Pagina 29 van 36

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 18 jan 2024, 14:10
door FLV-FGSP
260689 schreef: 18 jan 2024, 11:59 De volledige reeks 26xx Antwerpen - Leuven - Hasselt is de hele dag afgeschaft wegens problemen met de DMT'S (AM96)
Kunnen ze niet tegen de winter of is het iets anders?

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 18 jan 2024, 15:02
door Daviddb
Voornamelijk een defecte snelheidsmeter door sneeuwophoping. Idem probleem zie ik verschijnen met de ETCS antenne.
Ook de reden dat de reeks E32xx afgeschaft is geweest tussen Dendermonde en Sint-Niklaas. Veel meldingen van defecte snelheidsmeter bij nieuwe M7 rijtuigen. Misschien dat iemand van het forum hier meer details kan over geven/bevestigen?

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 18 jan 2024, 15:11
door desirootje
Zijn er enkel daar problemen of was dit de minst belangrijke trein en heeft men de werkende MR96's naar Landen, Poperinge, Doornik en Bergen gestuurd?

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 18 jan 2024, 15:24
door ovspotter_be
desirootje schreef: 18 jan 2024, 15:11 Zijn er enkel daar problemen of was dit de minst belangrijke trein en heeft men de werkende MR96's naar Landen, Poperinge, Doornik en Bergen gestuurd?
De 26xx is niet bepaald een rustige trein, maar er is wel voor bijna elk stuk een alternatief.
Antwerpen - Hasselt en Antwerpen - Leuven kan rechtstreeks via Aarschot, Mechelen - Leuven via Haacht en Leuven - Hasselt met de stoptrein of via Sint-Truiden.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 18 jan 2024, 16:26
door Portbou
ovspotter_be schreef: 18 jan 2024, 15:24
desirootje schreef: 18 jan 2024, 15:11 Zijn er enkel daar problemen of was dit de minst belangrijke trein en heeft men de werkende MR96's naar Landen, Poperinge, Doornik en Bergen gestuurd?
De 26xx is niet bepaald een rustige trein, maar er is wel voor bijna elk stuk een alternatief.
Antwerpen - Hasselt en Antwerpen - Leuven kan rechtstreeks via Aarschot, Mechelen - Leuven via Haacht en Leuven - Hasselt met de stoptrein of via Sint-Truiden.
En naar de Luchthaven reist niemand ?

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 18 jan 2024, 16:31
door ovspotter_be
Dat is inderdaad de enige plaats waar er geen alternatief voor is.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 18 jan 2024, 17:15
door Steve
Wel vanuit Antwerpen, Mechelen en Leuven natuurlijk, enkel tussen Aarschot en Hasselt is er geen (rechtstreeks) alternatief. Maar met een overstap in Leuven zijn er meerdere mogelijkheden, uit Aarschot zelfs sneller dan met de rechtstreekse 26xx doordat die natuurlijk veel tijd verliest met het keren daar.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 19 jan 2024, 18:35
door Portbou
Steve schreef: 18 jan 2024, 17:15 Wel vanuit Antwerpen, Mechelen [...]natuurlijk
Ja, met de o zo betrouwbare Beneluxtrein

9211 rijdt niet
9215 rijdt niet
9219 rijdt niet
9223 rijdt niet
9212 Airport niet bediend
9216 Airport niet bediend
En voor de rest nog wat vertragingen van 30-60'

Alweer een ronduit schitterende prestatie vandaag !

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 19 jan 2024, 19:44
door dentheo
Portbou schreef: 19 jan 2024, 18:35
Steve schreef: 18 jan 2024, 17:15 Wel vanuit Antwerpen, Mechelen [...]natuurlijk
Ja, met de o zo betrouwbare Beneluxtrein

9211 rijdt niet
9215 rijdt niet
9219 rijdt niet
9223 rijdt niet

Ik begreep uit Twitter dat de eerste drie beneluxen wel vertrokken zijn, maar terug gekomen naar Brussel ?...retourtje Antwerpen ?

Anderzijds bleek Antwerpen Breda versperd volgens NS door gebeurtenis in het buitenland... wisselproblemen op Noorderkempen ?

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 19 jan 2024, 19:53
door Portbou
dentheo schreef: 19 jan 2024, 19:44 Ik begreep uit Twitter dat de eerste drie beneluxen wel vertrokken zijn, maar terug gekomen naar Brussel ?...retourtje Antwerpen ?
Brussel - Luchthaven en dan terug naar Brussel.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 19 jan 2024, 20:03
door Steven
Dat verhaal van 9211/9215/9219 heeft alles te maken met een gestrande lege Thalys op lijn 25N deze ochtend. Waardoor mijn 25N zo goed als niet in gebruik was waardoor tevens werd beslist om mijn 25N niet te gebruiken voor overig verkeer van hst. Door rijp op de bovenleiding schakelen treinen zoals de PBA en PBKA te vlot uit (detectie 50Hz) en krijg je dus problemen. Ook motorstellen zoals de MR96 zijn daar gevoelig aan alsook HLE13

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 19 jan 2024, 21:14
door Portbou
Steven schreef: 19 jan 2024, 20:03 Dat verhaal van 9211/9215/9219 heeft alles te maken met een gestrande lege Thalys op lijn 25N deze ochtend. Waardoor mijn 25N zo goed als niet in gebruik was waardoor tevens werd beslist om mijn 25N niet te gebruiken voor overig verkeer van hst. Door rijp op de bovenleiding schakelen treinen zoals de PBA en PBKA te vlot uit (detectie 50Hz) en krijg je dus problemen. Ook motorstellen zoals de MR96 zijn daar gevoelig aan alsook HLE13
Dank voor de informatie. Roept wel veel bijkomende vragen op.

Hoelang heeft die Thalys daar gestaan ? 3h ? Waarom wordt die niet sneller afgesleept ?
Hoe wordt het probleem van rijp op bovenleiding vermeden in Scandinavië, Oostenrijk, Zwitserland ?
Waarom Benelux in deze situatie niet minstens laten rijden tussen Antwerpen en Amsterdam zodat we niet urenlang afgesneden zijn van Nederland ?

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 19 jan 2024, 21:21
door jan_olieslagers
@Steven: dank voor de "inside" informatie, zoals zo vaak. Zou het kunnen dat de fabrikanten bepaalde parameters erg scherp instellen, om toch maar zeker aan bepaalde eisen te voldoen, zodat het volstaat dat er een mug een sch__t laat om de boel te doen stilvallen? Wellicht onder het motto "veiligheid boven alles"?

Het is toch opvallend dat over de laatste decennia de auto's en vliegtuigen flink wat betrouwbaarder zijn geworden, terwijl de betrouwbaarheid van treinen juist lijkt achteruit te gaan. En ja, ik weet dat ik nu het treinbedrijf vergelijk met andere, daar waar velen liever de spoorbedrijven als een eilandje beschouwen, afgesloten en verschillend van al de rest...

@Portbou: de vergelijking met de "echte" sneeuwlanden zoals in Scandinavie of in de Alpen is niet zo evident. Aldaar zijn investeringen in extra betrouwbaarheid veel meer verantwoord, doordat het weer er veel slechter is en ook nog onvoorspelbaarder. Moet men Belgische treinen voorzien op omstandigheden die, statistisch gesproken, misschien enkele dagen per jaar voorkomen? Dat is wellicht niet de beste manier om de schaarse geldmiddelen te besteden.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 19 jan 2024, 21:57
door Steven
Je moet ook de technieken vergelijken. Wij hebben een gekijkspanningsnet en die 50hz filter dient om storingen te vermijden omdat stroomspoorkringen wel op wisselspanning 50 hz werken. Andere landen zeker de alpenlanden hebben dat probleem niet want die werken met 15kV 16 2/3Hz.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 19 jan 2024, 22:05
door groentje
Maar bijvoorbeeld Polen heeft ook 3 kV. En het S-net van Kopenhagen zelfs 1,5 kV...