Dienstregeling december 2023

Alles over reizigerstreinen in België.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door ovspotter_be »

treinzot schreef: 01 nov 2023, 18:47 Wanneer zou je de nieuwe dienstregeling kunnen raadplegen?
En waar?

Grt.Kurt
Je kan de nieuwe dienstregeling reeds raadplegen via de website van NMBS of andere reisplanners (zoals ÖBB Scotty, ...)
treinzot
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 aug 2007, 09:13
Locatie: Kortrijk

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door treinzot »

Bedankt!!
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Davy »

Zijn er al wat zaken bekend i.v.m. materieelverschuivingen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steven »

Op de reeks 24xx komen een aantal treinen met M7 te rijden. Het is te zeggen een stuurrijtuig em Bmx stuurrijtuig met daartussen M4 rijtuigen. Dit tussen Brussel/Namur/Liege). Deze info heb ik via een collega vernomen.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door 260689 »

Steven schreef: 04 nov 2023, 21:00 Op de reeks 24xx komen een aantal treinen met M7 te rijden. Het is te zeggen een stuurrijtuig em Bmx stuurrijtuig met daartussen M4 rijtuigen. Dit tussen Brussel/Namur/Liege). Deze info heb ik via een collega vernomen.
Ze hebben daar idd testen mee gedaan.
4017-4018
Berichten: 592
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door 4017-4018 »

Gaan de MSCR (klassiek motorstellen reeks 900) nog blijven op de verbinding Essen - Charleroi-Centraal (ritten E2010 & E2036)?
Ciao Ciao
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Eimai »

Davy schreef: 04 nov 2023, 13:33 Zijn er al wat zaken bekend i.v.m. materieelverschuivingen?
De desiro's tussen Antwerpen en Oostende worden vervangen door breaks...
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 274
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door trainfan03 »

Eimai schreef: 04 nov 2023, 23:08
Davy schreef: 04 nov 2023, 13:33 Zijn er al wat zaken bekend i.v.m. materieelverschuivingen?
De desiro's tussen Antwerpen en Oostende worden vervangen door breaks...
En mij hebben ze daar nog bij gezegd dat de Breaks op Antwerpen - De Panne door varkentjes gereden zouden worden; ben wel niet te spreken over de Breaks op Antwerpen - Oostende
Met hun verminderd acceleratievermogen, gaat het moeilijk worden om die korte keertijden in Oostende en Antwerpen te halen. Daarbovenop nog eens verminderde capaciteit ten opzichte van de Desiro's; die nu tijdens de spits al stampvol zitten
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steve »

MS75 in De Panne, is dat serieus? Zou los van een zeer klein aantal toeristentreinen destijds een absolute première zijn op lijn 73, en niet bepaald een gunstige evolutie als je je bedenkt dat ze er al teruggevallen waren van MS96 naar MS80.

Louter qua acceleratievermogen maak ik me dan weer minder zorgen met de MS80 op Antwerpen-Oostende - uiteraard trager dan de MS08 maar zeker niet noemenswaardig anders dan de lange M6-stammen die op de andere helft van de treinen rijdt.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door rvdborgt »

trainfan03 schreef: 10 nov 2023, 21:52 ben wel niet te spreken over de Breaks op Antwerpen - Oostende
Met hun verminderd acceleratievermogen, gaat het moeilijk worden om die korte keertijden in Oostende en Antwerpen te halen.
De rijtijden zijn en paar jaar geleden nog aangepast aan M6 met 1 loc dus het lijkt me sterk als dat met Breaks niet haalbaar zou zijn.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 274
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door trainfan03 »

rvdborgt schreef: 10 nov 2023, 23:47
trainfan03 schreef: 10 nov 2023, 21:52 ben wel niet te spreken over de Breaks op Antwerpen - Oostende
Met hun verminderd acceleratievermogen, gaat het moeilijk worden om die korte keertijden in Oostende en Antwerpen te halen.
De rijtijden zijn en paar jaar geleden nog aangepast aan M6 met 1 loc dus het lijkt me sterk als dat met Breaks niet haalbaar zou zijn.
Het loopt momenteel al redelijk fout met die M6 met 1 loc, zeker met die extra halte in Beervelde nu door het ontbreken van de S53, hier hebben ze de vertrektijden ook lichtjes voor aangepast. Vanaf mei tot eind juni reed de S53 terug, vanaf juli heeft de IC overgenomen.
Screenshot 2023-11-11 at 01-33-33 Dashboard - Stiptheid — Infrabel - Open Data.png
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 274
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door trainfan03 »

Steve schreef: 10 nov 2023, 22:32 MS75 in De Panne, is dat serieus? Zou los van een zeer klein aantal toeristentreinen destijds een absolute première zijn op lijn 73, en niet bepaald een gunstige evolutie als je je bedenkt dat ze er al teruggevallen waren van MS96 naar MS80.

Louter qua acceleratievermogen maak ik me dan weer minder zorgen met de MS80 op Antwerpen-Oostende - uiteraard trager dan de MS08 maar zeker niet noemenswaardig anders dan de lange M6-stammen die op de andere helft van de treinen rijdt.
Ze waren daar nog niet zeker van; maar die treinbegeleider van depot Sint-Niklaas (en nog een tweede; geen flauw idee van welke depot die was; had het ook gehoord) zei dat dat gecommuniceerd was geweest naar hen toe.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Eimai »

trainfan03 schreef: 11 nov 2023, 01:36 Ze waren daar nog niet zeker van; maar die treinbegeleider van depot Sint-Niklaas (en nog een tweede; geen flauw idee van welke depot die was; had het ook gehoord) zei dat dat gecommuniceerd was geweest naar hen toe.
Heb geen zicht op alle treinen naar De Panne maar ik zie toch enkel breaks met wat ik zie, al is de materieelgrafiek wel veranderd naar "MC" en werd dat paar jaar terug toen de bordeaux gevallen nog reden gebruikt voor MR75m/vernieuwde 800, maar nu wordt die grafiek gebruikt voor breaks, dus misschien dat er daar verwarring rond was. Ik zie de treinbestuurders van De Panne nu ook echt geen 800 meer leren.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 480
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Merijn »

Eimai schreef: 11 nov 2023, 10:28 Ik zie de treinbestuurders van De Panne nu ook echt geen 800 meer leren.
Dit was ook wat eerst in mij opkwam, namelijk dat ik me niet kan voorstellen dat treinbestuurders van De Panne 800 kennen.

Tijd brengt raad, dus we zullen volgende maand zien wat er van aan is.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door ovspotter_be »

Nieuw treinaanbod vanaf 10 december
Op weekdagen
  • Trein iedere 30 minuten tussen Antwerpen-Centraal en Noorderkempen door de nieuwe S35;
  • S53 wordt verlengd tot Oudenaarde en hierdoor elke 30 minuten een trein tussen Gent-Sint-Pieters en Oudenaarde;
  • Nieuwe IC-verbinding tussen Leuven en Charleroi-Centraal met halte's in Heverlee, Wavre, Ottignies, Court-Saint-Etienne en Fleurus;
  • Wijziging traject van S41: Liège-Saint-Lambert naar Aachen Hbf, huidige L-trein naar Aachen rijdt enkel nog tussen Spa en Verviers;
  • Wijziging traject van S42: Flémalle-Haute naar Liers;
  • Wijziging traject van S43: Liège-Guillemins naar Maastricht, later verder naar Aachen Hbf als Drielandentrein met Arriva-materieel;
  • Wijziging traject van S44: Waremme naar Visé;
  • Opnieuw iedere 30 minuten een trein tussen Athus en Luxembourg.

Tijdens de weekends
  • S3 en S8 worden gecombineerd tot één treinserie: S8 Zottegem - Ottignies;
  • Nieuwe IC-verbinding tussen Leuven en Charleroi-Centraal met halte's in Heverlee, Wavre, Ottignies, Court-Saint-Etienne en Fleurus;
  • S61 rijdt voortaan ieder uur, hierdoor stoppen de IC-treinen Moeskroen - Liers niet langer in Châtelet, Auvelais en Jemeppe-sur-Sambre;
  • Wijziging traject van S41: Liège-Saint-Lambert naar Aachen Hbf, huidige L-trein naar Aachen rijdt enkel nog tussen Spa en Verviers;
  • Wijziging traject van S42: Flémalle-Haute naar Liers;
  • Wijziging traject van S43: Liège-Guillemins naar Maastricht, later verder naar Aachen Hbf als Drielandentrein met Arriva-materieel.

Verschillende P-treinen worden ook afgeschaft en van andere treinen wijzigt het traject en/of de vertrektijden.
Zo heb ik al opgemerkt dat er een "trage" IC tussen Antwerpen en Brussel langs L27B wordt gestuurd en niet stopt in Mechelen, en er een S1 is die gepland een kwartier stilstand heeft in Braine-l'Alleud.
Plaats reactie