Stiptheid

Alles over reizigerstreinen in België.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Stiptheid

Bericht door AlexNL »

Hobbes schreef: 08 mar 2024, 08:11 Wegens wat prutsen in Breda (treinen op tijd laten vertrekken daar is niet evident)
De IC naar België zit daar precies tussen twee andere treinen die in dezelfde richting vertrekken gepropt, vertraging is snel gemaakt.

Om :39 vertrekt de SPR 66xx richting Dordrecht, om :42 de ICD 92xx zelf, en om :45 de IC36xx naar Roosendaal en de ICD 9xx naar Amsterdam. Er is daar niet veel nodig om vertraging op te lopen, die meteen een aantal treinen raakt.

Ik heb het één keer zien gebeuren dat de treindienstleider creatief was en gebruik maakte van de mogelijkheden van de infra: de 92xx was licht vertraagd, de 36xx was op tijd. Beide treinen kregen tegelijkertijd groen: de 36xx ging over z'n normale spoor richting Roosendaal, de 92xx werd over tegenspoor richting de HSL naar België gestuurd. :D
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stiptheid

Bericht door jan_olieslagers »

Ik heb het één keer zien gebeuren dat de treindienstleider creatief was en gebruik maakte van de mogelijkheden van de infra: de 92xx was licht vertraagd, de 36xx was op tijd. Beide treinen kregen tegelijkertijd groen: de 36xx ging over z'n normale spoor richting Roosendaal, de 92xx werd over tegenspoor richting de HSL naar België gestuurd. :D
Zo'n beslissing zou toch op het seinhuis moeten genomen worden, zou ik denken? Of begrijp ik het (wellicht NL-only) woord "treindienstleider" verkeerd?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Stiptheid

Bericht door Zwoopaman »

jan_olieslagers schreef: 09 mar 2024, 15:17
Ik heb het één keer zien gebeuren dat de treindienstleider creatief was en gebruik maakte van de mogelijkheden van de infra: de 92xx was licht vertraagd, de 36xx was op tijd. Beide treinen kregen tegelijkertijd groen: de 36xx ging over z'n normale spoor richting Roosendaal, de 92xx werd over tegenspoor richting de HSL naar België gestuurd. :D
Zo'n beslissing zou toch op het seinhuis moeten genomen worden, zou ik denken? Of begrijp ik het (wellicht NL-only) woord "treindienstleider" verkeerd?
De treindienstleider is een traffic controller en safety controller in één functie.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Stiptheid

Bericht door ToMiKoN »

BlackEagle schreef: 05 mar 2024, 00:00 Enkele maanden geleden zorgde de abominabele stiptheid van de NMBS voor zware kritiek in de pers, met november als dieptepunt. Nu de storm enigszins is gaan liggen, is het wel nuttig om eens uit te zoomen en een en ander in zijn context te plaatsen. Voor de meest actuele maandcijfers en wat meer duiding is het dashboard stiptheid van Infrabel (https://opendata.infrabel.be/page/punctuality/?flg=nl) altijd interessant, maar ik wou eens wat dieper duiken in de open data van Infrabel.

Vraag 1: Was de stiptheid in 2023 echt zo slecht?
Om hierop een antwoord te kennen, is het nuttig om even terug te kijken naar de voorbije jaren. Sinds 1996 worden jaarlijkse cijfers voor stiptheid min of meer consistent opgenomen in de jaarverslagen van de NMBS en sinds 2016 ook op het open data-platform van Infrabel. Als we kijken naar de 'globale' stiptheid (gemeten op treinniveau) is die inderdaad erg slecht: de laatste twintig jaar waren enkel 2018 en de periode 2010-2013 minder stipt. Voor de stiptheid 'na neutralisatie' (rekening houdende met grote werken en externe factoren) gaan zelfs enkel de jaren 2010 en 2013 (en iets langer geleden 1998) 2023 voor. Rekening houdende met het aantal getroffen reizigers (de 'gepondereerde' stiptheid) blijft 2018 nog voorgaan. Opvallend is wel de stijging van het aantal afgeschafte treinen (die niet in de stiptheidscijfers zijn opgenomen) van zo'n 26.000 in 2018 tot 46.000 in 2023. Het nog steeds niet herstelde post-corona aanbod (S32) heeft daar uiteraard ook mee te maken.
Afbeelding Vraag 2: Wat zijn de oorzaken van de lagere stiptheid?
Deze vraag is erg complex. We weten dat het aandeel van de NMBS in de vertragingen nu enigszins hoger ligt ten opzichte van vroeger (36,6% in 2023, tegenover 30,7% in 2018). De redenen hiervoor zijn al regelmatig aan bod gekomen op het forum: personeelstekort en vertraging bij de levering van de M7, waardoor ook de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van ouder materiaal dat langer in dienst moet blijven vermindert. Maar vertragingen zijn ook gelinkt aan bepaalde verbindingen die gevoeliger zijn dan andere. De stiptheid van L-treinen (89,5% in 2023) ligt consistent enkele procentpunten hoger dan die van IC- en P-treinen (resp. 86,1% en 85,5% in 2023). We kunnen hier dieper in duiken door te kijken naar de stiptheid per station, waarvan de cijfers sinds 2022 ook beschikbaar worden gesteld door Infrabel.
Afbeelding Afbeelding Bij het bekijken van deze figuren vallen een aantal zaken op. Uitzonderlijk lage stiptheidscijfers worden gemeten in stations aan de rand van het land, zoals Oostende, Blankenberge, De Panne, Quiévrain, Genk, Eupen, Turnhout en de Noord-Limburgse stations. Deze hebben met elkaar gemeen dat ze aan het uiteinde van zeer lange IC-verbindingen liggen, soms met nog stukken enkelspoor, terwijl ze daarnaast enkel door wat P-treinen bediend worden (geen L-treinen). Andere opvallende 'recordhouder' is station Noorderkempen, waar in 2023 meer dan een kwart van de treinen met vertraging reed. De betrouwbaarheidsproblemen van de Benelux zijn dan ook welgekend.

Ook een aantal andere spoorlijnen lijken een structureel stiptheidsprobleem te hebben. Een aantal spoorlijnen ten westen van Bergen (L90, L97 en L78) valt daar onder, maar dit zou ook mogelijk gerelateerd kunnen zijn aan de werken aan het station? Spoorlijn 43 is ook een enigszins verrassende uitschieter. In Brussel vallen de stations Kapellekerk, Congres en Buda op, die alleen maar door de S1 bediend worden. Ook de lage stiptheid op de lokale stations van spoorlijn 161 tussen Brussel en Ottignies valt op, maar dit is ongetwijfeld te wijten aan de GEN-werken, die over een klein anderhalf jaar zullen afgerond zijn. Lijn 26 behoort (ondanks het intensieve treinaanbod) toch tot de meest stipte rond de hoofdstad. Vooral in 2023 valt wel de lage stiptheid van bijna alle Limburgse (en ook zuid-Kempische) stations op, zowel op de (grotendeels enkelsporige) lijn 21 als op de recent geëlektrificeerde lijnen 15 en 19. Is hier ook een link met de werken in het station Hasselt? De prijs voor meest betrouwbare lijn gaat ongetwijfeld naar spoorlijn 139, die enkel een S-bediening kent en ook in de stations Ottignies en Leuven quasi geïsoleerd ligt van het overige verkeer. Bij de stations die enkel door P-treinen bediend worden is er een gemengd beeld: lijnen 82, 132 en 144 zijn bovengemiddeld stipt door hun geïsoleerde bediening, terwijl station Aarsele en de kleine stationnetjes van L78 veel lagere stiptheden optekenen.
Afbeelding Als we kijken naar de recente evolutie, valt de relatief consistente daling tussen 2022 en 2023 over heel België op, met enkele uitzonderingen. Spoorlijn 26 gaat er (bijna) niet op achteruit, terwijl vooral de regio rond Charleroi een sterke vooruitgang kent. Vooral de elektrisch bediende lijnen (S61 en S62) gaan er op vooruit. Speelt hier de pensionering van een aantal onbetrouwbare Klassiekjes, en de langzame vervanging door Desiro's een rol (terwijl de dienstregeling mogelijk nog vrij ruim is opgevat)? Ook de vooruitgang van spoorlijn 167 valt op, hoewel die vooral in 2022 eerder onbetrouwbaar was en afgelopen jaar meer in lijn ligt met de andere Ardense L-treinen.

Zien jullie nog andere zaken of specifieke oorzaken van (on)betrouwbaarheid, eventueel door andere werken die ik niet op het vizier heb?
Als inwoner van Blankenberge kan ik de ontstipte treinen naar Blankenberge zeker bevestigen! Zeker als je weet dat we hier geen half uur dienstregeling hebben, ben je regelmatig de pineut. Ter gelijkertijd rijden er dan 2, 3 of soms 4 treinen richting Oostende, frustrerend.

Oorzaken:
- Gevolgvertragingen. Deze kunnen soms al van in Hasselt er zijn, men zal tegenwoordig nog weinig een vervangtrein of extra trein inleggen. Vroeger deed men dit nog soms, deze gaf dan aansluiting op de IC die van Eupen kwam.
- Er wordt in Brugge regelmatig van machinist verandert. Deze komt dan van lijn 66 vanuit Kortrijk. Zijn er daar problemen, kan je soms heel lang wachten voor men het laatste stukje naar Blankenberge rijdt.
- Het 3de spoor ontbreekt nog steeds tussen Brugge station en de fly over aan de spi ter hoogte van de blauwe toren. Dit viaduct ligt er al meer dan 10 jar. Goederen treinen hinderen hierdoor nog steeds veel te veel het reizigersverkeer, waardoor vertraging.
TB_worden
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Stiptheid

Bericht door TB_worden »

Als ik naar de stiptheid van stations in 2022 kijk, hoe kan Bokrijk dan een betere stiptheid hebben dan Genk terwijl ze slechts enkele km's uit elkaar liggen en Bokrijk 100% afhankelijk is van Genk (en Hasselt)?
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Stiptheid

Bericht door dovaere »

TB_worden schreef: 22 mar 2024, 09:16 Als ik naar de stiptheid van stations in 2022 kijk, hoe kan Bokrijk dan een betere stiptheid hebben dan Genk terwijl ze slechts enkele km's uit elkaar liggen en Bokrijk 100% afhankelijk is van Genk (en Hasselt)?
Wegens deze algemene regel (op een vertrekstation worden vertrekkende treinen niet meegeteld in de statistieken, en op het volgende station wel):
desirootje schreef: 05 mar 2024, 18:40 Ja alle eindstations hebben zo slechtere stiptheid dan de haltes ervoor sinds dat er weinig treinen vertrekken met vertraging, de meeste krijgen dat pas vanaf het einde van de rit.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Stiptheid

Bericht door trainlovertje »

TB_worden schreef: 22 mar 2024, 09:16 Als ik naar de stiptheid van stations in 2022 kijk, hoe kan Bokrijk dan een betere stiptheid hebben dan Genk terwijl ze slechts enkele km's uit elkaar liggen en Bokrijk 100% afhankelijk is van Genk (en Hasselt)?
Hetzelfde werd even geleden gevraagd over station Tielen. Enkel aankomende treinen tellen mee. In Genk komen enkel de treinen uit Blankenberge aan, dewelke vaak te laat zijn. In Bokrijk komen ook de treinen uit Genk aan, die dan weer bijna altijd op tijd vertrekken daar.
TB_worden
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Stiptheid

Bericht door TB_worden »

Vandaag ook een flinke stoot in Hasselt...

Ruim op tijd voor de 17u36 naar Brussels Airport nog even een koffie gaan halen bij de Panos. De trein zou vertrekken van spoor 5.

Terug onderweg naar het perron zie ik op de infoschermen een spoorverandering naar spoor 9 waar op het moment dat ik boven kom effectief de MS96 uit Antwerpen binnen bolt. Soit, mijn favoriete plaatsje in het kleine compartiment ingenomen en voor ik er erg in had - GSM - was het 17u45 en had de trein nog geen millimeter bewogen. Bleek het de 18u36 naar Brussels Airport/Antwerpen Centraal te zijn. :roll:

Bleek de juiste trein toch vanaf spoor 5 vertrokken te zijn. Ik begon nog aan mezelf te twijfelen, maar de spoorverandering (wit blokje) stond vrij hoog in de vertreklijst op het scherm en ik was niet de enige die op de verkeerde trein zit, er zaten nog een twintigtal mensen verstomd naar het scherm te staren.

Soit, voor mij geen probleem, ik ga maar werken. Maar er waren dus effectief mensen die een vlucht te halen hadden. Die pakken de volgende keer waarschijnlijk de auto. Spijtig.
jpvdveer
Berichten: 280
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Stiptheid

Bericht door jpvdveer »

ToMiKoN schreef: 10 mar 2024, 21:12 Ook de lage stiptheid op de lokale stations van spoorlijn 161 tussen Brussel en Ottignies valt op, maar dit is ongetwijfeld te wijten aan de GEN-werken, die over een klein anderhalf jaar zullen afgerond zijn.
De GEN-werken spelen hier geen enkele rol - er zijn steeds de normale twee sporen beschikbaar. Het is consequent de bedroevende punctualiteit van de ICs van/naar Luik/Luxemburg, in combinatie met een krappe dienstregeling, die deze vertragingen veroorzaken.

(Als de GEN-werken afgerond zijn dan is dit uiteraard niet langer een probleem.)
Plaats reactie