Stiptheid

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Stiptheid

Bericht door overweg13 »

BVG1988 schreef: 11 okt 2023, 21:10 De voorbije weekends was de sectie tussen Ath en Tournai in de weekends regelmatig afgesloten voor werken.
Niet alleen tijdens het weekend trouwens.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Stiptheid

Bericht door rvdborgt »

BVG1988 schreef: 11 okt 2023, 21:10 De voorbije weekends was de sectie tussen Ath en Tournai in de weekends regelmatig afgesloten voor werken.
Als er geen treinen rijden, dan zijn er ook geen vertraagde treinen...
BVG1988
Berichten: 571
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Stiptheid

Bericht door BVG1988 »

Dus de vervangbusaansluitingen worden dus niet in rekening gebracht voor een eventueel later vertrek als de bus niet tijdig aan het station geraakt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Stiptheid

Bericht door rvdborgt »

BVG1988 schreef: 11 okt 2023, 21:29 Dus de vervangbusaansluitingen worden dus niet in rekening gebracht voor een eventueel later vertrek als de bus niet tijdig aan het station geraakt.
Idealiter zou ook de stiptheid van de vervangbussen worden opgenomen, maar ik heb sterke twijfels of dat wel gebeurt.
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Stiptheid

Bericht door BlackEagle »

Volgens de open data van Infrabel was de stiptheid inclusief afgeschafte treinen in november 2023 76,2%, het laagste sinds het begin van de dataset in januari 2016...
BVG1988
Berichten: 571
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Stiptheid

Bericht door BVG1988 »

Er hebben de voorbije weken ook wel vrij veel incidenten voorgedaan door externe partijen (vrachtwagen in Ardooie, overwegbesturing die wordt aangereden in Vichte, fietser op lijn 69, ...)
Vandaag nog in de trein gezeten tussen Groot-Bijgaarden en Denderleeuw en de machinist heeft 3x geclaxonneerd onderweg. Die claxons waren op een niet sympathieke toon.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Stiptheid

Bericht door BlackEagle »

Enkele maanden geleden zorgde de abominabele stiptheid van de NMBS voor zware kritiek in de pers, met november als dieptepunt. Nu de storm enigszins is gaan liggen, is het wel nuttig om eens uit te zoomen en een en ander in zijn context te plaatsen. Voor de meest actuele maandcijfers en wat meer duiding is het dashboard stiptheid van Infrabel (https://opendata.infrabel.be/page/punctuality/?flg=nl) altijd interessant, maar ik wou eens wat dieper duiken in de open data van Infrabel.

Vraag 1: Was de stiptheid in 2023 echt zo slecht?
Om hierop een antwoord te kennen, is het nuttig om even terug te kijken naar de voorbije jaren. Sinds 1996 worden jaarlijkse cijfers voor stiptheid min of meer consistent opgenomen in de jaarverslagen van de NMBS en sinds 2016 ook op het open data-platform van Infrabel. Als we kijken naar de 'globale' stiptheid (gemeten op treinniveau) is die inderdaad erg slecht: de laatste twintig jaar waren enkel 2018 en de periode 2010-2013 minder stipt. Voor de stiptheid 'na neutralisatie' (rekening houdende met grote werken en externe factoren) gaan zelfs enkel de jaren 2010 en 2013 (en iets langer geleden 1998) 2023 voor. Rekening houdende met het aantal getroffen reizigers (de 'gepondereerde' stiptheid) blijft 2018 nog voorgaan. Opvallend is wel de stijging van het aantal afgeschafte treinen (die niet in de stiptheidscijfers zijn opgenomen) van zo'n 26.000 in 2018 tot 46.000 in 2023. Het nog steeds niet herstelde post-corona aanbod (S32) heeft daar uiteraard ook mee te maken.
Afbeelding Vraag 2: Wat zijn de oorzaken van de lagere stiptheid?
Deze vraag is erg complex. We weten dat het aandeel van de NMBS in de vertragingen nu enigszins hoger ligt ten opzichte van vroeger (36,6% in 2023, tegenover 30,7% in 2018). De redenen hiervoor zijn al regelmatig aan bod gekomen op het forum: personeelstekort en vertraging bij de levering van de M7, waardoor ook de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van ouder materiaal dat langer in dienst moet blijven vermindert. Maar vertragingen zijn ook gelinkt aan bepaalde verbindingen die gevoeliger zijn dan andere. De stiptheid van L-treinen (89,5% in 2023) ligt consistent enkele procentpunten hoger dan die van IC- en P-treinen (resp. 86,1% en 85,5% in 2023). We kunnen hier dieper in duiken door te kijken naar de stiptheid per station, waarvan de cijfers sinds 2022 ook beschikbaar worden gesteld door Infrabel.
Afbeelding Afbeelding Bij het bekijken van deze figuren vallen een aantal zaken op. Uitzonderlijk lage stiptheidscijfers worden gemeten in stations aan de rand van het land, zoals Oostende, Blankenberge, De Panne, Quiévrain, Genk, Eupen, Turnhout en de Noord-Limburgse stations. Deze hebben met elkaar gemeen dat ze aan het uiteinde van zeer lange IC-verbindingen liggen, soms met nog stukken enkelspoor, terwijl ze daarnaast enkel door wat P-treinen bediend worden (geen L-treinen). Andere opvallende 'recordhouder' is station Noorderkempen, waar in 2023 meer dan een kwart van de treinen met vertraging reed. De betrouwbaarheidsproblemen van de Benelux zijn dan ook welgekend.

Ook een aantal andere spoorlijnen lijken een structureel stiptheidsprobleem te hebben. Een aantal spoorlijnen ten westen van Bergen (L90, L97 en L78) valt daar onder, maar dit zou ook mogelijk gerelateerd kunnen zijn aan de werken aan het station? Spoorlijn 43 is ook een enigszins verrassende uitschieter. In Brussel vallen de stations Kapellekerk, Congres en Buda op, die alleen maar door de S1 bediend worden. Ook de lage stiptheid op de lokale stations van spoorlijn 161 tussen Brussel en Ottignies valt op, maar dit is ongetwijfeld te wijten aan de GEN-werken, die over een klein anderhalf jaar zullen afgerond zijn. Lijn 26 behoort (ondanks het intensieve treinaanbod) toch tot de meest stipte rond de hoofdstad. Vooral in 2023 valt wel de lage stiptheid van bijna alle Limburgse (en ook zuid-Kempische) stations op, zowel op de (grotendeels enkelsporige) lijn 21 als op de recent geëlektrificeerde lijnen 15 en 19. Is hier ook een link met de werken in het station Hasselt? De prijs voor meest betrouwbare lijn gaat ongetwijfeld naar spoorlijn 139, die enkel een S-bediening kent en ook in de stations Ottignies en Leuven quasi geïsoleerd ligt van het overige verkeer. Bij de stations die enkel door P-treinen bediend worden is er een gemengd beeld: lijnen 82, 132 en 144 zijn bovengemiddeld stipt door hun geïsoleerde bediening, terwijl station Aarsele en de kleine stationnetjes van L78 veel lagere stiptheden optekenen.
Afbeelding Als we kijken naar de recente evolutie, valt de relatief consistente daling tussen 2022 en 2023 over heel België op, met enkele uitzonderingen. Spoorlijn 26 gaat er (bijna) niet op achteruit, terwijl vooral de regio rond Charleroi een sterke vooruitgang kent. Vooral de elektrisch bediende lijnen (S61 en S62) gaan er op vooruit. Speelt hier de pensionering van een aantal onbetrouwbare Klassiekjes, en de langzame vervanging door Desiro's een rol (terwijl de dienstregeling mogelijk nog vrij ruim is opgevat)? Ook de vooruitgang van spoorlijn 167 valt op, hoewel die vooral in 2022 eerder onbetrouwbaar was en afgelopen jaar meer in lijn ligt met de andere Ardense L-treinen.

Zien jullie nog andere zaken of specifieke oorzaken van (on)betrouwbaarheid, eventueel door andere werken die ik niet op het vizier heb?
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Stiptheid

Bericht door dentheo »

Zomaar:

--lijn 12 2022. verspringing stiptheid tussen stations onderling.
Volgens mij waarschijnlijk de IC dienst die op lijn 12 een soort semi-direct patroon rijdt en de vertraging van de lange dienst uit Charleroi meebrengt naar het Noorden.

--Turnhout begrijp ik niet goed... Tielen is wel goed .. zijn er nog treinen die in Tielen niet stoppen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Stiptheid

Bericht door trainlovertje »

dentheo schreef: 05 mar 2024, 14:24 --Turnhout begrijp ik niet goed... Tielen is wel goed .. zijn er nog treinen die in Tielen niet stoppen ?
Ik denk enkel de aankomsten meegerekend zijn en niet de vertrekkende treinen. Dwz dat er in Tielen dubbel zoveel treinen aankomen tov het station Turnhout, want de treinen die vertrekken in Turnhout richting binnenland tellen ook mee (en zijn uiteraard veel vaker op tijd dan de treinen komende van Herentals en verder).
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Stiptheid

Bericht door desirootje »

Ja alle eindstations hebben zo slechtere stiptheid dan de haltes ervoor sinds dat er weinig treinen vertrekken met vertraging, de meeste krijgen dat pas vanaf het einde van de rit.
Ik stel me eerder vragen bij L90, waarom heeft Papignies een zo veel slechtere stiptheid dan de omringende stations. Er is daar geen overstap, geen complexe wisselstraat of enkelspoor en toch valt het op voor beide jaren als een uitschieter. De goede stiptheid van Ronse vind ik ook raar, het is een eindstation juist na een stuk enkelspoor. Is het mss zo dat men vaak keert in Oudenaarde als de S51 te veel vertraging heeft?
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stiptheid

Bericht door jan_olieslagers »

alle eindstations hebben zo slechtere stiptheid dan de haltes ervoor sinds dat er weinig treinen vertrekken met vertraging, de meeste krijgen dat pas vanaf het einde van de rit
(( beetje off-topic ))
Het is al eerder opgemerkt: schrijf aub Nederlands op een Nederlandstalig forum.
s/sinds dat/vermits/ of "omdat" of "door dat" of wat dan ook, maar die "sinds" past hier als een tang op een varken :) "Sinds" wijst altijd op een tijdverband, bv. "sinds vorige zomer is het hier nog nooit zo koud geweest". Eigenlijk is het erg synoniem aan "sedert", of zo heb ik toch onze taal geleerd.
(( /off-topic ))
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Stiptheid

Bericht door desirootje »

jan_olieslagers schreef: 05 mar 2024, 21:42
(( beetje off-topic ))
Het is al eerder opgemerkt: schrijf aub Nederlands op een Nederlandstalig forum.
s/sinds dat/vermits/ of "omdat" of "door dat" of wat dan ook, maar die "sinds" past hier als een tang op een varken :) "Sinds" wijst altijd op een tijdverband, bv. "sinds vorige zomer is het hier nog nooit zo koud geweest". Eigenlijk is het erg synoniem aan "sedert", of zo heb ik toch onze taal geleerd.
(( /off-topic ))
Ik maak die fout niet bewust, gelieve u hier niet bezig te houden met muggenzifterij, u maakt hiermee geen vrienden. Gelieve u te begeven naar een forum voor leerkrachten Nederlands en daar u zorgen te uiten. Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Stiptheid

Bericht door overweg13 »

uw zorgen. Of heb je die fout wel bewust gemaakt? En of iemand die taalfouten verbetert, daarmee geen vrienden maakt durf ik te betwijfelen.
Met vriendelijke groet

overweg13
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Stiptheid

Bericht door desirootje »

Jan houdt zich meer bezig met taalfouten op dit forum dan treinen, iets wat al eerder voor conflicten heeft gezorgd. En voor zo een kleine fout de betweter moeten spelen is toch wel zielig. Zeker gezien hij al eerder veel grotere fouten heeft gemaakt. Ik ga dit nu achter mij laten, want in tegenstelling tot andere weet ik waarvoor een treinenforum dient...
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Stiptheid

Bericht door trainfreak »

desirootje schreef: 06 mar 2024, 14:50 Ik ga dit nu achter mij laten, want in tegenstelling tot andere weet ik waarvoor een treinenforum dient...
Met deze wijze woorden zou ik voorstellen om terug on-topic te gaan.
Plaats reactie