Overvolle treinen

Alles over reizigerstreinen in België.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Overvolle treinen

Bericht door trainlovertje »

TimJ36 schreef: 10 jun 2023, 23:08 Dat van die 'Kust Express' was een halfbakken systeem dat niet goed werkte, volledig te wijten aan de onwil van de NMBS om reservatietreinen te exploiteren. Herinner u nog welke saga daar allemaal aan vooraf is gegaan totdat de NMBS (met veel gezichtsverlies) moest plooien.
Wat bedoel je daarmee? Er werd veel publiciteit gemaakt voor die expresstreinen met reservatie, en toch reden ze steeds bijna leeg. De treinen reden rechtstreeks van/naar de grootste 'aanvoerstations' voor reizigers naar zee en toch hadden ze geen succes. Niet door onwil van de NMBS, wel door onwil van de reizigers. Na een dagje aan zee is het moeilijk om op voorhand te voorspellen wanneer je weer naar huis denkt te keren.

Je spreekt over de saga met de kustgemeenten en de provincie, veronderstel ik? NMBS heeft daar onder druk inderdaad een reserveringssysteem ingevoerd, waar niks mis mee is (zolang er ook niet-reserveringsplichtige treinen blijven rijden). Ik zie het probleem niet, zeker als je voorstander bent van reservaties. Hoe dan ook was dit het perfecte voorbeeld dat reserveringsplicht richting kust nooit succesvol kan zijn.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Overvolle treinen

Bericht door pietje »

In een klein land als België zijn reserveringen voor binnenlandse treinen onzin.
Hoe meer je die reserveringen op zulke korte afstanden gaat pushen, hoe meer mensen je naar de auto laat overstappen.
groentje schreef: En de onwil van de reizigers. Logisch, we hebben hier geen treinen met reserveringsplicht, en gelukkig maar, als ik merk hoe vlot (niet!) dat gaat in Frankrijk, Spanje of Italië. Geef mij maar treinen zonder reserveringsplicht, zodat ik niet op voorhand moet beslissen of ik nog een dessertje neem vooraleer naar het station te gaan, of een wandelingetje maak, of net vroeger door ga als ik het wel gezien heb.
Dat vat het volledig samen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Overvolle treinen

Bericht door Steve »

Het basisprobleem op dagen als deze is dat je met een enorme piek zit aan mensen die op een beperkt tijdvak van en naar zee willen, vaak zonder veel planning op voorhand. Het zal dus altijd enigszins behelpen zijn vrees ik, zeker in een land als het onze waar je meerdere grote kuststations hebt en die reisstromen ook volledig vermengen met de grote algemene reisstromen op de oost-westas van het land, die tot wel 7 provinciehoofdsteden met elkaar verbindt. Een heel andere situatie dan in veel andere Europese landen, waar kustbediening vaak gebeurt met een afgescheiden lijntje vanuit een grotere plaats in het hinterland en waar je vrij doeltreffend aangepaste bediening en kanalisatie op kunt toepassen. Haarlem - Zandvoort is er een goed voorbeeld van bij onze noorderburen.

Wat ook meespeelt: er zit ook een groot aandeel in van mensen met niet al te veel middelen, bv. inwoners van dichtbevolkte stadswijken zonder veel verfrissingsmogelijkheden in de eigen (zelfs ruime) buurt, vaak ook zonder eigen auto. Dat is niet meteen het profiel dat vertrouwd is met alle bijzonderheden van treinen en stations (in tegenstelling tot wie bijvoorbeeld regelmatig met de trein naar het werk pendelt) en/of vlot overweg kan met allerlei reserveringssystemen die erbij horen. Het publiek dat wel vlot overweg kan met dat alles, kent vaak al lang de trucs (wat vroeger/later vertrekken, een minder drukke route en/of station uitkiezen...) en zal zich niet willen vastpinnen op één bepaalde trein - het is al een uitdaging om dat publiek überhaupt uit de auto te krijgen in zulke omstandigheden. Bij een reserveringssysteem zit je automatisch ook met veel organisatie op voorhand, terwijl de vervoersvraag vaak maar een of een paar dagen op voorhand goed te voorspellen is (nota bene in functie van het weer).

Wat wél een structurele verbetering zou brengen, is goede communicatie en organisatie ter plaatse en dus niet de relatieve improvisatie die er nu steeds weer bij lijkt te horen. Zelfs op een absolute topdag als vandaag vind je enkel een vrij beperkt boodschapje op de NMBS-website en -app. Zorg ervoor dat drukke kusttreinen al zeker in het weekend steeds op dezelfde sporen vertrekken in de grote stations om die kanalisatie te vergemakkelijken (ook al leidt dat tot enige vertraging voor andere treinen), meld expliciet dat er in het slechtste geval heel lange wachtrijen kunnen zijn, raad actief aan om eerder naar Brussel-Noord te gaan dan Brussel-Zuid, toon duidelijk de capaciteit per trein, ga actief bepaalde treinen promoten in de routeplanners enzovoort.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Overvolle treinen

Bericht door TimJ36 »

Wat betreft treinen met reservatie zou dit via een handig boekingssysteem dienen te gebeuren via website, loket en automaat in het station.
Maak die treinen goedkoper dan de reguliere treinen. Bijvoorbeeld: Brussel - Blankenberge h/t € 15 met de reservatietrein, € 19,60 met de reguliere trein.

Het vraagt wat tijd totdat alle mensen met dit systeem vertrouwd zullen raken. Maar het heeft zijn voordelen: goedkoper naar de kust sporen en gegarandeerde zitplaats.

In 2021 heeft men halsoverkop iets doorgevoerd dat niet op punt stond. Ik herinner mij nog het VRT Journaal over de eerste reservatietrein die al meteen met vertraging vertrok omdat de check-in niet soepel verliep. Er is toen teveel tijd verloren doordat NMBS het been stijf hield.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Overvolle treinen

Bericht door Steven »

Dan stuit je tegen het feit dat die mensen die een dagje naar zee geen dat eerder impulsief beslissen afhankelijk van het weerbericht. De dag zelf of de dag vooraf. Daar heb je dus niets aan als je moet reserveren want zoals eerder aangehaald zien die mensen hun flexibiliteit in keuze verdwijnen als ze zo’n dagje weg zijn. Zeker als je met kinderen op stap bent voor een dagje is het niet altijd evident. Zo’n trein met reservatie is goed voor jongvolwassen mensen zonder kinderen en gepensioneerden maar ik denk niet dat dat de grootste groepen zijn die met de trein naar de kust gaan.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Overvolle treinen

Bericht door TimJ36 »

Met reservatiemogelijkheid tot 15 minuten voor vertrek, maakt het systeem toch wel zeer flexibel.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Overvolle treinen

Bericht door trainlovertje »

TimJ36 schreef: 11 jun 2023, 13:04 Met reservatiemogelijkheid tot 15 minuten voor vertrek, maakt het systeem toch wel zeer flexibel.
Wat is het nut van 15 minuten voor vertrek nog te kunnen reserveren? Dan staat iedereen aan de automaat in Oostende nog een reservatie te kopen voor de terugreis. En wat als deze uitverkocht zijn? Juist ja, dan zien we hetzelfde als we vandaag zien.
ronny
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Overvolle treinen

Bericht door ronny »

pietje schreef: 11 jun 2023, 09:45 In een klein land als België zijn reserveringen voor binnenlandse treinen onzin.
Hoe meer je die reserveringen op zulke korte afstanden gaat pushen, hoe meer mensen je naar de auto laat overstappen.
Je kan het ook andersom draaien. Omdat ik verwacht dat het te druk gaat zijn neem ik de trein niet maar blijf thuis of neem de auto.
Dit weekend is er ook geen treinserie Knokke-Brussel wegens werken, dus sowieso al een trein minder per uur.
Als je de keuze hebt tussen reserveren of een uur aanschuiven om in de trein te geraken om terug te keren weet ik wel wat gekozen. Het is zoals bij de autokeuring, sommigen reserveren en anderen schuiven twee uur aan.

Aansluitingen realiseren lijkt mij een belangrijker probleem. Gisteren ging mijn dochter van Aarschot naar Brussel. Helaas stond de trein van Leuven naar Brussel al met gesloten deuren aan het perron voor het vertrekuur zodat ze een half uur moest wachten op de volgende. Dit was voor haar de tweede opeenvolgende keer dat ze dit tegenkwam.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Overvolle treinen

Bericht door 260689 »

TimJ36 schreef: 11 jun 2023, 13:04 Met reservatiemogelijkheid tot 15 minuten voor vertrek, maakt het systeem toch wel zeer flexibel.
Het grote probleem is nog steeds personeelstekorten! Als er voldoende personeel is kunnen er nog meer geplande 'mooi weer treinen rijden. Ze hebben gisteren als vandaag reguliere treinen moeten afschaffen om Realtime extra treinen in te leggen met het personeel die normaal de reguliere treinen moesten bedienen. Zoals hierboven aangegeven is reserven geen optie in België. Reserveren is goed voor lange afstandstreinen, niet voor binnenlandse treinen. Want die Check-in heb je personeel voor nodig en die is er gewoon de dag als vandaag niet. België is ook een veel te klein land.

Knokke wordt bediend vanuit Brugge/Gent/Brussel (Airport Zaventem).

Zeebrugge wordt bediend vanuit Brugge/Gent (in de week Dendermonde en Mechelen en is enkel een stoptrein)

Blankenberge is al grote afstand bediend door Brugge/Gent/Brussel/Leuven/Hasselt/Genk.

Oostende worden de Luchthaven/Leuven/Luik/Kortrijk/Brugge/Gent/Antwerpen bediend.

De-Panne is in de week Antwerpen/Gent/Lichtervelde (buiten de 2h/t P-treinen van/naar Schaarbeek.

Da's de grote massa naar Oostende en Blankenberge lijkt dus een logische keuze.

In het weekend van Landen/Leuven/Brussels airport Zaventem/Gent.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Overvolle treinen

Bericht door TimJ36 »

trainlovertje schreef: 11 jun 2023, 13:43
TimJ36 schreef: 11 jun 2023, 13:04 Met reservatiemogelijkheid tot 15 minuten voor vertrek, maakt het systeem toch wel zeer flexibel.
Wat is het nut van 15 minuten voor vertrek nog te kunnen reserveren? Dan staat iedereen aan de automaat in Oostende nog een reservatie te kopen voor de terugreis. En wat als deze uitverkocht zijn? Juist ja, dan zien we hetzelfde als we vandaag zien.
Aangezien het meestal om dagjestoeristen gaat wordt er meestal een ticket heen en terug aangekocht neem ik aan?
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Overvolle treinen

Bericht door TimJ36 »

260689 schreef: 11 jun 2023, 13:49
TimJ36 schreef: 11 jun 2023, 13:04 Met reservatiemogelijkheid tot 15 minuten voor vertrek, maakt het systeem toch wel zeer flexibel.
Het grote probleem is nog steeds personeelstekorten! Als er voldoende personeel is kunnen er nog meer geplande 'mooi weer treinen rijden. Ze hebben gisteren als vandaag reguliere treinen moeten afschaffen om Realtime extra treinen in te leggen met het personeel die normaal de reguliere treinen moesten bedienen. Zoals hierboven aangegeven is reserven geen optie in België. Reserveren is goed voor lange afstandstreinen, niet voor binnenlandse treinen. Want die Check-in heb je personeel voor nodig en die is er gewoon de dag als vandaag niet. België is ook een veel te klein land.
De personeelstekorten bij de treinbestuurders en treinbegeleiders zijn natuurlijk wat ze zijn, maar wat de check-in van de reservatietreinen betreft daar heb je minder personeel voor nodig dan nu nodig is om de lange wachtrijen beheersbaar te houden zoals gisteren in het Zuidstation, zelfs politie moest bijstand bieden.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Overvolle treinen

Bericht door trainlovertje »

TimJ36 schreef: 11 jun 2023, 13:51
trainlovertje schreef: 11 jun 2023, 13:43
TimJ36 schreef: 11 jun 2023, 13:04 Met reservatiemogelijkheid tot 15 minuten voor vertrek, maakt het systeem toch wel zeer flexibel.
Wat is het nut van 15 minuten voor vertrek nog te kunnen reserveren? Dan staat iedereen aan de automaat in Oostende nog een reservatie te kopen voor de terugreis. En wat als deze uitverkocht zijn? Juist ja, dan zien we hetzelfde als we vandaag zien.
Aangezien het meestal om dagjestoeristen gaat wordt er meestal een ticket heen en terug aangekocht neem ik aan?
Uiteraard, maar dat betekent een dikke nul voor flexibiliteit betreffende de terugreis.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Overvolle treinen

Bericht door TimJ36 »

trainlovertje schreef: 11 jun 2023, 14:03
TimJ36 schreef: 11 jun 2023, 13:51
trainlovertje schreef: 11 jun 2023, 13:43
Wat is het nut van 15 minuten voor vertrek nog te kunnen reserveren? Dan staat iedereen aan de automaat in Oostende nog een reservatie te kopen voor de terugreis. En wat als deze uitverkocht zijn? Juist ja, dan zien we hetzelfde als we vandaag zien.
Aangezien het meestal om dagjestoeristen gaat wordt er meestal een ticket heen en terug aangekocht neem ik aan?
Uiteraard, maar dat betekent een dikke nul voor flexibiliteit betreffende de terugreis.
Wat ben je met je flexibiliteit als je niet eens zeker bent dat je de trein op kan, een uur in de rij moet aanschuiven om dan een andere trein te moeten nemen dan aanvankelijk van plan? Er zijn ook reizigers die graag hun reis plannen en graag zekerheid hebben omtrent hun reis.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Overvolle treinen

Bericht door trainlovertje »

TimJ36 schreef: 11 jun 2023, 14:12 Wat ben je met je flexibiliteit als je niet eens zeker bent dat je de trein op kan, een uur in de rij moet aanschuiven om dan een andere trein te moeten nemen dan aanvankelijk van plan? Er zijn ook reizigers die graag hun reis plannen en graag zekerheid hebben omtrent hun reis.
Ik heb nog niet veel mensen horen klagen dat ze een uur hebben moeten wachten voor ze op een trein konden, hoor. Er zijn lage rijen, ja, maar ook veel treinen. Als je een zeer specifieke aansluiting nodig hebt in Gent of Brussel en deze daardoor mist, dan is het anders natuurlijk, maar deze reizigers zijn in de minderheid.
Ik ben tegen een reservatieplicht, maar niet tegen een reservatiemogelijkheid op bepaalde treinen waarbij 1 rijtuig wordt voorbehouden voor reserveringen. Dat lijkt me nog wel uit te werken, maar slechts een klein aantal reizigers zal hiervoor opteren (cfr proefproject twee jaar geleden), dat weet ik wel zeker.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Overvolle treinen

Bericht door TimJ36 »

trainlovertje schreef: 11 jun 2023, 14:50 Ik ben tegen een reservatieplicht, maar niet tegen een reservatiemogelijkheid op bepaalde treinen waarbij 1 rijtuig wordt voorbehouden voor reserveringen.
Zeker een piste te overwegen waard.
Plaats reactie