Van voor mijn tijd in elk geval
Toekomst M5
Re: Toekomst M5
Hun aantal alleen al zegt genoeg: 97 B-rijtuigen. Het is duidelijk dat het er oorspronkelijk meer waren.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Toekomst M5
97 is wel een priemgetal en dan lijkt het me toch dat men oorspronkelijk een ander aantal voor ogen had, maar x miljoen BEF moest besparen, waardoor men op dat eigenaardige aantal van 97 B-rijtuigen kwam. Die 15 AB-rijtuigen waren oorspronkelijk A-rijtuigen. Overigens zijn de MR86 in dezelfde onzalige periode besteld en daardoor zijn ze vandaag nog altijd het minst comfortabele materieel, ook al is de concurrentie op dat vlak met de M5 groot.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Toekomst M5
18 BDx en 15 A strookt ook niet met elkaar, maar je kunt eruit afleiden dat er 15 stammen gemaakt kunnen worden. 15 stammen van A + 6xB en een 16e van 7xB misschien als P-trein of toeristentrein.
Of als we toch alle BDx gaan gebruiken: 15 stammen A + 5xB en 3 stammen 7xB en één B reserve.
Maar vreemd? NS bestelde 7 voorserie ICM. Toen kwamen er 40 ICM-1 en 47 ICM-2.
Plan T waren er 31, plan V 246.
Je maakt een berekening hoeveel zitplaatsen en omlopen je nodig hebt.
Of als we toch alle BDx gaan gebruiken: 15 stammen A + 5xB en 3 stammen 7xB en één B reserve.
Maar vreemd? NS bestelde 7 voorserie ICM. Toen kwamen er 40 ICM-1 en 47 ICM-2.
Plan T waren er 31, plan V 246.
Je maakt een berekening hoeveel zitplaatsen en omlopen je nodig hebt.
Re: Toekomst M5
Er rijden en reden altijd al verschillende samenstellingen rond, de meest voorkomende is die met 8 rijtuigen. Heb periodes geweten dat er een aantal met 9 en zelfs 10 reden (ook al was dat niet aanbevolen vanwege maar 1 omvormer), deze week heb ik echter een stam gezien met 7 rijtuigen. Dan kan het niet anders dan dat je rare totalen krijgt van aantal rijtuigen.
Re: Toekomst M5
Ik kan me wel moeilijk voorstellen dat ze bij de bestelling in de jaren 1980 al wisten welke combinaties er rond zouden rijden.Steven schreef: ↑16 nov 2023, 12:24 Er rijden en reden altijd al verschillende samenstellingen rond, de meest voorkomende is die met 8 rijtuigen. Heb periodes geweten dat er een aantal met 9 en zelfs 10 reden (ook al was dat niet aanbevolen vanwege maar 1 omvormer), deze week heb ik echter een stam gezien met 7 rijtuigen. Dan kan het niet anders dan dat je rare totalen krijgt van aantal rijtuigen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Toekomst M5
Dan zouden ze hun research toen toch niet goed gedaan hebben. Het lijkt me dat je toch eerst onderzoekt waar, hoe en hoeveel je de rijtuigen gaat inzetten en dan tot een bestelling overgaat? Dat je de treinen na een decennia of langer anders inzet dan origineel de bedoeling was, ja dat is wel te verwachten en niet te voorspellen.overweg13 schreef: ↑16 nov 2023, 12:28Ik kan me wel moeilijk voorstellen dat ze bij de bestelling in de jaren 1980 al wisten welke combinaties er rond zouden rijden.Steven schreef: ↑16 nov 2023, 12:24 Er rijden en reden altijd al verschillende samenstellingen rond, de meest voorkomende is die met 8 rijtuigen. Heb periodes geweten dat er een aantal met 9 en zelfs 10 reden (ook al was dat niet aanbevolen vanwege maar 1 omvormer), deze week heb ik echter een stam gezien met 7 rijtuigen. Dan kan het niet anders dan dat je rare totalen krijgt van aantal rijtuigen.
Zoals eerder aangehaald in dit topic lijkt het me eerder waarschijnlijk dat men enkele lijnen/diensten aanduid waar men het nieuwe materieel wil inzetten de eerstkomende jaren en uitrekent hoeveel men hiervoor nodig heeft + een reserve. Dat lijkt mij toch logischer dan in het wilde weg er een nummer op plakken.
Re: Toekomst M5
Eerst werden er 65 stuks besteld, daarna is een bijbestelling gedaan. De bestaande dubbeldekkers van de SNCF dienden als voorbeeld.
uit een artikel van "Het Spoor" van maart 1984
45 rijtuigen 2e klas
10 rijtuigen 1e klas
10 rijtuigen 2e klas met bagageruimte en stuurcabine
De trein zal uit 7 dubbeldekkers bestaan zodat de capaciteit gelijk is aan een M4-trein met 12 rijtuigen
Bedrag van deze bestelling was 1,7 miljard BEF
uit een artikel van "Het Spoor" van maart 1984
45 rijtuigen 2e klas
10 rijtuigen 1e klas
10 rijtuigen 2e klas met bagageruimte en stuurcabine
De trein zal uit 7 dubbeldekkers bestaan zodat de capaciteit gelijk is aan een M4-trein met 12 rijtuigen
Bedrag van deze bestelling was 1,7 miljard BEF
Re: Toekomst M5
Momenteel zijn er 4 stammen van Schaarbeek, allemaal 9 rijtuigen en er zijn 9 stammen van Vorst waarvan één 9-delig (P7600, 8602, 8603 dagelijks) en de andere 7-delig zijn. Bij die van Schaarbeek zit de AB altijd in het midden, in Vorst kijken ze daar niet echt naar, zolang die er maar ergens tussenzit.
Dat maakt in commercieel gebruik:
13/15 AB
13/18 BDx
75/97 B
Er zijn meer sturrijtuigen dan AB rijtuigen omdat ze toen gelukkig wel slim genoeg waren om in te zien dat het verschrikkelijk dom idee niet zo slim was, ze voorspeldde veel storingen met de stuurstanden.
Ook zal er in principe altijd een B rijtuig dat eindigt op 6 of 7 tegen de loc zitten, dit zijn de enige met eindseinen ingebouwd. Dit is voor als de loc toch moet rondgezet worden wegens een defect stuurrijtuig dat de trein wel kan rijden met brandende eindseien (want mobiele eindseinen kan je er ook maar 1 hangen in plaats van 2)
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.