Nieuw beheerscontract

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Nieuw beheerscontract

Bericht door Adler »

Na 10 jaar wachten zijn de nieuwe beheerscontracten van de NMBS en Infrabel ondertekend.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20221223_94057306

Ik heb ze nog nergens gevonden op internet.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door Adler »

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door Adler »

Geen enkele reactie op het feit dat de overheid 44 miljard gaat investeren in het spoor de komende 10 jaar,
dat er meer vroege en late treinen komen,
dat de NMBS eindelijk zelf de tarieven kan bepalen en dat er flexibele tarieven komen in de daluren met tot 40% korting, enz...
Blijkbaar niet belangrijk.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door jan_olieslagers »

Ach, het is niet dat het niet belangrijk is. Voor mezelf is het eerder de vraag wat hier allemaal concreet van gaat gerealiseerd worden, en wanneer - eerdere ervaringen waren niet zo positief... Totnogtoe zie ik niet meer dan een intentieverklaring, een hoop schone woorden m.a.w. Trouwens was er niet gelijkaardige scepsis uit vakbondshoek?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door CursorX »

Allemaal wel mooie praatjes, maar mijn vraag is: op welke sporen gaan we die rijden en zetten? 100% meer goederen, er zijn nu al amper rijpaden om tussen de reizigers te manoeuvreren, en in de verschillende bundels is er vaak geen plaats, waardoor goederentreinen nu al vaak ergens onderweg stranden…
Er zal echt heel veel moeten geïnvesteerd worden in infrastructuur wil men dit bereiken.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door jan_olieslagers »

... en die investeringen, zelfs ALS ze er komen, zullen niet van vandaag op morgen effect hebben.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door ronny »

Ik stel me er een aantal vragen bij.
Meer treinen, dus meer geluidshinder. Wordt er budget voorzien voor geluidsschermen ? Zijn er nieuwe milieu-effect-rapporten nodig of gaat men wachten tot een buurtbewoner naar de rechter stapt ?
Het zal me niet verbazen als sommige voormalige IR-verbindingen die nu IC worden genoemd worden omgevormd tot L-treinen om de 2 treinen per uur te realiseren.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door Adler »

jan_olieslagers schreef: 24 dec 2022, 21:20 ... en die investeringen, zelfs ALS ze er komen, zullen niet van vandaag op morgen effect hebben.
Als iedereen al op voorhand zegt dat er toch niets gaat van komen kan men beter ophouden met plannen te maken.
Dit is een beheerscontract waar men 10 jaar over onderhandeld heeft en geen vodje papier.
44 miljard is een enorm bedrag, het is toch logisch dat dit gespreid wordt over 10 jaar.
Maar ik heb de indruk dat er nooit iets goed is voor sommige.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door trainlovertje »

Quasi al het 'nieuws' (of de intenties die zouden worden nagestreefd) dat hierin verwerkt staat, was onder velen hier al langer gekend (bvb https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/11/29 ... an-de-fed/) en werd al eerder besproken in andere topics. Het enige wat nu gebeurd is, is het ondertekenen van dat document. Zoals gezegd blijft het een intentieverklaring die ten allen tijde aangepast kan worden, zeker als er een nieuwe regering aan de macht komt.
Het wordt pas menens als er effectief plannen uitgewerkt worden.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door jan_olieslagers »

Toch dient het gezegd : er IS tenminste een beheerscontract. Die pluim mag meneer Gilkinet alvast op zijn hoed steken, het is meer dan zijn diverse voorgang(st)ers konden realiseren. Nu nog maar afwachten wat er in de praktijk van terecht komt... allicht zal het niet alles zijn dat nu wordt beloofd, maar toch ook niet niks... en inderdaad over 10 jaar te spreiden, dat is minimaal drie regeringen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door HVHTB »

Adler schreef: 24 dec 2022, 22:04
jan_olieslagers schreef: 24 dec 2022, 21:20 ... en die investeringen, zelfs ALS ze er komen, zullen niet van vandaag op morgen effect hebben.
Als iedereen al op voorhand zegt dat er toch niets gaat van komen kan men beter ophouden met plannen te maken.
Dit is een beheerscontract waar men 10 jaar over onderhandeld heeft en geen vodje papier.
44 miljard is een enorm bedrag, het is toch logisch dat dit gespreid wordt over 10 jaar.
Maar ik heb de indruk dat er nooit iets goed is voor sommige.
Ik begrijp dat je daarover het liefst optimistisch wilt zijn, maar ik heb over al die plannen toch een aantal vragen. Bijvoorbeeld: ze willen dat er 's avonds en 's morgens meer treinen gaan rijden. 's Nachts gaan lijnen heel vaak buiten dienst voor onderhoud, maar kan dat dan nog als de vrije tijdsvensters nóg kleiner worden dan ze vandaag al zijn? Of iets anders wat hiervoor al is aangehaald, hoe kan je met nog meer reizigerstreinen ook nog meer goederentreinen laten rijden, laat staan het aantal goederen verdubbelen? In het artikel staat er geen woord over infrastructuur, zegt het beheerscontract daar iets over, en is dat dan genoeg? Ik krijg van dit alles gewoon de indruk (ik ken geen details dus ik kan me natuurlijk vergissen), dat men kost wat kost wil uitpakken met meer treinen, maar ik zie niet hoe dat gaat lukken met enkel meer treinen, meer personeel en nieuwe tarieven...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door Steven »

Ik zie te weinig concrete informatie om te reageren. Politiek vertrouw ik pas als ik iets in uitvoering zie.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door overweg13 »

Ik sluit me aan bij de sceptici. Het volstaat dat er een coalitiewissel komt in 2025, zonder de groenen, om alles op de helling te zetten. Het zal ook wel geen toeval zijn dat de meeste wijzigingen na 2025 moeten komen. En waar men al dat extra personeel moet vinden is een al even groot vraagteken. In hoeveel sectoren belooft men geen extra tewerkstelling zonder dat men ook maar enig zicht heeft op de herkomst van al die nieuwe personeelsleden.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door jan_olieslagers »

Is er enige indicatie over de verdeling van dat extra geld?
Hoeveel voor infrastructuur (Infrabel)?
Hoeveel voor rollend materiaal (NMBS)?
Telkens bovenop wat nu reeds is begroot en toegewezen, uiteraard.

En, dit zijn geen investeringen*: hoeveel extra voor personeel NMBS resp. Infrabel? Telkens met een dubbele enveloppe: enerzijds meer personeel, anderszijds hogere verloning.

* met mijn intussen beruchte aandacht voor correct taalgebruik beschouw ik "investering" als het omzetten van liquide middelen - klasse 5 - naar materieel vastgoed - klasse 2. Personeelsuitgaven vallen in klasse 6, maken dus deel uit van de directe kosten-batenanalyse, en zijn dus geen investeringen. Wat niet betekent dat ze niet broodnodig zijn, natuurlijk.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door pmuy »

jan_olieslagers schreef: 24 dec 2022, 23:43 Is er enige indicatie over de verdeling van dat extra geld?
Hoeveel voor infrastructuur (Infrabel)?
Hoeveel voor rollend materiaal (NMBS)?
(...)
Hier is dit redelijk gedetailleerd opgesplistst.
https://press.nmbs.be/openbaredienstcon ... -2023-2032
NMBS investeert meer dan 9,2 miljard euro (euro 2023) over de periode van 10 jaar, en dat in 5 domeinen: rollend materieel (4,2 miljard euro), werkplaatsen (1,4 miljard euro), reizigersonthaal en toegankelijkheid van de stations (1,8 miljard euro), digitalisering (1,2 miljard euro) en gebouwen en diverse investeringen (bijna 600 miljoen euro).
Dit betekent concreet dat de infrastructuurbeheerder, dankzij de goedkeuring van de ministerraad van vandaag, voor de periode 2023-2032 16,4 miljard* (€2023) zal ontvangen. Hierin zitten de middelen voor de investeringen in het spoornet (+/- 11 miljard) en ook voor de operationele behoeften in verband met de werking en het onderhoud ervan (+/- 5,4 miljard). Dit komt neer op ongeveer 1,75 miljard aan nieuwe middelen

* met inbegrip van een bijkomende financiering van 1 miljard (€2023) waarvan de modaliteiten momenteel nog worden bestudeerd.

Concreet zal Infrabel, in lijn met zijn ontwerp van performantiecontract en van financieel plan die op 9 december werden aangenomen, zijn investeringsmiddelen over 10 jaar als volgt verdelen:

Meer dan 7 miljard euro wordt verdeeld over 2 pijlers:
De pijler “Stiptheid”: (...)
De pijler "Veiligheid": (...)
Het overige bedrag zal gaan naar de instandhouding van de omvang van het spoornet en, in overleg met NMBS, naar projecten om de toegankelijkheid van de stations te verbeteren. (...)
De budgetten voor capaciteitsverhoging, zoals de investeringen in verband met nieuwe uitbreidingswerken in de havens, de voltooiing van werven zoals het GEN, de As 3 (verbinding “Ottignies-Namen-Luxemburgse grens”) of de uitbreiding van de Lijn 50A (tussen Gent en Brugge) naar 4 sporen, zijn gelinkt aan de bijkomende financiering die momenteel bestudeerd wordt.
Plaats reactie