Nieuwe lay-out infoschermen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Portbou »

AlexNL schreef: 20 jan 2024, 23:49 Het zou me niet verrassen als die via-routes helemaal niet door een mens zijn ingegeven, maar dat de trein ze zelf bepaalt a.d.h.v. de resterende route en de overstapstations.
In dat geval herformuleer ik mijn vraag :
"Nemen de mensen die de trein programmeren om zelf zijn via's te bepalen zelf ooit een trein ?"
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door jan_olieslagers »

AlexNL schreef: 20 jan 2024, 23:49 Het zou me niet verrassen als die via-routes helemaal niet door een mens zijn ingegeven, maar dat de trein ze zelf bepaalt a.d.h.v. de resterende route en de overstapstations.
Iets nauwkeuriger: dat de trein ze zelf bepaalt met ingebouwde software, die nog flink wat ruimte laat voor verfijning/nuancering. Mijn idee hoor, niet gebaseerd op feiten van op het terrein. Nu, als het inderdaad zo is, dan is het een goede zaak dat er tenminste geprobeerd wordt om de geboden informatie dynamisch bij te werken navenant de trein vordert, beter dan dat er een vast lijstje is dat aankondigt "via Eppegem" ook als de trein al in Muizen is.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door AlexNL »

Je zou ervoor kunnen kiezen om meerdere van zulke knooppuntstations te tonen, zoals men in Nederland doet. Daar worden maximaal 3 van zulke tussenstations getoond/genoemd.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Glodenox »

Iemand die kritiek had op de nieuwe lay-out van de infoschermen heeft zich aan zijn woord gehouden en heeft op Twitter een voorstel uitgewerkt voor een betere layout, licht gebaseerd op de nieuwe layout en wat er in het buitenland wordt gedaan. Op zich verwacht ik niet dat de NMBS hier echt iets mee gaat doen, grotendeels ook omdat zijn lay-out bredere schermen zou vereisen, maar ik vond het wel zeer mooi uitgewerkt.
GEDPTe4WgAEGKek.png
(de voorbeelden zijn allemaal in het Engels met ietwat fictieve namen, want hij wou het internationaal bespreekbaar houden, staar je daar dus niet blind op)
Arnenys
Berichten: 175
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Arnenys »

^ dat ben ik :) feedback welkom!
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 274
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door trainfan03 »

Ik ging echt strijk om die stationsnamen :D
Ik vind het echt een veel beter design dan de huidige schermen! Zeer mooi uitgewerkt, alle info die er moet zijn, die is er & belangrijker, het is leesbaar.
Vraag mij enkel af hoe het er zou uitzien indien het op de huidige schermen te zien zou zijn (samenstelling die verschuift, waarschuwingen & alternatieven die alternerend verschijnen ...)
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door desirootje »

Het enige dat ik nog mis is een aanduiding van de fietsplaatsen, gwn iets dat je over het hoofd hebt gezien...
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door trainlovertje »

De info weergeven is één zaak, de info bekomen en intern doorgeven is een andere zaak. En om een of andere reden is dat al jaren een probleem bij NMBS, al is er wel verbetering merkbaar de laatste tijd.
Mijn complimenten voor het ontwerp, dat wel!
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door wbrm »

Prachtig uitgewerkt met sublieme stationsnamen!

Voor wat het waard is een puntje feedback waar ik mezelf op betrapte bij het bekijken van de voorbeelden:
Alternatieven rechts op het scherm worden weergegeven met een wit cijfer op blauwe achtergrond: (alternatief) 1 met er onder (alternatief) 2, enz. Op het eerste gezicht lijken de "1" en "2" in het voorbeeld te verwijzen naar spoornummers. Vermoedelijk komt dit door het witte cijfer met blauwe achtergrond zoals spoornummers doorgaans ook op perrons worden weergegeven. Pas bij het verder lezen van de alternatieven blijkt dat de eigenlijke spoornummers in tekstvorm worden weergegeven. Vervangen door A, B, enz. lijkt me geen optie aangezien dit in sommige stations ook sporen zijn. Het symbool van de pijltjes bij "Alternatives" herhalen als bullet?
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Klassiekje »

Ik vind het persoonlijk wel wat druk zo, je gaat echt al vrij dichtbij moeten komen om alles te ontcijferen.

Een ander probleem is dat je aandacht automatisch naar de lichtere kleuren wordt getrokken terwijl de belangrijkste info het 'donkere' gedeelte is.

Idealiter zou je een oplossing met twee schermen moeten hebben.
Laatst gewijzigd door Klassiekje op 23 jan 2024, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door desirootje »

wbrm schreef: 23 jan 2024, 20:30 Prachtig uitgewerkt met sublieme stationsnamen!

Voor wat het waard is een puntje feedback waar ik mezelf op betrapte bij het bekijken van de voorbeelden:
Alternatieven rechts op het scherm worden weergegeven met een wit cijfer op blauwe achtergrond: (alternatief) 1 met er onder (alternatief) 2, enz. Op het eerste gezicht lijken de "1" en "2" in het voorbeeld te verwijzen naar spoornummers. Vermoedelijk komt dit door het witte cijfer met blauwe achtergrond zoals spoornummers doorgaans ook op perrons worden weergegeven. Pas bij het verder lezen van de alternatieven blijkt dat de eigenlijke spoornummers in tekstvorm worden weergegeven. Vervangen door A, B, enz. lijkt me geen optie aangezien dit in sommige stations ook sporen zijn. Het symbool van de pijltjes bij "Alternatives" herhalen als bullet?
In een vacuüm kan ik begrijpen dat je hier spoornummers inziet, maar ik denk niet dat dat een probleem zou zijn als je het op een perron of aan de trap naar het perron zou zien. De letters lijken mij ook niet meer dan logisch, zo worden die nu ook al gebruikt "Reizigers naar Moskroen, Roubaix, Tourcoing en Lille-Flandres mogen niet instappen in de eerste 3 rijtuigen zone B. Dit geeft die kaartjes eindelijk een beetje nut voor de reiziger.
scherm.png
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Steven »

Dat men die zones eens gewoon zou indelen zoals men het op de meeste plaatsen doet letters A, B, C, …. Maar de A1, A2 begrijpen de mensen dus minder vlot. Dagelijkse vaststelling te Brussel.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door desirootje »

Steven schreef: 23 jan 2024, 21:52 Dat men die zones eens gewoon zou indelen zoals men het op de meeste plaatsen doet letters A, B, C, …. Maar de A1, A2 begrijpen de mensen dus minder vlot. Dagelijkse vaststelling te Brussel.
Ik snap het wel, we hebben geen treinen die in 3 splitsen of perrons zoals in Nederland waar er 2 treinen achter elkaar kunnen staan met een wissel ertussen. Veel mensen weten niet eens dat die zones bestaan, met enkel A en B is het dan heel gemakkelijk om te begrijpen wat ze bedoelen met "reizigers naar x mogen niet instappen in de laatste 3 rijtuigen zone B" Iets wat minder vanzelfsprekend is wanneer men het heeft over de laatste 3 rijtuigen zone F.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Steven »

Dat werkt nochtans veel duidelijker. Je moet mensen eens zien zoeken naar hun rijtuig als je zegt dat die op spoor voor 3 zone A2 staat. Dan durven ze vragen of ze op spoor 2 moeten zoeken. Doe je gewoon a, b, c, d … is dat vlotter. Spoor 3 zone e komt je rijtuig. Anders heb je gewoon teveel cijfers/letters want hun rijtuig heeft dan ook nog eens een nummer. Ook voor indeling van een trein als het een IC is. Eerste klasse in zone A fietsen in zone D om maar een voorbeeld te geven.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door 260689 »

Er wordt hier meegelezen

Trein van 13u41 is de E2213 Gent-Sint-Pieters - Tongeren.

Bij deze is de eindbestemming op de schermen Brussel-Noord via Aalst ipv Tongeren. Positief blijven! Alle kleine beetjes helpen!

Alleen de omroep spreekt nog van eindbestemming Tongeren ondanks er Brussel-Noord op de schermen staat.
Bijlagen
Vertrekbord Gent-Sint-Pieters
Vertrekbord Gent-Sint-Pieters
Plaats reactie