Nieuw beheerscontract

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door Adler »

Voor wie het interesseert, de beheerscontracten van de NMBS en Infrabel zijn nu verschenen in het Staatsblad van 10 januari.
Ik heb die in pdf maar de bestanden zijn te groot om als bijlage hier bij te voegen.
Ik ben het contract nog aan het lezen.
In tegenstelling met het voorgaande contract, die louter een opsomming van artikels was, bevat het nieuwe heel wat interessante kaartjes,tabellen en informatie.
Een voorbeeld vindt je hier:
k1.jpg
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door desirootje »

Ik heb het kaartje even bekeken, men lijkt een 2e dienst La-Louvière - Brussel te willen doen (waarom men die niet direct zou doorsturen tot Binche begrijp ik niet). En ik zie ook niet waaraan je hem vastmaakt, want persoonlijk zou ik die en de 5100 direct doorsturen naar het noorden van het land in plaats van ze allebei te laten keren in Schaarbeek waar het nu op lijkt.
Leuven-Charleroi via Fleurus gaat nog steeds gebeuren net als Charleroi-Noorderkempen.
Een 2e Arlon-Brussel / regio Brussel (Brussels Airport mss?) (ik snap dat CFL moeilijk doet met langere treinen maar toch vind ik het jammer dat we die aan de grens zouden eindigen, zeker gezien ik verwacht dat de kortere stammen vanuit Luxemburg de meeste stops zullen skippen, waardoor je een lagere capaciteit hebt op de populairdere route...)
Het lijkt erop dat men de Quiévrain-Luik wilt veranderen in Quiévrain-Genk, met een IR of S service tussen Landen en Luik. Ik hoop voor de mensen van Waremme dan wel dat ze op zijn minst Gent-Landen verlengen tot Waremme en mss ook de S9, ze hebben recht op een directe dienst vanuit Brussel.
Dit kan een foutje zijn maar men spreekt over 1 IC Kortrijk-Brugge, dus mss een versnelling van de huidige 2300 met de creatie van een 2e L dienst (nadat men de IC 800 heeft gedowngraded)
Een 2e IC naar Blankenberge, wat wilt zeggen dat men mss de Knokke-Brussels-Airport wilt vervangen door Blankenberge-Brussels-Airport. Met Knokke dan een extra L dienst (vanuit Gent of Kortrijk, of mss vanuit Brugge, maar dat lijkt me een manier om de hele reizigersvraag daar te laten vallen).
Wat me het meest opvalt is het gebrek aan hoofdverbindingen, ik zie geen extra diensten vanuit Antwerpen, Gent, Leuven of Charleroi naar Brussel, Namen is de enige uitzondering (en Hasselt als je die wilt meerekenen). Ook Gent-Antwerpen of Kortrijk-Gent krijgen niets.
Dit is een goed begin maar er is meer nodig (ook meer geld van de politiek I know)
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door Adler »

@desirootje

Dit is maar 1 van de vele kaartjes en tabellen uit het contract.
Er zijn nog veel meer gedetailleerde tabellen met het aantal treinen per uur voor elke verbinding.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door ovspotter_be »

Heeft er iemand een link naar het beheerscontract?
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door desirootje »

Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door Malista »

Een tweede IC Aarlen - Brussel zou tijdens de spitsuren een groot verschil maken want nu zit deze trein vaak bomvol. Zelfs in het weekend is deze trein goed gevuld. Maar het echte potentieel van deze trein zit hem toch in de grens over naar Brussel. Afgelopen zondag heb ik deze trein nog genomen naar Luxemburg, maar om dan in Luxemburg te geraken ben je nog steeds samen met de resterende 90% resterende reizigers gedwongen om de overstap te doen doen in Aarlen.

Weet iemand wat de reden is om geen langere treinen toe te laten in Luxemburg? Op het eerste zicht lijkt het mij omdat het perron (perron 1 in Luxemburg Gare) te kort is. Kan de NMBS geen kortere M6 of M7 inleggen?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door Steve »

Malista schreef: 18 jan 2023, 18:07 Weet iemand wat de reden is om geen langere treinen toe te laten in Luxemburg? Op het eerste zicht lijkt het mij omdat het perron (perron 1 in Luxemburg Gare) te kort is. Kan de NMBS geen kortere M6 of M7 inleggen?
Inderdaad de beperkte lengte van dat perron, plus het feit dat ze de langere perrons zoveel mogelijk willen voorbehouden voor doorgaande treinen. Een paar treinen rijden buiten de spits met kortere M6-stammen (ik denk 5 rijtuigen), maar in de (Belgische) spits blijft dat veel te weinig. De reizigersaantallen naar Luxemburg zijn vrij klein bier in vergelijking met wat die trein te slikken krijgt vanaf pakweg Namen.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door ovspotter_be »

Kan ik bevestigen, deze zomer zo'n trein genomen vanuit Luxemburg die bestond uit 5xI11 en 1xI10, tot en met Namen was het zeer rustig in de trein.
In Namen werd het al ietsje drukker maar vooral vanaf Ottignies zat die trein wel helemaal vol.
Dus een extra trein is volgens mij vanaf Namen zeker welkom.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door Shrek »

Het Infrabel-luik van de nieuwe beheersovereenkomst is toch wat magertjes. Voor 2023 en 2024 is er amper geld voorzien, vanaf 2025 gaat het allemaal beter en verhoogt de dotatie zeer substantieel. Om 2023 en 2024 te overbruggen moet Infrabel dan maar geld lenen (1 miljard €), de hogere dotatie laat toe dit vanaf 2027 dan weer af te betalen.
Ik lees het toch vooral als: deze regering gaat zelf niets uitgeven, alles is voor de volgende regering. Als die volgende regering dan besluit de financiering toch niet te verhogen zit Infrabel met een zware financiële kater :roll:
Laten we maar hopen dat er spoorminnende politiekers zich aandienen in 2024
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door jpvdveer »

En dat met een begrotingstekort van 6,1%, en een IMF dat steeds nadrukkelijker begint te stellen dat het roer om moet. Het is duidelijk dat ingrepen in pensioenen en uitkeringen nodig zijn, maar ook duidelijk dat deze politiek vooralsnog niet te realiseren zijn. Tegen deze achtergrond zal zelfs een spoorminnende volgende regering nauwelijks meer middelen ter beschikking kunnen stellen, en wellicht door het IMF/de kapitaalmarkten worden gedwongen om juist fors te bezuinigen.
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Ik lees hier over een eventuele verandering van de IC Quievrain - Luik naar Quievrain - Genk.
Heeft dit met infrastructuur of reizigersvraag te maken?
Mss een idee om opnieuw Tongeren - Blankenberge te doen? eventueel de 22xx vanaf Brussel-Zuid, via de 50A tot Blankenberge laten rijden.
Op het kaartje spreekt men ook van 3 treinen tussen Oostende en Brugge.
Is er geen plan om naar 4 treinen per uur te gaan?

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door desirootje »

Floris Cappelle schreef: 20 jan 2023, 20:47 Beste,

Ik lees hier over een eventuele verandering van de IC Quievrain - Luik naar Quievrain - Genk.
Heeft dit met infrastructuur of reizigersvraag te maken?
Mss een idee om opnieuw Tongeren - Blankenberge te doen? eventueel de 22xx vanaf Brussel-Zuid, via de 50A tot Blankenberge laten rijden.
Op het kaartje spreekt men ook van 3 treinen tussen Oostende en Brugge.
Is er geen plan om naar 4 treinen per uur te gaan?

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Dat was een misinterpretatie van mij. Het kaartje toont in het blauw IC's met een S/L achtige service / IC's die vervangen kunnen worden door S/L treinen. Dat kaartje zegt dus dat er een extra trein Landen-Genk komt maar niet van waar, achteraf gezien lijkt het eerder een splitsing ter hoogte van Landen te zijn voor de 17xx, gemakkelijker dan vroeger met de nieuwe M7's die er al op worden ingezet en die men in Genk ook al kent.
Dat zou ook de L-achtige dienst kunnen verklaren, Je staat vanuit Landen 13 minuten eerder in Luik dan Genk, (wel met 3 minuten stilstand in Hasselt). Dus is men mss van plan om extra stops te voorzien tussen Landen en Luik, al lijkt me een echte L/S dienst erover.
Ik denk ook niet dat Oostende hoog op de agenda staat, als er extra treinen vanuit Brugge gaan rijden, rijden die beter naar de andere kust stations met elk maar een uurdienst. Er is een apart kaartje voor S/L diensten en die toont dat enkel Blankenberge wss een extra trein gaat krijgen in de nabije toekomst.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door ronny »

Floris Cappelle schreef: 20 jan 2023, 20:47 Beste,

Ik lees hier over een eventuele verandering van de IC Quievrain - Luik naar Quievrain - Genk.
Heeft dit met infrastructuur of reizigersvraag te maken?
Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Dat is een persoonlijke interpretatie van de schrijver die volgens mij foutief is. Uit het kaartje zou je bvb ook kunnen opmaken dat de IC-trein naar Knokke ook gaat stoppen in Sint-Pieters-Brugge.(pagina 583 van bovenvermelde pdf in staatsblad blz 3269)
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door Floris Cappelle »

desirootje schreef: 20 jan 2023, 21:24
Floris Cappelle schreef: 20 jan 2023, 20:47 Beste,

Ik lees hier over een eventuele verandering van de IC Quievrain - Luik naar Quievrain - Genk.
Heeft dit met infrastructuur of reizigersvraag te maken?
Mss een idee om opnieuw Tongeren - Blankenberge te doen? eventueel de 22xx vanaf Brussel-Zuid, via de 50A tot Blankenberge laten rijden.
Op het kaartje spreekt men ook van 3 treinen tussen Oostende en Brugge.
Is er geen plan om naar 4 treinen per uur te gaan?

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Dat was een misinterpretatie van mij. Het kaartje toont in het blauw IC's met een S/L achtige service / IC's die vervangen kunnen worden door S/L treinen. Dat kaartje zegt dus dat er een extra trein Landen-Genk komt maar niet van waar, achteraf gezien lijkt het eerder een splitsing ter hoogte van Landen te zijn voor de 17xx, gemakkelijker dan vroeger met de nieuwe M7's die er al op worden ingezet en die men in Genk ook al kent.
Dat zou ook de L-achtige dienst kunnen verklaren, Je staat vanuit Landen 13 minuten eerder in Luik dan Genk, (wel met 3 minuten stilstand in Hasselt). Dus is men mss van plan om extra stops te voorzien tussen Landen en Luik, al lijkt me een echte L/S dienst erover.
Ik denk ook niet dat Oostende hoog op de agenda staat, als er extra treinen vanuit Brugge gaan rijden, rijden die beter naar de andere kust stations met elk maar een uurdienst. Er is een apart kaartje voor S/L diensten en die toont dat enkel Blankenberge wss een extra trein gaat krijgen in de nabije toekomst.
Ah ja, ik heb idd al meerdere tabellen en kaartjes gezien maar zal ze nog eens verder bestuderen, want heb er meerdere vragen bij...
Hoe lang zou het (ont)koppelen met M7 duren? Indien het in pakweg 5 minuten kan, is er mss wel wat mogelijk...
Tussen luik en Landen heb je tijdens de week een S (tot Waremme) en IC, P-treinen tijdens de spits.
Die huidige bediening lijkt me goed. Mss is het beter als men de tussengelegen stations beter wil gaan bedienen, een extra S-trein toe te voegen.
Maar da's afhankelijk ook van de reizigersaantallen/vraag neem ik aan.
Groeten
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 20 jan 2023, 21:24 Er is een apart kaartje voor S/L diensten en die toont dat enkel Blankenberge wss een extra trein gaat krijgen in de nabije toekomst.
Dit beheerscontract gaat over een periode van 10 jaar, nabije toekomst kan dus gerust 2030 zijn :wink:
Plaats reactie