Dienstregeling december 2023

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5320
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steve »

Een goede zaak uit capaciteitsoogpunt, want die 6 I11/I10 waren op sommige momenten toch nogal krap.

Een idee wat er - naast dat ene stuurstandrijtuig - voorzien is met de vrijgekomen I11/I10? Treinen genoeg waar die welkom zouden zijn, lijkt me.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steven »

Misschien dat men tracht die i11 stuurrijtuigen vrij te maken voor hun ombouw. De stuurposten worden voorzien van de laatste nieuwe ETCS schermen (geschikt voor ETCS baseline 3) en eveneens het installeren van ATB en LZB.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5320
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steve »

Ja, dat gaf 260689 al aan - maar wat met de "gewone" I11 en I10 die zo vrijkomt? Het zou nogal zonde zijn om die gewoon aan de kant te laten als je weet dat ze zonder verdere formaliteiten kunnen worden toegevoegd aan bijvoorbeeld de IC Eupen - Oostende (waar extra capaciteit echt nodig blijft), de S Luik - Aken (waar de 4 rijtuigen nogal aan de krappe kant kunnen zijn lijkt me) of diverse P- of andere treinen waar nu al I10, I11 of zelfs M4 ingezet wordt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steven »

Niet verschieten als deze dan naar de Benelux beginnen door te stromen nog voor de nieuwe dienstregeling in voege is. De oude NS rijtuigen wil men echt zo snel mogelijk weg. Samen met het in voege komen van de ICNG zouden die NS IC rijtuigen dan wel eens heel snel kunnen verdwijnen. Afwachten wat ze er effectief mee doen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steven »

Vaststelling van de dag.
In de nmbs app zit vanaf 15 april 4x dag een ICNG naar Amsterdam. Deze relatie gaat rijden onder het treinnummer 95xx.

Vertrek
Brussel Amsterdam om 7u22/12u22/15u22/20u22

Vertrek
Amsterdam Brussel 8u38/12u38/17u38/19u38

Deze eerste diensten vallen perfect uit te voeren door 2 stellen ICNG.


Ik heb dit bericht ook geplaatst in het ICNG onderwerp
Je kan daar dus desnoods verder praten over de ICNG zelf.
Bijlagen
IMG_7404.png
IMG_7405.png
IMG_7406.png
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door BlackEagle »

Dus maw een rittijd van 2u ipv de huidige 2u36 met de Benelux. In Amsterdam vertrekt hij 10 minuten na de Benelux en steekt hem voorbij als die keert in Breda. In Brussel vertrek 23 minuten vóór (of 37 min na, zo je wil) de Benelux en ook passage thv Breda (of Noorderkempen).

Zal die dan ook binnenlands (dus Brussel-Antwerpen) bruikbaar zijn zonder aparte tarifering? De rittijd tussen Brussel en Antwerpen bedraagt 38min tegenover de huidige 46min met de serie 2000/4500. Ik kan me voorstellen dat een aantal reizigers dit wel zal smaken, zeker als dit op termijn uitgebreid wordt met meer ritten in de spits.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steven »

De huidige route is 2u50 naar Amsterdam en 2u49 naar brussel (1 min minder in het weekend).

Tarieven heb ik nergens gevonden. Ook de opmerking dat hij enkel bij NMBS staat vermeld en niet bij NS in de planner.
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door jknockaert »

BlackEagle schreef: 05 jan 2024, 11:29Ik kan me voorstellen dat een aantal reizigers dit wel zal smaken
Ik kan het me niet voorstellen. Heb je al eens in een ICNG gezeten? Ja snel is die trein wel (toch als ze eenmaal de deuren gesloten krijgen), maar op het vlak van comfort is het ver onder de maat wat mij betreft.
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Wouterh12 »

Steven schreef: 02 jan 2024, 11:57 Niet verschieten als deze dan naar de Benelux beginnen door te stromen nog voor de nieuwe dienstregeling in voege is. De oude NS rijtuigen wil men echt zo snel mogelijk weg. Samen met het in voege komen van de ICNG zouden die NS IC rijtuigen dan wel eens heel snel kunnen verdwijnen. Afwachten wat ze er effectief mee doen.
Waarom willen ze de IC-R's zo rap mogelijk weg? Die zijn nog altijd veel comforabeler dan al het oudere materiaal dat de NMBS gebruikt (M5, breaks, MS75, MS86, M4,...).

Op kerstavond was ik trouwens getuige van iets dat ik nog nooit gezien heb, een Benelux trein (de 15u44 in Antwerpen-C, vertrek naar Noorderkempen en Breda) die zijn deuren dicht deed terwijl de reizigers nog volop aan het instappen waren. Opvallend was ook dat de borden op het perron al "niet meer instappen" gaven kort nadat de deuren opengegaan waren en toen de aankomende reizigers nog volop aan het uitstappen waren, dus voor dat iemand al de kans had om op te stappen. Geen conducteur te zien, ook. Minstens 5 personen zijn uiteindelijk achtergebleven op het perron, terwijl er ook personen dreigden gekneld te raken. En zoals gewoonlijk stond de trein dan nog minstens een minuut stil, met gesloten deuren. Vond ik echt schandalig, dat zoiets kan.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 480
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Merijn »

BlackEagle schreef: 05 jan 2024, 11:29Zal die dan ook binnenlands (dus Brussel-Antwerpen) bruikbaar zijn zonder aparte tarifering?
Gewoon Brussel - Antwerpen opvragen in de dienstregeling, geeft ook die trein weer, dus lijkt me toegankelijk met gewone tickets.
Wouterh12 schreef: 05 jan 2024, 19:38Waarom willen ze de IC-R's zo rap mogelijk weg? Die zijn nog altijd veel comforabeler dan al het oudere materiaal dat de NMBS gebruikt (M5, breaks, MS75, MS86, M4,...).
Die bedenking maakte ik me ook al, ze zouden hier nog goed bruikbaar zijn.
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door jknockaert »

Wouterh12 schreef: 05 jan 2024, 19:38Op kerstavond was ik trouwens getuige van iets dat ik nog nooit gezien heb, een Benelux trein (de 15u44 in Antwerpen-C, vertrek naar Noorderkempen en Breda) die zijn deuren dicht deed terwijl de reizigers nog volop aan het instappen waren. Opvallend was ook dat de borden op het perron al "niet meer instappen" gaven kort nadat de deuren opengegaan waren en toen de aankomende reizigers nog volop aan het uitstappen waren, dus voor dat iemand al de kans had om op te stappen. Geen conducteur te zien, ook. Minstens 5 personen zijn uiteindelijk achtergebleven op het perron, terwijl er ook personen dreigden gekneld te raken. En zoals gewoonlijk stond de trein dan nog minstens een minuut stil, met gesloten deuren. Vond ik echt schandalig, dat zoiets kan.
Ik heb het wel eens eerder zien gebeuren op Schiphol. De conducteur van de Benelux vond dat het instappen te lang duurde, floot, deed de deuren dicht, en weg was de trein. De achtergebleven reizigers mochten hun plan trekken.
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door pmuy »

Wouterh12 schreef: 05 jan 2024, 19:38 Waarom willen ze de IC-R's zo rap mogelijk weg? Die zijn nog altijd veel comforabeler dan al het oudere materiaal dat de NMBS gebruikt (M5, breaks, MS75, MS86, M4,...).
Naar mijn mening zijn de ICR's en ICM's ook veruit het meest comfortabele materieel dat de NS heeft. Het onderhoud van die treinen is de laatste tijden erbarmelijk (al eens de toiletten gezien?), maar ik ben toch altijd blij als zo'n materieel komt aanrijden in plaats van een VIRM.

Ik weet echter niet of de publieke opinie hier hetzelfde over denkt. Loungebanken, gekleurde sfeerverlichting, en oplaadpoorten lijken op meer enthousiasme onthaald te worden dan comfortabele zitplaatsen, goede uitlijning met de vensters, en een stille en vloeiende rijligging.
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Wouterh12 »

jknockaert schreef: 05 jan 2024, 21:37 Ik heb het wel eens eerder zien gebeuren op Schiphol. De conducteur van de Benelux vond dat het instappen te lang duurde, floot, deed de deuren dicht, en weg was de trein. De achtergebleven reizigers mochten hun plan trekken.
Wow, als het express gebeurt en het geen technisch defect is is dat echt schandalig. Daar zou ik klacht voor indienen, als het mij zou overkomen, en liefst in de media proberen te krijgen, ook. Die mensen kunnen een uur wachten, ook al waren ze zelf goed op tijd.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door DDietzen »

Ik stip wel aan dat niet alle context bekend is. Stel dat bij alle andere deuren het instappen allang voorbij is maar een groep/familie kippen zonder kop zich per se langzaam door één en dezelfde drukke deur naar binnen wil hijsen met al hun bagage, ondanks aansporingen van het personeel om ook andere deuren te gebruiken (die specifieke situatie heb ik al zelf meer dan eens zien gebeuren), dan kan ik me voorstellen dat de conducteur daar op een gegeven moment ook wel genoeg van heeft. Ik zou daarom niet al te vlug oordelen.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door 260689 »

Dan nog kan zoiets niet! Dan is het maken van de retard jammer! Kan je eventueel een boete uitschrijven wegen het verhinderen van de vertrekprocedure. Maar een sluiting geven terwijl er nog mensen uit/op stappen dan zijt ge niet bekwaam om deze job te doen! Treinbegeleiders van België moeten zich verantwoorden als ze te laat vertrekken. Als die reizigersbeweging zeggen is dat ik orde. Maar mensen tussen de deuren steken als die nog aan het in/uitstappen zijn. Moet je niet proberen want dan maak je een enorme veiligheidsfout die uw brevet kan kosten. Maar ik zie het in Nederland wel gebeuren.
Plaats reactie