Desiro's op IC's en impact van de M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door Steve »

Ik wil zeker geen oude discussies oprakelen over Desiro's die om enigszins begrijpelijke redenen op een aantal IC's rijden, zoals op Luik-Luxemburg (25 kV, ETCS...) of sommige Oostende - Antwerpen (gebrek aan voldoende M6). Mede daarom open ik even een nieuw topic.

Toch begint het me steeds meer op de heupen te werken dat de NMBS zeker in het weekend alle registers open trekt: heel wat IC's waar je in de week geen of weinig MS08 te zien krijgen, worden dan plots erdoor overspoeld. Voorbeelden genoeg: Antwerpen-Turnhout, Antwerpen-Charleroi, Antwerpen-Brussel, Doornik-Airport, Bergen-Airport en nog vele andere.

Zelfs daar kon je tot nu toe nog enigszins argumenteren dat het beschikbare andere materieel (in het bijzonder lange M6-stammen) niet aangepast is en ook te duur qua inzet voor het weekend, maar ook dat begint te veranderen met de instromende M7. De IC Lokeren - Brussel - Gent (22xx) is er een goed voorbeeld van: M7's zijn bijna volledig veralgemeend op beide verbindingen waar die in de week uit bestaat (22xx en 32xx), logischerwijs dus ook voldoende beschikbaarheid van materieel en opgeleid treinpersoneel in alle relevante locaties, de stammetjes van 4 M7 zouden een perfecte vervanging kunnen zijn... en toch blijven ze halsstarrig één enkele Desiro op pad sturen. Meer algemeen blijft het opvallend dat er in het weekend vooralsnog bijna geen enkele homogene M7-stam rijdt, enkel de paar rijtuigen in de Eupen-Oostende blijven doorlopend actief.

Wat zijn de plannen voor de nabije en verdere toekomst op dit gebied? Kan de NMBS "straffeloos" en volledig naar eigen inzicht MS08 blijven inzetten op allerlei IC's als gemakkelijkheidsoplossing, of is het de bedoeling dat die er stelselmatig uitgaan naarmate er voldoende M7 aankomen? En wat met IC's waar het sinds jaar en dag "normaal" wordt gevonden dat er (bijna) enkel Desiro's op rijden (Dinant-Airport/Brussel, Antwerpen-Leuven, Gent-Mechelen-Leuven...), is daar ook een evolutie te verwachten naar IC-waardig materieel à la M7, MS96...?
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door desirootje »

Steve schreef: 15 sep 2023, 23:22 Zelfs daar kon je tot nu toe nog enigszins argumenteren dat het beschikbare andere materieel (in het bijzonder lange M6-stammen) niet aangepast is en ook te duur qua inzet voor het weekend, maar ook dat begint te veranderen met de instromende M7. De IC Lokeren - Brussel - Gent (22xx) is er een goed voorbeeld van: M7's zijn bijna volledig veralgemeend op beide verbindingen waar die in de week uit bestaat (22xx en 32xx), logischerwijs dus ook voldoende beschikbaarheid van materieel en opgeleid treinpersoneel in alle relevante locaties, de stammetjes van 4 M7 zouden een perfecte vervanging kunnen zijn... en toch blijven ze halsstarrig één enkele Desiro op pad sturen.
Dat is nu juist een van de IC's waar ik desiro's het meest vind te beantwoorden, op L50 is het zo goed al een stoptrein, tussen Lokeren en Dendermonde hetzelfde, en de afstanden tussen Dendermonde, Brussel en Denderleeuw zijn kort genoeg dat het geen ramp is. Voor L50 zie ik het zelfs niet anders voor mensen tussen Wetteren en Brussel als voor mensen op de S3 tussen Herzele en Brussel.
Hetzelfde gaat op voor Antwerpen-Leuven, Gent-Leuven, Antwerpen-Hasselt, Kortrijk-Brugge en Antwerpen-Turnhout. Ik ga wel akkoord dat men dat IC materieel elders best inzet om de desiro's van de overige verbindingen af te halen, en waar mogelijk breaks en MR96's inzetten op deze kortere IC's, wat idd niet echt gebeurt.
(ik die pleit voor de inzet van MR96, ik moet op mijn hoofd gevallen zijn)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door Shrek »

Ik weet dat het bij treinfanaten moeilijk te begrijpen valt, maar het algemene publiek vindt Desiros goede treinen.
Ze zijn veel eenvoudiger voor mensen met bagage, fietsen, kinderkoetsen, mensen die slecht te been zijn. De airco en het goed werkende reizigersinfosysteem worden door de klanten ook zeer geapprecieerd. Kortom: er is geen reden om Desiro's niet in te zetten. Het enige geldige argument is het aantal zitplaatsen, als dat te weinig zou zijn moeten er inderdaad dubbeldektreinen rijden. Maar dan gaan de Desiro's gewoon naar een andere lijn om daar dan breaks of ms96 op stal te houden, omdat de klanten dat willen.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 16 sep 2023, 01:47 Ik weet dat het bij treinfanaten moeilijk te begrijpen valt, maar het algemene publiek vindt Desiros goede treinen.
Wat was de vraagstelling van dat onderzoek?

Nieuwsgierig,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 16 sep 2023, 08:30
Shrek schreef: 16 sep 2023, 01:47 Ik weet dat het bij treinfanaten moeilijk te begrijpen valt, maar het algemene publiek vindt Desiros goede treinen.
Wat was de vraagstelling van dat onderzoek?
De vraag was: "Wilt u dat er voor elk detail een duur grootschalig onderzoek plaatsvindt of mag de NMBS ook gezond verstand gebruiken?"
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door Steve »

Zoals gezegd wil ik nadrukkelijk geen nieuwe discussie opstarten of de Desiro al dan niet comfortabel is, die is hier al vaak genoeg gevoerd en - guess what - Ik vind ze best goed voor het soort diensten waarvoor ze bedoeld zijn.

Alleen zijn de stellen gewoonweg niet bedoeld noch geschikt voor IC-bedieningen. Dat heeft de NMBS zelf al meermaals gezegd en ook objectief gezien zijn meerdere kenmerken gewoonweg niet geschikt om een langere afstand af te leggen: geen tafels aan de stoelen, amper gelegenheid om tegenover elkaar te zitten, weinig stopcontacten en vuilbakken, slechts één toilet per treinstel, geen eerste klas die naam waardig. Allemaal niet onoverkomelijk voor een pendeltraject van 20 minuten, maar een heel ander verhaal als je er een uur of meer op zit met een groepje, bagage, laptop, eten enzovoort.

De M7 is door de flexibele inzet bovendien prima geschikt voor IC-verbindingen waar minder vraag op is, zoals buiten de spits en in het weekend. Een (intussen vlot beschikbaar...) stammetje van 4 M7 houdt het qua capaciteit midden tussen 1 en 2 Desiro's en is dus zeker niet overdreven. Het kan toch niet de bedoeling zijn die stammen enkel in de week in te zetten, waar was al die flexibiliteit anders voor nodig?

De vraag blijft voor mij dus wat de concrete plannen zijn op korte en middellange termijn, het lijkt me niet te rechtvaardigen om de Desiro's maar te pas en te onpas in te zetten terwijl er eindelijk bijna even flexibel materieel aankomt.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door groentje »

De Desiro's werden in het begin ook ingezet met het excuus dat ze voor garantieredenen veel km moesten maken. Zou datzelfde niet ook gelden voor M7, of was dat maar een foefje? Sowieso zullen ze ondertussen wel aan hun km zitten, de Desiro's...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door Steven »

Voor de IC naar Luxemburg moet je nog wat geduld hebben, normaal start dit najaar de opleiding voor treinbestuurders die rijden op deze verbinding (wat op zich weer een grote impact zal hebben op het kunnen toestaan van vakantiedagen ook al is het geen zomers seizoen, doch door het grote tekort aan personeel oa in brussel maakt die het plannen lastig). Zover ik begrepen heb zou de M7 dan op 2 verbindingen (tijdens de week) naar Namur komen, zijnde de reeks 21** (Brussel - Namur - Arlon) en de reeks 24** (Brussel - Namur - Liège), voor de weekends zal het dan vermoedelijk enkel op de 21** zijn.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 16 sep 2023, 11:26
rvdborgt schreef: 16 sep 2023, 08:30
Shrek schreef: 16 sep 2023, 01:47 Ik weet dat het bij treinfanaten moeilijk te begrijpen valt, maar het algemene publiek vindt Desiros goede treinen.
Wat was de vraagstelling van dat onderzoek?
De vraag was: "Wilt u dat er voor elk detail een duur grootschalig onderzoek plaatsvindt of mag de NMBS ook gezond verstand gebruiken?"
Als je geen antwoord hebt, mag je ook gewoon niks schrijven. Dat bespaart ons niet terzake doende antwoorden.

Groetjes,
Rian
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door BVG1988 »

Op de IC03 zijn wel M7s in dienst vandaag. De 1507 is voorzien van 4x M7 en de 1529 rijdt met 6x + 4x M7.

Ik heb in Groot-Bijgaarden de 476, 472 en 468 gezien. Mogelijk reden deze naar Antwerpen ofwel naar Brussel-Noord om de 17200 te rijden. Voor de 17200 te beginnen waren ze wel ruim op tijd dan.
Laatst gewijzigd door BVG1988 op 16 sep 2023, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 16 sep 2023, 11:53 Zoals gezegd wil ik nadrukkelijk geen nieuwe discussie opstarten of de Desiro al dan niet comfortabel is, die is hier al vaak genoeg gevoerd en - guess what - Ik vind ze best goed voor het soort diensten waarvoor ze bedoeld zijn.

Alleen zijn de stellen gewoonweg niet bedoeld noch geschikt voor IC-bedieningen. Dat heeft de NMBS zelf al meermaals gezegd en ook objectief gezien zijn meerdere kenmerken gewoonweg niet geschikt om een langere afstand af te leggen: geen tafels aan de stoelen, amper gelegenheid om tegenover elkaar te zitten, weinig stopcontacten en vuilbakken, slechts één toilet per treinstel, geen eerste klas die naam waardig. Allemaal niet onoverkomelijk voor een pendeltraject van 20 minuten, maar een heel ander verhaal als je er een uur of meer op zit met een groepje, bagage, laptop, eten enzovoort.

De M7 is door de flexibele inzet bovendien prima geschikt voor IC-verbindingen waar minder vraag op is, zoals buiten de spits en in het weekend. Een (intussen vlot beschikbaar...) stammetje van 4 M7 houdt het qua capaciteit midden tussen 1 en 2 Desiro's en is dus zeker niet overdreven. Het kan toch niet de bedoeling zijn die stammen enkel in de week in te zetten, waar was al die flexibiliteit anders voor nodig?

De vraag blijft voor mij dus wat de concrete plannen zijn op korte en middellange termijn, het lijkt me niet te rechtvaardigen om de Desiro's maar te pas en te onpas in te zetten terwijl er eindelijk bijna even flexibel materieel aankomt.
Er zullen zeker meer M7 in de weekends rijden in de toekomst hoor. De stammen van de 2200 kom je nu al geregeld tegen op de 1500 in het weekend.
Op de 2200 in het weekend vermoed ik dat ze nog even afwachten totdat de situatie met de M7 op de 3200 volledig gestabiliseerd is. Zoals je wel kan merken is dat in de week nog niet het geval.
Maar die Desiro's zullen dan gewoon elders gaan rijden, waar er vandaag breaks, DMT's of varkentjes weekenddiensten doen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door Steven »

De Desiro zal wel druppelsgewijs doorschuiven naar de nieuwe S verbindingen die er nog aankomen. Als je ziet wat er de afgelopen 20 jaar is veranderd.

In het weekend.
S1 op zaterdag 2/uur, de vroegere L trein reed 1/uur
S2 op zaterdag 2/uur, de vroegere L trein reed 1 keer om de 2 uur
De huidige S10 gaat 1/uur, de vroege L trein ging 1 x om de 2 uur

Tijdens de week

Heel wat lijnen kennen nu een hele dag door bijna 2 treinen per uur als S trein waar er vroeger overal in de daluren max 1 stoptrein reed.

En zo zijn er nog heel wat voorbeelden en gaan er nog bijkomen. Allemaal ritten waar die desiro uiteindelijk zal ingezet worden. Dan zal je die hele vloot met M6 en M7 goed kunnen gebruiken op de IC verbindingen. Al zijn er een paar verdoken L treinen met een IC label die ik een desiro wel zie behouden ook in de toekomst voor wat het weekend betreft.

Is het plan al volledig ? Verre van natuurlijk en dat zal evenmin voor morgen zijn, zeker aangezien de grote werven van L124 en L161 verre van klaar zijn. We zullen nog vele nachten mogen slapen voor we het beloofde GEN (ooit beloofd tegen 2012) in dienst zullen zien.

Nog heel wat lijnen hebben geen 4 S-treinen tijdens de spits, dus daar is zeker werk aan.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door 260689 »

Hoe zit het dan met de homologatie voor in Luxemburg aangezien ze op de 21xx zouden komen?

Desiro op de reeks 21xx is tegenwoordig ook geen uitzondering op de regel. Deze zomer was dacht ik (buiten de T treinen) een planmatig een desiro te vinden (ik dacht s'avonds).
Malista
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door Malista »

Wil dit zeggen dat er in de toekomst meer materiaal rechtstreeks inzetbaar is naar Luxemburg? De huidige dienstregeling vereist regelmatig een overstap in Aarlen, dit zou dan verleden tijd worden?
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Bericht door ovspotter_be »

Malista schreef: 18 sep 2023, 13:17 Wil dit zeggen dat er in de toekomst meer materiaal rechtstreeks inzetbaar is naar Luxemburg? De huidige dienstregeling vereist regelmatig een overstap in Aarlen, dit zou dan verleden tijd worden?
Die overstap in Arlon heeft meestal niets te maken met materieel, de M6 mag ook Luxembourg in.
Het probleem zit hem bij de beperkte lengte van perron 1 in het station van Luxembourg waar de lange M6-stammen van 9 rijtuigen niet kunnen ontvangen worden.
Plaats reactie