desirootje schreef: ↑23 apr 2023, 17:10
pietje schreef: ↑23 apr 2023, 12:23
Maar in het algemeen ben ik het ook eens met de verschillende opmerkingen dat:
* De frequentie van de de stoptreinen op de meeste lijnen, dus ook die rond het Gentse, naar elk half uur moeten. Ik weet ook dat hiervoor op vele plaatsen extra infra moet komen, maar dat neemt niet weg dat zowat alle S-treinen eigenlijk minstens elk half uur moeten rijden.
* Zodra de electrificatie van Mol-Hasselt afgelopen is, een gelijkaardige opdracht rond Gent mag gestart worden om ook daar alle diesllijntjes te laten verdwijnen, waardoor we betere acceleratie kunnen bekomen voor de betrokken S-treinen
Infrabel zei laatst tegen de overheid dat ze geen nood zagen om nog meer lijnen te elektrificeren, wat wilt zeggen dat ze dat niet meer gaan doen totdat ze verplicht worden door de overheid (zoals bij de lijn naar BASF). Er is momenteel ook geen nood aan een elektrificatie met de vraag van de NMBS om batterijtreinen te kopen, de enige voordelen zouden gebruik voor goederen (niet te veel vraag naar), gebruik van vss materiaal mogelijk (handig in geval van tekorten maar geen geweldig argument), omleidingsroute voor andere werken (geldt enkel voor L86, is nog steeds geen reden alleen om te elektrificeren) en de verbeterde luchtkwaliteit (een argument voor de overheid, niet infrabel).
(...)
Niet volledig akkoord, en ik denk dat je de vragen van Infrabel aan de overheid verkeerd inschat.
Er wordt, net als in eender welk ander bedrijf' gewerkt met budgetten en "wenslijstjes" voor investeringen.
We weten onderhand wel dat Infrabel te weinig financiering krijgt om alles te doen wat eigenlijk nodig is om het net in optimale staat te houden.
Op dit moment ligt de focus voor Infrabel idd niet in verdere electrificaties, maar eerder in noodzakelijk structureel onderhoud op sommige lijnen.
Als de overheid voldoende investeringsgeld op tafel legt, zal de verdere electrificatie vanzelf wel terug de kop opsteken, maar daar zijn we op dit moment nog niet aan toe.
Als we toe werken naar frequente diensten, zal op een bepaald moment wel duidelijk worden dat bovenleiding plaatsen veel toekomstgerichter is dan alle resterende diesellijnen met batterijtreinen uitrusten, tenzij we het normaal blijven vinden dat er op die plaatsen elk uur slechts 1 trein rijdt.