Vervoersplan 2023-2026

Alles over reizigerstreinen in België.
trainlovertje
Berichten: 2364
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door trainlovertje »

ovspotter_be schreef: 18 apr 2023, 09:20 En oké, die trein stopt dan niet in Weerde maar waren er ooit geen plannen om daar perrons aan te leggen langs L27B?
Wat ik altijd heb begrepen, is dat men de perrons aan sporen 3 en 4 in Weerde zou verplaatsen richting Eppegem aan de andere kant van de bifurcatie. Waarom daar maar geen schot in de zaak komt, weet ik niet.
BlackEagle
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door BlackEagle »

ovspotter_be schreef: 18 apr 2023, 09:20
jan_olieslagers schreef: 17 apr 2023, 21:09 Waarom Hofstade meer zou verdienen zie ik niet zo goed: ik heb weliswaar nooit op die S4 gezeten, maar de parking aan Hofstade heb ik toch nooit zien uitpuilen. Het meeste potentieel dat ik daar zie komt van connecties met de bus, het ligt aan de drukke Tervuursesteenweg en daar passeren nogal wat bussen. Maar voor de rest ligt het stationnetje maar aan de rand van een voorstadje van Mechelen, dat zelf ook al geen wereldstad is.
Misschien nog enig potentieel in Plankendaal, in het weekeinde?
Ik reis regelmatig met de S4 en in Hofstade stappen toch wel steeds mensen op en/of af.
Maar ik zie ook wel potentie in een vakere bediening van Hofstade, dus waarom die 2e S7 al laten keren in Vilvoorde?
Hofstade heeft vooral ook een bediening in het weekend nodig naar mijn gevoel, want er is in de zomer toch wel redelijk wat volk vanuit Brussel dat richting Hofstade trekt voor een dagje daar aan het strand.
En op zondag rijdt er geen lijnbus naar het recreatiedomein, al gaat lijn 280 vanaf 1 juli ook op zondag rijden en dan is dat probleem ook weer opgelost.
En oké, die trein stopt dan niet in Weerde maar waren er ooit geen plannen om daar perrons aan te leggen langs L27B?
Hofstade is idd een kleine halte, die vooral gehinderd wordt door het gebrek aan een weekendbediening. Zowel Hofstade (naast het gelijknamige Domein) en Muizen (niet ver van Planckendael) lijken mij wel wat weekendpotentieel te hebben. Daarnaast is de kern van Hofstade (die bovendien vlak naast het station ligt) vrij substantieel (bijna 5000 inwoners). En vergeet niet dat ook Muizen met de S4/S7 een rechtstreekse verbinding met Brussel heeft op die manier. Weerde heeft misschien niet de S4/S7 maar wordt natuurlijk ook door de S1 bediend, die door de NZV gaat en zowizo meer reizigers zal aantrekken.
Steve schreef: 18 apr 2023, 11:24
trainlovertje schreef: 17 apr 2023, 23:06 Daarbij zelf nog enkele aanvullingen:
- De S8 zal binnenkort de enige S-trein zijn tussen Zottegem en Brussel, in de week en in het weekend. Beide S8-diensten doen dan de hele lijn, S3 wordt beperkt tot Brussel-Zuid. Dit gaat enkel om een naamsverandering, niet om een verandering in het aanbod. (Vanaf wanneer gaat men die naamsverandering doorvoeren? Staat niet in de presentatie.)
Wat is "binnenkort" en heb je iets meer details? Zal de S3 echt gewoon stoppen in Brussel-Zuid en niet gekoppeld worden aan iets anders? Het is toch een zekere verandering in het aanbod, want een aantal rechtstreekse verbindingen (bv. van en naar het nieuwe station Anderlecht vanuit Jette en verder op L60) wordt zo bemoeilijkt. De regelmaat van de S3 zou er daarentegen ongetwijfeld wel op vooruitgaan.
Door de traagheid van de S3 in de NZV is het alternatief met de metro bijna evenwaardig (en uiteraard vele malen frequenter): Anderlecht-Bockstael is 24min met de trein en (afhankelijk van de overstaptijd in Beekkant) 23-29min met de metro. Voor Anderlecht-Jette is dan zelfs weer een optie M5>Brussel-West en S10>Jette mogelijk. In tegenstelling tot bv. de S4 die ook binnen Brussel steeds de snelste verbinding zal geven tussen de Europese Wijk en het noordwesten.
ovspotter_be
Berichten: 737
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door ovspotter_be »

trainlovertje schreef: 18 apr 2023, 12:12 Wat ik altijd heb begrepen, is dat men de perrons aan sporen 3 en 4 in Weerde zou verplaatsen richting Eppegem aan de andere kant van de bifurcatie. Waarom daar maar geen schot in de zaak komt, weet ik niet.
Waarschijnlijk omdat in men in de Toekomststraat dan wat grond zal moeten onteigenen.
Verder komen deze perrons dan ook veel verder te liggen van de parking, fietsenstalling en sporen 1/2, en ik denk niet dat men dat allemaal opnieuw gaat herinrichten want alles is nog maar net vernieuwd.
Is dit het überhaupt wel waard, zoveel geld investeren voor de verplaatsing van die perrons voor die ene trein en de paar extra reizigers die deze aantrekt.
De S4 geeft nog een verbinding richting West-Brussel (Bockstael, Jette, Sint-Aghata-Berchem) terwijl de S7 eigenlijk gewoon hetzelfde traject doet als de S5 die al een halte heeft in Weerde, het enige verschil zijn de stations Merode, Delta en Arcaden.
FLV-FGSP
Berichten: 1890
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door FLV-FGSP »

Lijstje voor december 2024:
* Amplitude S-treinen Brussel en Antwerpen op vrijdag- en zaterdagavond uitgebreid
* Beperking IC26 Kortrijk – Doornik -Brussel - Waasland tot Dendermonde en verlenging van 1 van de beide S34-treinen Antwerpen - Lokeren tot Dendermonde (ma-vr)
* Weekendaanbod:
° Twee S-treinen per uur tussen Brussel en Dendermonde op zaterdag in plaats van één
° S4 rijdt 1x per uur in het weekend
° 1 S trein per uur S33 tussen Antwerpen en Herentals en Mol en versnelling van IC30 Antwerpen Turnhout (weekend)
° S62 Charleroi La Louvière Charleroi rijdt op zaterdag elk uur in plaats van elke twee uur
° S63 Erquelinnes - Charleroi rijdt op zaterdag om het uur in plaats van om de twee uur
° 2 ICs in plaats van 1 in het weekend tussen Charleroi en Brussel (in Luttre aansluiting <> luchthaven)
° Extra IC tussen Luik - Leuven en Brussel (weekend)
° IC09 rijdt ook in het weekend tussen Leuven Aarschot en Antwerpen
° IC15 rijdt ook in het weekend tussen Antwerpen en Hasselt
° 1 trein per uur in plaats van 1 trein per 2 uur op zondag op S51 Eeklo - Gent - Oudenaarde - Ronse
° 1 trein per uur in plaats van 1 trein per 2 uur op zondag op L31 Hasselt - Mol
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5329
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Steve »

Bedankt, ik heb toegevoegd wat nog niet in het lijstje stond.

De beperking van de IC Kortrijk - Brussel - Sint-Niklaas tot Dendermonde is wel opvallend - al stond het inderdaad al gesuggereerd op een van de kaartjes in de presentatie van Brussel. Zullen ze in Sint-Niklaas en zeker Lokeren wellicht niet zo leuk vinden, al zal het schrappen van de frontwissel ongetwijfeld ook voordelen hebben. Een idee wat er in het weekend dan met diezelfde IC gebeurt, temeer daar die in het rijpad zit van de S3 die nu ook op zaterdag zal rijden? Er is dan trouwens ook geen S43, wel een S53 maar die rijdt door tot Gent en kan dus ook niet zomaar overnemen naar Dendermonde.
BVG1988
Berichten: 573
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door BVG1988 »

Het traject van S3 is in de week (op de kaart pagina 28) is echter toch onduidelijk. Als je kaart van december van 2023 bekijkt, lijkt het dat de S3 zal gedaan worden met spitstrein/IC-matieraal, aangezien die op het traject aangeduid is (op gedeelte van spoorlijn 50A/C) met grijze kleur zoals de IC's. Ik neem dat het een fout moet zijn, aangezien de S8 wel de gewone blauwe kleur heeft.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
FLV-FGSP
Berichten: 1890
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door FLV-FGSP »

De volgende "roadshows":
West-Vlaanderen: donderdag 20 april, nm
Vlaams-Brabant: vrijdag 21 april, vm
Luik: maandag 24 april, nm
Limburg: dinsdag 25 april, nm
Namen: woensdag 26 april, vm
Luxemburg: woensdag 26 april, nm
Antwerpen: woensdag 3 mei, nm
Oost-Vlaanderen: vrijdag 5 mei, nm
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5329
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Steve »

De presentatie van Waals-Brabant is intussen trouwens online gezet, maar bevat qua vervoersaanbod niets wat niet al bekend was.
Spoor92
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 feb 2023, 08:19

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Spoor92 »

Ook West-Vlaanderen staat online nu.

In het kort:
  • IC Brugge-Kortrijk 1x/uur ipv 1x/2uur (december 2025)
  • 1 P-trein Kortrijk-Zottegem geschrapt
Niet geselecteerd voor deze periode:
  • 3de IC Kortrijk-Gent, door de werken aan Gent STP
  • 2de L-trein/u Gent-Brugge, door de werken aan lijn 50A
jan_olieslagers
Berichten: 3534
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door jan_olieslagers »

er is in de zomer toch wel redelijk wat volk vanuit Brussel dat richting Hofstade trekt voor een dagje daar aan het strand
Ja, maar naar mijn inzicht en ervaring zouden daar wel eens bovenmatig veel zwartrijders bij kunnen zijn. Niet echt het publiek/clienteel waar men naar uitkijkt, denk ik.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
FLV-FGSP
Berichten: 1890
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door FLV-FGSP »

Spoor92 schreef: 20 apr 2023, 13:59 Ook West-Vlaanderen staat online nu.

In het kort:
  • IC Brugge-Kortrijk 1x/uur ipv 1x/2uur (december 2025)
  • 1 P-trein Kortrijk-Zottegem geschrapt
Niet geselecteerd voor deze periode:
  • 3de IC Kortrijk-Gent, door de werken aan Gent STP
  • 2de L-trein/u Gent-Brugge, door de werken aan lijn 50A
Eigenlijk is dit maar een mager beestje voor het Westen, ik had gehoopt dat ze de IC Blankenberge - Brugge - Kortrijk (wel in de lange lijst) +/- 2025 zouden invoeren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22530
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Steven »

Heel het plan staat/valt met voldoende personeel. Ze weten ook hoe lastig het is om voor bepaalde regio’s geschikt volk aan te werven. Dus dat heeft zijn impact op de ambities.
trainlovertje
Berichten: 2364
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 20 apr 2023, 14:09
er is in de zomer toch wel redelijk wat volk vanuit Brussel dat richting Hofstade trekt voor een dagje daar aan het strand
Ja, maar naar mijn inzicht en ervaring zouden daar wel eens bovenmatig veel zwartrijders bij kunnen zijn. Niet echt het publiek/clienteel waar men naar uitkijkt, denk ik.
Waarom denk je dat? Wat is er zo fundamenteel verschillend tussen lijn 27B en lijn 25/27? Dat Brussel - Antwerpen bekend staat als een 'zwartrijderslijn' is waar, maar ik zie niet in waarom de trein naar Hofstade en Muizen nog meer geplaagd zou worden hierdoor, of daardoor geen betere bediening zou mogen krijgen.
ovspotter_be
Berichten: 737
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door ovspotter_be »

Ik snap het wel, ik reis zelf dagelijks op deze lijn en de meeste zwartrijders zijn toch wel de Brusselse jeugd, en dit is nu net het publiek dat vaak naar het recreatiedomein van Hofstade reist.
Maar ik vindt niet dat dit ten goede moet gaan van de brave ziel die netjes een ticketje koopt en nu geen trein tijdens het weekend krijgt om een keertje te gaan zwemmen of zonnen in Hofstade.
jan_olieslagers
Berichten: 3534
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door jan_olieslagers »

trainlovertje schreef: 20 apr 2023, 19:46
jan_olieslagers schreef: 20 apr 2023, 14:09
er is in de zomer toch wel redelijk wat volk vanuit Brussel dat richting Hofstade trekt voor een dagje daar aan het strand
Ja, maar naar mijn inzicht en ervaring zouden daar wel eens bovenmatig veel zwartrijders bij kunnen zijn. Niet echt het publiek/clienteel waar men naar uitkijkt, denk ik.
Waarom denk je dat? Wat is er zo fundamenteel verschillend tussen lijn 27B en lijn 25/27? Dat Brussel - Antwerpen bekend staat als een 'zwartrijderslijn' is waar, maar ik zie niet in waarom de trein naar Hofstade en Muizen nog meer geplaagd zou worden hierdoor, of daardoor geen betere bediening zou mogen krijgen.
Ga eens op een zonnige zondagnamiddag naar Hofstade "plage", en kijk eens rond wat er daar zoal aan publiek rondloopt. Dezelfde Brusselse jeugd die ook in Gent reeds volop problemen veroorzaakte, zodanig dat de Gentse overheden drastische maatregelen wilden nemen, draadafspanning en toegangscontrole aan de Blaarmeersen enzovoort.

Collega @ovspotter_be lijkt me wel goed te hebben begrepen :) En ja, zij/hij heeft ook daarin gelijk: het is triestig dat een bepaald soort publiek het zodanig kan uithangen dat men liever geen treinen inlegt, of er toch minstens geen prioriteit van maakt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie