Stiptheid

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

BlackEagle schreef: 26 mar 2023, 14:23
Portbou schreef: 26 mar 2023, 13:45 Als er vroeger een L-trein afgeschaft werd, bvb. tussen Mechelen en Brussel dan hield de daaropvolgende IC-trein uitzonderlijk halt in Weerde, Eppegem,…

Dat gebeurt nu ook niet meer.

Logisch want L-trein afschaffen wordt niet bestraft en als je de IC niet extra laat stoppen blijft die op tijd rijden en blijft het stiptheidscijfer goed.

Maar de reizigers van en naar Weerde, Eppegem,… lopen vertraging op die nergens geregistreerd of bestraft wordt.
Er zijn minstens twee voorbeelden die je tegenspreken:
- Zolang de S53 afgeschaft blijft, stopt de IC-02 in Beervelde met, zoals aangehaald in een andere thread
- Als de 'trage' IC Antwerpen-Brussel (met haltes in Mortsel-Oude-God, Nekkerspoel en Vilvoorde) afgeschaft wordt, halteert hij bijkomend in Mortsel-Oude-God. Vilvoorde en Nekkerspoel hebben anderzijds voldoende alternatief S-aanbod.
Sorry, maar dat is niet hetzelfde.

Ik heb het over wat er gebeurt als er occasioneel een trein uitvalt.
Jij hebt het over verbindingen die systematisch uitvallen.

Nogal wiedes dat de IC stopt in Beervelde als de S-trein gewoon uit de dienstregeling gehaald wordt. Anders zou Beervelde gewoon zonder treinen vallen.

En wat de bijkomende stops op lijn 25 betreft is dit net hetzelfde. Eén van de twee trage IC’s is al maanden uit de dienstregeling. Als dan die die wel nog rijdt ook afgeschaft wordt zou Mortsel-Oude-God 2h geen trein zien.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door DR-fan »

Portbou schreef: 26 mar 2023, 11:05
DR-fan schreef: 26 mar 2023, 09:55 als het er op lijkt dat een trein met 30' vertraging zal rijden, moet die preventief afgeschaft worden.
Je moet het wat verder bekijken dan je nu doet. Als er 30min RT is kan ik best begrijpen dat ze bv een trein in Berchem van Kant laten keren dan verder door te rijden naar Antwerpen-Centraal.
Dat weet ik, dat doe ik tenslotte dagelijks :wink:

Nee, ik bedoel dat de trein volledig afgeschaft moet worden en dan toch commercieel rijdt onder een nieuw treinnummer dat in real-time wordt aangemaakt voor een "extra trein". De reizigers rijden dus wel degelijk met 30' of meer, maar die vertraging verdwijnt uit de statistieken omdat het geen trein uit de basisdienst meer is.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door jan_olieslagers »

De reizigers rijden dus wel degelijk met 30' of meer, maar die vertraging verdwijnt uit de statistieken omdat het geen trein uit de basisdienst meer is.
Pfff, dat zijn pas "truuken van de foor". Foei! Dat is alles anders dan een vertrouwensrelatie, die ik toch wel durf verwachten tussen een bedrijf en zijn opdrachtgever/voornaamste geldschieter.

Het toont ook wel aan dat er nog creatieve geesten rondlopen, binnen ons spoorbedrijf :D dat is dan het goede nieuws...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door desirootje »

haltes overslaan en bijdoen gebeurt wel nog maar vrij beperkt en enkel op sommige plaatsen. Zo rijden bij grote vertragingen de IC's Gent-Tongeren en Gent-Landen via L50A tussen Denderleeuw en Gent. Die 2 nemen ook elkaars stops over als dit gebeurt/er een trein uitvalt. Ik denk wel dat dit vaker voorkomt tussen IC's (Gent-Aalst-Brussel, Antwerpen-Brussel, mss Liege-Welkenraedt?) dan dat een IC de stops van een L/S trein aandoet.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door maarten »

260689 schreef: 26 mar 2023, 11:26 Je moet het wat verder bekijken dan je nu doet. Als er 30min RT is kan ik best begrijpen dat ze bv een trein in Berchem van Kant laten keren dan verder door te rijden naar Antwerpen-Centraal.
Dat je dat doet, vooral als er al een halfuursdienst is, dat is begrijpelijk. Anders heb je het risico dat zo'n stel de hele dag met vertraging rondrijdt.
Afgeschafte treinen tellen inderdaad niet mee in de statistieken.
En dat is het probleem. Er wordt gekeken naar TREINEN die te laat zijn, niet naar of je je REIZIGERS op tijd aflevert. Als je een trein opheft en die telt niet meer in de statistieken, dan introduceer je deze perverse prikkel. De reizigers die in die trein zaten hebben nog altijd vertraging.

Dat beleidsmakers dit niet begrijpen. En vervoerders zitten ook nog te vaak in de "wij rijden treintjes" modus. Alsof alles een modelspoorbaan is.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stiptheid

Bericht door jan_olieslagers »

Er wordt gekeken naar TREINEN die te laat zijn, niet naar of je je REIZIGERS op tijd aflevert.
Op zo'n zin zat ik te broeden, maar hij was nog niet af :) Helemaal raak, jawel!

Het probleem is dat dit niet zo simpel te meten is. Als bv. de Mons-Liege zoveel vertraging oploopt dat reizigers de aansluiting naar Hasselt of Maastricht missen, hoeveel reizigers zijn er dan getroffen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Stiptheid

Bericht door Paul »

jan_olieslagers schreef: 27 mar 2023, 09:12
Er wordt gekeken naar TREINEN die te laat zijn, niet naar of je je REIZIGERS op tijd aflevert.
Op zo'n zin zat ik te broeden, maar hij was nog niet af :) Helemaal raak, jawel!

Het probleem is dat dit niet zo simpel te meten is. Als bv. de Mons-Liege zoveel vertraging oploopt dat reizigers de aansluiting naar Hasselt of Maastricht missen, hoeveel reizigers zijn er dan getroffen?
Je zou een representatieve controlegroep reizigers uit alle regio's moeten hebben die vaak de trein nemen - zowel woon-werkverkeer als vrijetijdsverkeer - en hen bij al hun reizen laten noteren hoeveel vertraging ze hebben opgelopen. Misschien kan TreinTramBus zoiets organiseren?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Stiptheid

Bericht door overweg13 »

Ik ben kandidaat en kan bovendien 47 jaar teruggaan...
Met vriendelijke groet

overweg13
TKR
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Stiptheid

Bericht door TKR »

NS meet de reizigersvertraging dankzij de poortjes die ze hebben.
Misschien dat we in de toekomst ook zo'n steekproef kunnen bekomen met mensen die via die nieuwe app tickets kopen waar je in en uit checkt bij het in/uitstappen?
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stiptheid

Bericht door jan_olieslagers »

Dat is een goed idee. Het gaat echter nog niet voor morgen zijn, vrees ik. Het zou eerder de koudwatervrees voor poortjes kunnen vergroten, bij sommigen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Stiptheid

Bericht door pmuy »

jan_olieslagers schreef: 27 mar 2023, 09:12
Er wordt gekeken naar TREINEN die te laat zijn, niet naar of je je REIZIGERS op tijd aflevert.
Op zo'n zin zat ik te broeden, maar hij was nog niet af :) Helemaal raak, jawel!

Het probleem is dat dit niet zo simpel te meten is. Als bv. de Mons-Liege zoveel vertraging oploopt dat reizigers de aansluiting naar Hasselt of Maastricht missen, hoeveel reizigers zijn er dan getroffen?
Je kan via periodieke steekproeven en de verkoop van tickets en abonnementen inschatten welke reizigersstromen er typisch plaatsvinden, en op basis daarvan dagelijks een inschatting van de reizigersvertraging maken. Men heeft allicht wel ergens een idee van welke overstappen mensen typisch maken, het is nu een kwestie van dat in een model te gieten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stiptheid

Bericht door Shrek »

Het meten en statistieken maken enzo is één ding, de vraag wat er voor reizigers op het terrein het beste is, is een andere oplossing.
Soms is het gewoon beter om een trein af te schaffen en daarmee de rest van het verkeer niet te hinderen. Ook al moeten een aantal reizigers daardoor een half uur in de kou staan.
Hoe zoiets te beoordelen en afwegen lijkt mij zeer complex. Het in een algoritme gieten is al helemaal vergezocht en erop controleren/sanctionneren lijkt mij onmogelijk.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Stiptheid

Bericht door overweg13 »

Ik maak bewust geen statistieken: ze zouden toch niet terzake doen. Maar ik noteer wel hoe mijn treinen gereden hebben en dat raakt me rechtstreeks - in die zin zijn mijn eigen individuele lijstjes voor mij persoonlijk veel belangrijker dan een goed uitgewerkte statistiek. En eerlijk, het ziet er niet zo goed uit: 39 treinen genomen in 2023. Daarvan reden er 22 met maximaal 2 minuten vertraging (56.4%), 7 met meer dan 10 minuten vertraging (17.9%!), 25 reden met 5 minuten of minder (64.1%). Dit is het slechtste, weliswaar voorlopige resultaat, sinds... 1976. Het resulteerde ook al in 2 terugbetalingen (Péruwelz - Halle en Halle - Aywaille) maar daar neem je toch de trein niet voor? Bovendien is het een gemakkelijkheidsoplossing: in het geval van Halle - Aywaille kwamen we meer dan 2 uur later ter plaatse, door de verbroken aansluiting in Liège-Guillemins en door de verbroken aansluiting met de bus in Aywaille. Liever dan de terugbetaling waren we gewoon zoals gepland aangekomen ter bestemming. Dan hadden we ook ter plaatse niet moeten improviseren (gelukkig was er nog een taxi!) om onze uitstap te redden.
In dat opzicht zijn bepaalde toestanden ook ronduit belachelijk: ik zocht een dienstregeling op voor Virton. De L-trein via Bertrix wacht alleen als de vertraging van de IC uit Brussel minder dan 2 (twee!) minuten bedraagt. Dat de reiziger in Virton misschien ook een bus wil nemen die niet elk uur rijdt zoals de L-trein, is blijkbaar nog bij niemand opgekomen. We zullen dus niet langs Virton reizen, maar wel via Marbehan, maar die alternatieven heb je lang niet altijd. En laat niemand ooit nog schrijven dat openbaar vervoer gebruiken goed is voor de gezondheid: al die toestanden (vertragingen, wilde stakingen, gemiste aansluitingen, afgeschafte bussen...) zijn slopend voor de gezondheid van de gebruiker. Ik ben al zover gekomen dat ik af en toe eens denk: blijf gewoon thuis, dat zou pas goed zijn voor de gezondheid.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stiptheid

Bericht door jan_olieslagers »

Shrek schreef: 27 mar 2023, 10:58 Het meten en statistieken maken enzo is één ding, de vraag wat er voor reizigers op het terrein het beste is, is een andere oplossing.
Soms is het gewoon beter om een trein af te schaffen en daarmee de rest van het verkeer niet te hinderen. Ook al moeten een aantal reizigers daardoor een half uur in de kou staan.
Hoe zoiets te beoordelen en afwegen lijkt mij zeer complex. Het in een algoritme gieten is al helemaal vergezocht en erop controleren/sanctionneren lijkt mij onmogelijk.
Dat afschaffingen soms het minste kwaad zijn, daar zijn we het over eens, onnodig dat nog eens te herhalen. Maar het ging erom dat NMBS nu ongestraft treinen kan afschaffen.

Het meten en beoordelen is inderdaad zeer complex. "Onmogelijk" is een groot woord, maar ik ben grif akkoord dat een eventuele implementatie duur en lastig zou zijn. Bovendien zou ze altijd ter discussie worden gesteld, want tegen dat de ene partij ermee akkoord gaat ligt er een andere te mekkeren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stiptheid

Bericht door groentje »

@Paul: TreinTramBus heeft dat in het verleden al eens gedaan, hoewel slechts een steekproef was het inderdaad veelzeggend.
Plaats reactie