Vervoersplan 2023-2026

Alles over reizigerstreinen in België.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door TimJ36 »

ToMiKoN schreef: 21 apr 2023, 22:12 Ik ben ook echt teleurgesteld in het plan voor West-Vlaanderen. Ze trekken eigenlijk enkel fouten uit het verleden recht.

Als Blankenbergenaar snap ik nog steeds niet dat er bij ons geen tweede IC stopt. Ieder station met zoveel reizigers heeft die. Ook werd in 2015 al een viaduct geopend terug hoogte van de Blauwe toren om vlotter treinverkeer mogelijk te maken. AL heeft dat nog voor geen nenkele trein extra naar hier gezorgd.
https://www.hln.be/blankenberge/vanaf-v ... ~a6fc4a1d/

Hopelijk mogen we meer verwachten als de sporen tussen Gent-Brugge ontdubbeld zijn....
De bijkomende verbinding kan dan stoppen in Brugge Sint Pieters. Er ligt daar immers de gratis Parking Waggelwater (+180 plaatsen) die kan worden gebruikt als pendelparking om minder auto's tot in de Brugse binnenstad te laten rijden. Daarnaast heeft het voordelen voor de bewoners van de wijk Sint-Pieters en het naastgelegen AZ Sint Jan.

Voorwaarde is uiteraard dat er minstens twee verbindingen per uur in beide richtingen zijn: de bestaande Mechelen-Gent-Brugge-Zeebrugge, en een bijkomende Brugge-Blankenberge door middel van doortrekking van de IC Kortrijk-Brugge tot Blankenberge, een extra L-trein Gent-Brugge-Blankenberge, of een losse pendel.

Al is het al een hele verbetering dat de treinen Brugge-Zeebrugge in het weekend nu ieder uur rijden in plaats van 1x om de twee uur.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 22 apr 2023, 15:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 22 apr 2023, 09:00
ToMiKoN schreef: 21 apr 2023, 22:12 Hopelijk mogen we meer verwachten als de sporen tussen Gent-Brugge ontdubbeld zijn....
Het derde spoor tussen Blauwe Toren en Brugge is ook een voorwaarde hiervoor :roll:
Ik zie volgende vertrekken ieder uur vanuit Brugge
xx.33 -> Knokke
xx.36 -> Zeebrugge
xx.55 -> Blankenberge

Waarom kan er op xx.25 geen trein naar Blankenberge ? Wat rijdt er in de weg ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 22 apr 2023, 15:30
Shrek schreef: 22 apr 2023, 09:00
ToMiKoN schreef: 21 apr 2023, 22:12 Hopelijk mogen we meer verwachten als de sporen tussen Gent-Brugge ontdubbeld zijn....
Het derde spoor tussen Blauwe Toren en Brugge is ook een voorwaarde hiervoor :roll:
Waarom kan er op xx.25 geen trein naar Blankenberge ? Wat rijdt er in de weg ?
Heel veel goederentreinen naar de haven van Zeebrugge.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door TimJ36 »

Shrek schreef: 22 apr 2023, 15:32
Portbou schreef: 22 apr 2023, 15:30 Waarom kan er op xx.25 geen trein naar Blankenberge ? Wat rijdt er in de weg ?
Heel veel goederentreinen naar de haven van Zeebrugge.
De capaciteit van de goederentreinen is recentelijk opgetrokken dankzij vernieuwingen aan de infrastructuur van de sporenbundels. Mogelijkheden tot samenstellingen tot 750 meter ofwel 45 wagons.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 22 apr 2023, 15:44
Shrek schreef: 22 apr 2023, 15:32
Portbou schreef: 22 apr 2023, 15:30 Waarom kan er op xx.25 geen trein naar Blankenberge ? Wat rijdt er in de weg ?
Heel veel goederentreinen naar de haven van Zeebrugge.
De capaciteit van de goederentreinen is recentelijk opgetrokken dankzij vernieuwingen aan de infrastructuur van de sporenbundels. Mogelijkheden tot samenstellingen tot 750 meter ofwel 45 wagons.
Inderdaad, er kunnen nu nog meer goederentreinen binnenrijden in Zeebrugge. Maar die moeten dan ook wel rijpaden hebben tussen Brugge en Zeebrugge. Daardoor is er daar momenteel geen ruimte voor extra passagierstreinen. Moesten daar extra passagierstreinen komen gaan de goederenvervoerders terecht klagen dat zij de modal shift niet kunnen bewerkstelligen wegens te weinig rijpaden en te slechte uren.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door CursorX »

TimJ36 schreef: 22 apr 2023, 15:44
Shrek schreef: 22 apr 2023, 15:32
Portbou schreef: 22 apr 2023, 15:30 Waarom kan er op xx.25 geen trein naar Blankenberge ? Wat rijdt er in de weg ?
Heel veel goederentreinen naar de haven van Zeebrugge.
De capaciteit van de goederentreinen is recentelijk opgetrokken dankzij vernieuwingen aan de infrastructuur van de sporenbundels. Mogelijkheden tot samenstellingen tot 750 meter ofwel 45 wagons.
Dat zijn er ook maar een paar, de rest van de sporen is daar niet op aangepast, dus als je zo’n lange trein hebt maar er is geen spoor vrij, sta je daar met de miserie.

Om aan te geven hoe druk het daar is, onlangs miste ik met mijn goederentrein mijn treinpad door een technisch probleempje in Zeebrugge, vertrek was voorzien 18:08, technisch probleem was opgelost rond 18:30, ik heb moeten wachten tot 21:25 om te vertrekken omdat er dan pas een gaatje vrij was om te rijden. Zo verzadigd is het stuk tussen Zeebrugge en Brugge dus…
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door BlackEagle »

ovspotter_be schreef: 20 apr 2023, 21:51 Ik vond dat ook al altijd een rare frequentie maar dat stond volgens mij toch echt in de roadshows van het vorige vervoersplan.
S1 2x per uur en tijdens de spits 3x per uur.
Ik meen mij te herinneren dat het enkel ging om het stuk tussen Antwerpen en Mechelen, niet tussen Mechelen en Brussel. Daar is voor enkele vrij grote stations (Kontich-Lint, Duffel, Sint-Katelijne-Waver) enkel de S1 als aanbod.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door ToMiKoN »

TimJ36 schreef: 22 apr 2023, 15:29
ToMiKoN schreef: 21 apr 2023, 22:12 Ik ben ook echt teleurgesteld in het plan voor West-Vlaanderen. Ze trekken eigenlijk enkel fouten uit het verleden recht.

Als Blankenbergenaar snap ik nog steeds niet dat er bij ons geen tweede IC stopt. Ieder station met zoveel reizigers heeft die. Ook werd in 2015 al een viaduct geopend terug hoogte van de Blauwe toren om vlotter treinverkeer mogelijk te maken. AL heeft dat nog voor geen nenkele trein extra naar hier gezorgd.
https://www.hln.be/blankenberge/vanaf-v ... ~a6fc4a1d/

Hopelijk mogen we meer verwachten als de sporen tussen Gent-Brugge ontdubbeld zijn....
De bijkomende verbinding kan dan stoppen in Brugge Sint Pieters. Er ligt daar immers de gratis Parking Waggelwater (+180 plaatsen) die kan worden gebruikt als pendelparking om minder auto's tot in de Brugse binnenstad te laten rijden. Daarnaast heeft het voordelen voor de bewoners van de wijk Sint-Pieters en het naastgelegen AZ Sint Jan.

Voorwaarde is uiteraard dat er minstens twee verbindingen per uur in beide richtingen zijn: de bestaande Mechelen-Gent-Brugge-Zeebrugge, en een bijkomende Brugge-Blankenberge door middel van doortrekking van de IC Kortrijk-Brugge tot Blankenberge, een extra L-trein Gent-Brugge-Blankenberge, of een losse pendel.

Al is het al een hele verbetering dat de treinen Brugge-Zeebrugge in het weekend nu ieder uur rijden in plaats van 1x om de twee uur.
Het AZ Sint-Jan is het grootste ziekenhuis van het Noorden van de provincie en heeft zo dicht een trein station. Dat zou zo al een top reden zijn om een tweede trein te laten stoppen. Ook nu er in Blankenberge geen ziekenhuis meer die naam waardig is, zou het ons ook veel sneller een OV verbinding geven naar dit ziekenhuis! Er ligt meer potentieel op deze as dan mensen in Brussel soms denken!
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door trainlovertje »

ToMiKoN schreef: 24 apr 2023, 09:45 Er ligt meer potentieel op deze as dan mensen in Brussel soms denken!
Dat is het probleem niet, de capaciteitsbeperking op de lijn is daar het probleem. Goederentreinen hebben economisch een veel groter belang dan een tweede trein per uur naar Blankenberge, dus maakt men op dat vlak een verdedigbare keuze. Een stop in Brugge-Sint-Pieters vermindert waarschijnlijk de capaciteit met nog een extra rijpad per uur voor goederentreinen, helaas.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door ToMiKoN »

Portbou schreef: 22 apr 2023, 15:30
Shrek schreef: 22 apr 2023, 09:00
ToMiKoN schreef: 21 apr 2023, 22:12 Hopelijk mogen we meer verwachten als de sporen tussen Gent-Brugge ontdubbeld zijn....
Het derde spoor tussen Blauwe Toren en Brugge is ook een voorwaarde hiervoor :roll:
Ik zie volgende vertrekken ieder uur vanuit Brugge
xx.33 -> Knokke
xx.36 -> Zeebrugge
xx.55 -> Blankenberge

Waarom kan er op xx.25 geen trein naar Blankenberge ? Wat rijdt er in de weg ?
Als gewone leek zou ik ook zeggen, er kan nog wel eentje bij ... maar ik zal het punt missen waarschijnlijk. We werken met steeds betere treinbegeleidingssystemen, we hebben een betere kruising ...

Hoeveel rijpaden zitten er in een uur? Hoeveel wordt er effectief van gebruikt naar Zeebrugge? Ik zie toch weinig goederentreinen voorbij komen als ik in het station van Brugge op een trein wacht. Soms langer dan een half uur.

Wat is er met die plannen van het 3de spoor gebeurt? De brug op Sint-Pieters is volgens mij al aangepast ....
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door FLV-FGSP »

De presentatie van Luik staat er nu ook. Interessant: L01 Luik - Namen wordt vanaf december 2025 S45 met verdubbeling van het aanbod door de week en in het weekend. Statte verliest zijn IC-status.
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Davy »

CursorX schreef: 22 apr 2023, 16:35
TimJ36 schreef: 22 apr 2023, 15:44
Shrek schreef: 22 apr 2023, 15:32
Heel veel goederentreinen naar de haven van Zeebrugge.
De capaciteit van de goederentreinen is recentelijk opgetrokken dankzij vernieuwingen aan de infrastructuur van de sporenbundels. Mogelijkheden tot samenstellingen tot 750 meter ofwel 45 wagons.
Dat zijn er ook maar een paar, de rest van de sporen is daar niet op aangepast, dus als je zo’n lange trein hebt maar er is geen spoor vrij, sta je daar met de miserie.

Om aan te geven hoe druk het daar is, onlangs miste ik met mijn goederentrein mijn treinpad door een technisch probleempje in Zeebrugge, vertrek was voorzien 18:08, technisch probleem was opgelost rond 18:30, ik heb moeten wachten tot 21:25 om te vertrekken omdat er dan pas een gaatje vrij was om te rijden. Zo verzadigd is het stuk tussen Zeebrugge en Brugge dus…
Toch vind ik dit opvallend. Momenteel telt dit gedeelte standaard 6 treinen per uur, in de spits komen er enkele P's bij. In Nederland propt men op de Brabantroute zo 12 treinen van NS per uur en evenveel cargo. Dan maak ik mij de bedenking of het bij Brugge-Sint-Pieters zo "vol" is...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Steve »

FLV-FGSP schreef: 24 apr 2023, 15:10 De presentatie van Luik staat er nu ook. Interessant: L01 Luik - Namen wordt vanaf december 2025 S45 met verdubbeling van het aanbod door de week en in het weekend. Statte verliest zijn IC-status.
En ook nog heel wat andere nieuwigheden op nagenoeg alle S'en en L'en rond Luik, heb alles zonet toegevoegd in de openingspost. L01 => S45 zou trouwens al vanaf december 2023 gelden, enkel voor het weekend zou het wachten zijn tot december 2025 (tot dan nog steeds de huidige situatie, dus een L om de 2 uur - groot contrast met de week ineens - en de IC niet langer in Statte).
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door FLV-FGSP »

Steve schreef: 24 apr 2023, 17:19 L01 => S45 zou trouwens al vanaf december 2023 gelden, enkel voor het weekend zou het wachten zijn tot december 2025 (tot dan nog steeds de huidige situatie, dus een L om de 2 uur - groot contrast met de week ineens - en de IC niet langer in Statte).
Wel, volgens slide 30 van de Luikse presentatie is de verdubbeling van het aanbod (zowel week als weekend) pas voor dec. 2025. In de mondelinge toelichting werd ook gezegd dat op het plaatje op pag. 28 de verkeerde kleur werd gebruikt.
Laatst gewijzigd door FLV-FGSP op 24 apr 2023, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Shrek »

Davy schreef: 24 apr 2023, 16:53 Toch vind ik dit opvallend. Momenteel telt dit gedeelte standaard 6 treinen per uur, in de spits komen er enkele P's bij. In Nederland propt men op de Brabantroute zo 12 treinen van NS per uur en evenveel cargo. Dan maak ik mij de bedenking of het bij Brugge-Sint-Pieters zo "vol" is...
Het klopt inderdaad dat het nog niet helemaal vol zit tussen Brugge en Blauwe Toren, met wat schuiven en buffertijden in Brugge zou een extra trein of twee er nog wel passen. Maar...
Het beetje capaciteit dat er nog rest wordt meteen ingenomen door extra goederentreinen eens de overbelaste lijn Brugge-Gent is verdubbeld. Je extra treinen zouden dan dus weer moeten verdwijnen.
Ook moeten vandaag de goederentreinen tussen Gent en Brugge exact op het juiste moment in Brugge passeren om in de cadans op L50A te passen. En gezien er in Brugge weinig mogelijkheid is om lange treinen te stallen moeten deze rijpaden dus aansluiten op L51. Dat maakt de puzzel om passagiersrijpaden er tussen te passen een pak ingewikkelder.
Plaats reactie