Desiro's op IC's en impact van de M7

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door groentje »

jan_olieslagers schreef: 20 sep 2023, 21:55
groentje schreef: 20 sep 2023, 21:33 De Desiro hadden ook heel wat kinderziektes, dat heeft hen toen toch niet echt tegengehouden...
Wie weet heeft men wel geleerd uit de lessen van toen...
Mijn vermoeden is vooral dat het te maken heeft met het personeelstekort. Zowat alle bestuurders zijn opgeleid voor de Desiro, heel wat bestuurders hebben nog geen bekendheid met de M7. En door het tekort is er ook weinig ruimte om hen op te leiden...
Laatst gewijzigd door groentje op 21 sep 2023, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door Shrek »

LML schreef: 20 sep 2023, 22:56 Het is toch niet meer dan logisch om op de juiste treindienst het juiste materieel in te zetten? De NMBS maakt er momenteel een rommelhoop van. Hopelijk komt daar verandering in als er meerdere M7-rijtuigen/-treinstellen ingezet worden...
Wat is "het juiste" materieel? Nieuwe treinen zoveel mogelijk laten rijden in garantieperiode is een logica. Kijken naar de kostprijs per kilometer is een andere logica. Zo veel mogelijk betrouwbaar materieel inzetten is nog een andere logica. Bij elk van deze 3 redeneringen winnen de reizigers rechstreeks of onrechtstreeks.
LML
Berichten: 1391
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door LML »

Shrek schreef: 20 sep 2023, 23:03
LML schreef: 20 sep 2023, 22:56 Het is toch niet meer dan logisch om op de juiste treindienst het juiste materieel in te zetten? De NMBS maakt er momenteel een rommelhoop van. Hopelijk komt daar verandering in als er meerdere M7-rijtuigen/-treinstellen ingezet worden...
Wat is "het juiste" materieel? Nieuwe treinen zoveel mogelijk laten rijden in garantieperiode is een logica. Kijken naar de kostprijs per kilometer is een andere logica. Zo veel mogelijk betrouwbaar materieel inzetten is nog een andere logica. Bij elk van deze 3 redeneringen winnen de reizigers rechstreeks of onrechtstreeks.
Geen Desiro's op IC-diensten en M6/M7 op L- of S-diensten...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door Shrek »

LML schreef: 20 sep 2023, 23:07 Geen Desiro's op IC-diensten en M6/M7 op L- of S-diensten...
Zo'n algemeenheid gaat op sommige momenten in tegen de andere logicas die ik hierboven beschreef. Wil je het de reizigers in het weekend in Dendermonde echt aan doen om op onbetrouwbare M7 te rekenen als er betrouwbare Desiro's beschikbaar zijn?
LML
Berichten: 1391
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door LML »

Shrek schreef: 20 sep 2023, 23:57
LML schreef: 20 sep 2023, 23:07 Geen Desiro's op IC-diensten en M6/M7 op L- of S-diensten...
Zo'n algemeenheid gaat op sommige momenten in tegen de andere logicas die ik hierboven beschreef. Wil je het de reizigers in het weekend in Dendermonde echt aan doen om op onbetrouwbare M7 te rekenen als er betrouwbare Desiro's beschikbaar zijn?
Zoals ik hierboven ook reeds omschreef: geen Desiro's op IC-diensten (de Belgische versie die zijn hievoor niet ontworpen) en zwaar materieel op L- en S-diensten. Duidelijk...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door Shrek »

LML schreef: 21 sep 2023, 10:10
Shrek schreef: 20 sep 2023, 23:57
LML schreef: 20 sep 2023, 23:07 Geen Desiro's op IC-diensten en M6/M7 op L- of S-diensten...
Zo'n algemeenheid gaat op sommige momenten in tegen de andere logicas die ik hierboven beschreef. Wil je het de reizigers in het weekend in Dendermonde echt aan doen om op onbetrouwbare M7 te rekenen als er betrouwbare Desiro's beschikbaar zijn?
Zoals ik hierboven ook reeds omschreef: geen Desiro's op IC-diensten (de Belgische versie die zijn hievoor niet ontworpen) en zwaar materieel op L- en S-diensten. Duidelijk...?
Het is duidelijk, maar niet klantvriendelijk. Dus ik ben blij dat de NMBS jouw logica niet volgt in deze :wink:
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door Portbou »

Waarom werden er eigenlijk geen kleine tafeltjes aan deze rugleuning gehangen ? Qua indeling rijtuigen en beschikbare zitplaatsen had dat toch geen verschil gemaakt ? En mensen kunnen tenminste hun koffie ergens neerzetten.
Bijlagen
DC255424-F297-4D62-BB86-32B6BC350464.jpeg
DC255424-F297-4D62-BB86-32B6BC350464.jpeg (33.9 KiB) 2887 keer bekeken
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door maarten »

Kost geld!
jpvdveer
Berichten: 280
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door jpvdveer »

En ongetwijfeld omdat de NMBS destijds van mening was dat dergelijke tafeltjes alleen in Intercity-materieel thuishoren...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door Portbou »

Wordt er in een stoptrein 's ochtends dan geen meeneemkoffie gedronken ? Of op een laptop gewerkt ?
Wat kan zo'n tafeltje nu kosten op het budget van zo'n trein ?
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door pmuy »

Een interieur zoals dat van de Oostenrijkse Cityjet had een Desiro mogelijks tot het allround meest geliefde NMBS-materieel kunnen maken. Afbeelding
Ducktape
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door Ducktape »

Portbou schreef: 21 sep 2023, 17:47 Wordt er in een stoptrein 's ochtends dan geen meeneemkoffie gedronken ? Of op een laptop gewerkt ?
Wat kan zo'n tafeltje nu kosten op het budget van zo'n trein ?
1 tafeltje per stoel per trein klinkt mss niet zoveel duurder, maar als het natuurlijk 305 treinen zijn dan kost dat mss een miljoen (of meer) extra. Geld dat veel beter aan nutteloze zaken uitgegeven kan worden dan aan een iets luxueuzere trein :mrgreen:
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door jan_olieslagers »

Het gaat niet over zoveel of zoveel miljoen. Het gaat over zoveel percent op de totale kost van een stel.

Ook naar mijn mening moet dat een verwaarloosbaar getal zijn (0,1%? 0,01%?) - als de procentuele meerkost niet verwaarloosbaar is dan klopt er iets niet, en ziet men er maar beter van af.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door TKR »

De vraag is natuurlijk of een S-trein wel een tafeltje nodig heeft.

NMBS gebruikt de trein natuurlijk niet als S-trein. Voor een IC/R trein had er een radicaal ander interieur in gemoeten, gewoon een tafeltje erbij maakt voor mij het verschil hier echt niet.


Goed. Het argument eerder in dit topic is dat the M7 voorlopig nog kan uitvallen en dan heb je een betere zekerheid als je de Desiro inzet. Daar kan ik je in volgen. Voorlopig. In de nabije toekomst, wanneer alle kinderziektes verholpen zijn, kan dit echt niet meer. Dan moet de Desiro wel degelijk van alle IC verbindingen af, ook in het weekend. Enkele uitzonderingen op laag bezette lijnen zoals Luik - Luxemburg mogelijks daargelaten.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door Portbou »

TKR schreef: 22 sep 2023, 15:53 De vraag is natuurlijk of een S-trein wel een tafeltje nodig heeft.
Naar mijn mening wel.
Plaats reactie