Pagina 1 van 4

Haltes sluiten

Geplaatst: 04 apr 2023, 12:31
door ronny
jan_olieslagers schreef: 04 apr 2023, 11:51 Eenieder die aan verkoop doet weet dat het veel gemakkelijker is om een klant te verliezen dan om er een bij te winnen. Precies om die reden ben ik zo fel gekant tegen het sluiten van stationnetjes, hoe onbetekenend ook: de reizigers die men daar wegjaagt is men voor altijd kwijt, precies op een moment dat er 30% meer zouden moeten komen.
Maar als het stationnetje maar 2 km van een ander station ligt zou je toch een analyse moeten maken of groei mogelijk is en waar de huidige reizigers wonen. Ik kan me bvb inbeelden dat een aantal van de reizigers even ver wonen van het andere station maar vanwege de lagere ticketprijs en 2 minuten kortere rit voor dit stationnetje kiezen.

Als ik met mijn dochter met de trein ergens heen wil is de eerste vraag die ze stelt "hoeveel keer stopt de trein". Zelfs voor een verbinding Aarschot-Hasselt vraagt ze om niet met de L-trein te reizen.

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 04 apr 2023, 13:26
door Shrek
dentheo schreef: 04 apr 2023, 12:01 Anderzijds wanneer het aantal treinen dat dagelijks op een halte stopt groter is dan het aantal opstappers op een dag, dan ben je honderden reizigers in die treinen aan het treiteren.
En eigenlijk moet die "honderden" met 30% stijgen , anders kom je er nooit.
Dat is zeker correct. De extremen hebben sowieso ongelijk. Iemand die zegt "er mag nooit een station sluiten" dwaalt en degene die alles met minder dan 50 reizigers wilt sluiten dwaalt ook. Er zijn stations waar een sluiting het algemeen vervoersaanbod vooruit helpt, er zijn er minstens zoveel waar sluiten het achteruit helpt. Zwart-wit helpt hier niet. Jammer genoeg is dat wel wat we in de politiek zien.

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 04 apr 2023, 14:30
door jan_olieslagers
Er zijn stations waar een sluiting het algemeen vervoersaanbod vooruit helpt, er zijn er minstens zoveel waar sluiten het achteruit helpt. Zwart-wit helpt hier niet. Jammer genoeg is dat wel wat we in de politiek zien.
Zo'n genuanceerde reactie staat in schril contrast met de blinde drang tot sluiting en afbraak die we al te vaak waarnemen. Dank en hulde!
Zelf blijf ik een fel tegenstander van het sluiten van haltes en stations, maar ik moet toegeven dat het niet helemaal uitgesloten is dat er hier of daar gevallen zouden kunnen zijn waar het voordeel groter is dan het nadeel.

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 04 apr 2023, 16:59
door joverwimp
Volgens 'Le Soir' besloot de raad van bestuur op 31 maart uit de tellingen van oktober dat 22 haltes te weinig opstappende reizigers hebben om rendabel te zijn; 18 daarvan liggen in Wallonië.
Ze zouden gesloten worden in het nieuwe vervoersplan van 2023 - 2026

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 04 apr 2023, 17:05
door jan_olieslagers
En hoe bepaalt men de rendabiliteit van een halte?
Ja, natuurlijk, de som van de opbrengsten minus de som van de kosten, dat leert men op middelbare school.
Maar ik wil wel eens de detailberekening zien, zowel voor de kosten als voor de opbrengsten.

Re: Haltes sluiten

Geplaatst: 04 apr 2023, 19:11
door jpvdveer
Kosten: (I) de kosten van het in dienst houden van het station zelf; (II) langere reistijd voor reizigers die van de betreffende treinen gebruik maken; (III) een vermindering van de capaciteit van het betreffende baanvak.

Opbrengsten: gederfde inkomsten van reizigers die het station gebruikten en nu voor een ander vervoermiddel kiezen.

Re: Haltes sluiten

Geplaatst: 04 apr 2023, 19:14
door jan_olieslagers
jpvdveer schreef: 04 apr 2023, 19:11 Kosten: (I) de kosten van het in dienst houden van het station zelf; (II) langere reistijd voor reizigers die van de betreffende treinen gebruik maken; (III) een vermindering van de capaciteit van het betreffende baanvak.

Opbrengsten: gederfde inkomsten van reizigers die het station gebruikten en nu voor een ander vervoermiddel kiezen.
Zet daar eens getallen bij? Hoeveel euro bedraagt elk puntje?
Het was wel een detailberekening waar ik om vroeg!

Re: Haltes sluiten

Geplaatst: 04 apr 2023, 20:57
door jpvdveer
Ik ben geen insider en ben dus niet in staat om hier getallen op te plakken. Als ik een gokje mag wagen:.
  • Als capaciteit op het baanvak schaars is dan zal kostenpost III fors zijn.
  • Als de betreffende treinen veel reizigers hebben dan zal kostenpost II behoorlijk zijn (maar niet zo groot als kostenpost III, in geval van schaarste)
  • Kostenpost I lijkt me verhoudingsgewijs onbelangrijk.
Wat ik vooral wil zeggen is dat het bij dergelijke berekeningen essentieel is om kostenposten I, II en III allemaal mee te nemen.

Re: Haltes sluiten

Geplaatst: 04 apr 2023, 21:05
door overweg13
Hoe sterk een bepaalde mentaliteit hier blijft overheersen, blijkt nog maar eens uit het feit dat niemand, maar dan ook echt niemand het maar even heeft over alternatieven voor die afgeschafte halten. De invoering van IC-IR ging tenminste nog gepaard met een nieuw of uitgebreid aanbod aan busdiensten - die later verschrompelden of helemaal verdwenen, maar voor de halten in de lijst wordt er nauwelijks of niet aan alternatieve buslijnen gedacht. Ook dat zou in rekening gebracht moeten worden als men de rendabiliteit van de afgeschafte halten wil berekenen. Nieuwe buslijnen, buslijnen die omwegen moeten maken, busreizigers die afhaken omdat het nog trager gaat dan voordien, andere reizigers die de overstap niet maken en voor alle OV verloren zijn, ook dat zou allemaal in de berekening van de kostprijs van het openhouden van een halte moeten zitten. Maar ja, de NMBS sluit een halte, De Lijn en de TEC doen alsof hun neus bloedt en de arme reiziger blijft in de kou staan.

Re: Haltes sluiten

Geplaatst: 04 apr 2023, 21:12
door jan_olieslagers
Tsja, daar hebt u zeker een punt, beste Vic. Helaas danken we dat aan de opeenvolgende staatshervormingen: TEC en DeLijn en MIVB zijn nu eenmaal regionale bevoegdheden, ze worden niet geacht op de hoogte te zijn van wat er op het federale niveau gebeurt (en daar horen de nationale schokkelbakken tot nader order wel toe); laat staan dat ze er rekening zouden moeten mee houden.

In een gezonde vrije markt zouden de vrijgekomen mogelijkheden vanzelf wel een aanbieder vinden!

Re: Haltes sluiten

Geplaatst: 04 apr 2023, 21:26
door groentje
De aanwezigheid van alternatieven, of de mogelijkheid die te voorzien (denk aan het fietspad dat werd aangelegd tussen Zwankendamme en Lissewege als voorwaarde om die eerste te mogen afschaffen), had ik expliciet vermeld, geloof ik, al weet ik niet meer of ik dat hier heb gedaan. Maar inderdaad, dat is voor mij ook een belangrijke voorwaarde.

Re: Haltes sluiten

Geplaatst: 05 apr 2023, 09:50
door BlackEagle
De recente keren dat de NMBS haltes gesloten heeft, was dat zeker met inachtname van alle vermelde aandachtspunten. M.i. is er sinds 1993 geen halte meer 'blind' gesloten. Florée lag in een veld en de kern van het dorp ligt even ver van het station van Assesse. En ook de reizigers van Ham-sur-Sambre hebben een perfect alternatief in de stations van Moustier en Jemeppe-sur-Sambre (naast het TEC-aanbod).

Re: Haltes sluiten

Geplaatst: 05 apr 2023, 10:00
door overweg13
In Florée is ondertussen een respectabel aantal woningen bijgebouwd. Dat is op veel plaatsen het geval ook aan de in 1984 gesloten halten. Ik denk dan o.a. aan Saintes, maar er zijn veel meer gevallen.

Re: Haltes sluiten

Geplaatst: 05 apr 2023, 13:35
door BlackEagle
overweg13 schreef: 05 apr 2023, 10:00 In Florée is ondertussen een respectabel aantal woningen bijgebouwd. Dat is op veel plaatsen het geval ook aan de in 1984 gesloten halten. Ik denk dan o.a. aan Saintes, maar er zijn veel meer gevallen.
Waar? Florée had in 1976 maar liefst 417 inwoners, in 2020 waren dat er 431.

Saintes anderzijds had in 1976 2759 inwoners, momenteel 2781.

Enorme groeipercentages dus...

Re: Haltes sluiten

Geplaatst: 05 apr 2023, 13:45
door overweg13
Ik ben ze niet gaan tellen, ik heb gewoon gemerkt dat in de buurt van de vroegere halten veel nieuwbouw is bijgekomen. Het zijn natuurlijk de bewoners van die huizen die in aanmerking komen als potentiële reizigers. Maar Florée mag dan een pover ding zijn, 2781 inwoners voor een deelgemeente van Tubize, vind ik al behoorlijk veel. Als men alle halten in dorpen met minder dan 2781 inwoners moet sluiten, dan blijft er niet zo veel meer over. Overigens zou Saintes een perfect S-station kunnen zijn. Nu moeten alle automobilisten dagelijks naar het Brusselse pendelen over verzadigde autowegen en gewestwegen.