Loks achteraan
Loks achteraan
Daarnet zag ik nabij Brussel Noord de IC 436 Welkenraedt-Kortrijk voorbijkomen met T18 + 7x I11 + 1x M6 + 3x I11 + T18.
Waarom hangt er een T18 achter deze trein ?
Waarom hangt er een T18 achter deze trein ?
Re: Loks achteraan
Waarschijnlijk een defect aan het stuurrijtuig, dan is het een stuk sneller om een loc bij te hangen dan het stuurrijtuig om te wisselen.
-
- Berichten: 2361
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Loks achteraan
Om de trein te besturen als die in de andere richting rijdt
Onafhankelijk van het feit of er nu een bestuurderspost in het laatste I11 rijtuig aanwezig was, wordt er aan de reeks 4xx altijd beiderzijds een HLE18 gehangen, omdat bestuurders van depot Kortrijk geen materieelkennis hebben van de I11-stuurpost, dacht ik.
Onafhankelijk van het feit of er nu een bestuurderspost in het laatste I11 rijtuig aanwezig was, wordt er aan de reeks 4xx altijd beiderzijds een HLE18 gehangen, omdat bestuurders van depot Kortrijk geen materieelkennis hebben van de I11-stuurpost, dacht ik.
Re: Loks achteraan
Voor mij - als buitenstaander - lijkt het een weinig efficiënte inzet van middelen. Zie ook Benelux met zijn 2 Traxxen.
-
- Berichten: 2361
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Loks achteraan
Nog even geduld en dan zijn er genoeg stuurrijtuigen die 200 km/h mogen rijden op de HSL: de M7 BDx'en. Dan zullen daarvoor consequent stuurrijtuigen gebruikt worden en kunnen die locs zich ergens anders nuttig maken.
Enfin, ik dacht/vermoedde toch altijd dat deze situatie op de E4xx een 'tijdelijke' oplossing was.
Enfin, ik dacht/vermoedde toch altijd dat deze situatie op de E4xx een 'tijdelijke' oplossing was.
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Loks achteraan
Alle 4xx rijden omkaderd met T18 hoor, en dat al jaren
(Uiteraard alleen de gesleepte)
(Uiteraard alleen de gesleepte)
-
- Berichten: 3527
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Loks achteraan
Let op met de terminologie! Ik ben hier eens flink uitgelachen geworden geweest omdat ik "gesleepte" zegde over een "trek-duw"-trein. :lol:Uiteraard alleen de gesleepte
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Loks achteraan
Is er dan al een oplossing voor het opdrukken bij de helling van Ans?trainlovertje schreef: ↑12 dec 2022, 16:41 Nog even geduld en dan zijn er genoeg stuurrijtuigen die 200 km/h mogen rijden op de HSL: de M7 BDx'en. Dan zullen daarvoor consequent stuurrijtuigen gebruikt worden en kunnen die locs zich ergens anders nuttig maken.
Enfin, ik dacht/vermoedde toch altijd dat deze situatie op de E4xx een 'tijdelijke' oplossing was.
Re: Loks achteraan
Daar is geen oplossing voor nodig. De M7 treinen beschouwd men als een motorstel en die drukt men nooit op. ICE, Thalys, Breaks, klassiekje … rijden al jaren over die helling zonder te worden opgeduwd.
Re: Loks achteraan
Ook pakweg de Eupen-Oostende met z'n ene HLE 18 wordt niet meer opgedrukt, of heb ik dat verkeerd gezien?
Re: Loks achteraan
Het gebeurt wel eens met de eerste treinen van de dag in de herfst, maar meer ook niet.
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Loks achteraan
Daar zal wel weer discussie over zijn maar in principe noemen we alle loc + rijtuigen 'gesleept' materieel.jan_olieslagers schreef: ↑12 dec 2022, 17:11Let op met de terminologie! Ik ben hier eens flink uitgelachen geworden geweest omdat ik "gesleepte" zegde over een "trek-duw"-trein.Uiteraard alleen de gesleepte
Nu, ik denk dat dit ooit al besproken is maar:
De combinaties HLE18 + 8M6 + HLE18 zijn simpel. Er zijn geen stuurrijtuigen M6 die 200 km/h mogen. Ook zijn 2 locs best wel fijn om de dienstregeling te kunnen respecteren, zeker sinds de halte in Ans.
De andere combinatie HLE18 + 5I11 + 1M6BD + 5I11 + HLE18 (sinds enkele maanden) ook een beetje van hetzelfde. Ook zitten alle beschikbare HVR I11 nu op de 5xx en 21xx denk ik.
-
- Berichten: 3527
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Loks achteraan
Hm hm. Zoveel hoofden, zoveel zinnen :mrgreen: ?in principe noemen we alle loc + rijtuigen 'gesleept' materieel
cfr. https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=253798#p253798 vanaf ongeveer 23 november 2020
Wat jij bedoelt zijn hoofdzakelijk trek-duw treinen, gesleepte treinen kunnen niet zomaar van kant veranderen, trek-duws wel.
Het is namelijk zo dat een (zuiver) gesleepte trein en een trek-duw-combinatie verschillend zijn, dat is gewoon zo.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37
Re: Loks achteraan
Op korte termijn kan dat uiteraard allemaal niet (hoewel ze het op pakweg Brussel-Luxemburg jaren gedaan hebben...), maar als je het van enige afstand bekijkt heeft Portbou uiteraard een punt. Twee locs die elk een paar miljoen euro kosten om ocharme 7 (enkeldeks!) rijtuigen te slepen, dat is gewoon geen efficiënte besteding van middelen. Je kunt ook al lang niet meer stellen dat het maar een tijdelijke situatie is (wat het oorspronkelijk wel was, remember het Fyra-debacle), ze duurt immers al ruim 13 jaar. Uiteindelijk zal de "redding" komen van de ICNG-treinstellen, over 1 à 2 jaar als de laatste berichten kloppen. In het binnenland zal al dat soort weinig efficiënte inzet van locs in principe ook voorbij zijn rond die tijd, als er eindelijk een substantieel aantal M7-(stuur)rijtuigen geleverd is.