Pagina 32 van 36

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 27 jan 2024, 11:25
door dentheo
FLV-FGSP schreef: 27 jan 2024, 10:43 Venster voor optionele visuele controle van de lijn ... bestaat al sinds de invoering van de IC-O, maar toen werden 2 treinparen langs de oude 36 gestuurd. Infrabel wilde dat in eerste instantie op lijn 4 ook voor Thalys en IC Amsterdam, maar na enig aandringen van de exploitanten bleek dat toen niet nodig.
Wat trieert zo'n visuele controle ? Melding van machinist ?
Hoe moet ik mij zo'n visuele controle voorstellen ?
Lok alleen, paar man meer in de cabine ?

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 27 jan 2024, 12:44
door groentje
Nee, technici die langs het spoor lopen en speuren naar visuele breuken, kabels die beschadigd zijn, ballast die is weggezakt, de smering van wissels, kijken of de wisseltongen netjes tegen de spoorstaaf aanligt... De toleranties op een HSL zijn vanzelfsprekend beperkter dan op conventionele lijnen.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 27 jan 2024, 12:49
door ovspotter_be
De lege rit terug naar Leuven vertrekt in Landen ook vlak achter de 1736.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 27 jan 2024, 16:53
door dentheo
groentje schreef: 27 jan 2024, 12:44 Nee, technici die langs het spoor lopen en speuren naar visuele breuken, kabels die beschadigd zijn, ballast die is weggezakt, de smering van wissels, kijken of de wisseltongen netjes tegen de spoorstaaf aanligt... De toleranties op een HSL zijn vanzelfsprekend beperkter dan op conventionele lijnen.
De vroegere spoorwandelaar, zoals we ze vroeger eens per week achter onze tuin zagen..kruising tussen kantonnier en tuinier.
Hoe gebeurt dat nu ?

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 27 jan 2024, 18:11
door overweg13
Ja, mijn vader heeft dat ook nog moeten doen. Hij stond daar nu niet meteen voor te springen, meestal was er niets te melden en de biels lagen net op de verkeerde afstand om comfortabel te stappen. Soms mocht ik mee - als jonge tiener - en een keer kwamen we de "piqueur" tegen. Die zei: "Jefke, ik zal u moeten straffen.' En pa: "Ja, chef." En de piqueur: "Want uw factionaire is niet reglementair uitgerust..." Uiteraard is er van die straf nooit nog iets gehoord. "Wij" controleerden het deel van de splitsing van de lijnen 94 en 96 tot net voorbij de halte Beert-Bellingen. Zalige tijden, toch. En ik heb er een weekendje moeten over nadenken, maar de functie werd aangeduid met garde-route.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 28 jan 2024, 07:17
door Steve
wdl schreef: 26 jan 2024, 12:21 Een tijdje geleden was hier sprake dat er stammen zouden komen van M4 rijtuigen omkaderd door een M7 BMx en een M7 Bx. Gaan deze plannen door of niet? Lijkt me alleszins interresant :-).
Blijkbaar wel: vanaf 5 februari zou zo'n gedrocht dagelijks de beide P-treinen 74xx/84xx van Luik naar Brussel doen en aansluitend een paar ritten 51xx naar Kortrijk. :roll:

Link naar Flickr voor wie geen Facebook-account heeft (upload hier lijkt niet te werken): https://www.flickr.com/photos/160355985 ... 491062805/

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 28 jan 2024, 08:00
door Paul
dentheo schreef: 27 jan 2024, 16:53 De vroegere spoorwandelaar, zoals we ze vroeger eens per week achter onze tuin zagen..kruising tussen kantonnier en tuinier.
Hoe gebeurt dat nu ?
Ik meen mij te herinneren dat dat in principe elke donderdag gebeurde... Klopt dat?

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 28 jan 2024, 10:49
door trainfan03
Steve schreef: 28 jan 2024, 07:17
wdl schreef: 26 jan 2024, 12:21 Een tijdje geleden was hier sprake dat er stammen zouden komen van M4 rijtuigen omkaderd door een M7 BMx en een M7 Bx. Gaan deze plannen door of niet? Lijkt me alleszins interresant :-).
Blijkbaar wel: vanaf 5 februari zou zo'n gedrocht dagelijks de beide P-treinen 74xx/84xx van Luik naar Brussel doen en aansluitend een paar ritten 51xx naar Kortrijk. :roll:

Link naar Flickr voor wie geen Facebook-account heeft (upload hier lijkt niet te werken): https://www.flickr.com/photos/160355985 ... 491062805/
Dat ding zal wel vaker in panne liggen dan rijden... Ik kan mij trouwens niet herinneren dat de oorspronkelijke aanbesteding compatibiliteit met M4 vereiste? Enkel met M5 en M6, en dat was ook telkens rijtuigen onderling, niet met de tractierijtuigen (M7 Bmx), zelfs met de M6'en zijn er af en toe nog steeds problemen. Nuja, er is een zodanig tekort aan HLE 18/19's, dat ze alles uit de kast halen om die vrij te maken precies...

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 28 jan 2024, 11:30
door 260689
M4en kunnen het MUX systeem doorgeven (anders kunnen ze niet met elkaar communiceren met den T18/19.)

Maar ik hoor langst alle kanten dat het circuit van de deuren grote problemen zal opleveren. En als het warmer wordt zal er gevochten worden om in de M7 (airco) te zitten.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 28 jan 2024, 19:16
door BVG1988
Ik vind niks abnormaal aan de samenstelling van M7 met M4. De eerste M7s reden in 2020 ook met M4 op de 74XX en 84XX en sinds december 2020 ook op de 51XX. Zo kunnen de M4 eerste klasse rijtuigen wat meer verdeeld worden en kan men in de voormiddag en namiddag in Kortrijk ook de trein af- en aankoppelen.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 28 jan 2024, 19:42
door trainlovertje
BVG1988 schreef: 28 jan 2024, 19:16 Ik vind niks abnormaal aan de samenstelling van M7 met M4. De eerste M7s reden in 2020 ook met M4 op de 74XX en 84XX en sinds december 2020 ook op de 51XX. Zo kunnen de M4 eerste klasse rijtuigen wat meer verdeeld worden en kan men in de voormiddag en namiddag in Kortrijk ook de trein af- en aankoppelen.
Dat was toen gewoon gesleept, dat zal nu helemaal anders zijn en ik verwacht - net zoals anderen hier - dat dat heel wat problemen gaat geven, zeker in het begin.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 28 jan 2024, 19:45
door trainfan03
260689 schreef: 28 jan 2024, 11:30 M4en kunnen het MUX systeem doorgeven (anders kunnen ze niet met elkaar communiceren met den T18/19.)
BVG1988 schreef: 28 jan 2024, 19:16 Ik vind niks abnormaal aan de samenstelling van M7 met M4. De eerste M7s reden in 2020 ook met M4 op de 74XX en 84XX en sinds december 2020 ook op de 51XX.
Het zijn blijkbaar de HLE 18/19's die een software-update gekregen hebben om de signalen van de M4 stuurposten te kunnen "begrijpen".
Dat de gewone M4-rijtuigen (zoals in deze geplande stammen) het MUX-systeem kunnen doorgeven klopt inderdaad, maar de problematiek met de deuren op die 74XX en 84XX bij hun eerste inzet in 2020 doet toch vermoeden dat het niet zo optimaal werkt (en toen waren het de gewone rijtuigen, niet de (gemotoriseerde) stuurposten).

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 29 jan 2024, 16:32
door 260689
Voila, zelfs in Duitsland leest m'n hier mee. Zo is de nieuwe benamingen van Luik nu ook op de aankondiging te lezen.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 30 jan 2024, 07:12
door ov_wijzer
260689 schreef: 22 jan 2024, 08:19
ov_wijzer schreef: 22 jan 2024, 07:39 Weet iemand wat er ineens gebeurd is met P7794 vanaf Luttre naar Charleroi? Deze rijdt vorige week maandag 15 Januari nog, en vanaf dan is de trein ineens verdwenen..... Ook nergens info hoe of wat, ineens foetsie.... Volgens het spoorboekje zou deze gewoon moeten rijden.
Geen idee, is deze en volgende week ook afgeschaft.in de prestatie van de machinist is hij nu gewoon reserve geworden in de tijd dat die normaal die P-Trein zou verzekeren. Dus geen idee wat hier gaande is.
En nog altijd 0 info over deze trein te vinden waarom deze ineens niet meer rijdt..... Slechte zaak.

Re: Dienstregeling december 2023

Geplaatst: 10 mar 2024, 09:16
door Olivier_Doorne
Ik nam deze ochtend sinds lang nog eens de trein van Hent naar Mechelen op een zondag.
Op zondag rijdt er enkel een L trein op deze lijn.
Het vreemde is dat deze trein wel stopt aan de halte Kwatrecht en niet in het station van Merelbeke en de halte Melle.
Wellicht worden deze overgeslagen omdat de S-trein naar Geraardsbergen op deze 2 plaatsen stopt. Zeker voor Merelbeke vind ik het toch vreemd dat de L trein naar Dendermonde en Mechelen daar niet stopt en reizigers gedwongen wordt eerst naar Gent te rijden om dan terug te keren.
Moet je in dit geval ook het duurdere tarief betalen omdat je hetzelfde traject neemt tussen Merelbeke en Gent of is dit hier niet van toepassing omdat het de “schuld” is van de NMBS dat op zondag (en zaterdag?) jouw trein niet aan jouw halte stopt?