijk in volle baan ligt. Dat wil dus zeggen dat je telkens een hele procedure moet doorlopen om daar van richting te veranderen. Ook ligt de lijn vol overwegen waarvan er sommige zeer lang zullen dichtblijven als er daar van richting moet veranderd worden(met overwegen in alarm to gevolg). Het lijkt mij dus inderdaad serieus veel hoofdpijn voor Blok 12 om dat hele dag in goede banen te leiden. Ik kan de keuze van Infrabel dus zeker snappen.

Het uitwijkspoor in Kapellen kan je enkel nuttig gebruiken vanuit Antwerpen, maar vanuit Essen kan je niet eerst aan het perron komen om vervolgens uit te wijken. Het wijkspoor had enkel nuttig gebruikt kunnen worden als alle reizigers in Heide zouden op/afstappen en er vervolgens in Kapellen van kant werd veranderd.
Zoals sommigen al zeiden: dit is grote onzin. Kapellen heeft een perron tussen twee beheerde seinen en kan dus perfect gebruikt worden voor het beëindigen en beginnen van commerciële reizigerstreinen. Geen langdurig bezette overwegen dus en nog veel minder procedures. Voor je dergelijke nonsens post, misschien eens een SSP bekijken.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door DR-fan »

nighttrain schreef: 04 okt 2022, 09:52 Begrijp U niet goed. Als er locale veiligheidsdispositieveen (rode vlag /klappers/aardingskabels enz ) worden aangereden na het terug vrijgeven van het spoor ,heeft dat toch niks te maken met seinhuizen en hun seingevers.
Het zijn toch de ploegen(werf verantwoordelijke of per delgatie een technieker) aan de grond die dat moeten wegnemen alvorens zij het" spoor" terug geven aan het seinhuis. De seingever kan toch enkel de veiligheidsdispositieven "op afstand " wegnemen.
Dat was meer een algemeen antwoord op de bewering dat er vroeger meer fout ging door de 'druk' om toch maar te rijden. Die druk bestaat nog steeds, zowel op het terrein als in de seinhuizen.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door DR-fan »

rvdborgt schreef: 04 okt 2022, 00:05 Dat was mijn vraag niet dus je antwoord slaat alweer helemaal nergens op.
Groetjes,
Rian
Dat heb je natuurlijk met mensen die alles ontkennen en die plots met de realiteit geconfronteerd worden: dan spreken ze uiteindelijk zichzelf tegen en kunnen ze er zich niet meer uitdraaien.

Wat is er tijdens de nacht van zondag op maandag gebeurd? Infrabel meldde aan de NMBS dat er toch niet gereden kon worden wegens een technische storing tussen Essen en Kapellen.

En nu wordt het interessant:

- op de EBP-beelden was geen enkele storing te zien (goed, dat hoeft niets te betekenen, maar vreemd is het wel)
- de reglementering voorziet om op dat moment ONMIDDELLIJK een technicus op te roepen. Dat zal zelfs Shrek niet kunnen ontkennen want daar wordt binnen I-TO zeer streng op gecontroleerd!
- Toch werd door Infrabel beslist dat die "storing" niet prioritair was en dat een herstelling tegen maandagmiddag ook goed was gezien de defecte werktrein. Nog eens: beide zaken hadden NIETS met elkaar te maken.

In hoeverre dit allemaal toeval of slechte wil was moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken. Gezien mijn eerdere ervaringen - en gelet op wat mijn collega's die gisteren werkten me verteld hebben - heb ik daar zo mijn mening over.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door nighttrain »

DR-fan schreef: 04 okt 2022, 14:46
rvdborgt schreef: 04 okt 2022, 00:05 Dat was mijn vraag niet dus je antwoord slaat alweer helemaal nergens op.
Groetjes,
Rian


En nu wordt het interessant:

- op de EBP-beelden was geen enkele storing te zien (goed, dat hoeft niets te betekenen, maar vreemd is het wel)
- de reglementering voorziet om op dat moment ONMIDDELLIJK een technicus op te roepen. Dat zal zelfs Shrek niet kunnen ontkennen want daar wordt binnen I-TO zeer streng op gecontroleerd!
- Toch werd door Infrabel beslist dat die "storing" niet prioritair was en dat een herstelling tegen maandagmiddag ook goed was gezien de defecte werktrein. Nog eens: beide zaken hadden NIETS met elkaar te maken.
Wat zie je op de EBP beelden?? En als je een "werkplek" beveiliging hebt,welke "storingen" zie je?
Wat als je geen storingen hebt op gebied van signalisatie (werfzone),wat met eventuele storing bovenleiding**??
Er is volgens mij verschil in storing bij normale operaties en werkplekken (EBP beelden).
Dus die werktrein staat in een beveiligde zone...dan is er een incident op de trein de de bovenleiding beschadigd.....**Is de bovenleiding onder spanning bij dit soort van werven?
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door DR-fan »

nighttrain schreef: 04 okt 2022, 15:41 Wat zie je op de EBP beelden?? En als je een "werkplek" beveiliging hebt,welke "storingen" zie je?
Wat als je geen storingen hebt op gebied van signalisatie (werfzone),wat met eventuele storing bovenleiding**??
Er is volgens mij verschil in storing bij normale operaties en werkplekken (EBP beelden).
Dus die werktrein staat in een beveiligde zone...dan is er een incident op de trein de de bovenleiding beschadigd.....**Is de bovenleiding onder spanning bij dit soort van werven?
Nu haal je toch wel veel door elkaar. Het ging in deze discussie over het al dan niet berijden van het baanvak Kapellen - Essen en daar was er zogezegd een onzichtbare storing. Wat je op de EBP-beelden kan zien zijn:
- storingen aan seinen
- storingen aan overwegen
- storingen aan spoorstroomkringen
- storingen aan beweegbare bruggen (niet op L12 natuurlijk)
- storingen aan wissels
- storingen aan de voedingsketen

Geen van deze storingen was te zien.

Storingen aan de bovenleiding zijn op zich niet zichtbaar, maar bij zulke problemen wordt onmiddellijk een beveiliging op het betrokken spoor geplaatst en dat zie je wel. Of de bovenleiding onder spanning staat tijdens de werken, hangt af van de aard van de werken. Wanneer met kranen gewerkt wordt mag je daar wel van uitgaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 04 okt 2022, 14:46
rvdborgt schreef: 04 okt 2022, 00:05 Dat was mijn vraag niet dus je antwoord slaat alweer helemaal nergens op.
Groetjes,
Rian
Dat heb je natuurlijk met mensen die alles ontkennen en die plots met de realiteit geconfronteerd worden: dan spreken ze uiteindelijk zichzelf tegen en kunnen ze er zich niet meer uitdraaien.
Het is niet omdat ik niet antwoord dat Rian gelijk heeft hoor, als hij van de hak op de tak springt met onsamenhangende vragen doe ik gewoon geen moeite meer.
DR-fan schreef: 04 okt 2022, 14:46 Wat is er tijdens de nacht van zondag op maandag gebeurd? Infrabel meldde aan de NMBS dat er toch niet gereden kon worden wegens een technische storing tussen Essen en Kapellen.
Dat is natuurlijk de echte vraag, ik kan helaas ook niet meteen terugvinden wat er juist stoorde.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door nighttrain »

DR-fan schreef: 04 okt 2022, 16:33
nighttrain schreef: 04 okt 2022, 15:41 Wat zie je op de EBP beelden?? En als je een "werkplek" beveiliging hebt,welke "storingen" zie je?
Wat als je geen storingen hebt op gebied van signalisatie (werfzone),wat met eventuele storing bovenleiding**??
Er is volgens mij verschil in storing bij normale operaties en werkplekken (EBP beelden).
Dus die werktrein staat in een beveiligde zone...dan is er een incident op de trein de de bovenleiding beschadigd.....**Is de bovenleiding onder spanning bij dit soort van werven?
Nu haal je toch wel veel door elkaar. Het ging in deze discussie over het al dan niet berijden van het baanvak Kapellen - Essen en daar was er zogezegd een onzichtbare storing. Wat je op de EBP-beelden kan zien zijn:
- storingen aan seinen
- storingen aan overwegen
- storingen aan spoorstroomkringen
- storingen aan beweegbare bruggen (niet op L12 natuurlijk)
- storingen aan wissels
- storingen aan de voedingsketen

Geen van deze storingen was te zien.

Storingen aan de bovenleiding zijn op zich niet zichtbaar, maar bij zulke problemen wordt onmiddellijk een beveiliging op het betrokken spoor geplaatst en dat zie je wel. Of de bovenleiding onder spanning staat tijdens de werken, hangt af van de aard van de werken. Wanneer met kranen gewerkt wordt mag je daar wel van uitgaan.
Dat denk ik niet.
Stel werksite met dit type trein=> bovenleiding buiten dienst en geaard (beide sporen? waarschiinlijk want wissel met overgang sectie bovenleiding)=>incident=> bovenleiding beschadigd=> welk alarm komt op bij de verdeler ES (is dit nog altijd correcte benaming?) => geen alarm op schermen van seingever (is dit nog altijd correcte benaming?) denk ik dan.
In dat geval wat is de procedure en "informatie lijn"?trolley operator naar werfleider naar ??? enz....
Wat is de "voedingsketen " bij U? voeding van wissels? of overwegen?
rvdborgt
Berichten: 4322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 04 okt 2022, 17:47
DR-fan schreef: 04 okt 2022, 14:46 Dat heb je natuurlijk met mensen die alles ontkennen en die plots met de realiteit geconfronteerd worden: dan spreken ze uiteindelijk zichzelf tegen en kunnen ze er zich niet meer uitdraaien.
Het is niet omdat ik niet antwoord dat Rian gelijk heeft hoor, als hij van de hak op de tak springt met onsamenhangende vragen doe ik gewoon geen moeite meer.
Het ging helemaal niet over gelijk hebben. Ik stelde alleen maar vragen (en enkele anderen ook) en je deed heel erg hard je best om die anders te interpreteren.
Shrek schreef: 04 okt 2022, 17:47
DR-fan schreef: 04 okt 2022, 14:46 Wat is er tijdens de nacht van zondag op maandag gebeurd? Infrabel meldde aan de NMBS dat er toch niet gereden kon worden wegens een technische storing tussen Essen en Kapellen.
Dat is natuurlijk de echte vraag, ik kan helaas ook niet meteen terugvinden wat er juist stoorde.
Het zou je sieren als je dat dan op een normale manier zou kunnen opschrijven, zonder geforceerd andere interpretaties van toch vrij duidelijk gestelde vragen en zonder andere insinuaties.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door dentheo »

Hier nog een foto met misschien detail van het koppelstuk, soort "buikbrug" in het klein ?
Staat blijkbaar een rubberband langs die rail...
P1040770-c.jpg
Theo
Groeten vanop de Heide
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door DR-fan »

nighttrain schreef: 04 okt 2022, 17:51 Dat denk ik niet.
Stel werksite met dit type trein=> bovenleiding buiten dienst en geaard (beide sporen? waarschiinlijk want wissel met overgang sectie bovenleiding)=>incident=> bovenleiding beschadigd=> welk alarm komt op bij de verdeler ES (is dit nog altijd correcte benaming?) => geen alarm op schermen van seingever (is dit nog altijd correcte benaming?) denk ik dan.
In dat geval wat is de procedure en "informatie lijn"?trolley operator naar werfleider naar ??? enz....
Wat is de "voedingsketen " bij U? voeding van wissels? of overwegen?
De bovenleiding wordt uiteraard enkel geaard als die buiten spanning is en dit dat geval zijn op de blokpost beschermingen geplaatst ('Tab 2'), en die zijn zichtbaar op het EBP-scherm. Die beschermingen worden geplaatst op bevel van de verdeler ES.

Maar nog eens: eventuele bijkomende problemen met de werktrein in Mariaburg hebben NIETS te maken met het baanvak Kapellen - Essen, en daar gaat het hier toch om.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 04 okt 2022, 17:47
DR-fan schreef: 04 okt 2022, 14:46 Wat is er tijdens de nacht van zondag op maandag gebeurd? Infrabel meldde aan de NMBS dat er toch niet gereden kon worden wegens een technische storing tussen Essen en Kapellen.
Dat is natuurlijk de echte vraag, ik kan helaas ook niet meteen terugvinden wat er juist stoorde.
Misschien omdat er geen storing was?
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door nighttrain »

DR-fan schreef: 05 okt 2022, 09:42
nighttrain schreef: 04 okt 2022, 17:51
De bovenleiding wordt uiteraard enkel geaard als die buiten spanning is en dit dat geval zijn op de blokpost beschermingen geplaatst ('Tab 2'), en die zijn zichtbaar op het EBP-scherm. Die beschermingen worden geplaatst op bevel van de verdeler ES.

Maar nog eens: eventuele bijkomende problemen met de werktrein in Mariaburg hebben NIETS te maken met het baanvak Kapellen - Essen, en daar gaat het hier toch om.
Vraagjes:
als de bovenleiding geaard is, dan kan de verdeler ES toch niet zien of er een probleem is? Maar dit terzijde.

Hoeveel electrische secties zijn er tussen sint-Mariaburg en Kapellen?Of beter ,tussen de incidenttrein en station Kapellen?
Laten we aannemen dat er 1 sectie is beschadigd(werktrein) +1 buffer veiligheids sectie tussen werktrein en Kapellen,tot waar kan men spanning zetten op den draad ? is Kapellen gevoed?2sporen? gezien de omvang van de schade of interventie.
Ik weet het niet, want ben niet in het bezit van de electrische schemas van de bovenleiding met hun schakelmogelijkheden.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door DR-fan »

nighttrain schreef: 05 okt 2022, 15:56 Vraagjes:
als de bovenleiding geaard is, dan kan de verdeler ES toch niet zien of er een probleem is? Maar dit terzijde.
Ik begrijp dus echt niet waar je naartoe wil. Zoals ik al schreef, wordt de bovenleiding geaard bij werken of na grotere incidenten. In beide gevallen is personeel van de dienst ES aanwezig. Als er problemen opduiken kunnen die de verdeler dus verwittigen.
nighttrain schreef: 05 okt 2022, 15:56Hoeveel electrische secties zijn er tussen sint-Mariaburg en Kapellen?Of beter ,tussen de incidenttrein en station Kapellen?
Laten we aannemen dat er 1 sectie is beschadigd(werktrein) +1 buffer veiligheids sectie tussen werktrein en Kapellen,tot waar kan men spanning zetten op den draad ? is Kapellen gevoed?2sporen? gezien de omvang van de schade of interventie.
Ik weet het niet, want ben niet in het bezit van de electrische schemas van de bovenleiding met hun schakelmogelijkheden.
Er was geen schade aan de bovenleiding. Ter hoogte van de werktrein bleven beide sporen buiten spanning als bescherming omdat de kraan die het ontspoorde transportelement moest 'hersporen' vlakbij de bovenleiding moest komen. Er is dan altijd gevaar voor een overslag of een ongelukkig manoeuver waarbij de kraanarm de draad raakt.

Wat Kapellen betreft: zelfs indien er ruim geschakeld zou worden (1 extra sectie zonder spanning aan weerszijden van de werkzone), is perronspoor 1 in Kapellen nog steeds bereikbaar vanuit Essen. Merk ook op dat dit baanvak op maandagmorgen alweer onder spanning stond. Mocht daar onverhoopt een probleem zijn, zal de verdeler ES dat onmiddellijk merken wanneer hij dat gedeelte weer onder spanning zet (lees: alles in alarm en ter plaatse klank- en lichtshow :wink: ).
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door nighttrain »

DR-fan schreef: 06 okt 2022, 09:22
nighttrain schreef: 05 okt 2022, 15:56 Vraagjes:
als de bovenleiding geaard is, dan kan de verdeler ES toch niet zien of er een probleem is? Maar dit terzijde.
Ik begrijp dus echt niet waar je naartoe wil. Zoals ik al schreef, wordt de bovenleiding geaard bij werken of na grotere incidenten. In beide gevallen is personeel van de dienst ES aanwezig. Als er problemen opduiken kunnen die de verdeler dus verwittigen.
nighttrain schreef: 05 okt 2022, 15:56Hoeveel electrische secties zijn er tussen sint-Mariaburg en Kapellen?Of beter ,tussen de incidenttrein en station Kapellen?
Laten we aannemen dat er 1 sectie is beschadigd(werktrein) +1 buffer veiligheids sectie tussen werktrein en Kapellen,tot waar kan men spanning zetten op den draad ? is Kapellen gevoed?2sporen? gezien de omvang van de schade of interventie.
Ik weet het niet, want ben niet in het bezit van de electrische schemas van de bovenleiding met hun schakelmogelijkheden.
Er was geen schade aan de bovenleiding. Ter hoogte van de werktrein bleven beide sporen buiten spanning als bescherming omdat de kraan die het ontspoorde transportelement moest 'hersporen' vlakbij de bovenleiding moest komen. Er is dan altijd gevaar voor een overslag of een ongelukkig manoeuver waarbij de kraanarm de draad raakt.

Wat Kapellen betreft: zelfs indien er ruim geschakeld zou worden (1 extra sectie zonder spanning aan weerszijden van de werkzone), is perronspoor 1 in Kapellen nog steeds bereikbaar vanuit Essen. Merk ook op dat dit baanvak op maandagmorgen alweer onder spanning stond. Mocht daar onverhoopt een probleem zijn, zal de verdeler ES dat onmiddellijk merken wanneer hij dat gedeelte weer onder spanning zet (lees: alles in alarm en ter plaatse klank- en lichtshow :wink: ).
Beste ik weet niet wie hier iemand voor de gek houd.
U zegt "Er was geen schade aan de bovenleiding." Als ik de geposte foto van ADLER(waar alles mee begonnen is,waarvoor dank) bekijk en vergroot dan vraag ik mij af wat de toestand is van de arm(bovenleiding) onder het zichtbare portiek, aan de achterzijde links van de gele trolly?
Voor alle duidelijkheid , ik ken er niet veel van en was niet ter plaatse. Maar die arm ziet er niet proper uit en ik mis wat wasdraad.

Betreffende mijn geaarde bovenleiding: Mijn punt is als de bovenleiding afgezonderd is en geaard kan de verdeler ES toch niet zien of er een defect/schade aan de bovenleiding is ,want er is geen stroom. Een eventuele fout zal dan enkel vastgesteld worden bij het terug onder spanning zetten ervan.Niks meer niks minder. That's all folks.
Bijlagen
hgbtf 01.jpg
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door DR-fan »

nighttrain schreef: 06 okt 2022, 10:08 Beste ik weet niet wie hier iemand voor de gek houd.
Niemand: u blijft bezig over de toestand in Mariaburg terwijl ik blijf herhalen dat die niets, maar dan ook niets, te maken heeft met het baanvak Kapellen - Essen waarover het in deze discussie gaat. Daar was de bovenleiding weer onder spanning gezet zonder enig probleem. Waarom wil u dan absoluut een punt maken over onopgemerkte schade? Ja goed, OK - er kan kleine schade zijn die niet wordt opgemerkt. Zullen we dan ineens alle treinverkeer in het hele land verbieden? Wie weet welke schade we nog niet hebben gevonden :roll:

Dat een deel van de bovenleiding ontbreekt op de foto betekent trouwens niet noodzakelijk dat die beschadigd was. Bij hersporingen en dergelijke waarbij kranen worden ingezet is het gebruikelijk dat die gedeeltelijk wordt gedemonteerd om de werken te vereenvoudigen.
Plaats reactie