Pagina 30 van 36

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 19 jan 2024, 22:32
door Klassiekje
Infrabel heeft een winterplan: https://infrabel.be/nl/article/let-it-s ... astructuur

Maar op het terrein is daar meestal weinig van te merken. Veel blabla...

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 19 jan 2024, 22:34
door Steven
Maar daarom werkt de rest niet met 50hz spanning ivm defectie. Je moet dus weten welke type spanning , frequentie de rest werkt. Ook hoe overwegen werken en zo.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 19 jan 2024, 22:56
door dentheo
Steven schreef: 19 jan 2024, 20:03 Dat verhaal van 9211/9215/9219 heeft alles te maken met een gestrande lege Thalys op lijn 25N deze ochtend. Waardoor mijn 25N zo goed als niet in gebruik was waardoor tevens werd beslist om mijn 25N niet te gebruiken voor overig verkeer van hst. Door rijp op de bovenleiding schakelen treinen zoals de PBA en PBKA te vlot uit (detectie 50Hz) en krijg je dus problemen. Ook motorstellen zoals de MR96 zijn daar gevoelig aan alsook HLE13
Ik meen dat dat één van de grote toelatingsproblemen is geweest van de "echte" Eurostar op de lijn naar Londen...? Rudy ?

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 19 jan 2024, 23:01
door desirootje
Klassiekje schreef: 19 jan 2024, 22:32 Infrabel heeft een winterplan: https://infrabel.be/nl/article/let-it-s ... astructuur

Maar op het terrein is daar meestal weinig van te merken. Veel blabla...
Er is nog werk aan, zo lijkt het kaartje te zeggen dat de antirijm trein enkel wordt ingezet tussen Brussel en Halle en Libramont, alsook Welkenraedt-Pepinster en een deel van HSL2. Op vlak van de bovenleiding zijn andere lijnen gewoon niet zo beschermd. Ik neem aan dat dit belangrijkste lijnen zijn waar dit regelmatig voorkomt, maar mss moet men L25N en als we toch bezig zijn L25 ook eens besproeien.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 20 jan 2024, 12:59
door Portbou
jan_olieslagers schreef: 19 jan 2024, 21:21 Moet men Belgische treinen voorzien op omstandigheden die, statistisch gesproken, misschien enkele dagen per jaar voorkomen? Dat is wellicht niet de beste manier om de schaarse geldmiddelen te besteden.
In eerste instantie zou ik gewoon graag weten hoe die landen het doen.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 20 jan 2024, 14:19
door Steven
Met hele dure sneeuwruimers die ze etttelijke maanden per jaar kunnen gebruiken. Met treinen die standaard al iets meer zijn aangepast om langdurig door sneeuwlandschappen te rijden. Maar vergis je niet het gaat daar ook geregeld fout. De alpenlanden sluiten geregeld lijnen als er door sneeuw lawinegevaar is. Ook dan ligt daar het verkeer plat. Ook daar valt door de sneeuw al eens een boom om en die valt dan ook eens op het spoor. Je moet de realtime berichten van die landen is volgen en dan merk je wel dat ze ook daar al eens vechten tegen moeder natuur.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 20 jan 2024, 17:36
door Portbou
Steven schreef: 20 jan 2024, 14:19 Met hele dure sneeuwruimers die ze etttelijke maanden per jaar kunnen gebruiken. Met treinen die standaard al iets meer zijn aangepast om langdurig door sneeuwlandschappen te rijden. Maar vergis je niet het gaat daar ook geregeld fout. De alpenlanden sluiten geregeld lijnen als er door sneeuw lawinegevaar is. Ook dan ligt daar het verkeer plat. Ook daar valt door de sneeuw al eens een boom om en die valt dan ook eens op het spoor. Je moet de realtime berichten van die landen is volgen en dan merk je wel dat ze ook daar al eens vechten tegen moeder natuur.
Dank je Steven, maar je had het in je vorige post over rijm op de bovenleiding die de problemen op 25N veroorzaakte. Hoe wordt dat in de Alpen vermeden ?

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 20 jan 2024, 17:46
door Steven
Vermijden kan je het niet. Maar soms zet men een specifieke locomotief in die een aangepaste stroomafnemer heeft. Die schraapt dan het ijs zoveel mogelijk weg. In België heeft/had men een hle27 die dat deed. Vooral richting Halle ivm Thalys/eurostar. Maar heb geen idee of die deze winter ingezet is of niet.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 20 jan 2024, 18:03
door Portbou
Steven schreef: 20 jan 2024, 17:46 Vermijden kan je het niet. Maar soms zet men een specifieke locomotief in die een aangepaste stroomafnemer heeft. Die schraapt dan het ijs zoveel mogelijk weg. In België heeft/had men een hle27 die dat deed. Vooral richting Halle ivm Thalys/eurostar. Maar heb geen idee of die deze winter ingezet is of niet.
Dankje.

Ik weet dat het vanuit mijn zetel makkelijk gezegd is allemaal.

Maar 1 hle met aangepaste pantograaf en enkele bijkomende shiften om met die hle enkele bovenleidingen vrij te maken in de ochtend lijken me geen onoverkomelijk hoge investering.

Zeker niet als je het uitzet tegenover duizenden euros compensatie voor getroffen Eurostar-reizigers.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 20 jan 2024, 18:13
door jan_olieslagers
Zeker niet als je het uitzet tegenover duizenden euros compensatie voor getroffen Eurostar-reizigers.
Die compensaties zijn te betalen door Eurostar - de extra loc is voor rekening van Infrabel.

We hebben het er al eerder over gehad: welke dienstverlening houdt Infrabel achter de hand naar de diverse operatoren toe, en welke vergoeding kan/mag daar tegenover staan?

Overigens valt het op dat er alweer volop gejammerd en geklaagd wordt over de hinder voor reizigerstreinen, is het goederenbedrijf immuun voor dit soort problemen of zijn ze er beter op voorzien?

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 20 jan 2024, 18:16
door 260689
jan_olieslagers schreef: 20 jan 2024, 18:13
Zeker niet als je het uitzet tegenover duizenden euros compensatie voor getroffen Eurostar-reizigers.
Die compensaties zijn te betalen door Eurostar - de extra loc is voor rekening van Infrabel.

We hebben het er al eerder over gehad: welke dienstverlening houdt Infrabel achter de hand naar de diverse operatoren toe, en welke vergoeding kan/mag daar tegenover staan?

Overigens valt het op dat er alweer volop gejammerd en geklaagd wordt over de hinder voor reizigerstreinen, is het goederenbedrijf immuun voor dit soort problemen of zijn ze er beter op voorzien?
Eurostar heeft met de NMBS een contract die bij defecten de treinen laat wegslepen. NMBS factureert dan de gemaakte kosten voor materiaal, personeel, ... Door aan Eurostar zelf

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 20 jan 2024, 18:19
door Portbou
jan_olieslagers schreef: 20 jan 2024, 18:13
Zeker niet als je het uitzet tegenover duizenden euros compensatie voor getroffen Eurostar-reizigers.
Die compensaties zijn te betalen door Eurostar - de extra loc is voor rekening van Infrabel.
Goede opmerking.

Mij is eigenlijk niet duidelijk of Infrabel iets van vergoeding moet betalen aan Eurostar als Eurostar strandt omwille van rijm op de bovenleiding.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 20 jan 2024, 18:26
door jan_olieslagers
Als ik Infrabel was, ik zou heel rap en heel hevig met het vlagske "overmacht" staan zwaaien :)
De hamvraag is natuurlijk of er contractueel iets is vastgelegd, en zoja: wat.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 20 jan 2024, 18:39
door Klassiekje
Portbou schreef: 20 jan 2024, 18:03
Steven schreef: 20 jan 2024, 17:46 Vermijden kan je het niet. Maar soms zet men een specifieke locomotief in die een aangepaste stroomafnemer heeft. Die schraapt dan het ijs zoveel mogelijk weg. In België heeft/had men een hle27 die dat deed. Vooral richting Halle ivm Thalys/eurostar. Maar heb geen idee of die deze winter ingezet is of niet.
Dankje.

Ik weet dat het vanuit mijn zetel makkelijk gezegd is allemaal.

Maar 1 hle met aangepaste pantograaf en enkele bijkomende shiften om met die hle enkele bovenleidingen vrij te maken in de ochtend lijken me geen onoverkomelijk hoge investering.

Zeker niet als je het uitzet tegenover duizenden euros compensatie voor getroffen Eurostar-reizigers.
Die specifieke ontijzingsritten rijden niet meer sinds de Infrabel-rijmtrein.
Verder is er niet één maar een heel aantal locomotieven uitgerust met stalen sleepstukken. Alleen rijden die ook gewoon hun normale dienstregeling, geen eerste ritten van de dag ofzo.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 22 jan 2024, 07:39
door ov_wijzer
Weet iemand wat er ineens gebeurd is met P7794 vanaf Luttre naar Charleroi? Deze rijdt vorige week maandag 15 Januari nog, en vanaf dan is de trein ineens verdwenen..... Ook nergens info hoe of wat, ineens foetsie.... Volgens het spoorboekje zou deze gewoon moeten rijden.