Desiro's op IC's en impact van de M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door Steve »

Het is natuurlijk een evolutief verhaal: voor veel "doordeweekse" reizigers was de Desiro een tijdlang een verademing ten opzichte van verouderd materieel (M4, klassiekjes, M80...) om alle redenen die hierboven terecht opgenoemd zijn, maar dat is intussen ook alweer een goede 10 jaar geleden en intussen is er veel recenter en comfortabeler materieel als de M7 aan het komen. Die heeft grotendeels dezelfde voordelen (airco, vrij vlotte instap, automatische aankondigingen...) maar voegt daar heel wat comfort aan toe en andere uitrustingen gericht op vervoer op langere afstand, die de Desiro gewoonweg niet heeft (tafels, voldoende stopcontacten en toiletten, rustigere zones...). Ook de gemiddelde reiziger begint dat goed te zien en de vraag die aan de grondslag van het topic (en nog niet echt ten gronde beantwoord is) blijft voor mij dus heel actueel.
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door pmuy »

Sommige nadelen van een Desiro die ik hier gelezen heb, kun je ook opvatten als voordelen.
- Minder zetels tegenover elkaar -> de meeste reizigers reizen alleen, en hebben allicht liever geen wildvreemde tegenover zich. Daarnaast is de seat pitch als iemand tegenover je zit, ook veel lager. Het aantal passagiers dat een "aangename" zitplaats heeft op een Desiro (= zonder iemand (schuin)tegenover of naast zich), is allicht een van de hoogste van alle materieel.
- Geen vuilbakjes bij de zitplaatsen -> een nettere omgeving. Zeker naar de avond toe zie je vaak dat de vuilvakken uitpuilen. Dit is ook de reden waarom men in landen als het VK en Japan nooit vuilnisbakjes bij de zitplaatsen aanbiedt.
- Hardere zetels dan een MS96 of I11 -> het zetelmateriaal lijkt schoner te blijven dan dat van een MS96 of I11.
- Weinig toiletten -> het (enige) toilet in een Desiro is ruim en lijkt vrijwel altijd functionerend, terwijl die bij M7's klein zijn, en op de relatie Oostende-Eupen schijnbaar vaak onbruikbaar (geen water meer?).
- Weinig stopcontacten -> per treinstel zijn er zo'n 20 bruikbare stopcontacten, wat veel meer is dan bij het meeste andere materieel uitgezonderd de M7.
- Slecht zitcomfort van de zetels -> inderdaad niet goed, maar behalve de MS96 en I11 betwijfel ik mij eigenlijk of het ander materieel noodzakelijk comfortabelere zetels heeft. Een MS80 al zeker niet, maar een M6 en M7 vind ik ook eerder zwak. Ik vermoed zelfs dat de seat pitch van de zetels in 2-2 opstelling van een M7 lager is, al zou ik dat eens moeten afmeten om zeker te zijn.
- Weinig rust wegens de open natuur van een Desiro -> verhoogde sociale controle en veiligheidsgevoel.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door Dieselfreak »

Klassiekjes zijn bijna uitgestorven, het is daarom beter Desiro's te vergelijken met materieel dat anno 2023 veel dienst doet, zoals M6 en M7, Deense Neus en I11. Vooral die laatste twee vind ik veel comfortabeler en gezelliger dan een Desiro. Tenzij ik een fiets wil meenemen op de trein (tegenwoordig bijna nooit meer), zie ik AM96 en I11 véél liever komen dan zo'n veredelde tram.

pmuy schreef: 19 sep 2023, 15:58 Sommige nadelen van een Desiro die ik hier gelezen heb, kun je ook opvatten als voordelen.

Sommige van jouw uitspraken ervaar ik een beetje als betuttelend. :x

- Weinig rust wegens de open natuur van een Desiro -> verhoogde sociale controle en veiligheidsgevoel.

Denken ze nu werkelijk dat veel reizigers zullen gaan moorden, stelen, verkrachten,... in meer afgesloten, kleinere compartimenten? :shock: :roll: Zo'n uitspraak geeft me een beetje het gevoel dat men de treinreizigers ziet als kindjes die permanent toezicht nodig hebben. :x En trouwens, zelfs al voelen veel reizigers zich beter in grote treinruimtes, dat hoeft de wensen van reizigers die liever in kleine, afgesloten compartimentjes reizen, niet uit te sluiten: ook de AM96 bestaat voor het grootste deel uit grote lange afdelingen, maar heeft toch een klein compartimentje aan het einde. Mijn vriendin zit, net als ik, liever daarin dan in zo'n grote zaal.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door Terminus »

260689 schreef: 18 sep 2023, 18:17
Terminus schreef: 18 sep 2023, 18:08 Iets wat rondwaait: de MR08 zou van de IC Leuven-Gent verdwijnen om plaats te maken voor M7.
De vrijgekomen Desiro's zouden een deel van de laatste klassiekjes op stoptreinen moeten vervangen.
Ik denk dat ze beter de desiro’s van Antwerpen - Oostende halen waar denk ik de M7 meer op zijn plaats zitten ipv Gent - Mechelen - Leuven.
Daar heb je een punt. Misschien/hopelijk zitten die ook mee in dat "plan".

Wat ik ook een rare vind, is het feit dat er Desiro's gebruikt worden op de P7208 en 7209 (de P-treinen vanuit de Kempen naar Brussel). Zeker in hete periodes vind ik dat onbegrijpbaar omdat 1 van beide samenstellingen enkel hergebruikt voor de tegentrein van 's avonds. Dan lijkt het me dat je die Desiro's efficiënter (op stoptreinen!) kan inzetten.

Voordeel van de inzet van Desiro's op die P-treinen: ik ben zo goed als zeker dat de stiptheid er op vooruit gegaan is in vergelijking met de M4/I10
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door ovspotter_be »

1 van die 2 MR08-stammen rijdt overdag op de "trage" IC tussen Brussel en Antwerpen, die andere stam kan nu wel altijd klaarstaan als reserve.
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door pmuy »

Dieselfreak schreef: 19 sep 2023, 17:42 Sommige van jouw uitspraken ervaar ik een beetje als betuttelend. :x

- Weinig rust wegens de open natuur van een Desiro -> verhoogde sociale controle en veiligheidsgevoel.

Denken ze nu werkelijk dat veel reizigers zullen gaan moorden, stelen, verkrachten,... in meer afgesloten, kleinere compartimenten?
Ik zit zelf ook liever (alleen) in een coupé van een I6, maar het is wel een argument dat aan relevantie wint.

Mijn punt was vooral dat het zeker niet altijd rechtlijnig mogelijk is te stellen dat iedereen een Desiro een minderwaardige trein vindt. Persoonlijk sta ik ook niet echt te juichen als op het perron een Desiro komt aanrijden, maar anderzijds biedt het wel zekerheid: proper, betrouwbaar, aangename temperatuur (ook niet te koud), en veel kans op een zitplaats zonder iemand tegenover je.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door groentje »

Ik volg je voor een stuk, @pmuy. En ikzelf ben nog steeds best tevreden met deze treinen wanneer ze worden ingezet op hun bedoelde diensten, als S-, resp. L-trein. Ik merk ook dat de reiziger individualistischer is ingesteld, en veel reizigers de zetels per 4 expliciet vermijden, tenzij ze met 3 of 4 zijn, en/of een stopcontact nodig hebben. En ja, ik hoor ook dat veel mensen (vooral vrouwen) zich minder op hun gemak voelen in kleinere compartimenten, ongeacht of dat gevoel terecht is of niet, het is iets waarmee we rekening dienen te houden.
Maar enkele andere zaken durf ik wel tegenspreken. Neen, de toiletten in een Desiro zijn niet minder vaak defect, en als dat het geval is, kan je ook nergens anders heen. Op een stoptrein waar je vaak hoop en al 10-15' op zit is dat nog te overzien, dan ga je maar bij aankomst in het station, maar voor IC-verbindingen... Het gebrek aan binnendeuren zorgt voor een vlotte intercirculatie, maar maakt temperatuurbeheersing ook moeilijker. Je moet maar eens in de winter niet al te ver van de deur gaan zitten, je zal snel merken dat de temperatuur flink daalt telkens de deur open gaat. In landen zoals het VK of in Scandinavië komt er regelmatig een ploeg langs die het afval komt ophalen terwijl de trein rijdt, dat is hier niet het geval. Het afval puilt dan niet uit de vuilnisbakjes, maar blijft gewoon op de stoel liggen, ik weet niet of dat zoveel beter is.
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door jan_olieslagers »

En ik vind het hemeltergend dat mensen sociaal contact vermijden op de trein, die daar nu juist een uitgelezen plaats voor is. Er is nog niemand doodgegaan, hoor, van een treinrit met een andere passagier recht of schuin tegenover, of zelfs ernaast. Integendeel biedt zoiets alle kans op een interessante babbel, en dat is me ook meer dan eens overkomen tijdens het pendelen. Vooral VUB-studenten bleken al eens boeiende gesprekspartners op de S5 en S9.

De vraag is natuurlijk of NMBS een sociale rol te vervulllen heeft, zelf vind ik eigenlijk van niet, NMBS moet treinen doen bollen en reizigers vervoeren. Maar voorzover wel, dan dient men toch vooral niet toe te geven aan deze om zich heen grijpende "ikke ikke ikke"-mentaliteit, en het sociaal contact en de gemeenschapsvorming aan te moedigen.

Verder: ik vind het een van de sterktes van de Desiro's dat ze verschillende indelingen aanbieden: vliegtuigzit, compartimentjes van 4, dwarse rijen in het fietsenvak, het is er allemaal. Enkel mijn persoonlijke troon heb ik altijd al gemist, maar die staat wellicht ergens in de 1ste klasse :mrgreen:
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door groentje »

Ik hou ook van wat sociaal contact, hoor, maar het is een tendens die je niet kan ontkennen. En net zoals jou ben ik niet van mening dat het de rol is van de NMBS om daar iets aan te veranderen. Een goede mix aanbieden lijkt me daarbij inderdaad het beste.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door maarten »

pmuy schreef: 19 sep 2023, 15:58
- Minder zetels tegenover elkaar -> de meeste reizigers reizen alleen, en hebben allicht liever geen wildvreemde tegenover zich. Daarnaast is de seat pitch als iemand tegenover je zit, ook veel lager. Het aantal passagiers dat een "aangename" zitplaats heeft op een Desiro (= zonder iemand (schuin)tegenover of naast zich), is allicht een van de hoogste van alle materieel.
Mijn ervaring is juist dat de meeste mensen het viertje bij voorkeur nemen. Zelfs als ze alleen zijn. Vaak genoeg meegemaakt, ben je met een groepje (3-4 personen), alle viertjes bezet door één persoon.
En zeker als het een persoon met grotere bagage is. Worden 4 zitplaatsen door één persoon en een valies ingenomen en is er zelfs geen ruimte meer om erbij te gaan zitten.
- Hardere zetels dan een MS96 of I11 -> het zetelmateriaal lijkt schoner te blijven dan dat van een MS96 of I11.
Alsjeblieft, laten we teruggaan naar de houten banken. Die blijven nog schoner dan het met stof overtrokken plastic in MS08 (ofwel: wat een argument :? )
- Weinig stopcontacten -> per treinstel zijn er zo'n 20 bruikbare stopcontacten, wat veel meer is dan bij het meeste andere materieel uitgezonderd de M7.
Ja, maar hedentendage (en ik weet dat MS08 al wat ouder is) is een stopcontact per 2 zitplaatsen normaal. En de stopcontacten die er zijn in de Desiros zitten in het bagagerek bij de 4-tjes, lastig bereikbaar (ik zie zelfs stekkers eruit vallen) en zie mijn commentaar op je eerste punt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 19 sep 2023, 15:24 Het is natuurlijk een evolutief verhaal: voor veel "doordeweekse" reizigers was de Desiro een tijdlang een verademing ten opzichte van verouderd materieel (M4, klassiekjes, M80...) om alle redenen die hierboven terecht opgenoemd zijn, maar dat is intussen ook alweer een goede 10 jaar geleden en intussen is er veel recenter en comfortabeler materieel als de M7 aan het komen. Die heeft grotendeels dezelfde voordelen (airco, vrij vlotte instap, automatische aankondigingen...) maar voegt daar heel wat comfort aan toe en andere uitrustingen gericht op vervoer op langere afstand, die de Desiro gewoonweg niet heeft (tafels, voldoende stopcontacten en toiletten, rustigere zones...). Ook de gemiddelde reiziger begint dat goed te zien en de vraag die aan de grondslag van het topic (en nog niet echt ten gronde beantwoord is) blijft voor mij dus heel actueel.
De M7 zijn inderdaad nog beter dan de Desiro, maar ik geloof niet dat het de bedoeling is om na de roderingsperiode veel M7 in het weekend aan de kant te houden. Als het niet voor de reizigers is, dan wel om zo veel mogelijk kilometers in garantieperiode te rijden.
Maar gezien de vele kinderziekten die de BMx nog hebben is het logisch dat ze daar nu nog even mee wachten.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door groentje »

De Desir hadden ook heel wat kinderziektes, dat heeft hen tien toch niet echt tegengehouden...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 20 sep 2023, 21:33 De Desir hadden ook heel wat kinderziektes, dat heeft hen tien toch niet echt tegengehouden...
Veel minder hoor, er is toen veel stof gemaakt rond weinig :wink:
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door jan_olieslagers »

groentje schreef: 20 sep 2023, 21:33 De Desiro hadden ook heel wat kinderziektes, dat heeft hen toen toch niet echt tegengehouden...
Wie weet heeft men wel geleerd uit de lessen van toen...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
LML
Berichten: 1391
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door LML »

Het is toch niet meer dan logisch om op de juiste treindienst het juiste materieel in te zetten? De NMBS maakt er momenteel een rommelhoop van. Hopelijk komt daar verandering in als er meerdere M7-rijtuigen/-treinstellen ingezet worden...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie