Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag

Bericht door jan_olieslagers »

Tsja, de financiele constructie achter de Diabolo is verre van ideaal, graag akkoord. Maar blijkbaar was het dat of niets. Wat een contrast met het faillissement van Sabena, toen stond de Brusselse "haute-finance" op de slag gereed om het nodige kapitaal beschikbaar te stellen om een Belgische "flag carrier" in het leven te houden. En zelfs met enig sukses, als ik de media (wikipedia en zo...) mag geloven ;) Waarom de Diabolo alleen maar vanuit het buitenland kon worden gefinancierd mag men me wel eens komen uitleggen. Maar ik zie nog altijd liever zo'n Diabolo dan helemaal geen Diabolo.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag

Bericht door dovaere »

joverwimp schreef: 19 feb 2024, 17:27 Uit cijfers die parlementslid Kim Buyst opvroeg bij de NMBS en Infrabel blijkt dat de Diabolo-verbinding de NMBS en Infrabel de afgelopen 13 jaar zo'n 446 miljoen euro heeft gekost. Dat geld vloeit naar buitenlandse privé-investeerders.
Of de investeerders (die het geld voorgeschoten hebben) nu Belgisch of anders zijn, maakt niet veel uit.
Infrastructuur kost helaas veel geld en eerlijk gezegd vind ik dat de maatschappij wel mocht investeren in zo'n stuk spoorinfrastructuur, dat veel nieuwe spoorverbindingen mogelijk heeft gemaakt.
Tijdens de looptijd van een contract opeens beginnen klagen over de kost is een beetje zinloos.
Je betaalt zelfs twee keer: de diabolotoeslag via je treinticket
In werkelijkheid klopt dat natuurlijk niet letterlijk. Elke euro die door de occasionele luchthavenreiziger via de diabolotoeslag (volgens mij terecht) extra betaald wordt, moet de belastingbetaler minder betalen.
overweg13 schreef: 19 feb 2024, 17:55 En zelfs als je de luchthaven als evident overstapstation naar de bussen van De Lijn moet je de toeslag betalen.
Maar niet voor de regelmatige gebruiker met een abonnement (ik heb daar trouwens ooit nog mijn fiets gezet om naar het werk te fietsen).
PS. Ik lees (op Wikipedia :-) dat de START-buslijnen vanuit de luchthaven opgeheven zijn, hopelijk door evenwaardige lijnen.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag

Bericht door pietje »

joverwimp schreef: 19 feb 2024, 17:27 Uit cijfers die parlementslid Kim Buyst opvroeg bij de NMBS en Infrabel blijkt dat de Diabolo-verbinding de NMBS en Infrabel de afgelopen 13 jaar zo'n 446 miljoen euro heeft gekost. Dat geld vloeit naar buitenlandse privé-investeerders. Dit wurgcontract verplicht jou en onze spoorbedrijven nog tot 2047 hen jaarlijks zo'n 36 miljoen euro te betalen. Je betaalt zelfs twee keer: de diabolotoeslag via je treinticket én nog een keer via je belastingsbrief. (www.groen.be/wurgcontract_diaboloverbin ... Cfw4EL-vZo)
Los van het feit dat ik de Diabolo-constructie een zeer slecht idee vind, heeft de waarheid ook zijn rechten.
* Groen zit nu toch al een tijdje in de regering, wat heeft hen ervan weerhouden om dit al opgelost te hebben? Waarschijnlijk ook slecht onderhandeld bij de regeringsvorming, net wat ze de toenmalige verantwoordelijke verwijten
* Als ze van de toeslag af willen, gaat dat vrij eenvoudig zijn: de overheid zal het bedrag dat de investeerders toekomt, op een andere manier moeten betalen, dus als het niet via de toeslag en de ticketverkoop meer zal zijn, zal de regering het zelf mogen bijpassen.
* De "buitenlandse investeerders" hebben wel het geld voorgeschoten dat de regereing niet zelf wou investeren, op voorwaarde dat ze het geld konden terugverdienen op de huidige manier. Eigenlijk is dit dus gewoon een alternatieve vorm van een lening, maar volgens mij wel veel duurder dan gewoon de staat die zelf geld gaat lenen.

Als je dan nog weet dat naast deze financiële last, er ook nog de verplichting is om een minimum aantal treinen en specifieke bestemmingen aan te bieden, kan je dit voor de treinreiziger en belastingbetaler niet echt een goede deal noemen.

Met andere woorden: eigenlijk zijn er gewoon verkiezingen in aantocht en komen partijen met eenvoudige oplossingen op de proppen, die ze achteraf niet gaan uitvoeren of die weer veel te veel geld gaan kosten omdat iemand een symbool wil binnen halen.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag

Bericht door desirootje »

Het contract is verschrikkelijk, maar de regering heeft het toen zelf ondertekent... En in tegenstelling tot de gewone burger, had de overheid advocaten en andere medewerkers die alle addertjes onder het gras konden aanduiden. Men wist heel goed wat er in dat contract stond en stemde ermee in.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag

Bericht door groentje »

Je zit vast aan een contract, als je dat verbreekt, moet er uiteraard een verbrekingsvergoeding volgen. En moet de tegenpartij daarmee akkoord gaan... Dat zijn onderhandelingen die vaak jaren aanslepen, dus zelfs als de huidige minister eraan is begonnen (naast de beheerscontracten met de NMBS en Infrabel, de nieuwe verkeerswet, de steeds terugkerende problemen met geluidsoverlast op Zaventem...), is het niet abnormaal dat dit nog niet is opgelost.
Overigens, niet alle reizigers moeten de Diabolotoeslag betalen, zo worden abonnees bijvoorbeeld vrijgesteld... Maar de NMBS moet er wel voor doorstorten... En ik ben niet zeker dat ze daarvoor worden vergoed door de federale overheid.
Ook met PPS waren er andere formules denkbaar, zoals een toeslag op vliegtickets, bijvoorbeeld, waardoor niet alleen treinreizigers moeten betalen. Uiteindelijk heeft die Diabolo de toegankelijkheid naar de luchthaven serieus verbeterd, je zou denken dat zij daar ook voor mogen meebetalen...
joverwimp
Berichten: 498
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag

Bericht door joverwimp »

desirootje schreef: 19 feb 2024, 23:08 Het contract is verschrikkelijk, maar de regering heeft het toen zelf ondertekent... En in tegenstelling tot de gewone burger, had de overheid advocaten en andere medewerkers die alle addertjes onder het gras konden aanduiden. Men wist heel goed wat er in dat contract stond en stemde ermee in.
De constructie werd uitgewerkt door toenmalig begrotingsminister Freya Van Den Bosche
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag

Bericht door Portbou »

groentje schreef: 20 feb 2024, 08:42 Ook met PPS waren er andere formules denkbaar, zoals een toeslag op vliegtickets, bijvoorbeeld, waardoor niet alleen treinreizigers moeten betalen. Uiteindelijk heeft die Diabolo de toegankelijkheid naar de luchthaven serieus verbeterd, je zou denken dat zij daar ook voor mogen meebetalen...
Vooral dit stuit me tegen de borst.

Ik begrijp niet dat de toenmalige regering besloten heeft om enkel de treinreizigers te laten betalen voor diabolo en niet gewoon alle gebruikers van de luchthaven. Als er meer mensen met de trein naar de luchthaven komen is dat voor diegenen die met de auto komen ook een verbetering want minder files.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag

Bericht door jan_olieslagers »

Daarvoor waren toen de geesten nog niet rijp, en ik ben niet zo zeker dat ze dat vandaag al wel zijn, in voldoende mate. Ook is het niet zo simpel om alle luchthavenbezoekers te laten betalen, ook bv. de "halen/brengen" auto's inclusief taxi's - een toeslag op de vliegtuigtickets dekt dat niet echt, ook al lijkt het er wel op.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag

Bericht door groentje »

Een kleine verhoging van de luchthaventaks zou de gemiddelde reiziger amper opmerken, zeker omdat het bedrag per ticket wellicht lager zou zijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag

Bericht door jan_olieslagers »

Tsja, dat is dan een verhoging van de ticketprijs, op zich is daar niks verkeerd mee. Maar het doet nul komma niks aan de intensiteit van de halen/brengen auto's. Ik ken nogal wat mensen die zich liever door vrienden/familie/buren naar de luchthaven laten rijden dan de trein te nemen...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag

Bericht door groentje »

Je gaat inderdaad nog steeds mensen hebben die met de auto komen, no matter what. Maar de Diabolo ligt er wel, en is een succes, en is een groot voordeel voor de luchthaven (allez, niet voor de parkingbeheerders).
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag

Bericht door pietje »

Ik begrijp ook wel waarom het niet enkel via een heffing op de ticketprijs gedaan is: je werkt met private partners en wil hen aanmoedigen om hun infra in orde te houden.
Je wil dus dat de private partner zo gemotiveerd mogelijk is om de infra beschikbaar te houden.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag

Bericht door Portbou »

jan_olieslagers schreef: 20 feb 2024, 15:24 Daarvoor waren toen de geesten nog niet rijp, en ik ben niet zo zeker dat ze dat vandaag al wel zijn, in voldoende mate. Ook is het niet zo simpel om alle luchthavenbezoekers te laten betalen, ook bv. de "halen/brengen" auto's inclusief taxi's - een toeslag op de vliegtuigtickets dekt dat niet echt, ook al lijkt het er wel op.
Een tolpoort vlak na de afrit Zaventem-centrum op de A201 volstaat toch ?
Plaats reactie