Nieuwe lay-out infoschermen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door overweg13 »

Ik neem nogal eens bus R55 en het verbaast me altijd opnieuw hoe goed mensen van wie je dat nu niet meteen verwacht, omgaan met de app van De Lijn of met haltelink. Het is duidelijk dat de info over bussen aan de halten bijna altijd onbestaande is en toch zijn de reizigers vaak op de hoogte van het reilen en zeilen. Mijn punt is dat je niet al te veel info op de perronschermen moet aanbrengen, omdat reizigers dan zelf wel hun weg zullen zoeken in het aanbod aan gegevens dat je op plaatsen vindt die misschien meer geëigend zijn om gedetailleerde info te geven dan die schermen die inderdaad erg beperkt zijn in gebruik. Dat is een kwestie van aanpassen en van de juiste reflexen aanleren.
Met vriendelijke groet

overweg13
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door desirootje »

overweg13 schreef: 25 jan 2024, 13:37 Ik neem nogal eens bus R55 en het verbaast me altijd opnieuw hoe goed mensen van wie je dat nu niet meteen verwacht, omgaan met de app van De Lijn of met haltelink. Het is duidelijk dat de info over bussen aan de halten bijna altijd onbestaande is en toch zijn de reizigers vaak op de hoogte van het reilen en zeilen. Mijn punt is dat je niet al te veel info op de perronschermen moet aanbrengen, omdat reizigers dan zelf wel hun weg zullen zoeken in het aanbod aan gegevens dat je op plaatsen vindt die misschien meer geëigend zijn om gedetailleerde info te geven dan die schermen die inderdaad erg beperkt zijn in gebruik. Dat is een kwestie van aanpassen en van de juiste reflexen aanleren.
Bussen zijn anders, omdat je ze in België enkel gebruikt voor lokale reizen zijn 95% of zo van de reizen, de reizen die je gewoon maakt. Thuis naar Station, station naar werk. Treinen worden veel vaker gebruikt voor een uitstap of door toeristen. De kleurtjes en nummers helpen natuurlijk ook om ze van elkaar te onderscheiden.
Het doelpubliek is anders en de kost van een fout is groter. Er is niet direct een trein in de andere richting en te voet terug gaan naar het vorige station duurt 3 uur.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door overweg13 »

Bussen zijn alleen maar schijnbaar anders: je wordt er net als bij de NMBS voortdurend met verrassingen geconfronteerd: verkeerd afgestelde films, onverwachte routewijzigingen, afgeschafte of beperkte bussen, allemaal stuk voor stuk redenen waarom je maar beter goed geïnformeerd kunt vertrekken. En aan sommige halten passeren 6 of meer regelmatige lijnen, reden te meer om goed ingelicht te zijn. En het moet gezegd: bij De Lijn (app) en Haltelink of Buzz valt dat allemaal erg goed mee, de laatste tijd. Je kunt ook te veel informeren, zodat je door het bos de bomen niet meer ziet.

En wat de kost van een fout betreft die groter zou zijn: ik nodig je uit om in de Ardennen eens op de verkeerde bus te stappen. De kans dat je niet meer thuis geraakt is reëel. Met een trein zal het nog wel meevallen. Ik heb genoeg verplaatsingen gemaakt met trein en bus om te weten dat in de juiste trein stappen een kleiner probleem is dan in de verkeerde bus stappen. Overigens is geen van beide me ooit overkomen, al hou ik op dit moment hout vast...
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door groentje »

Een verkeerde bus of trein gebeurt vooral wanneer je weinig tijd hebt, wanneer je 5' tijd hebt om over te stappen en in een oogwenk moet weten welke richting je uit moet. En nooit met veel erg, maar dat overkwam me toch al een paar keer.
Bon, het kan altijd nog erger, ik ben momenteel in Glasgow, en toen ik een bus 77 nodig had, kreeg ik 3 verschillende bestemmingen opgegeven, afhankelijk van de app, de aankondigingsfilm aan de halte en de bestemmingsfilm van de bus. Netplannen zijn hier trouwens al decennia verdwenen, met de liberalisering zijn er teveel vervoerders die hun aanbod te gemakkelijk aanpassen...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Portbou »

Brussel Zuid vanmorgen.
Zucht…
Bijlagen
F97E3FBA-58A9-4FE4-880F-A2B61C25395D.jpeg
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Portbou »

De fout zit overigens niet alleen in de schermen. Ook Emma ratelt vrolijk af in welke stations de trein eerder op de rit niet gestopt is.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door AlexNL »

Maar dat is toch compleet irrelevant voor reizigers?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door overweg13 »

AlexNL schreef: 28 jan 2024, 16:56 Maar dat is toch compleet irrelevant voor reizigers?
Niet noodzakelijk: stel dat je in een van de bediende stations iemand wil afhalen die opgestapt is in een van de niet-bediende stations. Dan kan het interessant zijn te weten dat die niet op de betrokken trein zal zitten. In de veronderstelling dat een van beide niet over een gsm beschikt.
Laatst gewijzigd door overweg13 op 28 jan 2024, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Portbou »

4.jpg
4.jpg (72.07 KiB) 716 keer bekeken
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door jan_olieslagers »

[ off-topic! ]

pff, die is oud hoor, en de aloude verwoording vind ik geslaagder:

a feature: a bug as described by the marketing department

Ik denk dat ik het voor het eerst las in een handboek van de Apple ][ microcomputer, vroege jaren 1980.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie