Haltes sluiten

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Haltes sluiten

Bericht door overweg13 »

groentje schreef: 04 apr 2023, 21:26 De aanwezigheid van alternatieven, of de mogelijkheid die te voorzien (denk aan het fietspad dat werd aangelegd tussen Zwankendamme en Lissewege als voorwaarde om die eerste te mogen afschaffen), had ik expliciet vermeld, geloof ik, al weet ik niet meer of ik dat hier heb gedaan. Maar inderdaad, dat is voor mij ook een belangrijke voorwaarde.
Inderdaad, Groentje, van jou verwacht ik dat ook wel. Maar de discussie gaat al een hele tijd over cijfers en nog eens cijfers. Over potentiële reizigers of alternatieven is al een hele tijd niet meer geschreven.
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Haltes sluiten

Bericht door dentheo »

overweg13 schreef: 05 apr 2023, 13:47
Inderdaad, Groentje, van jou verwacht ik dat ook wel. Maar de discussie gaat al een hele tijd over cijfers en nog eens cijfers. Over potentiële reizigers of alternatieven is al een hele tijd niet meer geschreven.
Cijfers zijn cijfers uitgedeeld door de reizigers, die zijn toch wat waard ?
Ze zijn een indicatie dat er daar iets klopt of dat er daar iets niet klopt.
Dat de treinstop nuttig is of slechts bezigheidstherapie en dat het geld waarschijnlijk elders nuttiger kan gebruikt worden.

Potentiële reizigers is goed , maar dan ?

Herentals Morkhoven ooit gepushed want industrieterrein in de buurt, dat zou wat worden, nu na 40 jaar nog één van de zwakke haltes in district NO ....
Eigenaardig genoeg is Noorderdokken , ook zwak gebleven.....
Theo
Groeten vanop de Heide
BlackEagle
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Haltes sluiten

Bericht door BlackEagle »

Als we het over potentiële reizigers hebben zijn er stationslocaties die veel meer zin hebben dan Florée, Saintes of andere van de huidige zwak presterende stations in (vnl) Wallonië. Denk bijvoorbeeld aan Destelbergen, Oostakker, Sint-Denijs-Westrem, Astene, Zulte, Schepdaal, Rumbeke, Beveren (Roeselare), Veldegem, Loppem, Kumtich, Korbeek-Lo, Kermt, Beverst, Cheratte, Wandre, Liège-Cornillon, Ransart, etc. Daar wonen effectief heel wat mensen op wandelafstand van een mogelijke stationslocatie. Dus laat ons als het om potentiële nieuwe stations alsjeblieft focussen op deze echte kanshebbers voor een modal shift, in plaats van de sluiting van landelijke stations waar vijf man en een paardenkop gebruik van maakt te betreuren.

Veel hangt uiteraard af van het bedieningsniveau: Noorderdokken presteert slecht omdat de 1 of 2 stoptreinen per uur moeten concurreren met twee tramlijnen die elke 8 of 10 minuten rijden. Zo ben ik er ook van overtuigd dat bijvoorbeeld de P-stations tussen Doornik en Saint-Ghislain wel wat meer potentieel hebben dan de huidige reizigerstellingen doen vermoeden. Maar dat is niet voor elk station het geval.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Haltes sluiten

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 05 apr 2023, 13:47 Inderdaad, Groentje, van jou verwacht ik dat ook wel. Maar de discussie gaat al een hele tijd over cijfers en nog eens cijfers. Over potentiële reizigers of alternatieven is al een hele tijd niet meer geschreven.
Potentiële reizigers zijn wel heel belangrijk. Maar als een station enkel omgeven is door velden en bossen ga je heel moeilijk aan een relevant aantal potentiële reizigers geraken.
BlackEagle schreef: 05 apr 2023, 14:27 Als we het over potentiële reizigers hebben zijn er stationslocaties die veel meer zin hebben dan Florée, Saintes of andere van de huidige zwak presterende stations in (vnl) Wallonië. Denk bijvoorbeeld aan Destelbergen, Oostakker, Sint-Denijs-Westrem, Astene, Zulte, Schepdaal, Rumbeke, Beveren (Roeselare), Veldegem, Loppem, Kumtich, Korbeek-Lo, Kermt, Beverst, Cheratte, Wandre, Liège-Cornillon, Ransart, etc. Daar wonen effectief heel wat mensen op wandelafstand van een mogelijke stationslocatie. Dus laat ons als het om potentiële nieuwe stations alsjeblieft focussen op deze echte kanshebbers voor een modal shift, in plaats van de sluiting van landelijke stations waar vijf man en een paardenkop gebruik van maakt te betreuren.
Zeer terechte opmerking. Misschien moet de NMBS de minister wat meer voor het blok durven zetten: wil je een station in Hourpes of Cheratte? Kies je Hambos of Kumtich? We openen pas een nuttige nieuwe halte als er een oude nutteloze halte dicht mag.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Haltes sluiten

Bericht door overweg13 »

BlackEagle schreef: 05 apr 2023, 14:27 Als we het over potentiële reizigers hebben zijn er stationslocaties die veel meer zin hebben dan Florée, Saintes of andere van de huidige zwak presterende stations in (vnl) Wallonië. Denk bijvoorbeeld aan Destelbergen, Oostakker, Sint-Denijs-Westrem, Astene, Zulte, Schepdaal, Rumbeke, Beveren (Roeselare), Veldegem, Loppem, Kumtich, Korbeek-Lo, Kermt, Beverst, Cheratte, Wandre, Liège-Cornillon, Ransart, etc. Daar wonen effectief heel wat mensen op wandelafstand van een mogelijke stationslocatie. Dus laat ons als het om potentiële nieuwe stations alsjeblieft focussen op deze echte kanshebbers voor een modal shift, in plaats van de sluiting van landelijke stations waar vijf man en een paardenkop gebruik van maakt te betreuren.
Aan deze lijst is natuurlijk weinig af te dingen. Of de opening van een halte meteen gecompenseerd moet worden door de sluiting van een andere is een andere vraag.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3532
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Haltes sluiten

Bericht door jan_olieslagers »

Ik ben geen insider en ben dus niet in staat om hier getallen op te plakken.
Dankje voor de openhartigheid! Alleen vrees ik dat niemand, ook niet de intiemste insiders, exacte getallen kennen: een aantal factoren kunnen alleen maar met de natte vinger worden ingeschat, en dat opent natuurlijk op de slag ruimte voor rekbare interpretaties.
Al is men inderdaad wel terughoudender geworden bij de (weinige) sluitingen die er recentelijks nog zijn geweest, dat dient gezegd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
DR-fan
Berichten: 535
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Haltes sluiten

Bericht door DR-fan »

BlackEagle schreef: 05 apr 2023, 14:27 Veel hangt uiteraard af van het bedieningsniveau: Noorderdokken presteert slecht omdat de 1 of 2 stoptreinen per uur moeten concurreren met twee tramlijnen die elke 8 of 10 minuten rijden. Zo ben ik er ook van overtuigd dat bijvoorbeeld de P-stations tussen Doornik en Saint-Ghislain wel wat meer potentieel hebben dan de huidige reizigerstellingen doen vermoeden. Maar dat is niet voor elk station het geval.
Inderdaad. Hoe wil je dat de stopplaatsen op L82 veel reizigers trekken als er alleen op schooldagen treinen rijden? Wat bevolkingsdichtheid betreft heeft dat lijntje zeer veel potentieel, maar het huidige "aanbod" is totaal onbruikbaar voor de gewone pendelaar.
DR-fan
Berichten: 535
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Haltes sluiten

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 05 apr 2023, 15:31 Potentiële reizigers zijn wel heel belangrijk. Maar als een station enkel omgeven is door velden en bossen ga je heel moeilijk aan een relevant aantal potentiële reizigers geraken.
Dat hangt er van af. Silly is een mooi voorbeeld van een afgelegen stopplaats die echter ideaal ligt als park&ride. Ik ben ook aangenaam verrast door bv Gendron-Celles (119) en Gedinne (201). Dat zijn pas eenzame stationnetjes.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Haltes sluiten

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 06 apr 2023, 09:04 Inderdaad. Hoe wil je dat de stopplaatsen op L82 veel reizigers trekken als er alleen op schooldagen treinen rijden? Wat bevolkingsdichtheid betreft heeft dat lijntje zeer veel potentieel, maar het huidige "aanbod" is totaal onbruikbaar voor de gewone pendelaar.
Er woont daar inderdaad redelijk wat volk in de buurt, wat uiteraard een goede zaak is voor reizigerspotentieel. Alleen is Erpe-Mere een dorp met een uitgesproken grote pendel richting Brussel en Gent en dat is moeilijk te bedienen via L82. L82 sluiten en vervangen door een halte op L50A zou een enorme vooruitgang betekenen voor de inwoners daar, al was het maar voor enkele P-treintjes 's morgens en 's avonds.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Haltes sluiten

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 06 apr 2023, 09:08
Shrek schreef: 05 apr 2023, 15:31 Potentiële reizigers zijn wel heel belangrijk. Maar als een station enkel omgeven is door velden en bossen ga je heel moeilijk aan een relevant aantal potentiële reizigers geraken.
Dat hangt er van af. Silly is een mooi voorbeeld van een afgelegen stopplaats die echter ideaal ligt als park&ride. Ik ben ook aangenaam verrast door bv Gendron-Celles (119) en Gedinne (201). Dat zijn pas eenzame stationnetjes.
Uiteraard zijn op sommige plaatsen landelijke stations wel nuttig. Maar de reizigersaantallen laten dat dan wel vanzelf zien.
Silly is ook wel een uitzondering omdat men daar alle IC's laat stoppen, dat kan je niet in elke kleine halte doen natuurlijk.
desirootje
Berichten: 662
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Haltes sluiten

Bericht door desirootje »

Shrek schreef: 06 apr 2023, 19:57
DR-fan schreef: 06 apr 2023, 09:04 Inderdaad. Hoe wil je dat de stopplaatsen op L82 veel reizigers trekken als er alleen op schooldagen treinen rijden? Wat bevolkingsdichtheid betreft heeft dat lijntje zeer veel potentieel, maar het huidige "aanbod" is totaal onbruikbaar voor de gewone pendelaar.
Er woont daar inderdaad redelijk wat volk in de buurt, wat uiteraard een goede zaak is voor reizigerspotentieel. Alleen is Erpe-Mere een dorp met een uitgesproken grote pendel richting Brussel en Gent en dat is moeilijk te bedienen via L82. L82 sluiten en vervangen door een halte op L50A zou een enorme vooruitgang betekenen voor de inwoners daar, al was het maar voor enkele P-treintjes 's morgens en 's avonds.
Is er een kans dat daarvoor ooit interesse voor komt vanuit Infrabel en NMBS? Mogelijks uitgevoerd zoals Noorderkempen met 2 doorgaande sporen en 2 sporen met een perron?
Er rijdt dan een mss een uurlijkse "S" trein Brussel-Anderlecht-Liedekerke-Denderleeuw-Erpe-Mere-Gent (mogelijks via Melle en Merelbeke) of mss als een verlenging van de S6 die dan beperkt wordt tot Geraardsbergen. Dit zou ook leven kunnen blazen in L82 gezien een nieuw station Erpe een goed overstap station zou worden, met het huidige Erpe-Mere dat meer naar Mere wordt opgeschoven.
Ik weet niet echt waarom een station met 14 treinen per dag de dorpskern ontwijkt om tussen een autostrade en een industrieterrein te liggen...
Wss zal dit nooit gebeuren sinds men Schepdaal niet eens wilt openen, maar ik kan dromen...
BlackEagle
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Haltes sluiten

Bericht door BlackEagle »

Er bestaat al een station dat Erpe-Mere bedient met een zeer snelle verbinding naar Brussel: station Ede. Dat ligt op fietsafstand van de meeste woonwijken en had 634 reizigers tov de 52 in station Erpe-Mere. Geen nood dus om een nieuw station te bedenken.

Station Erpe-Mere is enkel nuttig voor reizigers richting Aalst. En de grotendeels parallelle buslijn tussen Aalst en Erpe-Mere zal in de toekomst elk kwartier gaan rijden.
TB_worden
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Haltes sluiten

Bericht door TB_worden »

desirootje schreef: 06 apr 2023, 20:53
Shrek schreef: 06 apr 2023, 19:57
DR-fan schreef: 06 apr 2023, 09:04 Inderdaad. Hoe wil je dat de stopplaatsen op L82 veel reizigers trekken als er alleen op schooldagen treinen rijden? Wat bevolkingsdichtheid betreft heeft dat lijntje zeer veel potentieel, maar het huidige "aanbod" is totaal onbruikbaar voor de gewone pendelaar.
Er woont daar inderdaad redelijk wat volk in de buurt, wat uiteraard een goede zaak is voor reizigerspotentieel. Alleen is Erpe-Mere een dorp met een uitgesproken grote pendel richting Brussel en Gent en dat is moeilijk te bedienen via L82. L82 sluiten en vervangen door een halte op L50A zou een enorme vooruitgang betekenen voor de inwoners daar, al was het maar voor enkele P-treintjes 's morgens en 's avonds.
Is er een kans dat daarvoor ooit interesse voor komt vanuit Infrabel en NMBS? Mogelijks uitgevoerd zoals Noorderkempen met 2 doorgaande sporen en 2 sporen met een perron?
Er rijdt dan een mss een uurlijkse "S" trein Brussel-Anderlecht-Liedekerke-Denderleeuw-Erpe-Mere-Gent (mogelijks via Melle en Merelbeke) of mss als een verlenging van de S6 die dan beperkt wordt tot Geraardsbergen. Dit zou ook leven kunnen blazen in L82 gezien een nieuw station Erpe een goed overstap station zou worden, met het huidige Erpe-Mere dat meer naar Mere wordt opgeschoven.
Ik weet niet echt waarom een station met 14 treinen per dag de dorpskern ontwijkt om tussen een autostrade en een industrieterrein te liggen...
Wss zal dit nooit gebeuren sinds men Schepdaal niet eens wilt openen, maar ik kan dromen...
Dromen mag... Ik droom ook van station Maaseik en een rechtstreekse trein naar Brussels Airport :wink:

Maar ik denk dat ik meer kans maak op de Euromillions jackpot :)
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1817
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Haltes sluiten

Bericht door Portbou »

BlackEagle schreef: 06 apr 2023, 21:51 Er bestaat al een station dat Erpe-Mere bedient met een zeer snelle verbinding naar Brussel: station Ede. Dat ligt op fietsafstand van de meeste woonwijken en had 634 reizigers tov de 52 in station Erpe-Mere. Geen nood dus om een nieuw station te bedenken.

Station Erpe-Mere is enkel nuttig voor reizigers richting Aalst. En de grotendeels parallelle buslijn tussen Aalst en Erpe-Mere zal in de toekomst elk kwartier gaan rijden.
Maar Ede kan nooit een P&R-station worden voor automobilisten op de E40.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Haltes sluiten

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 06 apr 2023, 23:02 Maar Ede kan nooit een P&R-station worden voor automobilisten op de E40.
Erpe-Mere (op L82) toch ook niet?
Plaats reactie