Storm Ciaran

Alles over reizigerstreinen in België.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Storm Ciaran

Bericht door AlexNL »

In het Nederlandse Haelen (nabij Roermond) had men wat minder geluk, daar was een boom omgevallen en leunde deze tegen de bovenleiding. Een trein heeft deze vervolgens geraakt.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Storm Ciaran

Bericht door Dieselfreak »

Gisteren is alles geolied verlopen tussen Gent en Maastricht. :D Beter dan vorige week zaterdag, toen we in Eupen een uur later moesten vertrekken omdat de trein van 18:17 naar Brussel - Oostende afgeschaft was. :?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Storm Ciaran

Bericht door dentheo »

Eimai schreef: 03 nov 2023, 15:39
Yassine_TB schreef: 03 nov 2023, 14:59 Ik heb de adhesie op de helling tussen Luik en Ans nog nooit zo slecht geweten als tijdens deze storm. Met de E544 ben ik de helling bijna niet bovengeraakt (ondanks dat ik twee locs had), op een bepaald moment was het kruipen aan 2km/u.

De E542 was er al stilgevallen, dus we stonden daar bijna stil met twee treinen :)
Niet alleen daar, toen we terug sneller dan 80 mochten dacht ik van, 't zou leuk zijn als ik die snelheid ook kon halen. Antislip van mijn 18 was continu bezig en bij het afremmen kwamen de ontremmers van mijn m6 continu tussen op een manier die ik nog niet heb meegemaakt.
Ik neem aan bladeren, toch geen tegenwind ?
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Storm Ciaran

Bericht door dentheo »

DR-fan schreef: 04 nov 2023, 12:45
pietje schreef: 04 nov 2023, 11:59
DR-fan schreef: 04 nov 2023, 09:17 Wat dat 'mager' stormpje in de Kempen betreft: waar kwamen die op het spoor gewaaide bomen op L15 (2 plaatsen) dan wel vandaan?
Dat heb ik toch uitgelegd: van gebrekkig onderhoud van bomen en bossen.
Als alle bomen naast spoorwegen volgens de wetgeving zouden beperkt worden, kunnen die hoegenaamd niet op de sporen terecht komen.
Net zoals rondvliegende tuinhuisjes en tramopolines: in het oostelijk deel van België waren de windsnelheden echt niet van die sterkte dat normaal bevestigd materiaal zou kunnen gaan vliegen.
Wel, als dan al die bomen gebrekkig onderhouden zijn, was die snelheidsbeperking dus wel degelijk verantwoord.
Ik denk dat Infrabel nog eens snel wat brieven moet rondsturen...iedereen is nu in stemming...

Sommige mensen houden vol dat het niet meer "moet".
Theo
Groeten vanop de Heide
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Storm Ciaran

Bericht door pietje »

DR-fan schreef: 04 nov 2023, 12:45
pietje schreef: 04 nov 2023, 11:59
DR-fan schreef: 04 nov 2023, 09:17 Wat dat 'mager' stormpje in de Kempen betreft: waar kwamen die op het spoor gewaaide bomen op L15 (2 plaatsen) dan wel vandaan?
Dat heb ik toch uitgelegd: van gebrekkig onderhoud van bomen en bossen.
Als alle bomen naast spoorwegen volgens de wetgeving zouden beperkt worden, kunnen die hoegenaamd niet op de sporen terecht komen.
Net zoals rondvliegende tuinhuisjes en tramopolines: in het oostelijk deel van België waren de windsnelheden echt niet van die sterkte dat normaal bevestigd materiaal zou kunnen gaan vliegen.
Wel, als dan al die bomen gebrekkig onderhouden zijn, was die snelheidsbeperking dus wel degelijk verantwoord.
Maar dat doet toch nog altijd niets af aan mijn eerdere conclusie:
Als de snelheidsbeperkingen al noodzakelijk zouden geweest zijn, zegt dat vooral veel over de staat van onze infrastructuur (en daar reken ik uiteraard ook de omgeving bij)
Dus graag onmiddellijk een taskforce opstarten bij Infrabel die vanaf nu zorgt voor handhaving van de omgeving zodat er bij een volgende storm onmogelijk nog een boom de dienstregeling kan verstoren. Want op dit moment zijn er blijkbaar veel teveel plekken waar dat onvoldoende opgevolgd wordt.

Maar ik vrees dat mijn verwachtingen weer veel te hoog liggen.
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Storm Ciaran

Bericht door DR-fan »

pietje schreef: 05 nov 2023, 15:07 Dus graag onmiddellijk een taskforce opstarten bij Infrabel die vanaf nu zorgt voor handhaving van de omgeving zodat er bij een volgende storm onmogelijk nog een boom de dienstregeling kan verstoren. Want op dit moment zijn er blijkbaar veel teveel plekken waar dat onvoldoende opgevolgd wordt.

Maar ik vrees dat mijn verwachtingen weer veel te hoog liggen.
En dan hebben we het nog niet over golfplaten, dekzeilen en zelfs complete daken die al eens in de bovenleiding of op het spoor vliegen. Alles platleggen in een strook van 500 m langs de spoorlijnen, dat zou pas vooruitziend zijn :roll:
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Storm Ciaran

Bericht door rdv »

Ik weet uit ervaring dat Infrabel bomen en bossen langs spoorwegen in de gaten houdt en eigenaars en beheerders aanzet tot beheer als dat nodig is. Wellicht eerder sporadisch, maar het gebeurt.

Maar zoals veel discussies, is het ook hier niet zwart-wit. Bomen en struiken langs de spoorwegen houden taluds stabiel, temperen de temperaturen in de bedding (warmer in de winter, kouder in de zomer) dan zonder bomen, de bomen dienen als vangnet voor trampolines etc die rondvliegen, bomen temperen rukwinden die bovenleidingen naar beneden kunnen halen, bomen milderen het geluid voor omwonenden etc.

Bovendien zijn niet alle boomsoorten bestand tegen insnoeien, en maakt het hen net extra onstabiel en kwetsbaar.

Ik zie ook hoe aannemers en infrabel soms weinig respect hebben voor de bomen en vooral voor hun wortels. Door materiaal te stapelen of te manoeuvreren boven boomwortels, of door schade aan bomen tgv werken, kunnen de wortels afsterven of kunnen open wonden worden veroorzaakt waardoor de boom op termijn een gevaar kan vormen voor de spoorlijn.

Een hakhoutbeheer zou ideaal zijn langs spoorwegen - zoals AWV doet op veel plaatsen. Iedere acht jaar afzetten tot op de bodem, maar wellicht is dat te arbeidsintensief voor Infrabel - zowel om uit te voeren op eigen stroken, als om op te leggen aan aangelanden.
Plaats reactie