Stiptheid

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stiptheid

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 18 mei 2023, 00:09 Het loopt fout omdat de NMBS vindt dat de deuren al ruim voor vertrektijd gesloten kunnen worden. Voor een trein die op tijd is, is het al een tijdje zo dat er 35 tot 40 s voor vertrek gefloten wordt. Op dat moment is voor de reiziger de trein vertrokken.
Vind jij dan dat alle vertrektijden 1 minuut vroeger geafficheerd moeten worden?
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Stiptheid

Bericht door JonasV91 »

Vertrektijd zegt het zelf. Het is de tijd waarop de trein moet vertrekken. Dus het is ook vanzelfsprekend dat de vertrekprocedure vooraf moet aangevangen worden. De vraag is hoelang vooraf de bewerkingen dienen te beginnen.

Blijkbaar is het tegenwoordig onhaalbaar om het bij die 30 seconden te houden waardoor er een langere marge gebruikt wordt.

Op zich is de vraag dan gewoon hoeveel vertraging die nieuwe procedure creëert en hoe ze erop kunnen inspelen om te vertrekken op de vertrektijd.

Ik volg de procedures niet meer maar als de treinbegeleiders ervaren dat de vertrekprocedure te veel tijd in beslag neemt, dan gaan ze daarop inspelen. Zij het door de procedure sneller aan te vangen.
Ik weet dat ze tegenwoordig de laatste deur mogen sluiten maar ik weet niet in hoeverre er marge is om reizigers nog te laten instappen na het sluiten van alle deuren op één na.

De nieuwe vertrekprocedure lijkt me dan geen vooruitgang. De laatste deur sluiten wèl voor alle duidelijkheid.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Y Tivoli
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 jul 2020, 11:17

Re: Stiptheid

Bericht door Y Tivoli »

Shrek schreef: 18 mei 2023, 00:14
rvdborgt schreef: 18 mei 2023, 00:09 Het loopt fout omdat de NMBS vindt dat de deuren al ruim voor vertrektijd gesloten kunnen worden. Voor een trein die op tijd is, is het al een tijdje zo dat er 35 tot 40 s voor vertrek gefloten wordt. Op dat moment is voor de reiziger de trein vertrokken.
Vind jij dan dat alle vertrektijden 1 minuut vroeger geafficheerd moeten worden?
Voor mij wel!
Als je consequent bent dan is het aanvangsuur in de praktijk 1 minuut vroeger.
Je zit er in een minuut langer in opgesloten...
In tegenstelling tot in de meeste treinien in India zitten er bij ons gelukkig deuren in, dus vertrektijd en aanvangstijd zijn niet dezelfde (ookal bedoelen we het laatste)
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stiptheid

Bericht door groentje »

Shrek schreef: 18 mei 2023, 00:14
rvdborgt schreef: 18 mei 2023, 00:09 Het loopt fout omdat de NMBS vindt dat de deuren al ruim voor vertrektijd gesloten kunnen worden. Voor een trein die op tijd is, is het al een tijdje zo dat er 35 tot 40 s voor vertrek gefloten wordt. Op dat moment is voor de reiziger de trein vertrokken.
Vind jij dan dat alle vertrektijden 1 minuut vroeger geafficheerd moeten worden?
Als dat zou betekenen dat je effectief tot het geafficheerde veryrekuur kan instappen, eigenlijk wel, ja. Vertraging is ergerlijk, maar je trein (of bus) missen omdat hij te vroeg weg is of de deuren gesloten heeft (wat voor een reiziger hetzelfde is, ik ben het hierover 100% eens met Rian), is nog veel hatelijk er.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Stiptheid

Bericht door JonasV91 »

Maar dan heet het geen 'vertrekuur' meer...
Op zich is het louter psychologische symptoombestrijding.

In praktijk zal er weinig veranderen. Je zal het blijven tegenkomen dat treinen net voor jouw neus vertrekken, dat ze je x tijd nog aan het perron laten staan met gesloten deuren. Hetzij als reiziger in die trein met gesloten deuren, hetzij als reiziger die naar die trein met gesloten deuren kijkt.
Die treinen vertrekken niet te vroeg want dan zou willen zeggen dat de vertrekprocedure al afgerond is.
Er zal altijd een grijze marge blijven tussen de tijd waarop men de vertrekprocedure moet aanvangen en de tijd waarop men vertrekt.

Hetzelfde geldt voor tram en bus met dat verschil dat een trein lomper is en dus trager is.

De grootste farce hier is dat de technologie ons niet vooruit helpt. Toch niet op de manier waarom de NMBS ze geïmplementeerd heeft.

Het verschil met carpoolen is dat die vriend/collega/... mogelijks wel zal willen wachten. Maar die vriend/collega/... zal het wel heel irritant gevonden hebben mocht je later zijn dan het afgesproken vertrekuur.

Ik blijf erbij dat het in zekere zin louter psychologisch is. Je weet goed genoeg dat je zelf één minuut kan aftrekken van de vertrektijd. Die affiches hoeven heus niet anders te zijn. Als jouw trein vertrekt op xx:24, dan weet je dat je (in principe) zeker tot xx:23 zal kunnen instappen. Is het tussen xx:23 en xx:24, dan weet je dat het hoogstwaarschijnlijk te laat is.

Om de dienstregelingen nu om te gooien voor iets compleet subjectief...

Je creëert evenmin plots extra tijd om te kunnen overstappen. Het aankomstuur blijft hetzelfde.
Als je met een andere trein aankomt om xx:19, dan is die aansluiting in theorie gegarandeerd. Als die later toekomt niet. Het feit dat je een te korte aansluitingstijd zou hebben zorgt er in principe voor dat je niet kan rekenen op die trein van xx:24. Dan mag je daar nog zo gefrustreerd over zijn, de vervoersvoorwaarden maken duidelijk dat hier geen garanties geboden worden. Die acceptatie ligt dan bij de reiziger zelf.
Ik heb geen idee of jij van een andere trein komt of van een bus/tram dus het voorbeeld is op zich wel fictief.
Laatst gewijzigd door JonasV91 op 18 mei 2023, 02:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stiptheid

Bericht door Steven »

Ik zie het probleem niet echt, men heeft dit systeem al meermaals in de media gebracht, voor internationale treinen zoals Thalys (minimaal 3 min voor vertrek) en Eurostar (ruim een half uur) is het zelfs nog veel meer, voor een vlucht op een luchthaven ook. Men is duidelijk dat het vertrek uur niet hetzelfde is dan het tijdstip tot wanneer men kan instappen. Vertrektijden van een trein zijn ook in mijn ogen de tijden dat de trein vertrekt, niet het uur waarop je nog kan instappen. Is gewoon een kwestie van duidelijk maken naar mensen toe. Dat vertrekuur met 1 min aanpassen veranderd trouwens niets aan het fenomeen. Je gaat gewoon de weergave veranderen maar dat veranderd niets aan het feit dat er een vertrekuur is. Trouwens het fenomeen doet zich enkel voor in plaatsen waar een stilstand meer dan een minuut bedraagt in alle andere locaties komt het niet voor. Dus ga je al met 2 verschillende systemen werken, stops van minder dan 1 min geef je het vertrekuur, voor stops die meer dan een min duren geef je dan het instap uur weer?? Beetje een raar systeem dan. Zelfs bij lijnbussen vraagt men om vroeger aanwezig te zijn dan het aangeduide tijdstip. Maar bij een binnenlandse trein is dat dan plots een probleem? Afhankelijk van het type vervoer is het tijdstip tot wanneer je kan instappen klein tot heel groot maar nooit gelijk aan het vertrekuur.
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Stiptheid

Bericht door BlackEagle »

Ik snap echt niet dat dit een discussie is. Het vertrekuur (dat overal geafficheerd is en op de schermen staat) moet voor mij het moment zijn dat de TBG fluit en de deuren dicht doet. Dat is het énige dat de klant/reiziger interesseert. De tijd voor dat moment is voor rekening van de klant (marge om op tijd te komen om in te stappen), de tijd na dat moment is voor de vervoerder (marge om de dienstregeling te rijden en op tijd aan te komen). Simpel. Duidelijk.

Dat er gevraagd wordt om voor Thalys en Eurostar vroeger te zijn is logisch: het duurt enige tijd om bagage op de trein te laden of om door de paspoortcontrole te gaan (= tijd voor de reiziger om op tijd te komen). Maar je gaat ook de deuren van een Eurostar niet een halfuur op voorhand toedoen, he. Om het in luchtvaarttermen te zeggen: geafficheerd vertrekuur moet GATE CLOSED zijn.

Al de rest is (mijns inziens) onzin die van de essentie van de zaak afleidt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stiptheid

Bericht door Steven »

Maar het vertrekuur is wel degelijk het vertrek. Op een luchthaven kom je toch nooit aan op 1 min voor vertrek, maar tijdig voor uw check-in. Dat je tijdig op een perron staat om je trein te nemen is dan even logisch. Men is daar duidelijk over in de communicatie en men heeft dat recent nog via affiches en TV overgebracht naar de mensen toe. Je weet dus waaraan je dient te voldoen. Bij Thalys heeft dat niets met bagage te maken die heb je op een trein naar de luchthaven minimaal evenveel. Daar zeggen ze zelf dat het is om de trein stipt te kunnen laten vertrekken op het aangeduid tijdstip. Heeft heel lang op een affiche gestaan net voor je de roltrappen van Brussel Zuid gebruik naar de sporen 3-6.

En als het dan gaat over aansluitingen dan ligt dat niet aan de vertrekprocedure op zich. Die zal er altijd zijn. Het ligt dan gewoon aan de tijd tussen aankomst trein a en vertrek trein b. Als je maar 3 minuten hebt ipv 6 (door een kleine vertraging )blijft dat 3 min ongeacht of je nu op een affiche de tijd zet die deuren sluiten of de vertrektijd.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Stiptheid

Bericht door JonasV91 »

Steven schreef: 18 mei 2023, 14:58 Maar het vertrekuur is wel degelijk het vertrek. Op een luchthaven kom je toch nooit aan op 1 min voor vertrek, maar tijdig voor uw check-in. Dat je tijdig op een perron staat om je trein te nemen is dan even logisch. Men is daar duidelijk over in de communicatie en men heeft dat recent nog via affiches en TV overgebracht naar de mensen toe. Je weet dus waaraan je dient te voldoen. Bij Thalys heeft dat niets met bagage te maken die heb je op een trein naar de luchthaven minimaal evenveel. Daar zeggen ze zelf dat het is om de trein stipt te kunnen laten vertrekken op het aangeduid tijdstip. Heeft heel lang op een affiche gestaan net voor je de roltrappen van Brussel Zuid gebruik naar de sporen 3-6.

En als het dan gaat over aansluitingen dan ligt dat niet aan de vertrekprocedure op zich. Die zal er altijd zijn. Het ligt dan gewoon aan de tijd tussen aankomst trein a en vertrek trein b. Als je maar 3 minuten hebt ipv 6 (door een kleine vertraging )blijft dat 3 min ongeacht of je nu op een affiche de tijd zet die deuren sluiten of de vertrektijd.
Ik vind het echt bizar dat dit niet te snappen is. Het is louter een psychologisch effect dat ze willen maar daar wordt niks mee opgelost. Zoals je zelf zegt, die tijd tussen de overstappen wijzigt niet. Bij alle vormen van (O)V moet je vroeger op voorhand aanwezig zijn. Of het nu 1 (of officieel 5) minuten bedraagt tot zelfs een paar uur.

Ik heb de indruk dat het hier gaat over aansluitingen die er sowieso geen zijn (of die toch zeker niet gewaarborgd worden volgens de regels) of dat er een structureel probleem is met vertragingen die slechts enkele minuten inhouden.
Dan vervalt die overstap omdat, ze één, sowieso niet gewaarborgd is, of twee, omdat er nog voldoende alternatieven zijn. Helaas is dat alternatief hoogstwaarschijnlijk één uur later. Dus in dat opzicht ben ik grote voorstander om de frequentie te verhogen zodat dit maximum een half uur wordt.

Maar we kunnen nu al niet alle voorziene treinen laten rijden, laat staan dat we op sommige trajecten het aanbod gewoon verdubbelen.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stiptheid

Bericht door groentje »

Het legt de hele vertrekprocedure in reistijd, ongeacht die vertrekprocedure nu precies duurt. Blijkbaar is die procedure steeds langer, dat is nochtans geen verantwoordelijkheid voor de reiziger.
Bovendien is de aansluiting berekend op vertrektijd. Op 2' kan je zonder moeite het perron oversteken en de wachtende trein opstappen, wat in het buitenland ook zo voorzien wordt, terwijl het hier al min. 4' moet zijn, vaak zelfs 5' en meer. Als je toestaat dat een vertrekprocedure ergens tussen de 2' en 30" duurt, ga je aansluitingen verbreken. Wat misschien wel de bedoeling is, want dan kunnen we mensen die die aansluiting missen zeggen dat het geen aansluiting was...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stiptheid

Bericht door Steven »

De vertrekprocedure is voorzien op 30 seconden en niet meer dan dat, als de deuren vroeger sluiten dan die tijd is dat ten laste van die TBG. Natuurlijk kunnen er ook externe redenen zijn waarom bijna alle deuren dicht zijn behalve die laatste. Niet de eerste keer dat men zo tracht een bepaald type reiziger tegen te houden. Hier tref je dan natuurlijk wel andere reizigers mee, maar in geval van agressie, misdaad, …. moet soms al eens dingen doen die minder klantvriendelijk zijn maar wel met veiligheid te maken hebben. Er is voor dergelijke gevallen niet altijd de tijd om een geschikte aankondiging te doen in de trein/op perron. Want ondanks alle regels zijn er voldoende TBG die wel eens wachten op die ene reiziger die nog het perron op spurt, maar niet voor de andere reiziger die zich gedraagt alsof hij nog alle tijd van de wereld heeft.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Stiptheid

Bericht door JonasV91 »

Ik snap nog altijd het probleem niet. Ik ga er voor 't gemak vanuit dat het altijd al zo geweest is.
Nu plots is het een probleem?

Het is vrij simpel denk ik. Geeft de app een bepaalde verbinding/aansluiting tussen treinen, dan zal je dat in jouw reisweg zien. Geeft de app geen aansluiting tussen treinen die je in praktijk soms kan halen. Dan heb je soms geluk en soms niet.
Kan je vragen om een trein te laten wachten? Ik dacht van wel op voorwaarde dat die aansluiting in de app/dienstregeling te zien is. Dit met een (heel) beperkte marge.

Je hoeft geen details te geven wat betreft stations en bestemmingen maar ik ben wel benieuwd naar wat de tijdstippen zijn van de aansluiting waar jij het over hebt. Wat is het aankomstuur van de éne trein en wat is het voorziene vertrekuur van de andere trein?
Is de verbinding waar jij over spreekt weergeven in de app/dienstregeling?
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Stiptheid

Bericht door KB »

JonasV91 schreef: 19 mei 2023, 02:51 Ik snap nog altijd het probleem niet. Ik ga er voor 't gemak vanuit dat het altijd al zo geweest is.
Nu plots is het een probleem?
Is het niet zo dat er "vroeger" wat soepeler met de procedures omgegaan werd? In de zin van: iets langer wachten met het vertrek geven dan strikt genomen toegelaten omdat er nog iemand aangespurt kwam of iets dergelijks. Als je door omstandigheden wat laat aankomt, kan een halve minuut soms wel het verschil maken, zeker bij treinen die maar een keer per uur rijden en al helemaal als het een keer per twee uur is. Wat mij betreft zou het dus ook moeten zijn: geafficheerde tijd = tijd waarop de deuren dicht gaan. (Al blijft de discussie dan uiteraard nog: als er 14u59 staat, is dat dan tot 14:59:00 of tot 14:58:59.)
L'union fait la force.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Stiptheid

Bericht door JonasV91 »

KB schreef: 19 mei 2023, 15:00
JonasV91 schreef: 19 mei 2023, 02:51 Ik snap nog altijd het probleem niet. Ik ga er voor 't gemak vanuit dat het altijd al zo geweest is.
Nu plots is het een probleem?
Is het niet zo dat er "vroeger" wat soepeler met de procedures omgegaan werd? In de zin van: iets langer wachten met het vertrek geven dan strikt genomen toegelaten omdat er nog iemand aangespurt kwam of iets dergelijks. Als je door omstandigheden wat laat aankomt, kan een halve minuut soms wel het verschil maken, zeker bij treinen die maar een keer per uur rijden en al helemaal als het een keer per twee uur is. Wat mij betreft zou het dus ook moeten zijn: geafficheerde tijd = tijd waarop de deuren dicht gaan. (Al blijft de discussie dan uiteraard nog: als er 14u59 staat, is dat dan tot 14:59:00 of tot 14:58:59.)
Maar het probleem wordt dus niet opgelost door wat jullie voorstellen.
Jouw eerste zin illustreert dat. Je wil immers meer flexibiliteit i.p.v. een strikte opvolging van de procedures. Je weet dat op dit moment het vertrekuur wordt aangeduid. Je weet dat er 30 seconden is voorzien voor de vertrekprocedure. Als jij zo graag wil dat er 14:56:30 staat i.p.v. 14:57:00, dan snoept die maatregel per definitie 30 seconden weg. Dus jouw maatregel verhindert net die flexibiliteit. Plus, de NMBS wil niet dat treinbegeleiders flexibel zijn. Integendeel. Er zijn instructeurs die zich verstoppen om te kijken of de treinbegeleider de procedures respecteert en als die dat niet doen volgen er mogelijks sancties. Een pestcultuur waar klantvriendelijkheid enkel in theorie mogelijk is maar dat is niet afhankelijk van die treinbegeleiders, wel van de hiërarchie.

Je weet nu dat als je de trein met vertrekuur 14:57:00 niet meer kan verwachten dat je die nog kan nemen na 14:56:30. Je snapt dit concept denk ik. Dus wat jouw 'maatregel' in praktijk teweeg zal brengen is een striktere controle op de procedures waardoor de flexibiliteit die er nu al niet is nog meer wegvalt.

Ik wacht nog altijd op een illustratie van een praktijkvoorbeeld waarin dit probleem zich concreet afspeelt.
Je zit in de trein naar x met aankomstuur y in station z.
Je wil in station Z de trein nemen naar bestemming x' met vertrekuur w.

Je kent het vertrekuur dus je kan hier eenvoudigweg 30 seconden van aftrekken om theoretisch gezien het laatste ogenblik te weten waarop je kan instappen in de trein die jouw aansluiting moet zijn.
Wat jij voorstelt verandert 0,0 in praktijk en zit louter tussen de oren. Ik snap dat het bijzonder frustrerend moet zijn maar de treinbegeleiders zijn in de meeste gevallen niet op de hoogte of er al dan niet overstappende reizigers zijn. Plus, die moet nu eenmaal het vertrekuur respecteren. De meeste treinbegeleiders zullen wel proberen rekening te houden met vanalles en nog wat maar zo kan je blijven wachten.
Want het topic gaat over stiptheid, dan wil je toch dat de trein vertrekt op het voorziene vertrekuur en niet aanvangt met vertraging?

Dat de deuren soms te vroeg gesloten worden? Dat kan en is volgens louter gelinkt aan de menselijke factor. Niet bewust gedaan om reizigers te pesten. Je vertelt dat je soms toekomt op het perron en dat je niet meer mag/kan instappen. Ligt dat dan aan het feit dat die vertrekprocedure te vroeg werd aangevangen of dat je te laat was? Want je kent het vertrekuur en je kent het ogenblik waarop de vertrekprocedure wordt aangevallen.
Trek gewoon dertig (30) seconden van het vertrekuur. Is het 14:56:29 en de deuren sluiten, dien dan een klacht in...

Ik zou graag willen weten wat de oorzaak is dat je dit blijkbaar zo vaak moet meemaken. Want ik vraag om details (louter de tijdstippen) en het blijft muisstil. In andere landen wordt toch ook het vertrekuur aangeduid? Die hebben toch ook vertrekprocedures die volgens mij aanvangen vóór het feitelijke vertrekuur? Je kan toch niet anders dan de procedure eerder aan te vangen om op het vertrekuur, zoals de naam het zegt, te vertrekken?

Er zijn dan drie opties denk ik:
  • het is geen 'aansluiting' die vermeld staat in de planners
  • er is een structurele vertraging waardoor de tijd om over te stappen te kort is met heel vervelende gevoelens tot gevolg
  • de treinbegeleiders weten dat je afkomt en beslissen je te pesten
Het enige verschil is dat je je er sneller bij neer kan leggen als je te laat zou zijn maar in praktijk wijzigt er niks. Dit is naar mijn gevoel louter iets wat tussen de oren zit, een mentale drempel. Want (on)bewust wil je ervan uitgaan dat je tijd hebt tot 14:57:00 maar je weet toch dat dat niet klopt? Je kent het systeem en hoe die info geafficheerd wordt maakt nul komma nul verschil in praktijk, enkel tussen de oren omdat je dan sneller kan accepteren dat de trein voor jouw neus niet de trein zal zijn waar je zal instappen.

Dus terug mijn vraag naar praktijkvoorbeelden. Ik vraag me af hoe vaak dit voorvalt. De overgrote meerderheid van de reizigers zal toch niet geconfronteerd worden met structurele knelpunten zoals deze?

Plus, ik kijk vaak naar Zwitserland en daar loopt het vaak soepel maar dat ligt niet aan de affichage maar wel aan het daar gevoerde beleid. België is het land der amateurs en ik vrees dat dit zo zal blijven zolang er geen structurele veranderingen komen. We zijn quasi nooit in staat om de nauwkeurigheid te beiden die ze bijv. in Zwitserland wèl bieden. Maar dat verwacht(en) je/jullie wel maar dat kan niet, niet zoals België nu bezig is. Ik snap dat we, op bepaalde vlakken, jaloers zijn op Zwitserland en consoorten maar we spreken niet over die landen, wel over de Belgische situatie.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stiptheid

Bericht door Steven »

KB schreef: 19 mei 2023, 15:00
JonasV91 schreef: 19 mei 2023, 02:51 Ik snap nog altijd het probleem niet. Ik ga er voor 't gemak vanuit dat het altijd al zo geweest is.
Nu plots is het een probleem?
Is het niet zo dat er "vroeger" wat soepeler met de procedures omgegaan werd? In de zin van: iets langer wachten met het vertrek geven dan strikt genomen toegelaten omdat er nog iemand aangespurt kwam of iets dergelijks. Als je door omstandigheden wat laat aankomt, kan een halve minuut soms wel het verschil maken, zeker bij treinen die maar een keer per uur rijden en al helemaal als het een keer per twee uur is. Wat mij betreft zou het dus ook moeten zijn: geafficheerde tijd = tijd waarop de deuren dicht gaan. (Al blijft de discussie dan uiteraard nog: als er 14u59 staat, is dat dan tot 14:59:00 of tot 14:58:59.)
De regels zijn eigenlijk weinig anders dan vroeger, toen was standaard 20 seconden voor vertrek de regel, met de komst van de moderne technologie (beter gekend onder de naam LINDA bij het treinpersoneel) heeft men er 30 van gemaakt en dat ook duidelijk gecommuniceerd via nieuws en andere media. Dus het principe is eigenlijk al decennia lang hetzelfde maar dan 10 seconden meer. Dat menig TBG wel eens wat langer wacht valt nog steeds voor. Maar het grote verschil met vroeger is dat ze nu een smartwatch dragen die aangeeft wanneer ze welke stap moeten doen.

Uurwerk geeft melding dat de vertrekprocedure mag gestart worden
1ste veeg = vertrek schermen veranderen naar “niet meer instappen”
Deuren Sluiten inclusief de laatste deur na controle van de andere deuren
2de veeg = melding VG (verrichtingen gedaan) doorsturen naar tablet van de treinbestuurder
Treinbestuurder ontvangt boodschap “verrichtingen gedaan” kijkt zijn vertreksein na en vertrekt met de trein.
Plaats reactie