Overvolle treinen

Alles over reizigerstreinen in België.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Overvolle treinen

Bericht door trainlovertje »

Alleen, als er mooi weer wordt aangekondigd (buiten het echte toeristische seizoen), dan gaat het allemaal snel natuurlijk. Dan zouden er zowel mooi-weer-treinen als reservatierijtuigen bepaald moeten worden. Je moet dan ook een selectie maken van treinen waar je zo'n reservingsoptie wilt invoeren (vb: de reguliere Oostende - Eupen, Oostende - Antwerpen en Blankenberge - Genk).
En wat bij onverwachte drukte? Dan kun je niet anders dan doen wat men vandaag doet.

Dat de vaste bewoners aan de kust graag resveringen zien, kan ik wel begrijpen. Stel dat je net met de trein naar het werk dient te gaan wanneer de massa aan zee huiswaarts vertrekt... Maar zoals gezegd: dat is een kleine minderheid.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Overvolle treinen

Bericht door ovspotter_be »

Worden in deze wachtrijen in o.a. Brussel-Zuid eigenlijk nog onderscheid gemaakt tussen dagjestoeristen naar zee en mensen die gewoon reizen naar Gent, Brugge, ... omdat ze daar wonen, werken of een aansluiting dienen te halen?
Want anders is het wel zuur als je gewoon zo snel mogelijk naar huis wilt maar je eerst nog een uur moet gaan aanschuiven omdat half Brussel besluit een dagje naar Oostende te trekken.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Overvolle treinen

Bericht door desirootje »

Ik vind vooral dat we moeten proberen om de reizigersstromen te splitsen. Leg bvb een directe trein Leuven-Mechelen-Knokke aan om de druk in Brussel en op de reguliere IC's te verkleinen, zeker in de weekends worden reizigers uit Mechelen richting Brussel geduwd voor de kust waardoor het erger wordt, en elke reiziger die je uit Limburg of Leuven kan stelen met die stop in Leuven kan ook enkel positief uitkomen. Een gelijkaardige trein kan vanuit Namen via Mons en Lichtervelde naar de Panne.
Zo krijgen Blankenberge en Oostende wat meer ademruimte en Brussel ook. Voor de rest zou ik ook treinen inzetten naar Zeebrugge als die dat aankan om de druk op de 2 grote kuststations te verkleinen.
Ik zeg niet dat we dit vandaag op morgen kunnen doen, zeker met personeelstekorten, tijdschema's en TB's die de volledige route niet kennen, maar het lijkt me een mogelijke oplossing met zo min mogelijk problemen voor de reiziger. Enkel de mensen met een appartement aan de kust kan het schelen of de trein naar De Panne of Knokke gaat, de rest wilt gewoon aan zee zitten. Mss kunnen we dan ook het beste De Panne in het weekend aan een echte IC hangen, want vanuit Aalst en Wetteren zijn er niet al te veel mensen om die treinen te vullen.
Reuel
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Overvolle treinen

Bericht door Reuel »

Steve schreef: 11 jun 2023, 09:52 Wat ook meespeelt: er zit ook een groot aandeel in van mensen met niet al te veel middelen, bv. inwoners van dichtbevolkte stadswijken zonder veel verfrissingsmogelijkheden in de eigen (zelfs ruime) buurt, vaak ook zonder eigen auto. Dat is niet meteen het profiel dat vertrouwd is met alle bijzonderheden van treinen en stations (in tegenstelling tot wie bijvoorbeeld regelmatig met de trein naar het werk pendelt) en/of vlot overweg kan met allerlei reserveringssystemen die erbij horen. Het publiek dat wel vlot overweg kan met dat alles, kent vaak al lang de trucs (wat vroeger/later vertrekken, een minder drukke route en/of station uitkiezen...) en zal zich niet willen vastpinnen op één bepaalde trein - het is al een uitdaging om dat publiek überhaupt uit de auto te krijgen in zulke omstandigheden. Bij een reserveringssysteem zit je automatisch ook met veel organisatie op voorhand, terwijl de vervoersvraag vaak maar een of een paar dagen op voorhand goed te voorspellen is (nota bene in functie van het weer).

Wat wél een structurele verbetering zou brengen, is goede communicatie en organisatie ter plaatse en dus niet de relatieve improvisatie die er nu steeds weer bij lijkt te horen. Zelfs op een absolute topdag als vandaag vind je enkel een vrij beperkt boodschapje op de NMBS-website en -app. Zorg ervoor dat drukke kusttreinen al zeker in het weekend steeds op dezelfde sporen vertrekken in de grote stations om die kanalisatie te vergemakkelijken (ook al leidt dat tot enige vertraging voor andere treinen), meld expliciet dat er in het slechtste geval heel lange wachtrijen kunnen zijn, raad actief aan om eerder naar Brussel-Noord te gaan dan Brussel-Zuid, toon duidelijk de capaciteit per trein, ga actief bepaalde treinen promoten in de routeplanners enzovoort.
Dat lijkt me grotendeels valabel, maar toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat er toch veel mensen vasthouden aan de reguliere verbindingen naar de kust. Ook al zit er een extratrein vlak voor, en na een paar minuutjes er net een na, met ook meer dan voldoende plaats. De reguliere verbinding is precies altijd volzet. Dat impliceert toch een zekere vertrouwdheid met de uurlijkse verbindingen en een beetje schrik voor de vreemdsoortige extra trein. Dat verbaast me elk jaar opnieuw.

Anderzijds kruipen mensen in de spits ook altijd liever op een vertraagde, overvolle stadsbus of tram, ipv de volgende 1 minuut later te nemen, waar je alle plaats hebt. Nochtans ook eerder vaste klanten en gewoontereizigers. Kuddegedrag zeker?

Nu, dat neemt niet weg dat ik dan altijd voor de extra kies voor mijn woon-werkpendel (Gent-Brugge), maar feitelijk zou het wel omgekeerd moeten zijn. Met al die routeplanners moet het niet onmogelijk zijn om de reguliere verbindingen wat meer vrij te houden voor de vaste reizigers/mensen die niet bestemming kust hebben. Nu, vanochtend zei de treinbegeleidster wel dat er zeeën van plaats was op de extra trein naar Oostende, en dat overstappende reizigers best daarvoor kiezen. Geen idee of dit effect had.

Qua wachtrijen (ik heb er zelf nog niet in ene gestaan) denk ik wel dat het personeel voldoende schappelijk is om u voor te laten, als je zegt dat je op je werk moet zijn. Tijdens de gratis ticket en corona-wachtrijen, was dat alleszins het geval. Maar het zou inderdaad structureel ingebouwd mogen worden.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Overvolle treinen

Bericht door TKR »

TimJ36 schreef: 11 jun 2023, 14:57
trainlovertje schreef: 11 jun 2023, 14:50 Ik ben tegen een reservatieplicht, maar niet tegen een reservatiemogelijkheid op bepaalde treinen waarbij 1 rijtuig wordt voorbehouden voor reserveringen.
Zeker een piste te overwegen waard.
Tegelijkertijd wil je de eerste klasse afschaffen omdat je het te posh vind dat er een wagen mogelijks half leeg is terwijl de rest van de trein redelijk goed gevuld is. Nu heb je een trein die eivol is, zitten en staan, en wil je een hele wagen weren van staande passagiers? :lol:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Overvolle treinen

Bericht door overweg13 »

Ik heb geen medelijden met automobilisten die op overvolle autowegen toch per se naar de kust willen rijden en in files terechtkomen. Maar evenmin heb ik medelijden met toeristen die op overvolle treinen terechtkomen omdat ze allemaal op hetzelfde moment naar dezelfde plaats willen reizen. Ik heb veeleer medelijden met regelmatige gebruikers (van autowegen en kusttreinen) die hun normale reis in het honderd zien lopen door de toevloed van eerder toevallige klanten. En als ik eerlijk moet zijn, ik denk dat het ene probleem noch het andere op te lossen is. Er is nu eenmaal een bovengrens aan de capaciteit van autowegen en van kusttreinen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Overvolle treinen

Bericht door overweg13 »

Ik heb geen medelijden met automobilisten die op overvolle autowegen toch per se naar de kust willen rijden en in files terechtkomen. Maar evenmin heb ik medelijden met toeristen die op overvolle treinen terechtkomen omdat ze allemaal op hetzelfde moment naar dezelfde plaats willen reizen. Ik heb veeleer medelijden met regelmatige gebruikers (van autowegen en kusttreinen) die hun normale reis in het honderd zien lopen door de toevloed van eerder toevallige klanten. En als ik eerlijk moet zijn, ik denk dat het ene probleem noch het andere op te lossen is. Er is nu eenmaal een bovengrens aan de capaciteit van autowegen en van kusttreinen.
Met vriendelijke groet

overweg13
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Overvolle treinen

Bericht door maarten »

TimJ36 schreef: 11 jun 2023, 13:04 Met reservatiemogelijkheid tot 15 minuten voor vertrek, maakt het systeem toch wel zeer flexibel.
De reservering is er niet zozeer voor de reiziger maar meer voor de vervoerder die dan weet hoe hij zijn materieel in moet zetten. Als blijkt dat je 15 minuten voor tijd 1000 reserveringen hebt en je hebt 3 MS96 beschikbaar, dan kun je ook niets.

Het grote probleem is gewoon de basisfrequentie die niet voldoende is om reizigers naar de kust te brengen. Als ik zie dat er in het weekend 3 treinen per uur van Gent naar Brugge gaan (waarvan 2 naar Oostende en 1 naar Blankenberge) is dat je bottleneck. In Nederland rijden 6 treinen per uur van Amsterdam naar Haarlem en naar wens ook 6 treinen per uur naar Zandvoort. Dat laatste stukje is zo kort dat je dat met 2 extra omlopen voor elkaar krijgt, dat personeel heb je nog op stand-by.
Het is uiteraard niet doenbaar om even op stel en sprong een dubbele dienstregeling vanuit half België naar de kust te rijden. Het materieel is er misschien voor, maar het personeel waarschijnlijk niet.
BVG1988
Berichten: 571
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Overvolle treinen

Bericht door BVG1988 »

Je heb normaal 4 vaste IC treinen tussen Gent-Sint-PIeters en de zee (1x Blankenbergen, 2x Oostende en 1x Knokke (in juli en augustus ook naar Oostende ipv Knokke tijdens de piek in ochtend en avond), maar de vierde trein (de trein naar Knokke) werd beperkt tot Brussel-Zuid door werken op spoorlijn 50A tussen Denderleeuw en Gent-Sint-Pieters.
Vorige week met de werken in Brussel op zondag reed de trein naar Knokke wel het volledige traject (weliswaar aangepast traject tot 10 uur de zondagmorgen).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Overvolle treinen

Bericht door TimJ36 »

Enorme drukte in station Gent-Sint-Pieters na Lichtfestival: NMBS moet tweede ‘laatste trein’ inzetten

Inleggen dubbeldekstreinen was niet nodig volgens NMBS, met alle gevolgen van dien. Hadden de knappe koppen van de Frankrijkstraat 56 dit nu echt niet zien aankomen?
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Overvolle treinen

Bericht door 260689 »

TimJ36 schreef: 04 feb 2024, 22:32 Enorme drukte in station Gent-Sint-Pieters na Lichtfestival: NMBS moet tweede ‘laatste trein’ inzetten

Inleggen dubbeldekstreinen was niet nodig volgens NMBS, met alle gevolgen van dien. Hadden de knappe koppen van de Frankrijkstraat 56 dit nu echt niet zien aankomen?
De E522 had niet zijn voorziene samenstelling, dit is bij ongewone samenstellingen beschreven.

Normaal rijden die met een veel langere samenstelling van 8I11+1I10+1I6.
Laatst gewijzigd door 260689 op 04 feb 2024, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Overvolle treinen

Bericht door 260689 »

TimJ36 schreef: 04 feb 2024, 22:32 Enorme drukte in station Gent-Sint-Pieters na Lichtfestival: NMBS moet tweede ‘laatste trein’ inzetten

Inleggen dubbeldekstreinen was niet nodig volgens NMBS, met alle gevolgen van dien. Hadden de knappe koppen van de Frankrijkstraat 56 dit nu echt niet zien aankomen?
E522 had wel een heel bijzondere samenstelling mee. En ik denk dat deze inderdaad tegenwoordig dienst als reguliere overbrengingen. Hij reed namelijk met 2 korte setjes die de S41 naar Aachen doen. Hierdoor kwam de T1886 in het midden komen te zitten. De 2e set zat dus met het stuurrijtuig tegen de T1886 de loc van de 2e set was T1879.

Samenstelling

I11BDx
I11B
I11A
I11B
T1886
I11BDX
I11B
I11A
I11B
T1879

De terugtrein (E527) was 1 enkele korte set.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Overvolle treinen

Bericht door trainlovertje »

TimJ36 schreef: 04 feb 2024, 22:32 Enorme drukte in station Gent-Sint-Pieters na Lichtfestival: NMBS moet tweede ‘laatste trein’ inzetten

Inleggen dubbeldekstreinen was niet nodig volgens NMBS, met alle gevolgen van dien. Hadden de knappe koppen van de Frankrijkstraat 56 dit nu echt niet zien aankomen?
Goh, je kan zagen wat er over in de Frankrijkstraat gebeurt, maar het is alleszins mooi opgelost door relatief snel een tweede trein in te zetten.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Overvolle treinen

Bericht door ostbahnhof »

t ja, en er reed ook maar 1 trein per uur naar Antwerpen…
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Overvolle treinen

Bericht door 260689 »

trainlovertje schreef: 04 feb 2024, 23:01
TimJ36 schreef: 04 feb 2024, 22:32 Enorme drukte in station Gent-Sint-Pieters na Lichtfestival: NMBS moet tweede ‘laatste trein’ inzetten

Inleggen dubbeldekstreinen was niet nodig volgens NMBS, met alle gevolgen van dien. Hadden de knappe koppen van de Frankrijkstraat 56 dit nu echt niet zien aankomen?
Goh, je kan zagen wat er over in de Frankrijkstraat gebeurt, maar het is alleszins mooi opgelost door relatief snel een tweede trein in te zetten.
Dat vind ik ook! Maar ze zullen geluk gehad hebben dat de Planton treinbegeleider van Gent-Sint-Pieters aanwezig was in den depot om dat ritje te kunnen doen. Ook dat er een Machinist ter beschikking was. En materiaal. Ze hebben dacht ik Breaks gebruikt voor deze extra rit. Treinnummer was E17200 Gent-Sint-Pieters - Brussel-Zuid.
Plaats reactie