Vervoersplan 2023-2026

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Steve »

Intussen zijn de befaamde roadshows rond het vervoersplan 2023-2026 begonnen en komen de presentaties gaandeweg online (https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... sport-plan), waarmee we meteen weten welke projecten concreet gepland worden van alles waar links en rechts al sprake van was op het forum - al zijn er nog een paar hordes zoals goedkeuring door de regering en beschikbaarheid personeel en infrastructuur. Ik centraliseer alles in deze post naarmate alles online komt.

Update 05/05 (op basis van de presentaties voor intussen alle provincies en een aantal andere bronnen, dus in principe compleet):

December 2023
- Nieuwe IC Charleroi - Leuven met haltes in Fleurus (aansluiting TEC luchthaven), Court-Saint-Etienne, Ottignies, Waver en Heverlee, rijdt elke dag
- S35 Antwerpen - Noorderkempen rijdt de hele dag tijdens de week
- S32 Puurs - Antwerpen - Essen rijdt op zaterdag twee keer per uur
- S8 Zottegem - Ottignies rijdt ook tijdens het weekend op het volledige parcours (geen gedeeltelijke S3 meer)
- S61 Waver - Jambes rijdt elk uur in het weekend
- IC Moeskroen - Luik stopt tijdens het weekend (net zoals tijdens de week) enkel nog in Tamines tussen Charleroi en Namen als gevolg van uurdienst S61
- Afschaffing van een reeks (lokale) P-treinen met lage bezetting en alternatief binnen de 30 minuten (onder meer op Hasselt-Genk en rond Charleroi en Bergen)
- S42 Liers - Flémalle-Haute rijdt twee keer per uur in de week
- S44 wordt Borgworm - Luik - Wezet tijdens de week
- Drielandentrein Luik - Maastricht - Aken gaat rijden als S43 (waardoor in Bressoux en Wezet tijdens de week een halfuurdienst ontstaat samen met de S44)
- S41 krijgt een variant Luik - Verviers - Aken (met 18 + I11) en (enkel tijdens de week) Hasselt - Luik - Verviers
- L09 vanuit Spa-Géronstère wordt ingekort tot Verviers-Centraal
- S53 Lokeren - Gent wordt doorgetrokken tot Oudenaarde tijdens de week, Ronse in de spits (afgestemd op de S51 waardoor de P-treinen er wegvallen)

December 2024
- Latere vertrekken S-net Brussel op vrijdag en zaterdag (S1, S2, S3 enkel op vrijdag en een stuk vroeger dan de rest, S8, S10), meestal tot ruim na 1 u in Brussel-Centraal
- S3 rijdt op zaterdag tussen Dendermonde en Brussel-Zuid (er staat wel niet bij wat er dan met de IC Lokeren-Brussel-Gent gebeurt die nu ongeveer in dat rijpad zit)
- S4 rijdt het hele weekend tussen Aalst en Brussel-Luxemburg
- Bijkomende IC in het weekend tussen Luik-Guillemins en Brussel-Zuid, via HSL en met stops in Ans en Leuven
- Bijkomende IC in het weekend tussen Brussel-Zuid en Charleroi-Centraal (doortrekking huidige Antwerpen - Brussel)
- S62 Charleroi - La Louvière - Charleroi rijdt op zaterdag elk uur
- S63 Charleroi - Erquelinnes rijdt op zaterdag elk uur (Maubeuge lijkt elke twee uur te blijven)
- Latere vertrekken S-net Antwerpen op vrijdag (S1, S32 noord, S33 en L23 allemaal tot grofweg 1 u, S32 zuid en S34 tot na 23 u) en zaterdag (S1, S32 noord en L23 allemaal tot grofweg 1 u, S32 zuid tot ca. 23 u, S53 tot middernacht)
- Beperking IC Kortrijk - Brussel - Sint-Niklaas tot Dendermonde in de week
- S34 Antwerpen - Lokeren rijdt tijdens de week twee keer per uur op het volledige traject (met bediening van alle haltes) en een keer per uur verder tot Dendermonde als vervanging van de geschrapte IC (twee keer in de spits)
- IC Leuven - Aarschot - Antwerpen rijdt ook tijdens het weekend
- IC Antwerpen - Heist-ODB - Hasselt - Luik verliest z'n stop in Aarschot in het weekend, zelfde bediening als tijdens de week
- S51 Eeklo - Gent - Ronse rijdt op zondag elk uur
- L31 Hasselt - Mol rijdt op zondag elk uur
- S33 Antwerpen - Mol rijdt een keer per uur in het weekend
- IC Antwerpen - Turnhout krijgt door de S33-bediening in het weekend hetzelfde stoppatroon als tijdens de week
- Nieuwe "snelle" Benelux Brussel - Amsterdam
- Terugkeer van 6 P's die o.v.w. corona geschrapt waren (onder meer van/naar Châtelet)
- S6 krijgt meer keertijd in Schaarbeek, S19 in Châtelet (onduidelijk of dat met of zonder reizigers is)

Juni 2025
- S4 Aalst - Mechelen wordt S4 Aalst - Louvain-la-Neuve en rijdt 2x per uur tijdens de week (na spoorverdubbeling doorsteek L50-L161, stoppatroon op L161 te bevestigen)
- S6 rijdt twee keer per uur tijdens de week tussen Denderleeuw en Edingen
- S7 Halle - Vilvoorde rijdt twee keer per uur, deels ter compensatie wegvallen S4 (waarvan 1x door tot Hofstade en Mechelen)
- S8 rijdt ook tijdens de week twee keer per uur op het volledige traject (stoppatroon op L161 te bevestigen)
- S3 definitief beperkt tot Dendermonde - Brussel-Zuid als gevolg van de uitgebreide S8

December 2025
- S5 rijdt 2x per uur op zaterdag en tijdens schoolvakanties
- S9 rijdt 1x per uur op zaterdag (beperkt tot Leuven)
- Bijkomende IC in het weekend tussen Bergen en Schaarbeek
- Opening Moensberg (S1) en Braine-Alliance (S9, S19)
- Herschikking L-treinen rond Bergen ergens in 2025 (L29 non-stop tussen Jurbise en Bergen, L31 doorgetrokken van Jurbise naar Bergen ter compensatie, L uit Quévy rijdt door naar La Louvière ipv Moeskroen)
- "IC" Kortrijk-Brugge rijdt in het weekend elk uur ipv 2 uur
- L01 Luik - Namen wordt S45 en rijdt elk halfuur tijdens de week, elk uur tijdens het weekend (IC's op die as stoppen dan ook niet meer in Statte)
- L15 Luik - Marloie rijdt elk uur in het weekend
- S33 Antwerpen - Mol rijdt twee keer per uur tijdens de week
- L Mol - Hasselt krijgt een P-trein in beide richtingen in de spits
- Terugkeer van 6 andere "corona-P's" (maar kennelijk geen volledige terugkeer naar de situatie van vroeger)

Later
- De S4 en S8 zullen allemaal in alle tussenliggende stations stoppen (als alles op 4 sporen is rond 2027 - tot dan toe wellicht verschillend tussen beide S'en)
- Uitbreiding aanbod op L124 als daar ook alles op 4 sporen is (2030+)
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door jan_olieslagers »

Bedankt, @Steve!

Betreffende
S4 Aalst - Mechelen wordt S4 Aalst - Louvain-la-Neuve en rijdt 2x per uur tijdens de week (na spoorverdubbeling doorsteek L50-L161)
: is de verdubbeling van die doorsteek (L161/1, toch?) dan op korte termijn voorzien? Ik wist wel dat het was voorbereid tijdens de herbouw van L28 aan de kant Schaarbeek, maar zou verwachten dat men dat ofwel ineens zou hebben uitgevoerd of het anders op de lange baan geschoven?

Overigens heb ik gemengde gevoelens bij de wijziging van de route van de S4: om bv. van Schuman naar het Mechelse te sporen was dat tenminste een beetje een alternatief als L26 in de knoop lag bezuiden Brussel - wat ik meermaals heb meegemaakt. Maar het was natuurlijk wel een gek trace, met die hele korte bocht L26/2 in Etterbeek. Alleen maar hopen dat Infrabel die nu niet sito presto gaat opbreken "want er rijden toch geen treinen meer" - dat verhaaltje kennen we intussen...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Steve »

jan_olieslagers schreef: 17 apr 2023, 16:56 Betreffende
S4 Aalst - Mechelen wordt S4 Aalst - Louvain-la-Neuve en rijdt 2x per uur tijdens de week (na spoorverdubbeling doorsteek L50-L161)
: is de verdubbeling van die doorsteek (L161/1, toch?) dan op korte termijn voorzien? Ik wist wel dat het was voorbereid tijdens de herbouw van L28 aan de kant Schaarbeek, maar zou verwachten dat men dat ofwel ineens zou hebben uitgevoerd of het anders op de lange baan geschoven?
In de presentatie voor Brussel (https://cdn.belgiantrain.be/-/media/cor ... C854DF83DD) staat op pagina 89 dat die werkzaamheden van 29/06/2024 tot 07/07/2024 gepland zijn. Het zal daarna dus wel nog een jaar wachten zijn tot er echt een voordeel uit gehaald kan worden door de hogere frequentie.

Er wordt wel nergens gesproken over de impact op de S10 (die om het uur blijft rijden), want die zal er sowieso zijn omdat de tweede S4 in de huidige dienstregeling pal in die z'n rijpad zal zitten. Bij het herschikken van de dienstregeling zul je sowieso een onevenwicht krijgen aan een van beide kanten, ofwel op L161 (een 40-20 kan daar minder kwaad aangezien er met de S8 erbij vier treinen per uur zullen zijn), ofwel op L50 (waar het minder goed zou uitkomen als de S4 30/30 wordt met de S10 dan ergens ertussen, ideaal zou zijn een 20/20/20 met de S10 erbij).
jan_olieslagers schreef: 17 apr 2023, 16:56 Overigens heb ik gemengde gevoelens bij de wijziging van de route van de S4: om bv. van Schuman naar het Mechelse te sporen was dat tenminste een beetje een alternatief als L26 in de knoop lag bezuiden Brussel - wat ik meermaals heb meegemaakt. Maar het was natuurlijk wel een gek trace, met die hele korte bocht L26/2 in Etterbeek. Alleen maar hopen dat Infrabel die nu niet sito presto gaat opbreken "want er rijden toch geen treinen meer" - dat verhaaltje kennen we intussen...
Wordt gecompenseerd door een frequentieverhoging op de S7, dus tussen Mechelen en de Europese wijk (in casu Merode) verandert er eigenlijk niets - ik denk ook niet dat iemand de S4 nam om Merode en Delta te passeren en dan een pak later in Schuman ongeveer op hetzelfde punt weer uit te komen. De toekomst van L26/2 is te bekijken, er zijn alvast flinke kosten gemaakt bij de bouw van het Europaziekenhuis erboven om die in stand te houden dus ik veronderstel dat die niet zomaar zal verdwijnen. Ik denk dat er sowieso nog het nodige dienstverkeer is over die verbinding.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door jpvdveer »

Vanaf juni 2025, wanneer de nieuwe sporen tussen Watermaal en Bakenbos in dienst komen, op werkdagen als ik het goed zie dus 4 S-treinen per uur (S4+S8) tussen Brussel Luxemburg en Ottignies (waarbij het haltepatroon zal afhangen van de exacte spoorcapaciteit - m.a.w timing van de verdere viersporigheid tot Ottignies).

Dat is een forse stap voorwaarts.
BVG1988
Berichten: 565
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door BVG1988 »

Ik ben benieuwd welk rijpad de S8 in het weekend gaat krijgen. Als dat van de 39xx wordt overgenomen en de S3 22xx valt weg, dan is er in Zottegem geen aansluiting (meer) met de IC23 richting Kortrijk/Oostende, want de 39xx rijdt achter de IC23 in de week.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door jan_olieslagers »

Wordt gecompenseerd door een frequentieverhoging op de S7, dus tussen Mechelen en de Europese wijk (in casu Merode) verandert er eigenlijk niets
Hmhmhm. Behalve dat de S7 helemaal niet stopt in Weerde, en er tot Mechelen flink wat langer over doet met dat mooie toeristische uitstapje naar Planckendaal, met 2 haltes (Hofstade en Muizen) ipv 1 (Weerde). Bovendien is de gelijkgrondse gruising van L27B met L27, juist ten zuiden van Weerde, een bron van storingen en vertragingen. Voor reizigers van/naar Vilvoorde en Eppegem is het een aanvaardbare compensatie, dat wel.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Shrek »

jpvdveer schreef: 17 apr 2023, 18:19 Vanaf juni 2025, wanneer de nieuwe sporen tussen Watermaal en Bakenbos in dienst komen, op werkdagen als ik het goed zie dus 4 S-treinen per uur (S4+S8) tussen Brussel Luxemburg en Ottignies (waarbij het haltepatroon zal afhangen van de exacte spoorcapaciteit - m.a.w timing van de verdere viersporigheid tot Ottignies).

Dat is een forse stap voorwaarts.
Eigenlijk is het hele plan weer een forse stap voorwaarts. De laatste 20 jaar is het aanbod er stelselmatig op vooruit gegaan en die groei zet zich dus door.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door desirootje »

December 2023
- Nieuwe IC Charleroi - Leuven met haltes in Fleurus (aansluiting TEC luchthaven), Court-Saint-Etienne, Ottignies, Waver en Heverlee, rijdt elke dag
Ik snap dat Court-Saint-Etienne het grootste station is op L140 maar het steekt er niet bepaald met hoofd en schouders bovenuit, ik zie dan eerder het nut in om in een kleiner station zoals Villers-la-Ville te stoppen in het midden van die lijn dan in station 3 km van Ottignies... Dit is geen Liedekerke-Denderleeuw situatie, 322 opstappers is acceptabel maar niet geweldig...
December 2024
- S3 rijdt op zaterdag tussen Dendermonde en Brussel-Zuid (er staat wel niet bij wat er dan met de IC Lokeren-Brussel-Gent gebeurt die nu ongeveer in dat rijpad zit)
De S10 is al soort van in 2 gesplitst, men kan de S10 wss wel even laten stilstaan in Brussel Zuid voordat hij naar Dendermonde rijdt, waardoor de S3 daarmee een halfuurdienst kan aangaan. Anderzijds is de IC 2200 een vreemde IC en kan men mss een wissel doen met 3400 vanuit Binche, die richting Lokeren sturen en de 2200 naar Schaarbeek? Het kaartje toont nog het bestaan van de IC in het weekend maar daar zitten wel vaker fouten in, anderzijds spreekt men over de S3 als de snelste manier om Centraal en Noord te bereiken, wat eerder wijst naar een afschaffing van de IC...
Juni 2025
- S4 Aalst - Mechelen wordt S4 Aalst - Louvain-la-Neuve en rijdt 2x per uur tijdens de week (na spoorverdubbeling doorsteek L50-L161)
De S4 verdubbelen zonder de S10 lijkt me een vreemd idee, maar zo zijn er in Denderleeuw mss eindelijk overstappen mogelijk tussen de 2 helften van L50... Tegen dan zou een deel van Brussel-Ottignies al 4 sporig moeten zijn dus beiden kunnen. Ik verwacht eigenlijk een 15/15/30 frequentie op L50, sinds de S10 uiteindelijk ook verdubbelt zou worden, en dan moet men minder sleutelen.
- S6 rijdt 2x per uur tijdens de week tussen Denderleeuw en Edingen
Ik hoop dat men de S6 geen letterlijke halfuursbediening geven, het zou beter zijn om de nieuwe iets vroeger te laten rijden (max 5 minuten) om zo meer overstappen mogelijk te maken in Denderleeuw en de huidige overstappen gemakkelijker te maken.
- S7 Halle - Vilvoorde rijdt 2x per uur, deels ter compensatie wegvallen S4 (waarvan 1x door tot Hofstade en Mechelen)
Ik hoop dat de verdubbeling van de S7 enkel door de werken in Mechelen wordt beperkt, want Hofstade verdient beter.
December 2025
- Herschikking L-treinen rond Bergen ergens in 2025 (L29 non-stop tussen Jurbise en Bergen, L31 doorgetrokken van Jurbise naar Bergen ter compensatie, L uit Quévy rijdt door naar La Louvière ipv Moeskroen)
Ik snap niet waarom men geen halfuurdienst wilt aanbieden aan Erbisoeul en Ghlin, de stations tussen Mons en Saint-Ghislain hebben dat wel, waarom hier niet, wilt men hiermee Ath en Geraardsbergen compenseren voor het gebrek aan IC treinen (in die richting)?
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door desirootje »

jan_olieslagers schreef: 17 apr 2023, 19:39
Wordt gecompenseerd door een frequentieverhoging op de S7, dus tussen Mechelen en de Europese wijk (in casu Merode) verandert er eigenlijk niets
Hmhmhm. Behalve dat de S7 helemaal niet stopt in Weerde, en er tot Mechelen flink wat langer over doet met dat mooie toeristische uitstapje naar Planckendaal, met 2 haltes (Hofstade en Muizen) ipv 1 (Weerde). Bovendien is de gelijkgrondse gruising van L27B met L27, juist ten zuiden van Weerde, een bron van storingen en vertragingen. Voor reizigers van/naar Vilvoorde en Eppegem is het een aanvaardbare compensatie, dat wel.
dat is een compensatie, de huidige S4 doet dat ook niet, voor Weerde verandert er niets dus is er geen compensatie nodig, de S5 en S1 rijden zoals gwn, evenveel treinen als nu, in het weekend zelfs meer. Wat voor compensatie heb je dan nog nodig, en waarvoor?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door jan_olieslagers »

desirootje schreef: 17 apr 2023, 20:28
jan_olieslagers schreef: 17 apr 2023, 19:39
Wordt gecompenseerd door een frequentieverhoging op de S7, dus tussen Mechelen en de Europese wijk (in casu Merode) verandert er eigenlijk niets
Hmhmhm. Behalve dat de S7 helemaal niet stopt in Weerde, en er tot Mechelen flink wat langer over doet met dat mooie toeristische uitstapje naar Planckendaal, met 2 haltes (Hofstade en Muizen) ipv 1 (Weerde). Bovendien is de gelijkgrondse gruising van L27B met L27, juist ten zuiden van Weerde, een bron van storingen en vertragingen. Voor reizigers van/naar Vilvoorde en Eppegem is het een aanvaardbare compensatie, dat wel.
dat is een compensatie, de huidige S4 doet dat ook niet, voor Weerde verandert er niets dus is er geen compensatie nodig, de S5 en S1 rijden zoals gwn, evenveel treinen als nu, in het weekend zelfs meer. Wat voor compensatie heb je dan nog nodig, en waarvoor?
Vergissing van mij, jawel. Ik begrijp nu beter: de S7 krijgt dus een tweede rit per uur, en die gaat ook ten noorden van Vilvoorde de route van de huidige S4 overnemen. De andere rit per uur blijft Halle-Vilvoorde. Dat is inderdaad een nagenoeg evenwaardig aanbod, eigenlijk wordt er alleen een ander etiketje geplakt op het boemeltje dat Hofstade bedient van Mechelen tot Vilvoorde.

Waarom Hofstade meer zou verdienen zie ik niet zo goed: ik heb weliswaar nooit op die S4 gezeten, maar de parking aan Hofstade heb ik toch nooit zien uitpuilen. Het meeste potentieel dat ik daar zie komt van connecties met de bus, het ligt aan de drukke Tervuursesteenweg en daar passeren nogal wat bussen. Maar voor de rest ligt het stationnetje maar aan de rand van een voorstadje van Mechelen, dat zelf ook al geen wereldstad is.
Misschien nog enig potentieel in Plankendaal, in het weekeinde?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 17 apr 2023, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door trainlovertje »

Steve schreef: 17 apr 2023, 16:35 Update 17/04 (Brussel, Henegouwen):
Daarbij zelf nog enkele aanvullingen:
- De S8 zal binnenkort de enige S-trein zijn tussen Zottegem en Brussel, in de week en in het weekend. Beide S8-diensten doen dan de hele lijn, S3 wordt beperkt tot Brussel-Zuid. Dit gaat enkel om een naamsverandering, niet om een verandering in het aanbod. (Vanaf wanneer gaat men die naamsverandering doorvoeren? Staat niet in de presentatie.)
- De S9 zal in het weekend enkel tussen Leuven en Nijvel rijden.
- Ik vermoed dat de nieuwe IC-trein tussen Schaarbeek en Mons de verlenging van de huidige weekend-stoptrein Mons - Quiévrain zal worden, dan wel in het rijpad van de Luik - Quiévrain op weekdagen.
- Volgens powerpoint Infrabel: spoorlijn 130A wordt weer volledig tweesporig in dienst gesteld, hoera enzo. Maar zag men een paar jaar geleden dan echt niet aankomen dat er capaciteitsproblemen zouden optreden? Nu duurt het nog tot 2029 voor die lijn weer helemaal klaar is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 17 apr 2023, 23:06 - Volgens powerpoint Infrabel: spoorlijn 130A wordt weer volledig tweesporig in dienst gesteld, hoera enzo. Maar zag men een paar jaar geleden dan echt niet aankomen dat er capaciteitsproblemen zouden optreden? Nu duurt het nog tot 2029 voor die lijn weer helemaal klaar is.
Dat stuk spoor dat momenteel buiten dienst is moest dringend gerenoveerd worden. Door dat van +-2013 uit te stellen tot 2028 is er een hoop geld bespaard. Daar ging het vooral om :wink:
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door ovspotter_be »

jan_olieslagers schreef: 17 apr 2023, 21:09 Waarom Hofstade meer zou verdienen zie ik niet zo goed: ik heb weliswaar nooit op die S4 gezeten, maar de parking aan Hofstade heb ik toch nooit zien uitpuilen. Het meeste potentieel dat ik daar zie komt van connecties met de bus, het ligt aan de drukke Tervuursesteenweg en daar passeren nogal wat bussen. Maar voor de rest ligt het stationnetje maar aan de rand van een voorstadje van Mechelen, dat zelf ook al geen wereldstad is.
Misschien nog enig potentieel in Plankendaal, in het weekeinde?
Ik reis regelmatig met de S4 en in Hofstade stappen toch wel steeds mensen op en/of af.
Maar ik zie ook wel potentie in een vakere bediening van Hofstade, dus waarom die 2e S7 al laten keren in Vilvoorde?
Hofstade heeft vooral ook een bediening in het weekend nodig naar mijn gevoel, want er is in de zomer toch wel redelijk wat volk vanuit Brussel dat richting Hofstade trekt voor een dagje daar aan het strand.
En op zondag rijdt er geen lijnbus naar het recreatiedomein, al gaat lijn 280 vanaf 1 juli ook op zondag rijden en dan is dat probleem ook weer opgelost.
En oké, die trein stopt dan niet in Weerde maar waren er ooit geen plannen om daar perrons aan te leggen langs L27B?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Steve »

trainlovertje schreef: 17 apr 2023, 23:06
Steve schreef: 17 apr 2023, 16:35 Update 17/04 (Brussel, Henegouwen):
Daarbij zelf nog enkele aanvullingen:
- De S8 zal binnenkort de enige S-trein zijn tussen Zottegem en Brussel, in de week en in het weekend. Beide S8-diensten doen dan de hele lijn, S3 wordt beperkt tot Brussel-Zuid. Dit gaat enkel om een naamsverandering, niet om een verandering in het aanbod. (Vanaf wanneer gaat men die naamsverandering doorvoeren? Staat niet in de presentatie.)
Wat is "binnenkort" en heb je iets meer details? Zal de S3 echt gewoon stoppen in Brussel-Zuid en niet gekoppeld worden aan iets anders? Het is toch een zekere verandering in het aanbod, want een aantal rechtstreekse verbindingen (bv. van en naar het nieuwe station Anderlecht vanuit Jette en verder op L60) wordt zo bemoeilijkt. De regelmaat van de S3 zou er daarentegen ongetwijfeld wel op vooruitgaan.
desirootje schreef: 17 apr 2023, 20:23 De S10 is al soort van in 2 gesplitst, men kan de S10 wss wel even laten stilstaan in Brussel Zuid voordat hij naar Dendermonde rijdt, waardoor de S3 daarmee een halfuurdienst kan aangaan. Anderzijds is de IC 2200 een vreemde IC en kan men mss een wissel doen met 3400 vanuit Binche, die richting Lokeren sturen en de 2200 naar Schaarbeek? Het kaartje toont nog het bestaan van de IC in het weekend maar daar zitten wel vaker fouten in, anderzijds spreekt men over de S3 als de snelste manier om Centraal en Noord te bereiken, wat eerder wijst naar een afschaffing van de IC...
Dat van die "snelste manier" slaat natuurlijk op de tussenliggende stations op L60 (Asse, Opwijk enzovoort), waar de IC niet stopt en waar de S3 daadwerkelijk een grote tijdswinst zal betekenen. De IC blijft de snelste verbinding vanuit Jette en Dendermonde (en zelfs de enige in die richting vanaf Zele en Lokeren), dus die zullen ze echt niet zomaar afschaffen in het weekend.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door trainlovertje »

Steve schreef: 18 apr 2023, 11:24 Wat is "binnenkort" en heb je iets meer details? Zal de S3 echt gewoon stoppen in Brussel-Zuid en niet gekoppeld worden aan iets anders? Het is toch een zekere verandering in het aanbod, want een aantal rechtstreekse verbindingen (bv. van en naar het nieuwe station Anderlecht vanuit Jette en verder op L60) wordt zo bemoeilijkt. De regelmaat van de S3 zou er daarentegen ongetwijfeld wel op vooruitgaan.
Die info heb ik niet helaas, maar dat valt af te leiden van de plannetjes van de S-treinen in de presentatie van Brussel.
Plaats reactie