Nieuwe lay-out infoschermen

Alles over reizigerstreinen in België.
Stoomloc
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:36
Locatie: Aarschot

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Stoomloc »

Met dank aan de taalwetgeving!
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Portbou »

Stoomloc schreef: 20 dec 2023, 16:43 Met dank aan de taalwetgeving!
Rijsel en Lille door elkaar slaan heeft niets met taalwetgeving te maken.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door KB »

Stoomloc schreef: 20 dec 2023, 16:43 Met dank aan de taalwetgeving!
Die geldt toch niet voor buitenlandse plaatsen? Op Waalse wegwijzers zal je bijvoorbeeld ook "gewoon" Aachen zien staan en niet Aix-la-Chapelle en gelukkig maar.
L'union fait la force.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door jan_olieslagers »

KB schreef: 20 dec 2023, 18:05
Stoomloc schreef: 20 dec 2023, 16:43 Met dank aan de taalwetgeving!
Die geldt toch niet voor buitenlandse plaatsen? Op Waalse wegwijzers zal je bijvoorbeeld ook "gewoon" Aachen zien staan en niet Aix-la-Chapelle en gelukkig maar.
Dat is pertankt ooit wel anders geweest! En ik durf te wedden dat er (weliswaar langs secondaire wegen) nog tal van pijlen naar "Aix-la-Chapelle" overblijven. Net zoals men elders nog volop "Trèves" en "Lüttich" pijlen vindt. Maar langsheen de snelweg uit FR richting Gent hebben de Fransen op heel wat borden het "Gand" vervangen door "Gent", goed zo!

Maar de aankondigingen in de Belgische stations zijn een zeer delikate materie, er is daarover al veel gediskuteerd en de resulterende compromissen zijn soms heel heel subtiel.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 20 dec 2023, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door TKR »

KB schreef: 20 dec 2023, 18:05
Stoomloc schreef: 20 dec 2023, 16:43 Met dank aan de taalwetgeving!
Die geldt toch niet voor buitenlandse plaatsen? Op Waalse wegwijzers zal je bijvoorbeeld ook "gewoon" Aachen zien staan en niet Aix-la-Chapelle en gelukkig maar.
Er is recent nog een hele heisa geweest omdat enkele borden op de snelweg Lille aanduiden ipv Rijsel. (ik denk dat ze deze ook moeten vervangen hebben?)

Dat ze het in Wallonië anders doen maakt niet uit, het is de Nederlandse Taalunie die er achterzit en is dus een Vlaamse bevoegdheid.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door overweg13 »

De Nederlandse Taalunie heeft daar helemaal niets mee te maken. Het is een gevolg van een historische bekrompenheid, eerst van de Walen toen die weigerden om België in zijn geheel tweetalig te maken, later van de kortzichtigheid van de Vlaamse politici, die vooral het edele Vlaanderen niet bezoedeld wilden zien door Franstalige aanduidingen in het openbare leven.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door rvdborgt »

Portbou schreef: 20 dec 2023, 17:21
Stoomloc schreef: 20 dec 2023, 16:43 Met dank aan de taalwetgeving!
Rijsel en Lille door elkaar slaan heeft niets met taalwetgeving te maken.
Dat dacht ik ook. Het station heet Lille Flandres, en niets anders, dus dat kun je zonder problemen gewoon aangeven.
Ik zou overigens denken dat dat ook op Belgische bestemmingen kan worden toegepast, aangezien er in eentalige gebieden altijd maar 1 officiële naam is, maar ik vrees dat het land dan te klein is.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door KB »

TKR schreef: 20 dec 2023, 18:35
KB schreef: 20 dec 2023, 18:05
Stoomloc schreef: 20 dec 2023, 16:43 Met dank aan de taalwetgeving!
Die geldt toch niet voor buitenlandse plaatsen? Op Waalse wegwijzers zal je bijvoorbeeld ook "gewoon" Aachen zien staan en niet Aix-la-Chapelle en gelukkig maar.
Er is recent nog een hele heisa geweest omdat enkele borden op de snelweg Lille aanduiden ipv Rijsel. (ik denk dat ze deze ook moeten vervangen hebben?)

(...)
Dat was een wegwijzer in Antwerpen met "Liège" erop. Een grote catastrofe, hordes Franstaligen overspoelden plots Antwerpen waardoor een groot deel van de Antwerpenaren van de ene dag op de andere accentloos Frans begonnen te spreken. (Misschien overdrijf ik een beetje ...)
L'union fait la force.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Klassiekje »

De trein naar Aachen Hbf stond daarnet in Luik-Guillemins aangeduid als Aix-La-Chapelle.
antwerpenaar
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 mar 2008, 20:30

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door antwerpenaar »

Dit lijkt mij nu echt iets wat door Europa zou kunnen en moeten gereglementeerd worden:in alle Europese landen hetzelfde principe:plaatsnamen in de taal van het land waar de plaats is gelegen.Nu doet elk land of zelfs regio maar zijn goesting.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Glodenox »

Laat taal (en cultuur) net iets zijn dat niet Europees geregeld is, dus daar gaan ze niet meteen iets rond kunnen doen, vrees ik. Maar op zich ben ik het er wel volledig mee eens. Men kan best gewoon de taal gebruiken van de bestemming en zo een uniforme signalisatie hebben tot de bestemming. Alleen bij tweetalige gemeenten zoals in Brussel is het dan wat zoeken wat er moet komen.

Om het onderwerp terug naar de infoschermen te brengen:
Op Twitter kwam ik dit bericht tegen waar men in Mechelen op het scherm liet zien waar de trein bij de rit er naartoe niet gestopt was. Zoals de melder al aangeeft is dat geen nuttige informatie als je in Mechelen staat én is het zelfs eerder verwarrend omdat je als je snel moet kijken zou kunnen denken dat het de lijst van haltes is, aangezien die normaal gezien op die hoogte staat.
Informatiescherm.jpg
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door rvdborgt »

Klassiekje schreef: 20 dec 2023, 19:41 De trein naar Aachen Hbf stond daarnet in Luik-Guillemins aangeduid als Aix-La-Chapelle.
"Aix-la-Chapelle Hbf" misschien?

De ICE werd in Luik daarnet aangekondigd met bestemming "Francfort (Main) Hbf" op de borden en schermen. Valt nog mee dat ze Hbf dan toch niet vertaald hebben.
De omroep had het volgens mij wel in alle talen over Frankfurt (Main) Hbf.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Portbou »

Op het scherm van IC2239 Lokeren-Brussel-Gent ziet men bij het opstappen in Dendermonde volgende tekst op de schermen in de Desiro:


IC2239 naar Gent-Sint-Pieters

Gent Sint Pieters
via Jette


Wie bedenkt zoiets ?
De overgrote meerderheid van de instappers in Dendermonde wil toch vooral bevestiging dat ze ingestapt zijn op de trein naar Brussel ?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Portbou »

In hetzelfde genre :
Als je in Vilvoorde instapt op een S-trein naar Mechelen vermelden de schermen “Mechelen via Eppegem”.

Is er dan een andere route naar Mechelen dan via Eppegem ? Zou het niet veel nuttiger zijn om te melden “Mechelen via Weerde” of “Mechelen via Hofstade” ?

Nemen de ontwerpers van die schermteksten zelf af en toe eens een trein ?
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door AlexNL »

Het zou me niet verrassen als die via-routes helemaal niet door een mens zijn ingegeven, maar dat de trein ze zelf bepaalt a.d.h.v. de resterende route en de overstapstations.
Plaats reactie