Dienstregeling december 2023

Alles over reizigerstreinen in België.
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door jknockaert »

DDietzen schreef: 06 jan 2024, 01:14Stel dat bij alle andere deuren het instappen allang voorbij is maar een groep/familie kippen zonder kop zich per se langzaam door één en dezelfde drukke deur naar binnen wil hijsen met al hun bagage, ondanks aansporingen van het personeel om ook andere deuren te gebruiken (die specifieke situatie heb ik al zelf meer dan eens zien gebeuren), dan kan ik me voorstellen dat de conducteur daar op een gegeven moment ook wel genoeg van heeft. Ik zou daarom niet al te vlug oordelen.
In het geval op Schiphol dat ik aanhaalde ging het om toeristen met veel bagage die netjes zonder te dringen hun beurt afwachtten om in te stappen. En het gebruik van andere deuren kan ik dan ten zeerste afraden: bij het nieuwere materieel sluiten die vanzelf en kan het zomaar gebeuren dat ze niet opnieuw open gaan als de conducteur al gesleuteld heeft. En dan kan je ineens op de volgende trein wachten zoals ik zelf al eens kon ondervinden.
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Wouterh12 »

Ik heb het zelf ook zien gebeuren in Antwerpen-Centraal toen met kerstavond, daar waren de reizigers ook gewoon rustig aan het opstappen zonder overdreven te treuzelen (je wordt ook verondersteld eerst de uitgaande reizigers te laten afstappen...). Maar zonder pardon gingen de deuren dicht. :shock:

Op 6 januari stapten we zelf af van de Amsterdammer in Antwerpen-Centraal, en daar was deze keer wel een conductrice aanwezig op het perron, die duidelijk onder de stress zat (de trein had al zeker 10 minuten vertraging, onze aansluiting gemist trouwens...) en de mensen niet erg vriendelijk aanmaande om naar andere deuren te gaan. Net zoals in het andere geval stond op de borden "niet meer instappen" toen de reizigers nog maar pas met instappen begonnen en mogelijk nog niets een iedereen van de aankomende reizigers was uitgestapt, dat is dus tegenwoordig ook gewoon te negeren want die boodschap is een slechte grap. Gelukkig is er deze keer niemand achtergebleven toen de trein vertrok, dan toch beter een gestresste en onvriendelijke conductrice dan iemand die je niet ziet en maar gewoon de deuren sluit.

Ik was overigens niet zeker dat dat van die andere deuren goed advies was om het sneller te doen gaan, wij zaten op de eerste wagon en dat is meestal niet de meest volle. Achter ons wel een 1ste klasse, dat kan een factor zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22527
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steven »

De boodschap “niet meer instappen” maakt deel uit van de vertrekprocedure. Dat wil zeggen dat de treinbegeleider de vertrekprocedure gestart heeft.
trainlovertje
Berichten: 2361
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door trainlovertje »

Maar dat gebeurt nu vaak systematisch, dat de TBG bij vertraagde aankomst op zijn/haar smartwatch swipet zodat er 'Niet meer instappen' verschijnt. Daarmee verdwijnt de trein van de digitale vertrekstraten en kunnen er dus geen reizigers meer aangelopen komen, want de trein zou er niet meer zijn (of dat is de theorie achter dat vroegtijdig swipen toch volgens mij). Wie de Benelux beneden herkent en ziet staan zal waarschijnlijk alsnog aangelopen komen, maar een aantal reizigers kunnen hierdoor de trein niet tijdig vinden. Welnu, tijdig is veel gezegd, want de trein is in vertraging en had al weg moeten zijn.

Helemaal proper vind ik die strategie niet, maar helemaal verkeerd ook niet. Wel kan je je de vraag stellen: hoort een vertrekprocedure al opgestart te worden bij aankomst in een station?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22527
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steven »

De vertekprocedure heeft zijn sterke kanten en zwakte kanten. Geregeld doet ze het niet en dan komt de backup procedure en dan kan die tekst zelfs niet verschijnen op het scherm. Laat Antwerpen nu net 1 van die stations zijn waar het al eens durft te mislukken (zeker op de -2).
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door jknockaert »

trainlovertje schreef: 10 jan 2024, 00:00Wel kan je je de vraag stellen: hoort een vertrekprocedure al opgestart te worden bij aankomst in een station?
En ook de vraag of er niet gewoon in de dienstregeling voldoende tijd moet voorzien worden om de rit te rijden. Die snelheidsbeperking bij Roelofarendsveen is al een jaar geleden ingevoerd en zal nog wel even aanhouden; sindsdien rijdt de Benelux systematisch met vertraging.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22527
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steven »

Die beperking bij Roelofarendsveen geeft maar max 1 min vertraging, indien er niets voor de Benelux uit gaat. Doch normaal zit er net voor de Benelux een ICD. Die 2 treinen rijden op 3 minuten van elkaar vanaf Amsterdam tot Rotterdam. Maar meestal gaat het al fout op Schiphol omdat die ICD niet stipt vertrekt en krijg je een domino. Indien die ICD met een ICNG is voorzien valt de impact mee, is deze echter ook met traxx en IC rijtuigen onderweg dan is de impact groter. Want in Rotterdam is de Benelux voorzien om 11 min na het uur. Komt deze echter met 2-3 min vertraging aan dan durft men de IC Den Haag - Eindhoven die om 14 vertrekt voor te laten waardoor de Benelux weer extra moet wachten en deze op zijn beurt te laat in Breda is. Daar moet deze om 42 vertrekken. Als je 3-4 min vertraging hebt moet je weer voorrang geven aan de IC naar Roosendaal die over een korte afstand hetzelfde spoor gebruikt. Dan gaat de Benelux naar Noorderkempen, is er een eurostar in Vertraging dan moet de Benelux deze voorlaten nabij Noorderkempen. Idem als de Benelux zelf een 10-15 min vertraging heeft want dan zit de volgende eurostar er kort op. Kom je in Antwerpen centraal aan met een 10-tal min dan gaat de IC Essen Charleroi voor (vertrek om 25 na het uur). Daarna lukt het doorgaans wel om vlot naar de luchthaven te rijden maar eens je daar met vertraging vertrekt loop je de kans dat er vanaf Zaventem (dorp) een S2 trein in de weg zit tot Brussel Noord. Kortweg het huidig rijpad van de Benelux is er eentje die overal tussen zit en nergens voldoende ruimte heeft om prioriteit te behouden.
BVG1988
Berichten: 572
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door BVG1988 »

Op spoorlijn 50 lijkt de trend van de dubbeltjes ( 2x AM08) op meerdere IC20 zich verder te zetten in het weekend. Op de S10 reed ook een dubbeltje
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22527
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steven »

Inderdaad ik heb gisteren (zaterdag) die S10 genomen vanuit Opwijk en was verrast een dubbel exemplaar tegen te komen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steve »

Vandaag zijn nagenoeg alle S10'en en IC 22xx'en dan weer met slechts 1 MS08 onderweg, al vermeldt de chatbot voor een gecontroleerde 22xx wel dat het "3 in plaats van 6 rijtuigen" zijn. Nogal onduidelijk allemaal wat nu echt gepland is, en in het bijzonder snap ik niet waarom ze niet gewoon standaard 2 MS08 voorzien gezien de lage frequentie (1x / uur) op de meeste bediende stukken. Bij de minste verwachte of onverwachte toeloop zit 1 MS08 meteen overvol.
BVG1988
Berichten: 572
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door BVG1988 »

Ik had eerlijk verwacht dat er dubbeltjes zouden rijden op de S8, dit omdat er dit weekend geen permanente uurdienst is op lijn 161 (een aantal rijden niet verder dan Brussel-Luxemburg). Op 16/17 december stopte dan wel de IC17 bijkomend in de tussenliggende stations en werd de S8 beperkt tot Brussel-Zuid, maar dat is nu niet het geval dit weekend.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22527
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steven »

Op de S10 3886 heb ik zonet een dubbel stel gezien. Dus die is vandaag evengoed in dienst zoals gisteren.
ovspotter_be
Berichten: 730
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door ovspotter_be »

Op de IC 41xx (Leuven - Gent via Mechelen) is er 's ochtends 1 rit in beide richtingen met 2x MR96, grote verbetering in vergelijking met de MR08'en.
260689
Berichten: 3349
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door 260689 »

ovspotter_be schreef: 16 jan 2024, 22:01 Op de IC 41xx (Leuven - Gent via Mechelen) is er 's ochtends 1 rit in beide richtingen met 2x MR96, grote verbetering in vergelijking met de MR08'en.
E4108/E4132 rijden met 2x3 AM96.

Bij aankomst in Gent word deze E3610 en gaat de gehele dag op die verbinding. (E3610/E3638/E3615/E3643)

Stel komt van E7995: De-Panne - Gent-Sint-Pieters.
260689
Berichten: 3349
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door 260689 »

De volledige reeks 26xx Antwerpen - Leuven - Hasselt is de hele dag afgeschaft wegens problemen met de DMT'S (AM96)
Plaats reactie