Storm Ciaran

Alles over reizigerstreinen in België.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Storm Ciaran

Bericht door trainlovertje »

Dieselfreak schreef: 02 nov 2023, 08:37
overweg13 schreef: 01 nov 2023, 20:06
HLE18 schreef: 01 nov 2023, 19:39 Maar vroeger waren er stormen met rukwinden van 120km/h en toen reden de treinen wel...
Inderdaad, op 25.01.1990 hadden we hier een stevige storm met rukwinden tot 155 km/u. Hoogspanningsmasten plooien als lucifers, stroken bos werden met de grond gelijk gemaakt. De treinen bleven wel rijden, al waren er lijnen waar dat niet mogelijk was door omgevallen bomen. En als ik het goed onthouden heb zijn bovenleidingen gebouwd om te weerstaan aan wind tot 180 km/u, maar dat laatste is mogelijk wishful thinking mijnerzijds.
In 1990 zei men: "Het waait nogal hard!"

Nu is het, telkens als er felle rukwinden verwacht worden: "Code oranje, code rood! Treinverkeer onderbroken! Alle parken, bossen en provinciedomeinen afgesloten! Iedereen binnen blijven!"

Nog even, en dan wordt een complete lockdown afgekondigd telkens er rukwinden boven de 80 km/u aangekondigd zijn. :roll: En natuurlijk ook bij sneeuw en ijzel, want ja, er gebeuren nogal wat valpartijen en verkeersongevallen door gladheid.

Welke keuzes mogen burgers eigenlijk zélf nog maken in deze paternalistische maatschappij van verboden, verboden en nog eens verboden? :x
Als ik die laatste alinea lees krijg ik wel wat zin om te antwoorden met "ok boomer". Er is namelijk weinig verboden vandaag, er wordt alleen aanbevolen onnodige verplaatsingen uit te stellen, aangezien er mensen onder vallende bomen of rondvliegende objecten geraakt kunnen worden. Er zijn hierdoor ook vandaag al enkele slachtoffers gevallen.

Veiligheid wordt inderdaad steeds hoger in het vaandel gedragen en daar ben ik voorlopig niet rouwig om, alleen mag de slinger niet doorslaan.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Storm Ciaran

Bericht door trainlovertje »

overweg13 schreef: 02 nov 2023, 15:58 De meeste obstakels had men best kunnen vermijden als Infrabel de gelegenheid en de toestemming zou krijgen om bomen langs de sporen te verwijderen en eigenaars van belendende percelen te verplichten om alle bomen te vellen die hoog genoeg zijn om op de bovenleiding of de sporen terecht te komen. Maar ja, dan staan de actiecomités weer direct op hun achterste poten.
Infrabel heeft de laatste jaren om die reden heel wat bomen verwijderd. Golfplaten (die bevestigd zijn op daken bvb) kunnen wel 100 meter ver vliegen als ze goed opgeschept worden door de wind. Ook trampolines waar de wind onder schept kunnen als vogels door de lucht vliegen (zelf eens gezien...) Dat zoiets in het spoor vliegt kan je gewoonweg niet altijd vermijden.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Storm Ciaran

Bericht door Klassiekje »

Ach ja, vroeger was alles beter hé :roll:

De NMBS en Infrabel proberen gewoon het materieel, het personeel en de reizigers te beschermen en men communiceert ook eindelijk eens vrij duidelijk en het is weer niet goed.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Storm Ciaran

Bericht door overweg13 »

Ik herinner me nog affiches van toen alles nog beter was: Elk weer treinweer.
Die had de bedoeling automobilisten - die er toen nog veel minder waren - uit hun auto te lokken.
En op een andere affiche luidde het: Zat je nu maar in de trein, hé!
Met vriendelijke groet

overweg13
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Storm Ciaran

Bericht door Davy »

trainlovertje schreef: 02 nov 2023, 16:03
Dieselfreak schreef: 02 nov 2023, 08:37
overweg13 schreef: 01 nov 2023, 20:06

Inderdaad, op 25.01.1990 hadden we hier een stevige storm met rukwinden tot 155 km/u. Hoogspanningsmasten plooien als lucifers, stroken bos werden met de grond gelijk gemaakt. De treinen bleven wel rijden, al waren er lijnen waar dat niet mogelijk was door omgevallen bomen. En als ik het goed onthouden heb zijn bovenleidingen gebouwd om te weerstaan aan wind tot 180 km/u, maar dat laatste is mogelijk wishful thinking mijnerzijds.
In 1990 zei men: "Het waait nogal hard!"

Nu is het, telkens als er felle rukwinden verwacht worden: "Code oranje, code rood! Treinverkeer onderbroken! Alle parken, bossen en provinciedomeinen afgesloten! Iedereen binnen blijven!"

Nog even, en dan wordt een complete lockdown afgekondigd telkens er rukwinden boven de 80 km/u aangekondigd zijn. :roll: En natuurlijk ook bij sneeuw en ijzel, want ja, er gebeuren nogal wat valpartijen en verkeersongevallen door gladheid.

Welke keuzes mogen burgers eigenlijk zélf nog maken in deze paternalistische maatschappij van verboden, verboden en nog eens verboden? :x
Als ik die laatste alinea lees krijg ik wel wat zin om te antwoorden met "ok boomer". Er is namelijk weinig verboden vandaag, er wordt alleen aanbevolen onnodige verplaatsingen uit te stellen, aangezien er mensen onder vallende bomen of rondvliegende objecten geraakt kunnen worden. Er zijn hierdoor ook vandaag al enkele slachtoffers gevallen.

Veiligheid wordt inderdaad steeds hoger in het vaandel gedragen en daar ben ik voorlopig niet rouwig om, alleen mag de slinger niet doorslaan.
En net dat laatste gebeurt steeds meer, de nulrisico rubbertegeltjesmaatschappij. Sinds corona nog veel erger geworden.
Zag vandaag een tweetal reacties passeren dat men bij dit soort weer lockdowns moet instellen waarbij alles moet sluiten en je verplicht moet thuisblijven, en de ervaring leert helaas dat wat nu nog een enkeling is die zoiets roept misschien over 5 jaar harde realiteit is, ook dat leerde corona.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Storm Ciaran

Bericht door Steven »

Andere voorwerpen die werden gemeld zijn dieren (koe, paard) een golfplaat, een trampoline en rondvliegend afval (plastiek die vasthangt in de bovenleiding)
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Storm Ciaran

Bericht door desirootje »

trainlovertje schreef: 02 nov 2023, 16:03 Als ik die laatste alinea lees krijg ik wel wat zin om te antwoorden met "ok boomer". Er is namelijk weinig verboden vandaag, er wordt alleen aanbevolen onnodige verplaatsingen uit te stellen, aangezien er mensen onder vallende bomen of rondvliegende objecten geraakt kunnen worden. Er zijn hierdoor ook vandaag al enkele slachtoffers gevallen.

Veiligheid wordt inderdaad steeds hoger in het vaandel gedragen en daar ben ik voorlopig niet rouwig om, alleen mag de slinger niet doorslaan.
Dieselfreak negeer je het best, ik neem aan dat je uit zijn profielfoto al kunt afleiden dat zijn meningen meer overeen komen met de gemiddelde bewoner van Texas dan de gemiddelde Vlaming, hij zaagt graag en lang. Hij wilt alle vrijheid om zich als een idioot te gedragen, onafhankelijk van hoe het anderen beïnvloedt en vind dus ook dat andere mensen zoals treinbestuurders en treinbegeleiders hun eigen veiligheid moeten opofferen daarvoor.
Hij vind zelfs met alle schade doorheen het land en het behouden van de meeste verbindingen en het aanbieden van vervangbussen waar dat niet kan, dat hij nog steeds van zijn vrijheid is beroofd en dat hij leeft in een staat die even totalitair is als Noord Korea of de Sovjet Unie.
traindriverbe
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37

Re: Storm Ciaran

Bericht door traindriverbe »

Aan alle betweters hier :

Vandaag lag al het verkeer in de knoop en niet omdat het de fout is van de NMBS!!!

Deze morgen trein naar Dendermonde gedaan , 80km/u max , tak in bovenleiding in Burst net nadat ik gepasseerd was , boom in spoor in buurt Asse...terugrit naar Oudrenaarde : OW'en in alarm (SF05 , ....) , 2u staan aanschuiven op de L50C omdat er geen plekje meer vrij was in Denderleeuw door gestrande treinen , boom in spoor buurt Welle ; boom in spoor in Munkwalm , Zottegem alle sporen bezet....kortom een KUT dag als machinist!!!

Waren de voorziene maatregelen dan overroepen???

Beter alles meteen afschaffen zoals in het buitenland , niemand knalt graag tegen een boom of ontspoort en knalt ergens tegen een bovenleidingspaal of komt in een gracht terecht met zijn trein...

Maar nee , de treinen moeten rijden om al die gepensioneerden en profiteurs van de maatschappij , zwartrijders , ..., te vervoeren :evil:
traindriverbe
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37

Re: Storm Ciaran

Bericht door traindriverbe »

Dieselfreak schreef: 02 nov 2023, 08:37
overweg13 schreef: 01 nov 2023, 20:06
HLE18 schreef: 01 nov 2023, 19:39 Maar vroeger waren er stormen met rukwinden van 120km/h en toen reden de treinen wel...
Inderdaad, op 25.01.1990 hadden we hier een stevige storm met rukwinden tot 155 km/u. Hoogspanningsmasten plooien als lucifers, stroken bos werden met de grond gelijk gemaakt. De treinen bleven wel rijden, al waren er lijnen waar dat niet mogelijk was door omgevallen bomen. En als ik het goed onthouden heb zijn bovenleidingen gebouwd om te weerstaan aan wind tot 180 km/u, maar dat laatste is mogelijk wishful thinking mijnerzijds.
In 1990 zei men: "Het waait nogal hard!"

Nu is het, telkens als er felle rukwinden verwacht worden: "Code oranje, code rood! Treinverkeer onderbroken! Alle parken, bossen en provinciedomeinen afgesloten! Iedereen binnen blijven!"

Nog even, en dan wordt een complete lockdown afgekondigd telkens er rukwinden boven de 80 km/u aangekondigd zijn. :roll: En natuurlijk ook bij sneeuw en ijzel, want ja, er gebeuren nogal wat valpartijen en verkeersongevallen door gladheid.

Welke keuzes mogen burgers eigenlijk zélf nog maken in deze paternalistische maatschappij van verboden, verboden en nog eens verboden? :x
Je mag altijd eens bij mij komen zitten in de cabine bij dit weer , wedden dat je in je broek schijt!!!
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Storm Ciaran

Bericht door 260689 »

In Duitsland was het iets beter, maar daar was het ook redelijk voelbaar. Vandaag met de ICE517 van Dortmund naar Köln hbf gereisd en alles liep daar ook serieus in de soep door het weer werd omgeroepen. Vooral stations die vol raakte en geen personeel hadden voor de verderzetting. Dat ze regio Luik, Namur, Luxemburg, Limburg de 80km/h regel moesten volgen vond ik er wat over gezien daar weinig tot geen meldingen waren van de stormschade.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Storm Ciaran

Bericht door ovspotter_be »

Treinverkeer richting Frankrijk (uitg. HST) blijft onderbroken tot ten vroegste 16:00 morgennamiddag.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Storm Ciaran

Bericht door groentje »

Ik vermoed dat ze dat gewoon hebben gedaan voor de duidelijkheid in de communicatie, als je elke lijn waar een beperking geldt moet gaan beginnen opsommen, en bestuurders voor elke rit moeten nagaan of zij betrokken zijn of niet, dan kunnen vergissingen veel gemakkelijker plaatsvinden, zeker als je lijnen moet gaan toevoegen tijdens de dag. Maar je hebt een punt, het hele gebied was niet nodig geweest. In West-Vlaanderen, was het echter een must, en achteraf bleek hetzelfde voor Henegouwen en Oost-Vlaanderen.
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Storm Ciaran

Bericht door HLE18 »

Klassiekje schreef: 01 nov 2023, 21:42 Afbeelding Heel wat jaren geleden
Dat is in al die jaren 1 keer voorgevallen en dat kan los van een storm ook voorvallen vb. tijdens een onweer. Verder kan er altijd van alles op de sporen vallen, ETCS is ook nog altijd niet overal uitgerold enz... maar daar moeten blijkbaar dan geen maatregelen voor genomen worden.

Meest ergerlijke bij dit weer is de slechte informatie: In het station roepen ze af dat je de app moet gebruiken om je reis te plannen. Op de app staat dat je naar de aankondigingen in het station moet luisteren en de infoborden. Op de infoborden staat bij niets 1 of 2 treinen waarvan ze min of meer zeker zijn dat ze zullen rijden.

vb. In Thurn & Taxis, geen infoborden, in de app staat er dat de trein met +5 gaat aankomen in maar in de kantlijn staat dat het verkeer onderbroken is. Na 10 min. geen aankondiging en plots staat in de app dat de trein zogezegd vertrokken is terwijl die helemaal niet in het station gepasseerd is. De trainmap zegt dan weer dat de trein nog in Brussel-Zuid staat... Een half uur later nog altijd geen info gekregen, de trein in de andere richting dan maar proberen, die zou met 10 min. volgens de app aankomen. Dat kan natuurlijk ook niet want het verkeer is onderbroken. Waarom kunnen ze die dan niet gewoon als "afgeschaft" zetten in de app :twisted: dan weet je ten minste dat je naar Brussel-Noord moet gaan.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Storm Ciaran

Bericht door 260689 »

Alle snelheidsbeperkingen zijn rond 20u opgeheven.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Storm Ciaran

Bericht door Portbou »

260689 schreef: 02 nov 2023, 19:24 In Duitsland was het iets beter, maar daar was het ook redelijk voelbaar. Vandaag met de ICE517 van Dortmund naar Köln hbf gereisd en alles liep daar ook serieus in de soep door het weer werd omgeroepen. Vooral stations die vol raakte en geen personeel hadden voor de verderzetting. Dat ze regio Luik, Namur, Luxemburg, Limburg de 80km/h regel moesten volgen vond ik er wat over gezien daar weinig tot geen meldingen waren van de stormschade.
En wat was het excuus voor alle voorgaande dagen ? :mrgreen:

Code: Selecteer alles

ICE517
02/11/2023 Köln Hbf 12:30	 +44
01/11/2023 Köln Hbf 12:09	 +23
31/10/2023 Köln Hbf 12:29	 +43
30/10/2023 Köln Hbf 12:27	 +41
29/10/2023 Köln Hbf 11:54	 +08
28/10/2023 Köln Hbf 12:10	 +24
27/10/2023 Köln Hbf 12:13	 +27
26/10/2023 Köln Hbf 12:29	 +43
25/10/2023 Köln Hbf 12:07	 +21
24/10/2023 Köln Hbf 11:56	 +10
23/10/2023 Köln Hbf 12:01	 +15
22/10/2023 Köln Hbf 12:07	 +21
21/10/2023 Köln Hbf 11:46	  
Plaats reactie