Nieuwe lay-out infoschermen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Steve »

Ik snap het niet goed, wat is er zo positief aan de vermelding Brussel-Noord in plaats van Tongeren? Oké, er zijn misschien reismogelijkheden waarmee je vanuit Gent (iets) sneller in Tongeren en zeker Hasselt staat, maar dat geldt evengoed voor de vermelde eindbestemming Brussel-Noord.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door 260689 »

Steve schreef: 24 jan 2024, 13:42 Ik snap het niet goed, wat is er zo positief aan de vermelding Brussel-Noord in plaats van Tongeren? Oké, er zijn misschien reismogelijkheden waarmee je vanuit Gent (iets) sneller in Tongeren en zeker Hasselt staat, maar dat geldt evengoed voor de vermelde eindbestemming Brussel-Noord.
E2213 rijd via Aalst en Denderleeuw. Terwijl men rapper is in Brussel via de L50A
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 274
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door trainfan03 »

Ik vind dat nu niet bepaald een goede wijziging. Tongeren via Aalst, Brussel is naar mijn mening toch duidelijker. Want mensen die naar Diest of Aarschot willen, gaan denken dat hun trein beperkt is & niet meer verder rijdt. Maandag was er zelfs een TBG die aankondigde dat ze maar tot Brussel-Noord gingen rijden, aangezien de borden Brussel-Noord zeiden (ookal is de trein evengoed niet beperkt geweest tot Brussel-Noord, dat was de 2213 toen ook).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Steve »

260689 schreef: 24 jan 2024, 13:51
Steve schreef: 24 jan 2024, 13:42 Ik snap het niet goed, wat is er zo positief aan de vermelding Brussel-Noord in plaats van Tongeren? Oké, er zijn misschien reismogelijkheden waarmee je vanuit Gent (iets) sneller in Tongeren en zeker Hasselt staat, maar dat geldt evengoed voor de vermelde eindbestemming Brussel-Noord.
E2213 rijd via Aalst en Denderleeuw. Terwijl men rapper is in Brussel via de L50A
Je zegt het zelf: als dat inderdaad de logica is, zou ook "Brussel-Noord" niet mogen verschijnen. Dan maar Liedekerke vermelden?!

Voor een verbinding die echt een duidelijke omweg is (met de 22xx Lokeren - Brussel - Gent in het weekend of de S10 als extreme voorbeelden) heeft zoiets absoluut zin, maar toch niet voor deze situatie. Daar is precies de "via" voor uitgevonden.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door desirootje »

Ik vind dit eerder een achteruitgang. Het beste is om Brussel gewoon niet te vermelden op de IC's via Aalst. Het gebeurde al regelmatig dat er mensen opstappen naar Brussel of Leuven omdat ze naar de perronborden keken, maar vermeld het op het vertrekbord en dat zijn er veel meer, ook al vermeld die een omweg. In Gent zou ik Via Aalst, Aarschot, Hasselt vermelden en pas vanaf Merelbeke Aarschot veranderen in Brussel. In de andere richting werkt dit natuurlijk niet...
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door BVG1988 »

Ik ben ook geen voorstander van deze veralgemening dat voortgaat op de IC23. Bij deze is het altijd al geweest dat men deze in Brussel vermeld met "Kortrijk" terwijl ie nagenoeg meestal doorrijdt naar Oostende weliswaar via de langste reisweg, maar bij problemen op spoorlijn 50A adviseert men wel om die reisweg te nemen. Ook bij werken op lijn 50A tussen Gent en Brugge is het verschil in reistijd met de IC01 of met de IC23 al veel minder groot tussen Brussel en Brugge.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door overweg13 »

En als men nu eens gewoon weer alleen de eindbestemming gaf? Ik heb niet de indruk dat reizigers een halve eeuw geleden vaker op de verkeerde trein stapten dan tegenwoordig; het IQ lag toen natuurlijk gemiddeld hoger, maar anderzijds kan een extra summiere aanduiding van de eindbestemming reizigers ook aanzetten om extra info op te snorren en die hoeft niet noodzakelijk op alle schermen af te lezen zijn. Anderzijds lijkt een (correcte) treinsamenstelling wel interessante informatie te kunnen bevatten: positie van eerste klas, van fietsroute, van extra toegankelijke rijtuigen, van reserveringen.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef: 24 jan 2024, 22:08 En als men nu eens gewoon weer alleen de eindbestemming gaf?
Zodat er wat meer vrije plaatsen zijn in de treinen op lijn 50a?
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door trainlovertje »

overweg13 schreef: 24 jan 2024, 22:08 En als men nu eens gewoon weer alleen de eindbestemming gaf? Ik heb niet de indruk dat reizigers een halve eeuw geleden vaker op de verkeerde trein stapten dan tegenwoordig
Is dat niet wat conservatief?

Zoals je zelf zegt:
het IQ lag toen natuurlijk gemiddeld hoger, maar anderzijds kan een extra summiere aanduiding van de eindbestemming reizigers ook aanzetten om extra info op te snorren en die hoeft niet noodzakelijk op alle schermen af te lezen zijn.
De 'moderne mens' is liever lui dan leergierig. Als het te veel moeite is of als er vrees bestaat om de verkeerde trein te nemen: plan B -> auto. Dat kan de NMBS naar mijn mening maar beter vermijden door zo correct mogelijke info te geven.
Stoomloc
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:36
Locatie: Aarschot

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Stoomloc »

Ik snap eigenlijk de fuzz niet. Mensen zoeken hun reisweg op in de app en gaan vervolgens op het juiste perron staan. Eens ze daar zijn is het toch gewoon de spoorwijzigingen en vertragingen duidelijk aangeven?

Ik denk niet dat er zomaar iemand naar het station gaat en zijn reisweg laat afhangen van wat er al dan niet op dat scherm staat hoor.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door trainlovertje »

Stoomloc schreef: 25 jan 2024, 12:16 Ik snap eigenlijk de fuzz niet. Mensen zoeken hun reisweg op in de app en gaan vervolgens op het juiste perron staan. Eens ze daar zijn is het toch gewoon de spoorwijzigingen en vertragingen duidelijk aangeven?

Ik denk niet dat er zomaar iemand naar het station gaat en zijn reisweg laat afhangen van wat er al dan niet op dat scherm staat hoor.
Maar allee nu, je ziet toch ontzettend vaak mensen twijfelen of die komen navragen of dat wel hun trein is nadat ze de panelen op het perron lezen, ondanks dat hun smartphoneapplicatie zegt dat dat hun trein is? Dat is toch mijn ervaring.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door TKR »

Er hebben mij wel al vaker mensen vanuit Gent-Sint Pieters de vraag gesteld of dit (de trein via Aalst) de snelste trein naar Brussel of de luchthaven is.
Helaas maar al te vaak als we reeds vertrokken zijn.

Misschien de IR categorie terug invoeren. :mrgreen:
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door jan_olieslagers »

M.i. is er gewoonweg te weinig plaats op de schermen om alle relevante informatie weer te geven. Wellicht heeft dat er ook mee te maken dat het treinaanbod alsmaar vollediger is geworden, maar daarmee ook ingewikkelder. Noodgedwongen beperkt men zich dus tot het minimum minimorum; wat dat precies is, dat verschilt nogal van de ene persoon naar de andere.

Een reden te meer om andere informatiebronnen zoveel mogelijk te verzorgen. Zouden er bv. geen kioskcomputers kunnen komen waar men uitvoeriger kan raadplegen/plannen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door groentje »

Ik heb me eerlijk gezegd zelf ook al vergist, tussen de treinen naar Genk en die naar Tongeren, vooral als je een beetje gehaast bent. Het helpt zeker ook niet dat ze in Gent op quasi hetzelfde uur vertrekken... En neen, de app is daarin geen oplossing, het duurt te lang om op te starten, en nog altijd heeft lang niet iedereen een smartphone.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door 260689 »

groentje schreef: 25 jan 2024, 12:59 Ik heb me eerlijk gezegd zelf ook al vergist, tussen de treinen naar Genk en die naar Tongeren, vooral als je een beetje gehaast bent. Het helpt zeker ook niet dat ze in Gent op quasi hetzelfde uur vertrekken... En neen, de app is daarin geen oplossing, het duurt te lang om op te starten, en nog altijd heeft lang niet iedereen een smartphone.
De DB app is wel sneller en neemt ook de binnenlandse vertraging op.
Plaats reactie