Pagina 2 van 3

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 08 nov 2023, 11:10
door Lorre
Het meest ideale zou zijn dat ze dan als P-trein gaan rijden. Dan heb je 1 HLE nodig die je dan op de eindbestemming kunt rondzetten. Zoals ze nu doen met de P-trein tussen Rochefort-Jemelle en Brussel-Zuid. Zo besparen ze locomotieven en kunnen ze de M5 toch nog gebruiken.
Op de verbindingen die nu M5 rijden, kan je dan met M6 gaan werken.

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 13 nov 2023, 05:06
door kristofvt
Kan men ook niet spelen met een M7- Bmx stuurrijtuig. deze zijn toch compatibel met M5 en M6 zijtuigen? Men heeft er in eerste instantie toch 90 besteld. Volgens railfaneurope zelfs 112. (Iemand een bron voor de 22 extra Bmx stellen in het order van december 2021)

Kan men niet bvb iets als een. M7 mbx+ (4 tot 10) M5 + M7mbx maken.

Bij de Blankenberge-Genk worden nu ook 2 M7-Bmx gebruikt in combinatie met M6. Iemand een idee waarom deze niet aan de buitenzijde staan. en men 2 extra m6 stuurposten gebruikt?

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 13 nov 2023, 06:46
door Lorre
kristofvt schreef: 13 nov 2023, 05:06 Kan men ook niet spelen met een M7- Bmx stuurrijtuig. deze zijn toch compatibel met M5 en M6 zijtuigen? Men heeft er in eerste instantie toch 90 besteld. Volgens railfaneurope zelfs 112. (Iemand een bron voor de 22 extra Bmx stellen in het order van december 2021)

Kan men niet bvb iets als een. M7 mbx+ (4 tot 10) M5 + M7mbx maken.

Bij de Blankenberge-Genk worden nu ook 2 M7-Bmx gebruikt in combinatie met M6. Iemand een idee waarom deze niet aan de buitenzijde staan. en men 2 extra m6 stuurposten gebruikt?
Ze hebben gewoon de HLE19 vervangen door die M7. Ze ontkoppelen nog vaak die rammen. Zo rijdt er bv s'morgens een enkele ram naar Blankenberge van 6 rijtuigen.

En ik denk niet dat M5-rijtuigen van een andere omvormer dan die van het stuurrijtuig stroom kunnen nemen om het zo te zeggen. Anders hadden ze al vaker bij een defect stuurrijtuig, dat stuurrijtuig vervangen door een extra locomotief of dergelijke. Nu gaat telkens de volledige ram buiten dienst bij een defect stuurrijtuig.

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 13 nov 2023, 12:20
door Steven
Je kan bij M5 enkel de loc reeks 21/27 vervangen door een M7Bmx, je hebt dat stuurrijtuig M5 echt nodig anders zijn de overige rijtuigen gewoon dood.

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 13 nov 2023, 13:44
door Steve
Was er in de lastenboeken voor de M7 niet gezet dat ze andere rijtuigen (in het bijzonder de M5) van stroom moesten kunnen voorzien? Sowieso was de compatibiliteit met M5 opgenomen, al kun je dat natuurlijk nog interpreteren. Is dat allemaal dode letter gebleven dan?

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 13 nov 2023, 13:50
door Steven
Steve schreef: 13 nov 2023, 13:44 Was er in de lastenboeken voor de M7 niet gezet dat ze andere rijtuigen (in het bijzonder de M5) van stroom moesten kunnen voorzien? Sowieso was de compatibiliteit met M5 opgenomen, al kun je dat natuurlijk nog interpreteren. Is dat allemaal dode letter gebleven dan?
Het volstaat dat de M7Bmx hoogspanning kan leveren en dat de stuurrijtuigen M5 er mee kunnen communiceren om trek duw te rijden (hiervoor is het M5 stuurrijtuig van het MUX systeem voorzien). Meer dan dat zal het niet zijn. Meer kan je niet verwachten want anders moet je de gewone M5 rijtuigen gaan verbouwen en voorzien van eigen omvormer en dat gaan ze nu niet meer doen. M5 rijtuigen hebben specifieke stekkers om de laagspanning van de omvormer uit het stuurrijtuig te ontvangen. Daar ge je niet zomaar iets aan veranderen.

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 13 nov 2023, 14:59
door Stoomloc
Steven schreef: 13 nov 2023, 12:20 Je kan bij M5 enkel de loc reeks 21/27 vervangen door een M7Bmx, je hebt dat stuurrijtuig M5 echt nodig anders zijn de overige rijtuigen gewoon dood.
Dat zijn dan toch echt ongebruiksvriendelijke rijtuigen? Of was dat courant om één omvormer te voorzien voor alle wagons destijds?

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 13 nov 2023, 15:01
door TKR
Steve schreef: 13 nov 2023, 13:44 Was er in de lastenboeken voor de M7 niet gezet dat ze andere rijtuigen (in het bijzonder de M5) van stroom moesten kunnen voorzien? Sowieso was de compatibiliteit met M5 opgenomen, al kun je dat natuurlijk nog interpreteren. Is dat allemaal dode letter gebleven dan?
Ow, was dat dan niet enkel compatibiliteit met de M6? :shock:

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 13 nov 2023, 16:23
door Steve
TKR schreef: 13 nov 2023, 15:01
Steve schreef: 13 nov 2023, 13:44 Was er in de lastenboeken voor de M7 niet gezet dat ze andere rijtuigen (in het bijzonder de M5) van stroom moesten kunnen voorzien? Sowieso was de compatibiliteit met M5 opgenomen, al kun je dat natuurlijk nog interpreteren. Is dat allemaal dode letter gebleven dan?
Ow, was dat dan niet enkel compatibiliteit met de M6? :shock:
Nee, de compatibiliteit met M5 is heel duidelijk vooropgesteld en staat bv. ook in publieke NMBS-documenten (zoals hier: https://www.belgiantrain.be/-/media/cor ... CF185EB2A8). Vraag is echter hoe ver die "compatibiliteit" gaat. Als getrokken rijtuigen kun je zo ongeveer alles doen (de eerste commerciële inzet van M7 was trouwens samen met M4!), doorgeven van MUX-signalen zal ook nog wel lukken, maar de elektrische voeding in laagspanning verzorgen bij gebrek aan een eigen omvormer gaat natuurlijk nog een stap verder.

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 13 nov 2023, 19:23
door Shrek
Steve schreef: 13 nov 2023, 16:23
TKR schreef: 13 nov 2023, 15:01
Steve schreef: 13 nov 2023, 13:44 Was er in de lastenboeken voor de M7 niet gezet dat ze andere rijtuigen (in het bijzonder de M5) van stroom moesten kunnen voorzien? Sowieso was de compatibiliteit met M5 opgenomen, al kun je dat natuurlijk nog interpreteren. Is dat allemaal dode letter gebleven dan?
Ow, was dat dan niet enkel compatibiliteit met de M6? :shock:
Nee, de compatibiliteit met M5 is heel duidelijk vooropgesteld en staat bv. ook in publieke NMBS-documenten (zoals hier: https://www.belgiantrain.be/-/media/cor ... CF185EB2A8). Vraag is echter hoe ver die "compatibiliteit" gaat. Als getrokken rijtuigen kun je zo ongeveer alles doen (de eerste commerciële inzet van M7 was trouwens samen met M4!), doorgeven van MUX-signalen zal ook nog wel lukken, maar de elektrische voeding in laagspanning verzorgen bij gebrek aan een eigen omvormer gaat natuurlijk nog een stap verder.
De compatibiliteit ging enkel over een volledige stam met stuurrijtuig hoor. De omvormer van één M7 kan nooit genoeg laagspanning geven voor meerdere M5-rijtuigen.

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 13 nov 2023, 19:58
door Klassiekje
Stoomloc schreef: 13 nov 2023, 14:59
Steven schreef: 13 nov 2023, 12:20 Je kan bij M5 enkel de loc reeks 21/27 vervangen door een M7Bmx, je hebt dat stuurrijtuig M5 echt nodig anders zijn de overige rijtuigen gewoon dood.
Dat zijn dan toch echt ongebruiksvriendelijke rijtuigen? Of was dat courant om één omvormer te voorzien voor alle wagons destijds?
Gebouwd in besparingstijden...

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 13 nov 2023, 21:22
door pietje
Klassiekje schreef: 13 nov 2023, 19:58
Stoomloc schreef: 13 nov 2023, 14:59
Steven schreef: 13 nov 2023, 12:20 Je kan bij M5 enkel de loc reeks 21/27 vervangen door een M7Bmx, je hebt dat stuurrijtuig M5 echt nodig anders zijn de overige rijtuigen gewoon dood.
Dat zijn dan toch echt ongebruiksvriendelijke rijtuigen? Of was dat courant om één omvormer te voorzien voor alle wagons destijds?
Gebouwd in besparingstijden...
Soms zorgen besparingen voor innovaties die in de toekomst de nieuwe norm worden dankzij de winst in efficiëntie.
Maar bij de M5 rijtuigen is die 1 omvormer per stam een serieuze vergissing gebleken, dus gelukkig is het beperkt gebleven tot deze reeks.

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 13 nov 2023, 22:55
door TB_worden
Stoomloc schreef: 13 nov 2023, 14:59
Steven schreef: 13 nov 2023, 12:20 Je kan bij M5 enkel de loc reeks 21/27 vervangen door een M7Bmx, je hebt dat stuurrijtuig M5 echt nodig anders zijn de overige rijtuigen gewoon dood.
Dat zijn dan toch echt ongebruiksvriendelijke rijtuigen? Of was dat courant om één omvormer te voorzien voor alle wagons destijds?
Goedkoper zeker? De M5's zijn toch besteld in de fameuze Decroo-jaren?

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 13 nov 2023, 22:57
door TB_worden
Lorre schreef: 08 nov 2023, 11:10 Het meest ideale zou zijn dat ze dan als P-trein gaan rijden. Dan heb je 1 HLE nodig die je dan op de eindbestemming kunt rondzetten. Zoals ze nu doen met de P-trein tussen Rochefort-Jemelle en Brussel-Zuid. Zo besparen ze locomotieven en kunnen ze de M5 toch nog gebruiken.
Op de verbindingen die nu M5 rijden, kan je dan met M6 gaan werken.
In hoeveel stations is dat nog mogelijk (behalve doorgangsstations)? In Genk bijvoorbeeld zijn de wissels verdwenen en is omlopen niet meer mogelijk.

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 13 nov 2023, 22:59
door TB_worden
kristofvt schreef: 13 nov 2023, 05:06 Kan men ook niet spelen met een M7- Bmx stuurrijtuig. deze zijn toch compatibel met M5 en M6 zijtuigen? Men heeft er in eerste instantie toch 90 besteld. Volgens railfaneurope zelfs 112. (Iemand een bron voor de 22 extra Bmx stellen in het order van december 2021)

Kan men niet bvb iets als een. M7 mbx+ (4 tot 10) M5 + M7mbx maken.

Bij de Blankenberge-Genk worden nu ook 2 M7-Bmx gebruikt in combinatie met M6. Iemand een idee waarom deze niet aan de buitenzijde staan. en men 2 extra m6 stuurposten gebruikt?
Ontkoppelen. De laatste Blankenberge-Genk wordt in Hasselt gesplitst waarbij enkel de voorste stam verder rijdt en de rest in Hasselt blijft.