Pagina 6 van 10

Re: Overvolle treinen

Geplaatst: 04 dec 2022, 12:12
door overweg13
Bedankt! Dat is toch hoopgevend!

Re: Overvolle treinen

Geplaatst: 04 dec 2022, 22:12
door Reuel
wuitz schreef: 04 dec 2022, 11:36 Op 6 december dit jaar zou de werkelijke samenstelling moeten worden omgeroepen en verschijnen op de schermen. Men heeft dit al ettelijke malen willen invoeren maar het is er nooit echt van gekomen, tot volgende week dus. Of het onmiddellijk goed gaat verlopen is natuurlijk maar de vraag... op termijn wil men op de schermen de hele samenstelling tonen, met plaatsen voor fietsen, 1ste klas etc. en op de perrons vaste borden plaatsen waar welke zone is. Maar dat laatste kan nog wel even duren...
Nou, dan zijn we in blijde verwachting!
Benieuwd of dit het kuddegedrag op lange termijn zal beïnvloeden.

Re: Overvolle treinen

Geplaatst: 09 dec 2022, 16:47
door rdv
Onlangs een ervaring gehad die mij er in de toekomst van zal weerhouden om meer te spreiden op het perron.
De IC naar Eupen werd in Gent-St-Pieters aangekondigd op 11. Ik begeef mij naar helemaal vooraan op het perron.

Drie minuten voor gepland vertrek, wordt de trein verspoord naar perron 10. Dit werd omgeroepen tijdens een voorbijrijdende trein, dus moeilijk verstaanbaar. Gepakt met vouwfiets en bagage naar perron 10 gehold, om daar op het vertrekuur boven aan te komen. Nog geen Eupen in zicht, deze zal uiteindelijk 5-tal minuten te laat vertrekken.

Re: Overvolle treinen

Geplaatst: 09 dec 2022, 17:25
door DDietzen
Om zulke gevallen te voorkomen, kan je ook blijven hangen rond de perrontoegang tot de trein in zicht is, om je dan pas naar het perronuiteinde (of welke plek ook het rustigst is) te begeven. Tegen de tijd dat de trein langs het perron tot stilstand komt en de uitstappers eruit zijn, bereik je dan aannemelijk alsnog je gewenste deur. Tenzij je langzaam loopt of de afstand van de perrontoegang tot je gewenste plek erg groot is, natuurlijk.

Re: Overvolle treinen

Geplaatst: 10 dec 2022, 13:46
door TimJ36
In Schiphol wordt de lengte van de trein visueel aangeduid door middel van televisieschermen die zich over het hele perron uitstrekken.

Dit systeem zou niet misstaan in de stations Brussel Centraal en Brussel Luchthaven, waar de ruimte beperkt is en er veel instappende reizigers zijn met bagage.

Re: Overvolle treinen

Geplaatst: 10 dec 2022, 14:00
door DDietzen
Die LED-balken zijn reeds enkele maanden, zo niet jaren terug uitgeschakeld. Als ik het me goed herinner, had het te weinig effect. Ik zoek even een bron, momentje.

Edit: zie deze discussie bij de buren van OV in Nederland. Het was dus ook een probleem dat de halteerpositie van treinen niet nauwkeurig genoeg was.

Re: Overvolle treinen

Geplaatst: 11 dec 2022, 13:07
door TimJ36
De positie van de deuren is natuurlijk moeilijk te voorspellen, maar de lengte van de trein zou je kunnen optimaliseren door lampjes te plaatsen naast de led-schermen zodat de bestuurder exact weet waar hij moet halteren.

Ik ben nog steeds voorstander van dit systeem, omdat je er ook andere reisinformatie op kunt weergeven. Zeker in een station zoals Brussel Centraal waar het perron gebogen is en je niet overal de televisieschermen kunt zien.

Re: Overvolle treinen

Geplaatst: 11 dec 2022, 13:20
door Lynx
De treinsamenstelling klopte gewoon, net als de positie van de deuren (bij treinen die geen symmetrische deursamenstelling hadden zoals DDZ werd de deurpositie eenvoudigweg niet weergegeven en liet de balk alleen de treinlengte zien).
Waar het mis ging waren twee dingen: de reizigers keken eenvoudigweg niet naar de instapbalk of negeerden deze, en de machinisten volgden de borden voor de stoppositie niet correct op (zoals helaas zo vaak gebeurd in Nederland). Dat helpt natuurlijk ook niet echt.
Zoals hierboven al gezegd is men nu bezig met de stoppositie aan te geven met de vakbordjes. Die waren al aanwezig op vele stations, dus waar mogelijk is dat inmiddels ingeschakeld, maar de beschikbaarheid van de bordjes verschilt zelfs per spoor, dus op hetzelfde station kan je daarom dus sporen tegenkomen zonder de stoppositie en sporen met de stoppositie.
Maar in alle* gevallen wordt wel al de treinlengte juist weergegeven. Ook al mist dan misschien de stoppositie, je ziet wel hoe lang de trein is.


* Uitgezonderd enkele specifieke treinen, zoals de Thalys, ICE en de ICD. Men werkt aan een update zodat ook de rijtuigsamenstellingen goed worden weergegeven met aanduidingen voor de rijtuignummers.

Re: Overvolle treinen

Geplaatst: 11 dec 2022, 13:30
door TimJ36
Lynx schreef: 11 dec 2022, 13:20 Waar het mis ging waren twee dingen: de reizigers keken eenvoudigweg niet naar de instapbalk of negeerden deze, en de machinisten volgden de borden voor de stoppositie niet correct op (zoals helaas zo vaak gebeurd in Nederland). Dat helpt natuurlijk ook niet echt.
Zoals hierboven al gezegd is men nu bezig met de stoppositie aan te geven met de vakbordjes. Die waren al aanwezig op vele stations, dus waar mogelijk is dat inmiddels ingeschakeld.
Bedankt voor de informatie Lynx. Maar wat ik niet snap zijn die vakborden/zoneborden. Ik vind dat juist een complexer systeem, zal de reiziger daar wel naar kijken?

Re: Overvolle treinen

Geplaatst: 11 dec 2022, 13:43
door Lynx
Dat durf ik niet te zeggen. Ik denk dat de kans dat de reizigers het zien veel groter is omdat het geen los display meer is, maar onderdeel van de rest van de reisinformatie. Of de reizigers het begrijpen en er vervolgens naar handelen is weer een tweede.
In mijn ervaring in andere landen waar ze dit soort systemen al veel langer hebben is het nut beperkt zou ik zeggen. Meestal is het alleen als reizigers een reservering voor een specifiek rijtuig hebben dat ze alvast goed gaan staan, maar zelfs dan is het maar een beperkt aantal mensen dat er gebruik van maakt.
Aan de andere kant zie ik wel dat als er maar genoeg mensen op een bepaald stuk van het perron wachten er vanzelf mensen aansluiten door kuddegedrag. Wellicht dat men daarop hoopt, dat weet ik niet.

Re: Overvolle treinen

Geplaatst: 11 dec 2022, 16:33
door trainlovertje
Ik heb nog steeds geen samenstellingen zien verschijnen, iemand anders wel?

Re: Overvolle treinen

Geplaatst: 11 dec 2022, 17:34
door ovspotter_be
Negatief, in Mechelen nog geen treinsamenstellingen zien verschijnen op de borden.

Re: Overvolle treinen

Geplaatst: 11 dec 2022, 19:19
door trainfan03
Het enige wat ik heb weten veranderen sinds 6 december is dat ons EMMA vanaf nu bij elk type de eersteklasplaatsen afroept en ook op de schermen in tekstvorm toont. Vroeger hadden Desiro's en DMT's en weet ik nog wat dat niet. Het stoort mij eigenlijk wel een beetje. "De eersteklasplaatsen bevinden zich in het eerste, derde, vierde, zesde, zevende en laatste rijtuig." Ze roept nu ook af in de Zone A en B in stations waar die aanduidingen niet ophangen, dus altijd handig om te weten wat ze bedoelt...

Re: Overvolle treinen

Geplaatst: 11 dec 2022, 20:04
door ovspotter_be
Dat doet EMMA niet overal hoor, in zowel Mechelen als Eppegem heb ik dit vorige week nooit gehoord.

Re: Overvolle treinen

Geplaatst: 12 dec 2022, 01:17
door TimJ36
trainfan03 schreef: 11 dec 2022, 19:19 Het enige wat ik heb weten veranderen sinds 6 december is dat ons EMMA vanaf nu bij elk type de eersteklasplaatsen afroept en ook op de schermen in tekstvorm toont. Vroeger hadden Desiro's en DMT's en weet ik nog wat dat niet. Het stoort mij eigenlijk wel een beetje. "De eersteklasplaatsen bevinden zich in het eerste, derde, vierde, zesde, zevende en laatste rijtuig." Ze roept nu ook af in de Zone A en B in stations waar die aanduidingen niet ophangen, dus altijd handig om te weten wat ze bedoelt...
Vandaag 4x break, en ook deze plaatsaanduidingen gehoord. De omroep dient kort en krachtig zijn. In welk rijtuig de eerste klas zich bevindt is op zich geen belangrijke informatie, want je weet niet waar de trein stopt, en het staat al aangeduid op de trein zelf, net zoals de plaatsen voor fietsen.

Waar de gereserveerde plaatsen voor groepen zich bevinden is dan weer wel nuttige informatie voor de stationsomroep. Wanneer deze groepen zich op de verkeerde plaats bevinden zorgt dat voor vertraging.