Nieuwe lay-out infoschermen

Alles over reizigerstreinen in België.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Hagelander »

Afgelopen zomer werd gestart met een test van een nieuwe lay-out voor de infoschermen in de stations. Dit is in Dendermonde en Nijvel. De uitrol was voorzien voor de herfst van 2023. Maar ondertussen is het herfst en veel informatie over de uitrol is niet echt te vinden. Vandaar dat ik de vraag hier plaats: hoe verloopt de uitrol van deze nieuwe lay-out en gaan er na de tests nog wijzigingen ingevoerd worden? Weet er iemand meer over?
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Hagelander »

Via de communicatie-dienst heb ik te horen gekregen dat er meer feedback gekomen is uit het proefproject dan verwacht en dat men deze nog volop aan het analyseren is om aanpassingen door te voeren. Het nieuwe infoscherm zal dus nog even op zich laten wachten...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Steven »

Sinds vandaag staat de nieuwe lay-out te Brussel Zuid op de schermen.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door FLV-FGSP »

FrederikD
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 jan 2014, 00:31

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door FrederikD »

Ik snap niet waarom de treincategorie niet vóór de bestemming staat, dit is toch echt niet duidelijk om te zien over welke trein het gaat?
In het voorbeeld alleen al: 3 keer Dendermonde onder elkaar, en dan moet je ernaast gaan zoeken welk lijntje met de S3 of de S10 overeen komt.

De kolom treincategorie voor de bestemming plaatsen lijkt mij toch helderder:
S3 Dendermonde
S10 Dendermonde

Zelfde voor bestemmingen waar zowel IC als S-treinen voor zijn...
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door desirootje »

die "let op" en "ingekort" lijkt me wel handig voor afgeschafte haltes en het feit dat de volgende trein onderaan ook staat aangegeven op de perronborden is ook zeer handig in grote stations zoals Gent-Sint-Pieters.
Ik ga wel akkoord dat de categorie ervoor hoort te staan, ze hebben nog maar net de S-trein ingevoerd en ze willen nu al dat de klanten de naam vergeten. Voor toeristen zeker lijkt de kans me zeer groot dat die op de S1 naar Antwerpen of de IC naar Gent via Aalst gaan springen.
Ik vind ook dat 3 tussenstations er een beetje over is de IC naar Gent via Denderleeuw, Aalst, Wetteren, de P naar Luik via Leuven, Tienen, Landen... Mss iets dat zou werken voor langere treinen aan hun beginstation zoals in Oostende de IC naar Eupen via Gent, Brussel en Luik. Mss een gesofisticeerd systeem waar de overige tussenstations enkel gegeven worden vanaf dat het laatste van de grote stations gepasseerd is. Aalter en Brugge pas melden na Gent, Wetteren pas melden na Aalst, Luttre na Nijvel... Anders is het te veel informatie die mensen juist in de war zou kunnen brengen, mss dat ze denken dat dat de enige haltes zijn?
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door ovspotter_be »

desirootje schreef: 14 nov 2023, 17:30 Voor toeristen zeker lijkt de kans me zeer groot dat die op de S1 naar Antwerpen
Gebeurt nu al meer dan genoeg, die mensen zoeken gewoon naar "Antwerpen" op de borden.
En soms heb je ook reizigers uit landen zoals Duitsland die niet weten dat je in België geen apart ticket moet hebben om op een IC-trein te mogen stappen.
Daarom dat ikzelf steeds aankondig bij aankomst in Mechelen dat er nog een overstapmogelijkheid is op een snellere trein naar Antwerpen.
Arnenys
Berichten: 175
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Arnenys »

Zijn er plannen om in meer stations de nieuwe perronschermen te hangen ipv de huidige matrixborden? Die lijken ondertussen nogal gedateerd...
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door ovspotter_be »

Ik denk dat ze vervangen worden eens ze het einde van hun levensduur hebben bereikt of bij verbouwingen (zoals bv. Vilvoorde, Mechelen, ...)
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door desirootje »

Arnenys schreef: 14 nov 2023, 20:46 Zijn er plannen om in meer stations de nieuwe perronschermen te hangen ipv de huidige matrixborden? Die lijken ondertussen nogal gedateerd...
bedoel je die oude borden? Afbeelding Want ik zie ze persoonlijk wel graag, ik vraag me wel af hoe ze daar de nieuwe regeling op gaan toepassen, IC naar Gent-Sint-Pieters via Denderleeuw, Aalst en Wetteren past er niet bepaald op.
ovspotter_be schreef: Ik denk dat ze vervangen worden eens ze het einde van hun levensduur hebben bereikt of bij verbouwingen (zoals bv. Vilvoorde, Mechelen, ...)
Op de renders van het nieuwe station van Denderleeuw staan ze er nochtans nog steeds op, hoewel er nog geen geïnstalleerd is... Afbeelding
Laatst gewijzigd door desirootje op 15 nov 2023, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 274
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door trainfan03 »

desirootje schreef: 15 nov 2023, 17:44 Op de renders van het nieuwe station van Denderleeuw staan ze er nochtans nog steeds op, hoewel er nog geen geïnstalleerd is... Afbeelding
Alle treinen zullen daar precies naar Gent-Sint-Pieters gaan rijden volgens die borden :P
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door desirootje »

trainfan03 schreef: 15 nov 2023, 18:57
desirootje schreef: 15 nov 2023, 17:44 Op de renders van het nieuwe station van Denderleeuw staan ze er nochtans nog steeds op, hoewel er nog geen geïnstalleerd is... Afbeelding
Alle treinen zullen daar precies naar Gent-Sint-Pieters gaan rijden volgens die borden :P
dat werkt voor mij, niet eens via Aalst. 10 minuten frequentie of beter naar Gent zonder stops, economisch een ramp maar ik persoonlijk ga er niet over klagen...
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door jan_olieslagers »

Moet men wel overal dezelfde layout toepassen? Zelfs het oude systeem kon in Brussel-Zuid maar de info geven van een half uur, cfr. foto hogerop, dat vind ik het strikte minimum. Daarentegen in kleine stationnetjes, met een of twee diensten per uur en misschien nog enigte P-treinen, is er ruimte om veel meer info te bieden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Eimai »

Antwerpen-Centraal is vannacht overgeschakeld naar nieuwe lay-out.
Ruben
Berichten: 345
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Ruben »

Brugge was vanmorgen ook overgeschakeld.
Plaats reactie