Ontsporing in Denderleeuw

Alles over reizigerstreinen in België.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Ontsporing in Denderleeuw

Bericht door Klassiekje »

De uitdrukking SPAD is hier ook al semi-ingeburgerd en is denk ik al de officiële benaming ook.
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Ontsporing in Denderleeuw

Bericht door DR-fan »

nighttrain schreef: 13 jul 2023, 11:16
DR-fan schreef: 13 jul 2023, 10:12
Natje049 schreef: 13 jul 2023, 03:37

Ik vermoed van wel, aangezien de elektrische koppeling van de Desiro open staat op de beelden. Ik, opnieuw, vermoed dat die dus heeft willen koppelen met de stootbok.
Stootbokken zijn nooit aangepast aan de verschillende koppelingen. Die opmerking over dat willen koppelen is hopelijk sarcastisch bedoeld :roll:
Toch niet,er zijn verschillende soorten stootblokken. Maar om nu te zeggen "aangepast" in alle stations enz...mischien niet.
Dus zeggen dat alle stootbokken gelijk zijn is ook niet waar ,je heb verschillende types van bevesteging op het spoor,in beton enz te veel om op te noemen....en waar ze gebruikt worden. Dan heb je de types volgens type van "stootorgaan of organen" in vorm en soort van afvering (hydraulisch enz)..Dus het was niet sarcastisch bedoeld denk ik. https://www.oleo.co.uk/products/buffer-stops
Ik weet heel goed dat er tientallen varianten bestaan, maar daar gaat het niet om. Ik struikel over deze uitspraak: Ik, opnieuw, vermoed dat die dus heeft willen koppelen met de stootbok. Ken jij stootbokken waarmee gekoppeld moet worden?*

*Ja, in het vroegere ruiterijstation van Leopoldsburg waren er verhoogde kopladingen waar de schroefkoppeling van de wagens aan vastgemaakt kon worden om ze op hun plaats te houden bij het laden of lossen. Dat was echter een private aansluiting van Defensie, geen 'normaal' kopspoor van Infrabel waarin dagelijks gerangeerd wordt.
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ontsporing in Denderleeuw

Bericht door dentheo »

Zij bestaan ook in landen waar de Desiro en soortgelijk rondrijdt zonder buffers.
Echt koppelen is dat niet, eerder het rechtzetten van de koppeling met de hoorn (?) zodat de druk netjes in de lengte werkt.
Theo
Groeten vanop de Heide
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Ontsporing in Denderleeuw

Bericht door Klassiekje »

Dat was gewoon een grapje hoor, rustig.
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Ontsporing in Denderleeuw

Bericht door DR-fan »

Klassiekje schreef: 14 jul 2023, 12:09 Dat was gewoon een grapje hoor, rustig.
Dat is een hele opluchting. Gezien de hoeveelheid flauwe kul die (ook in de pers) over dit ongeval is verspreid, vreesde ik het ergste.
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ontsporing in Denderleeuw

Bericht door dentheo »

Waarom verbaast het mij zo weinig dat woordvoerders van Infrabel het woord stootblok niet kennen ? :D
Theo
Groeten vanop de Heide
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Ontsporing in Denderleeuw

Bericht door KB »

dentheo schreef: 16 jul 2023, 10:13 Waarom verbaast het mij zo weinig dat woordvoerders van Infrabel het woord stootblok niet kennen ? :D
Misschien kennen ze het wel, maar denken ze dat het grote publiek het niet kent. En "moeilijke woorden", dat is natuurlijk niet meer van deze tijd ...
L'union fait la force.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Ontsporing in Denderleeuw

Bericht door JHS2013 »

dentheo schreef: 16 jul 2023, 10:13 Waarom verbaast het mij zo weinig dat woordvoerders van Infrabel het woord stootblok niet kennen ? :D
Stootbok of stootblok? In België zegt men bok, in Nederland juk maar nergens blok
trainlovertje
Berichten: 2353
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ontsporing in Denderleeuw

Bericht door trainlovertje »

JHS2013 schreef: 16 jul 2023, 18:42
dentheo schreef: 16 jul 2023, 10:13 Waarom verbaast het mij zo weinig dat woordvoerders van Infrabel het woord stootblok niet kennen ? :D
Stootbok of stootblok? In België zegt men bok, in Nederland juk maar nergens blok
Ik heb toch altijd stootblok weten gebruiken, zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Stootblok?wprov=sfla1
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ontsporing in Denderleeuw

Bericht door Steven »

De meeste gebruiken stootbok in Vlaanderen en in Nederland is het stootjuk.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Ontsporing in Denderleeuw

Bericht door DDietzen »

Ik ben in Nederland opgegroeid met "stootblok", pas na een jaar of twintig hoorde ik voor het eerst de term "stootjuk" en nog altijd zit die niet in mijn systeem. Onder vakpersoneel (machinisten en dergelijke) wordt volgens mij wel vaak gesproken over "het juk".
nighttrain
Berichten: 2548
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ontsporing in Denderleeuw

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef: 16 jul 2023, 10:13 Waarom verbaast het mij zo weinig dat woordvoerders van Infrabel het woord stootblok niet kennen ? :D
Vroeger gebrukte men ook heel veel de verbastering in Vlaanderen van cul-de-sac of" koetzak"/koezak of doodlopendd spoor of voor de stootbok zelf.....
TKR
Berichten: 198
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Ontsporing in Denderleeuw

Bericht door TKR »

JHS2013 schreef: 16 jul 2023, 18:42
dentheo schreef: 16 jul 2023, 10:13 Waarom verbaast het mij zo weinig dat woordvoerders van Infrabel het woord stootblok niet kennen ? :D
Stootbok of stootblok? In België zegt men bok, in Nederland juk maar nergens blok
Google vraagt of je stootblok bedoelde. Geeft slechts 4 pagina's met links over een stootbok waarven slechts enkelen over spoorwegen praten.
De Van Dale kent stootbok niet, stootblok wel.
Modeltrein leveranciers spreken over stootblok.

Kortom, ik denk dat stootblok wel de meer gebruikte term is.. :D
nighttrain
Berichten: 2548
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ontsporing in Denderleeuw

Bericht door nighttrain »

TKR schreef: 17 jul 2023, 16:21
JHS2013 schreef: 16 jul 2023, 18:42
dentheo schreef: 16 jul 2023, 10:13 Waarom verbaast het mij zo weinig dat woordvoerders van Infrabel het woord stootblok niet kennen ? :D
Stootbok of stootblok? In België zegt men bok, in Nederland juk maar nergens blok
Google vraagt of je stootblok bedoelde. Geeft slechts 4 pagina's met links over een stootbok waarven slechts enkelen over spoorwegen praten.
De Van Dale kent stootbok niet, stootblok wel.
Modeltrein leveranciers spreken over stootblok.

Kortom, ik denk dat stootblok wel de meer gebruikte term is.. :D
Hopende om hiermede een officieel antwoord te kunnen geven.
Hiebij een uitreksel uit het boekje HLT van de treinbestuurder bij "andere STOPSEINEN" II.A.6
Men spreekt van :
een "merkbord stootbok"
en het" stootboksein"
Was vroeger een terugkerende grap: welk stopsein kan niet overschreden worden met een S422?

officiele Engelse benaming: buffer stop en in het Frans :"heurtoir"
en in het Duits: "prellbock"
je hebt ook nog:heurtoir-frein, heurtoir glissant en heurtoir patinant.
Bijlagen
stootbok.pdf
(1.24 MiB) 75 keer gedownload
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ontsporing in Denderleeuw

Bericht door Steven »

Inderdaad voor alle Nederlandstalige treinbestuurders is het een stootbok, zo staat het in het boek en dat zal niet snel veranderen denk ik.
Plaats reactie