agressie / onvindbare treinbegeleiders

Alles over reizigerstreinen in België.
Malista
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders

Bericht door Malista »

Dries Van Langenhove had ooit het idee om een mobiele Schild & Vrienden brigade op te richten die dan de onruststokers op het eerstvolgende station opwacht, mocht Securail nog naar personeel zoeken, je kan Dries mailen.

Alle gekheid op een stokje. Ik denk dat er bij de Belgische spoorwegen toch eens moet worden nagedacht hoe we de jobs als treinbegeleider en treinbestuurder in de toekomst gaan uitoefenen. Met de komst van ETCS, ATO, veiligheidscamera's, ... zou ik mij perfect kunnen inbeelden dat in de toekomst sommige taken van de treinbegeleider uitgeoefend kunnen worden door de treinbestuurder, zeker op treinen in de 'Desiro' categorie.

Verder zou men ook men een actieplan moeten komen hoe men stations met toegangspoortjes kan uitrusten, aangezien veel incidenten lijken te gaan over vervoersbewijzen. Of beter, vervoersbewijzen afschaffen, voila weer een last minder.

Ten slotte, de informatiedoorstroming naar de parketten moet beter en parketten moeten effectief inzetten op het bestraffen van ELK misdrijf op het openbaar vervoer. Dit kan gaan van minnelijke schikkingen voor kleine criminaliteit tot effectieve gevangenisstraffen voor zwaardere criminaliteit.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders

Bericht door ovspotter_be »

Malista schreef: 18 jun 2023, 10:44 Verder zou men ook men een actieplan moeten komen hoe men stations met toegangspoortjes kan uitrusten, aangezien veel incidenten lijken te gaan over vervoersbewijzen.
Toegangspoortjes zijn geen heilige oplossing.
In Nederland heeft men dezelfde problematiek met agressie tegenover treinbegeleiders, en daar staan al poortjes in de meeste grote stations.
De Brusselse metro gebruikt ook poortjes, maar de echte zwartrijders weten daar al wel de noodknop te vinden die deze opent.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders

Bericht door TimJ36 »

ovspotter_be schreef: 18 jun 2023, 11:29
Malista schreef: 18 jun 2023, 10:44 Verder zou men ook men een actieplan moeten komen hoe men stations met toegangspoortjes kan uitrusten, aangezien veel incidenten lijken te gaan over vervoersbewijzen.
Toegangspoortjes zijn geen heilige oplossing.
In Nederland heeft men dezelfde problematiek met agressie tegenover treinbegeleiders, en daar staan al poortjes in de meeste grote stations.
De Brusselse metro gebruikt ook poortjes, maar de echte zwartrijders weten daar al wel de noodknop te vinden die deze opent.
Terwijl toegangspoortjes ook indruisen tegen het concept "het station als ontmoetingsplek".

Er is destijds bewust voor gekozen om van de stations open en toegankelijke plaatsen te maken, en geen versterkte burchten.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders

Bericht door overweg13 »

TimJ36 schreef: 18 jun 2023, 13:04
Er is destijds bewust voor gekozen om van de stations open en toegankelijke plaatsen te maken, en geen versterkte burchten.
Toch zijn de stations uniek in hun toegankelijkheid. Ik zie geen stappers gebruik maken van de doorgangsmogelijkheden van gemeentehuizen, postkantoren (of kerken) om enkele meters te winnen. En ontmoetingen kunnen nog altijd op het perron, als die echt noodzakelijk zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
nighttrain
Berichten: 2548
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders

Bericht door nighttrain »

TimJ36 schreef: 18 jun 2023, 13:04
ovspotter_be schreef: 18 jun 2023, 11:29
Malista schreef: 18 jun 2023, 10:44 Verder zou men ook men een actieplan moeten komen hoe men stations met toegangspoortjes kan uitrusten, aangezien veel incidenten lijken te gaan over vervoersbewijzen.
Toegangspoortjes zijn geen heilige oplossing.
In Nederland heeft men dezelfde problematiek met agressie tegenover treinbegeleiders, en daar staan al poortjes in de meeste grote stations.
De Brusselse metro gebruikt ook poortjes, maar de echte zwartrijders weten daar al wel de noodknop te vinden die deze opent.
Terwijl toegangspoortjes ook indruisen tegen het concept "het station als ontmoetingsplek".

Er is destijds bewust voor gekozen om van de stations open en toegankelijke plaatsen te maken, en geen versterkte burchten.
Ben je vergeten toen je nog een "perronkaartje" moest kopen?
Perron is niet het station.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders

Bericht door jens123 »

Poortjes zijn niet de 'ultieme ' oplossing. Als je ziet hoeveel mensen ik tegenkom zonder (geldig) ticket in de Benelux (komende vanuit NL waar er poortjes staan)...

Verder zit het probleem zit hem vooral bij de opvolging vanuit justitie. Zolang er van daaruit geen strenge opvolging is omtrent zwartrijden of overlast in de trein blijft het dweilen met de kraan open.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders

Bericht door jan_olieslagers »

Ja. Helaas komt er keer op keer vanuit justitie de reactie dat ze niet de middelen en de mensen en de centen hebben om het allemaal aan te pakken.

Er is (daarom?) een trend om "kleine" criminaliteit te laten aanpakken door plaatselijke overheden, met zgn. GAS-boetes als stok achter de deur; de bevoegdheden van dat mechanisme zijn systematisch aan het uitbreiden.

Zou er een formule mogelijk zijn waarbij spooroperatoren zelf ook administratieve sancties kunnen opleggen?
Of ook, zoals ik reeds eerder suggereerde, een "treinverbod" of zelfs "stationsverbod" zouden kunnen opleggen?

Want het is allemaal heel schoon en fraai om het station uit te roepen tot "open ruimte", maar daar moet dan wel respect en fatsoen tegenoverstaan. Wie dat niet kan opbrengen, die heeft in een station niets verloren, en moet er dus maar wegblijven. Maar ja, wie gaat dat hard maken...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders

Bericht door jknockaert »

jens123 schreef: 18 jun 2023, 16:45Poortjes zijn niet de 'ultieme ' oplossing. Als je ziet hoeveel mensen ik tegenkom zonder (geldig) ticket in de Benelux (komende vanuit NL waar er poortjes staan)...
En ook hoeveel zakkenrollers er op die Benelux zitten en die kennelijk niet door die poortjes tegengehouden worden. Hoe is het toch mogelijk. :roll:
Maar alle gekheid; het gebrek aan controle op NS-treinen lijkt me voor een deel ook verklaarbaar door het aantal reizigers zonder geldig vervoerbewijs. Een HC is dan telkens 5 tot 10 minuten bezig met het opmaken van een uitstel van betaling. Als je dan zo een tiental reizigers op je trein treft raak je er natuurlijk niet meer doorheen voor het einde van de rit. Ik vraag me wel eens af of die procedure niet vereenvoudigd kan worden door ze anoniem te maken voor wie gewoon het bedrag ter plaatse voldoet.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders

Bericht door ovspotter_be »

jan_olieslagers schreef: 18 jun 2023, 17:05 Zou er een formule mogelijk zijn waarbij spooroperatoren zelf ook administratieve sancties kunnen opleggen?
Of ook, zoals ik reeds eerder suggereerde, een "treinverbod" of zelfs "stationsverbod" zouden kunnen opleggen?
En wie gaat dat controleren?
Je kunt iemand wel zo'n verbod geven, maar niet iedere mederwerk kent die persoon zijn gezicht en weet dus meteen dat hij/zij er niet thuishoort.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders

Bericht door jens123 »

Bovendien heeft een groot deel van de overlastplegers geen vast adres of een adres in het buitenland wat alles nog veel moeilijker maakt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders

Bericht door Steven »

jens123 schreef: 18 jun 2023, 16:45 Poortjes zijn niet de 'ultieme ' oplossing. Als je ziet hoeveel mensen ik tegenkom zonder (geldig) ticket in de Benelux (komende vanuit NL waar er poortjes staan)...

Verder zit het probleem zit hem vooral bij de opvolging vanuit justitie. Zolang er van daaruit geen strenge opvolging is omtrent zwartrijden of overlast in de trein blijft het dweilen met de kraan open.
Niet alle stations hebben poortjes, als je dan van dergelijk station vertrekt heb je dus vrij spel om in een ander station zoals Rotterdam of Breda over te stappen. S’hertogenbosch is zo’n station zonder poortjes.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders

Bericht door jan_olieslagers »

ovspotter_be schreef: 18 jun 2023, 18:32
jan_olieslagers schreef: 18 jun 2023, 17:05 Zou er een formule mogelijk zijn waarbij spooroperatoren zelf ook administratieve sancties kunnen opleggen?
Of ook, zoals ik reeds eerder suggereerde, een "treinverbod" of zelfs "stationsverbod" zouden kunnen opleggen?
En wie gaat dat controleren?
Je kunt iemand wel zo'n verbod geven, maar niet iedere mederwerk kent die persoon zijn gezicht en weet dus meteen dat hij/zij er niet thuishoort.
Nochtans zag ik al meerdere berichten in de zin van "die persoon was genoeg bekend bij de TBG's als frekwente zwartrijder". Natuurlijk zal geen enkele maatregel 100% effectief zijn, toch blijf ik geloven in een verbod. In het voetbal heeft zo'n systeem toch een zeker nuttig effect betoond, waarom dan niet bij het spoor?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders

Bericht door DDietzen »

ovspotter_be schreef: 18 jun 2023, 11:29
Malista schreef: 18 jun 2023, 10:44 Verder zou men ook men een actieplan moeten komen hoe men stations met toegangspoortjes kan uitrusten, aangezien veel incidenten lijken te gaan over vervoersbewijzen.
Toegangspoortjes zijn geen heilige oplossing.
In Nederland heeft men dezelfde problematiek met agressie tegenover treinbegeleiders, en daar staan al poortjes in de meeste grote stations.
De Brusselse metro gebruikt ook poortjes, maar de echte zwartrijders weten daar al wel de noodknop te vinden die deze opent.
De Nederlandse poortjes zijn, naar mijn bescheiden mening, één grote grap. Het is namelijk werkelijk kinderlijk eenvoudig om:
  • achter iemand aan te lopen, want de poortjes mogen niet te snel sluiten vanwege de Veiligheid(TM) en het risico dat iemand een poortje tegen z'n snufferd krijgt ofzo;
  • of de poortjes open te trappen, want als er enige kracht wordt uitgeoefend op een poortje dient het te openen vanwege wederom de Veiligheid(TM) om verdrukking door een hypothetische (want bij mijn weten nog nooit voorgekomen) op hol geslagen mensenmassa te voorkomen;
  • of over de poortjes heen te springen op stations met lage poortjes en deurtjes, ditmaal eens niet wegens de Veiligheid(TM) maar omdat de gemeente het zo'n vervelend gezicht vindt om een poortjesrij te zien in hun mooie stationsgebouw dat openheid moet uitstralen.
:roll:

Op enige sociale controle hoef je ook niet te rekenen, want het alarm bij poortjes gaat zo vaak af dat niemand er meer acht op slaat. Dat komt overigens ook deels doordat het alarm heel vaak afgaat als iemand samen met een klein kind (dat bij papa/mama moet blijven en niet hoeft in te checken) door de poortjes wandelt, of met een fiets of zware koffer.

(De truc met de noodknop zie ik hier niet zo vaak gebeuren, al zou het wel een verklaring kunnen zijn voor de incidentele keer dat een station in de ontruimingsmodus gaat terwijl er niets aan de hand is.)
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders

Bericht door rvdborgt »

DDietzen schreef: 18 jun 2023, 21:52 De Nederlandse poortjes zijn, naar mijn bescheiden mening, één grote grap. Het is namelijk werkelijk kinderlijk eenvoudig om:
Op de i-knop te drukken en te zeggen dat het poortje je internationale kaartje niet lust. Dat wordt dan zonder verdere vragen geopend.
Gebruikersavatar
Anisha1
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jun 2023, 16:50
Locatie: West-Vlaanderen

Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders

Bericht door Anisha1 »

Nog niet zo lang geleden was ik in de trein , ik zag twee treinbegeleiders naar mij toe komen.
De ene was een jonge kerel die een plaatje op zijn vest droeg ,,stagiair" die was super vriendelijk en ik vroeg hoelang hij stage nog loopt
Twee weken nog en dan doet ik alleen werk.

wel respect komt van twee kant vind ik .
Als iedereen zich in de trein aan de regels houd en je bent als klant vriendelijk dan krijg je een vriendelijk woord terug
Helaas heeft trein personeel te maken me iets dat niet zou mogen gebeuren
Plaats reactie