Dienstregeling december 2023

Alles over reizigerstreinen in België.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door FLV-FGSP »

maarten schreef: 23 nov 2023, 09:57 Hadden ze die trein niet naar Aken kunnen verlengen? Komt net voor de IC-01 in Verviers aan en kan dan in aansluiting daarop naar Aken rijden. Dan ben je een half uur eerder in Aken, dan haal je net niet de RE1 maar je komt wel ruim op tijd voor de RE 9 die je anders op 4 minuten na mist.
Dat zou echt ideaal zijn geweest, je behoudt dan de goede aansluiting op IC01 en hebt tegelijk een overstapvrije verbinding Aken - Luik.
Kost wel 2 combinaties met stuurstandrijtuigen extra, weet niet of die er zijn. En voor het weekend moet je iets anders verzinnen, dan rijdt de tweede S41 niet tussen Luik en Verviers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steven »

Ik vermoed dat er enkel nog i11+HLE18 welkom zal zijn, tot nu toe had je die klassiekjes nog maar eens die hun rechten kwijt zijn…
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door DDietzen »

Zouden de varkens niet naar Aken kunnen, aangezien die toch (bij mijn beste weten) grotendeels technisch overeenkomen met de klassiekjes?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Shrek »

Neen, varkens niet. Maar de Desiros mogen in principe wel naar Aken.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door maarten »

FLV-FGSP schreef: 23 nov 2023, 10:09
maarten schreef: 23 nov 2023, 09:57 Hadden ze die trein niet naar Aken kunnen verlengen? Komt net voor de IC-01 in Verviers aan en kan dan in aansluiting daarop naar Aken rijden. Dan ben je een half uur eerder in Aken, dan haal je net niet de RE1 maar je komt wel ruim op tijd voor de RE 9 die je anders op 4 minuten na mist.
Dat zou echt ideaal zijn geweest, je behoudt dan de goede aansluiting op IC01 en hebt tegelijk een overstapvrije verbinding Aken - Luik.
Kost wel 2 combinaties met stuurstandrijtuigen extra, weet niet of die er zijn. En voor het weekend moet je iets anders verzinnen, dan rijdt de tweede S41 niet tussen Luik en Verviers.
Worden er grote aansluitingen kapot gemaakt als je dan Hasselt - Verviers rijdt op de tijd dat je nu Luik - Aken gaat rijden? Me dunkt dat die vervoersstroom klein is.
Dus op de tijd van Hasselt - Verviers rij je Luik - Aken en op de tijd van Luik - Aken rij je Hasselt - Verviers. Dan los je het probleem van de extra combinaties op.

De vraag is dus eigenlijk waarom die treinen niet elk een half uur later kunnen rijden.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door FLV-FGSP »

Ze kunnen op eigen kracht van Aachen Hbf naar België rijden, en zonder reizigers is dat toegelaten. Er ontbreken alleen nog veel stempels en handtekeningen om een volledige toelating te krijgen.
TKR
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door TKR »

Was het probleem niet dat de klassiekjes de enige motorstellen waren met een interne koppeling die toegelaten was in Duitsland?
Dat meen ik toch eens opgevangen te hebben.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door FLV-FGSP »

ovspotter_be schreef: 22 nov 2023, 21:01
FLV-FGSP schreef: 22 nov 2023, 20:52 Nog een detail:
De IC-trein Antwerpen-Centraal (12.37 u.) - Brussel-Zuid (13.33 u.) rijdt enkel tussen Antwerpen-Centraal en Brussel-Noord. Hij stopt niet meer in Mechelen, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid, maar zal wel stoppen in Schaarbeek.
De IC-trein Brussel-Zuid (13.26 u.) - Antwerpen-Centraal (14.23 u.) rijdt vanaf Brussel-Noord in plaats van Brussel-Zuid. Hij stopt dus niet meer in Brussel-Centraal.
Dit komt doordat die eerste om één of andere reden tussen Mechelen-Nekkerspoel en Vilvoorde over L27B wordt gestuurd.
Navraag leerde dat dit te maken heeft met de rijpadaanvraag van GoVolta Amsterdam - Parijs. Het is echter nog onduidelijk of en zo ja vanaf wanneer die trein gaat rijden.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Klassiekje »

TKR schreef: 23 nov 2023, 12:14 Was het probleem niet dat de klassiekjes de enige motorstellen waren met een interne koppeling die toegelaten was in Duitsland?
Dat meen ik toch eens opgevangen te hebben.
Ik heb altijd gehoord dat de Duitsers alleen het oudst mogelijke materieel (JH-klassiekjes dus) willen binnenlaten uit vrees voor te veel concurrentie :mrgreen:
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door rvdborgt »

Klassiekje schreef: 23 nov 2023, 18:27
TKR schreef: 23 nov 2023, 12:14 Was het probleem niet dat de klassiekjes de enige motorstellen waren met een interne koppeling die toegelaten was in Duitsland?
Dat meen ik toch eens opgevangen te hebben.
Ik heb altijd gehoord dat de Duitsers alleen het oudst mogelijke materieel (JH-klassiekjes dus) willen binnenlaten uit vrees voor te veel concurrentie :mrgreen:
Dat heb ik nog nooit gehoord. Maar heeft de NMBS dan toelating voor ander, nieuwer materieel aangevraagd, die dan om niet-technische redenen is geweigerd?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1806
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Portbou »

FLV-FGSP schreef: 23 nov 2023, 17:29
ovspotter_be schreef: 22 nov 2023, 21:01
FLV-FGSP schreef: 22 nov 2023, 20:52 Nog een detail:
De IC-trein Antwerpen-Centraal (12.37 u.) - Brussel-Zuid (13.33 u.) rijdt enkel tussen Antwerpen-Centraal en Brussel-Noord. Hij stopt niet meer in Mechelen, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid, maar zal wel stoppen in Schaarbeek.
De IC-trein Brussel-Zuid (13.26 u.) - Antwerpen-Centraal (14.23 u.) rijdt vanaf Brussel-Noord in plaats van Brussel-Zuid. Hij stopt dus niet meer in Brussel-Centraal.
Dit komt doordat die eerste om één of andere reden tussen Mechelen-Nekkerspoel en Vilvoorde over L27B wordt gestuurd.
Navraag leerde dat dit te maken heeft met de rijpadaanvraag van GoVolta Amsterdam - Parijs. Het is echter nog onduidelijk of en zo ja vanaf wanneer die trein gaat rijden.
Snelheid is voor GoVolta geen topprioriteit.
Waarom dan niet GoVolta het onregelmatige en trage pad geven, eventueel langs lijn 27B,...
Het is toch vrij gek om een klokvaste verbinding met vast bedieningspatroon te verstoren met zo'n trein.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door desirootje »

Portbou schreef: 23 nov 2023, 19:17 Snelheid is voor GoVolta geen topprioriteit.
Waarom dan niet GoVolta het onregelmatige en trage pad geven, eventueel langs lijn 27B,...
Het is toch vrij gek om een klokvaste verbinding met vast bedieningspatroon te verstoren met zo'n trein.
Zeker sinds ze niet eens willen stoppen in Mechelen, Mechelen missen kan geen kwaad...
jan_olieslagers
Berichten: 3523
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door jan_olieslagers »

Het is toch vrij gek om een klokvaste verbinding met vast bedieningspatroon te verstoren met zo'n trein.
Inderdaad. Maar het schijnt gebruikelijk te zijn om voorrang te verlenen aan internatonale diensten, in het Gentse hebben ze dat toch ook ondervonden, recentelijks?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Terminus
Berichten: 1128
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Terminus »

Het plan om M7 in te zetten op de IC Gent-Leuven (via Mechelen) lijkt ook in de koelkast te zitten. Er zou wel 1 rit h/T met MR96 gepland staan.

De noodzakelijke Desiro's om klassiekjes te vervangen zullen ze dus van andere relaties halen (o.a. van de IC Oostende - Antwerpen die breaks krijgt?)
dovaere
Berichten: 316
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door dovaere »

Portbou schreef: 23 nov 2023, 19:17 Snelheid is voor GoVolta geen topprioriteit.
Het is niet omdat het geen hogesnelheidstrein is, en hun route al lang wachttijden heeft, dat je ze zomaar nog een vertraging om de oren kunt lappen.
Waarom dan niet GoVolta het onregelmatige en trage pad geven, eventueel langs lijn 27B,...
Het is toch vrij gek om een klokvaste verbinding met vast bedieningspatroon te verstoren met zo'n trein.
Ik vind het nuttiger om (internationale) langeafstandsverbindingen die extra mogelijkheden toevoegen, voorrang te geven bij de treinpaden.
Eén afwijking per dag waar moet overgestapt worden van een van de vele treinen naar Antwerpen op een van de vele verbindingen door de Noord-Zuidverbinding, is helemaal niet zo erg.
Plaats reactie